Gå til innhold

5 åring, mye vondt I magen, løs mage. Elveblest. Blod i avføring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 åring som har hatt mye vondt I magen. Var til legen for en god stund siden, som sa at det var normalt. Selv etter en del ganger med oppkast.

Hun har mye løs mage, fikk et stort utslett av elveblest over hele kroppen sist uke og feber, oppkast.

Nå i dag er det mye blod på papiret da jeg tørker henne, det er stort sett friskt, men det var mye.

Skal tilbake til legen fredag .

Noen som har noen erfaringer? Hva kan dette være? 

Anonymkode: 189c9...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

5 åring som har hatt mye vondt I magen. Var til legen for en god stund siden, som sa at det var normalt. Selv etter en del ganger med oppkast.

Hun har mye løs mage, fikk et stort utslett av elveblest over hele kroppen sist uke og feber, oppkast.

Nå i dag er det mye blod på papiret da jeg tørker henne, det er stort sett friskt, men det var mye.

Skal tilbake til legen fredag .

Noen som har noen erfaringer? Hva kan dette være? 

Melkeproteinallergi 🫣 

Akkurat samme symptomer her. Oppkast, løs avføring, blod, og utslett.. 

Anonymkode: 4121f...8cf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt og ingenting. Ta en tur til legen igjen. Be om en crp eller utvidet blodprøve. Det kan gi indikasjon om det er allergi eller infeksjon. Det kan være en reaksjon på melk eller gluten f.eks. 

Anonymkode: f77d9...161

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Melkeproteinallergi 🫣 

Akkurat samme symptomer her. Oppkast, løs avføring, blod, og utslett.. 

Hun hadde kolikk som baby, jeg prøvde alt. Fikk til svar at det var normalt og gikk over... tok 4 mnd før hun sluttet å skrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt å teste for melkeproteinallergi med en blodprøve og det er jo en sjanse for at det er det når hun har blod i avføring. Men man kan også selvsagt få friskt blod av en rift som følge av diaré og mye tørking. 

Anonymkode: de041...92b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun hadde kolikk som baby, jeg prøvde alt. Fikk til svar at det var normalt og gikk over... tok 4 mnd før hun sluttet å skrike.

Kjenner igjen det der 😨 Nei, kolikk er ikke «normalt» i den forstand. Det er jo et tegn på at NOE er det… 

Her har det vært litt flere symptomer også, blant annet mye forkjølelse / tette luftveier, hovne mandler og urolig nattesøvn. Kom heldigvis inn til en barnelege til slutt som tok oss på alvor og forklarte oss alle symptomene og sammenhengen i alt… 

Ville absolutt fått sjekket for melkeproteinallergi, og eventuelt glutenallergi. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner igjen det der 😨 Nei, kolikk er ikke «normalt» i den forstand. Det er jo et tegn på at NOE er det… 

Her har det vært litt flere symptomer også, blant annet mye forkjølelse / tette luftveier, hovne mandler og urolig nattesøvn. Kom heldigvis inn til en barnelege til slutt som tok oss på alvor og forklarte oss alle symptomene og sammenhengen i alt… 

Ville absolutt fått sjekket for melkeproteinallergi, og eventuelt glutenallergi. 

Tusen takk for svar!

Gikk det lang tid etter henvisning? Vi skal innom fastlegen på fredag for å få på plass symptomer osv.

Prøvde dere selv og kutte melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar!

Gikk det lang tid etter henvisning? Vi skal innom fastlegen på fredag for å få på plass symptomer osv.

Prøvde dere selv og kutte melk?

Vi fikk time ganske kjapt, men det var nok også pga hun var baby, liten vekt og generelt dårlig form… vi fikk beskjed av legen om å kutte melkeprotein med en gang, men det var fordi hos små barn er uansett blodprøve ikke til å stole på. Hos større barn og voksne kan man se på blodprøver. 

Ville ikke kuttet melkeprotein før du har avtalt med lege. Hvis dere får beskjed om å kutte det så vær obs på at du må sjekke ALT ungen spiser, drikker, medisiner, tannkremer osv… det kan også ta mange uker før symptomene forsvinner, mener vi fikk beskjed om 8 uker før det er helt ute av systemet, så å kutte melk i noen dager er liksom ikke vits. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min hadde det også slik, uten oppkast. Fikk påvist chrons og betennelse i tarmen.

Anonymkode: 3d778...10f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Datteren min hadde det også slik, uten oppkast. Fikk påvist chrons og betennelse i tarmen.

Anonymkode: 3d778...10f

Oi. 

Hva er forløpet på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bildet av blodet. Om du sier der er blod, så tenker de bare en hemoride. De tror kvinner er hysteriske. 
Bilder er veldig viktig! 

Min unge hadde blod i avføring og jeg pusha masse på. Ingen trodde at det var de mengdene det var, helt til jeg viste mange bilder! 

Anonymkode: e4280...d0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på kombinasjonen med elveblest ville jeg absolutt tenkt melkeproteinallergi. Har selv 2 barn med det.

Anonymkode: 8b380...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på kombinasjonen med elveblest ville jeg absolutt tenkt melkeproteinallergi. Har selv 2 barn med det.

Anonymkode: 8b380...89f

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta bildet av blodet. Om du sier der er blod, så tenker de bare en hemoride. De tror kvinner er hysteriske. 
Bilder er veldig viktig! 

Min unge hadde blod i avføring og jeg pusha masse på. Ingen trodde at det var de mengdene det var, helt til jeg viste mange bilder! 

Sånn var det over hele kroppen.20240919_005334.thumb.jpg.d048912ba39d5213034d1ccd15eb75c8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart melkeproteinallergi, da det er helt likt mitt barn som hadde dette. 

Det som er et aber med denne allergien er at man kan ta en blodprøve, men man kan ha allergien uavhengig av hva prøven sier. 

Og så kan det ta lang tid før man merker bedring. Hos oss tok det nærmere to måneder før vi så noen endring. 

Og det er melk i vesentlig mer enn man tror. Tannkrem og maizennajevning og chips og ulike medisiner osv. 

Men ta det via lege. Det er lurt å utelukke andre ting. 

Vi fikk god hjelp av allergologisk avdeling på sykehuset for hudplagene, andre får god hjelp på hudavdelingen. 

Anonymkode: 4095e...b81

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart melkeproteinallergi, da det er helt likt mitt barn som hadde dette. 

Det som er et aber med denne allergien er at man kan ta en blodprøve, men man kan ha allergien uavhengig av hva prøven sier. 

Og så kan det ta lang tid før man merker bedring. Hos oss tok det nærmere to måneder før vi så noen endring. 

Og det er melk i vesentlig mer enn man tror. Tannkrem og maizennajevning og chips og ulike medisiner osv. 

Vi fikk god hjelp av allergologisk avdeling på sykehuset for hudplagene, andre får god hjelp på hudavdelingen. 

Og ja. Ta bilder. 

Og stå på ditt. 

Vi fikk en gang spørsmål om vi bare hadde prøvd å la barnet gråte da jeg fortalte om smertene det hadde. Den nyutdanna, barnløse, legen trodde vi var hysteriske foreldre som skjemte bort barnet vårt.. 

Det hjalp da jeg viste bilder av blodfylt sengetøy, og blødende sår på barnets kropp.

Da tidde hun. Men jeg kunne slått henne.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Får vare utrolig dårlig samvittighet om det er det siden hun skrek så mye som spedbarn. Og nå er hun 5 år, snart 6

Om hun har hatt det hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Får vare utrolig dårlig samvittighet om det er det siden hun skrek så mye som spedbarn. Og nå er hun 5 år, snart 6

Om hun har hatt det hele veien. 

Nei. Et barn på 1, 2, 3, 4 holder ikke inne slik magesmerte. 

Hun kan selvsagt ha hatt allergien hele veien, men hun har ikke hatt smerter hele veien. Da hadde hun sagt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nhi https://nhi.no/sykdommer/magetarm/tynntarm/melkeallergi?page=3

Ungen din har jo dette.

Ta med til legen og få tatt skikkelig prøver

Med 'dette', mener jeg symptonene. Ikke sykdommen. Bare sånn at det er klart at jeg ikke stiller diagnose ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...