Gå til innhold

Fått relasjonelt ultimatum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner dette er vanskelig. Det er viktig du ikke går på akkord med deg selv her. 

For du kan møte henne med forståelse og empati uten å være enig med henne i denne saken. Foreslå parterapi kanskje? 

Der vil det forhåpentligvis komme frem at hun ikke kan holde på med slike urimelige ultimatum som hun gjør. 

Hun har ikke lært hvordan man snakker sammen og kommer til enighet på en sunn måte. Dette er ting hun ikke kan og må lære. Derav terapi er nok beste utvei om du vil få det bedre sammen med henne. 

Hvis hun ikke vil bli bedre så har du det bedre uten henne❤️ dette vil tære på deg mer enn det er verdt.

Anonymkode: b67d8...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zx6r skrev (1 time siden):

Tusen takk for mange innspill.  Til dere son lurer, nei, jeg gikk selvsagt ikke med på dette. Opplevde det som veldig manipulerende og kontrollerende. Så da ble jeg møtt med at det var mitt valg at jeg da gikk ut av forholdet og samtidig valgte å opprettholde misstilitten. 

Å snakke med henne oppleves for meg som veldig vanskelig, da hun har sagt at forklaringer går inn det ene øret og ut det andre. Hun vil bli møtt på følelsene, vist omsorg og empati. Hun klarer ikke å føle seg emosjonelt nært meg om jeg ikke gjør alt som skal til, som i dette tilfelle innebærer å kutte kontakt med mamma. Er slik i veldig mange krangler vi har, eneste veien ut er at hun blir møtt med omsorg og empati, hvis ikke kommer vi ingen vei. Opplever ikke at hun har evnen til å se på seg selv og vise ydmykhet i slike situasjoner. 

Sist vi var sammen, så ble jeg ignorert om vi hadde kranglet eller vært uenig. Hun snakket rett og slett ikke til meg. Hun kunne være superhyggelig med alle, unntatt meg. Og som 21 åring viste jeg ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg søkte råd til min mor. Ringte henne og lurte på hva jeg skulle gjøre, og hvordan jeg skulle håndtere det vide spektre av følelser dama har. Og det at jeg involverte min mor i dette på den måten, samt at hun var vell ivrig i bryllupsplanleggingen, og maste mye om bryllupet osv førte til at hun opplevde at mamma prøvde å kontrollere forholdet vårt. Men jeg kjenner mamma, og har et godt forhold til hele familien, samt ektefeller til mine søsken. Og alle kan skrive under på at det er hennes måte å vise sin omsorg på.

Skal sies at jeg tror alt med familie er vanskelig for henne, da hun selv har tatt avstand fra sine foreldre. Akuratt det forstår jeg når jeg har hørt alt det syke faren har gjort. Han er vist veldig kontrollerende og manipulerende. Og mora er helt selvutslettende og aksepterer alt faren gjør og står med han i alt dette syke.. 

Jeg er veldig glad i jenta, vi har en historie i lag og vi har det kjempebra når ting ikke handler om hennes umettede behov.  omsorgsfull og empatisk opplever jeg henne som, spesielt hvis jeg er syk og sliten. Da er hun over meg med omsorg. Så det å gi slipp på henne er utrolig vanskelig, da jeg har hatt henne i hjertet mitt i 10 år. Men føler meg ofte manipulert og kontrollert, uten at jeg klarer å sette ord på hva. Så selv jeg ser at den måten å sette et ultimatum på er manipulerende, og i tillegg sier at jeg må manne meg opp å gå ut av forholdet om jeg ikke går med på kravet.

Vondt å se et så snilt og godt menneske mangler så mye selvinnsikt. 

Status nå er at hun sa hade bra og ville legge på etter at jeg sa jeg går ikke med på kravet. Så forholdet vårt er vel over slik jeg tolker henne. Tørr ikke ringe henne heller for å avklare og få en fin avslutning, pga hun er så flink til å snakke rundt meg og få meg til å se annerledes på situasjonen.

Igjen, takk for mange gode innspill!

Fantastisk ts, du lar deg ikke manipulere 👌👏👏 

Hun er jo som sin far da og det er godt du er sterk nok til å bryte dette regimet. Føler med deg når du beskriver hvor høyt du elsker henne og skjønner dette er vondt for deg ❤️

Anonymkode: 29dde...da9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Føler meg veldig kontrollert og manipulert, blir redd for måten hun møter meg på. 

Hva tenker dere her inne? 

Anonymkode: bf96c...25b

At du har funnet en som ligner på din mor. Klassiker, med andre ord. 

Anonymkode: 71016...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At du har funnet en som ligner på din mor. Klassiker, med andre ord. 

Anonymkode: 71016...85a

At min mor er manipulerende og kontrollerende er jeg rimelig sikker på at hun ikke er. At hun er overbeskyttende, det har hun vært. Men det har hun innsett selv og lært seg og gitt mer slipp på oss barna di siste årene. Bare det at hun ikke har ringt og vært nysgjerrig på vårt forhold på snart 6 mnd (krav fra kjæresten) sier meg at hun respekterer og innsett selv at hun har vært vel ivrig på å stille spørsmål:) 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zx6r skrev (16 minutter siden):

At min mor er manipulerende og kontrollerende er jeg rimelig sikker på at hun ikke er. At hun er overbeskyttende, det har hun vært. Men det har hun innsett selv og lært seg og gitt mer slipp på oss barna di siste årene. Bare det at hun ikke har ringt og vært nysgjerrig på vårt forhold på snart 6 mnd (krav fra kjæresten) sier meg at hun respekterer og innsett selv at hun har vært vel ivrig på å stille spørsmål:) 

 

Hun er jo det. Du skriver selv at hun prøvdeå kontrollere forholdet. Antageligvis trigger de hverandre fordi de ligner på hverandre. 🤷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zx6r skrev (23 minutter siden):

At min mor er manipulerende og kontrollerende er jeg rimelig sikker på at hun ikke er. At hun er overbeskyttende, det har hun vært. Men det har hun innsett selv og lært seg og gitt mer slipp på oss barna di siste årene. Bare det at hun ikke har ringt og vært nysgjerrig på vårt forhold på snart 6 mnd (krav fra kjæresten) sier meg at hun respekterer og innsett selv at hun har vært vel ivrig på å stille spørsmål:) 

 

Du spurte hva vi tenkte. Hadde jeg visst at du bød opp til diskusjon, hadde jeg ikke giddet.

Du er den siste til å vurdere din egen oppvekst utenfra, slik vi alle er. 

Anonymkode: 71016...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillevill skrev (2 minutter siden):

Hun er jo det. Du skriver selv at hun prøvdeå kontrollere forholdet. Antageligvis trigger de hverandre fordi de ligner på hverandre. 🤷

Skrev vel at min kjæreste opplevde henne som kontrollerende gjennom hennes ønske om å bidra i bryllup, forlovelsesfest. At hun kom med råd i våre konflikter, er nok min feil, da det var jeg som tok kontakt og søkte råd fra min mor ettersom min kjæreste brukte silent treatment mot meg. Det burde jeg nok kanskje ikke gjort.

Men jeg har lært at å blande foreldre inn i forhold ikke er spesielt gunstig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du spurte hva vi tenkte. Hadde jeg visst at du bød opp til diskusjon, hadde jeg ikke giddet.

Du er den siste til å vurdere din egen oppvekst utenfra, slik vi alle er. 

Anonymkode: 71016...85a

Godt poeng, beklager! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zx6r skrev (1 minutt siden):

Godt poeng, beklager! 

Alt i orden :) 

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt et tak for å unngå samme type dame igjen. Det å velge denne typen trøblete dame handler omtrent alltid om noe som heter medavhengighet/codependency. Finnes mye stoff om det, både i bøker og på nett. 

For min del har det handlet om å bruke fornuften mer aktivt og være klar over at følelsene (sommerfuglene) er bedragerske. Tja, kanskje man ikke blir dønnforelsket på samme måte, men man finner noen der er mulig å leve dramafritt med. 

Anonymkode: 71016...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alt i orden :) 

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt et tak for å unngå samme type dame igjen. Det å velge denne typen trøblete dame handler omtrent alltid om noe som heter medavhengighet/codependency. Finnes mye stoff om det, både i bøker og på nett. 

For min del har det handlet om å bruke fornuften mer aktivt og være klar over at følelsene (sommerfuglene) er bedragerske. Tja, kanskje man ikke blir dønnforelsket på samme måte, men man finner noen der er mulig å leve dramafritt med. 

Anonymkode: 71016...85a

Ble nesten litt skremt hvor mye jeg kjente meg igjen i det lille jeg leste nå ang medavhengighet. 

Hadde vært min største glede å se kjæresten min fri fra sine psykiske utfordringer. Og i tillegg tenke på alt det syke jeg har stått i med denne personen, nettopp fordi jeg ønsker henne alt det beste. Hun dumpet meg 1 mnd før bryllupet over sms, uten å gi en grunn. Sier kanskje sitt at jeg tar henne tilbake.. og er selv fornøyd så lenge hun har det bra.

Ellers i livet har jeg det veldig bra, med venner, selvtillit, familie osv, men medavhengigheten til denne jenta er tydeligvis ekstrem.

Aldri hørt om, takk for tipset, der traff du mål tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du forteller og beskriver så tror jeg det er det beste for alle parter at dere går fra hverandre og aldri blir sammen igjen. Selv om jeg tildels kan skjønne at din kjæreste syns det ble for mye mas om bryllup og slikt, og din mor ble vel happy for at det kanskje ble et bryllup og gleden ved å planlegge ting, så tyder alt på at hun aldri vil føle seg komfortabel i din familie pluss måten hun behandler deg på når hun er sur er psykisk vold. Silent treatment når man er kjærester er vold. Det er i forhold man skal kunne snakke sammen om ting og finne en løsning for begge.

Når hun har gått til det steget å be deg velge mellom henne og din mor, så føler jeg på at hun nå har utsatt deg for en test. Jeg tror faktisk at hun allerede er på vei ut av forholdet og bruker dette som en unnskyldning istedenfor å jobbe med seg selv.

For din egen del, ja du er glad i henne, men du må huske at du er glad i den jenta du trodde hun var. Den siden hun presenterer nå er den ekte siden av henne.

Bare vær glad du nå ser det før dere fikk barn.

 

Jeg har en bror som er sammen med ei slik dame, og det hender jeg og han treffer på hverandre på matbutikken. Vi kan prate og le godt av ting, og så plutselig ringer hun. Og hjertet mitt synker i magen for jeg ser hvordan han blir helt annerledes på bare sekunder. Kuet og trist. Og sier han må gå fordi hun venter på han. En gang hadde han kommet hjem en kveld og hun hadde slått av alt lys og lagt seg. Hun snakket ikke med han på over ett døgn. Jeg har sagt til han at han er nødt til å komme seg ut av dette forholdet for hun knuser livsgleden hans. Jeg ser aldri at han smiler og er glad når hun er der. Hun har to barn fra før, og de har heldigvis ikke barn sammen. Jeg skulle ønske han hadde funnet din tråd og sett selv hvordan hans dame er helt lik din. 

Lykke til ts. Du vil få det bedre uten henne.

Anonymkode: b5386...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...