Gå til innhold

Fått relasjonelt ultimatum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Mann 30 år som har fått et ultimatum av dama.  Hun har så stor mistillit til min mor og meg, at hun har behov for at jeg kutter kontakt med min mor for at hun skal føle at jeg velger henne.

Vi var sammen for mange år siden, før vi gjorde det slutt. Blitt sammen igjen nå. I det forrige forholdet opplevde hun min mor som veldig nysgjerrig og kontrollerende. Jeg er enig i at det ble veldig mye, men jeg vet at det er ment godt og er kun omsorg fra en mor som sliter med å gi slipp på sin sønn. 

Jeg har etter ønske fra kjæresten tatt en prat med mamma, og sagt at hun må roe ned antall spm, nysgjerrigheten og jeg har roet ned kontakten mellom oss to. Noe jeg vet har vært sårt for mine foreldre. Kjæresten min mener jeg har et for godt vennskap med min mor, og er mer emosjonelt knyttet til henne enn min kjæreste. 

Jeg har pratet med begge mine foreldre, og dem har vist respekt og forståelse for det jeg har sagt. Ikke fått noen spm eller nysgjerrighet på snart 5 mnd. 

Likevel blir kjæresten min så trigget av at jeg drar dit på besøk( 4 mnd siden sist) at hun sa at hun ga meg et ultimatum. Kutte kontakten med min mor, eller så må JEG avslutte forholdet. Hun selv vil ikke møte mine foreldre før vi evt blir forlovet en gang. Om jeg ikke klarer det, er det vist jeg som går ut av forholdet. 

Hun trenger å se at jeg tar avstand fra min mor for å kjenne på tillit til meg og henne.

Føler meg veldig kontrollert og manipulert, blir redd for måten hun møter meg på. 

Hva tenker dere her inne? 

Anonymkode: bf96c...25b

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og dette har du tenkt til å godta? Hun hadde ALDRI valgt deg ovenfor sin mor. Mann deg opp og la hun gå da. Hvordan skal du kutte kontakt med moren din som fødte og oppdro deg fordi en random kvinne ikke liker henne. 

Anonymkode: e630c...eb4

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt du ikke har et syklig forhold med din mor/foreldre med at du må ringe dem hver eneste dag og fortelle om absolutt alt hele tiden (opptil flere ganger per dag) så er det kjæresten din som er helt på viddene. Jeg hadde sagt at hun må forvente at dere snakkes en gang i uken, at hun skal være med dit i bursdager, helligdager osv uten å være sur. Dine foreldre må selvsagt også oppføre seg fint. Om hun ikke klarer det så kan du bare glemme å ha henne som en kjæreste. Det kommer til å bli MYE verre om dere gifter dere og hun steiler helt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke fått noen spm eller nysgjerrighet på snart 5 mnd. 

Likevel blir kjæresten min så trigget av at jeg drar dit på besøk( 4 mnd siden sist)

Føler meg veldig kontrollert og manipulert, blir redd for måten hun møter meg på. 

Hva tenker dere her inne? 

Anonymkode: bf96c...25b

Dette er nok bare starten på kontroll og manipulering fra hennes side. Ikke få barn med henne, da vil hun nok også nekte at barnet har kontakt med sine besteforeldre.

Anonymkode: 5d61d...3be

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er helt riktig slik du har beskrevet det så må du ikke finne deg i dette. Hvis hun kommer med ultimatumer når du skal dra og besøke og ikke har sett dem på 4 mnd så er hun veldig kontrollerende.

Anonymkode: 81f64...768

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri anbefalt et slikt forhold hvis dere ønsker barn. Det blir for vanskelig, drama og ingen avlastning. 

Det bille blitt katastrofe for dere begge på ulikt vis

Anonymkode: dece2...0a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne dama må du kvitte deg med. Dette er IKKE normalt. Sjalu på moren din.. hvem andre blir det i fremtiden.. venner, kollegaer, egne barn, naboen..

nei det der er bare sykelig. Så klart du skal få besøke egne foreldre når det er 4 mnd siden sist. Du burde vært der flere ganger i mnd uten diskusjon.

kom deg ut mens du kan..

 

K41

Anonymkode: f2fe9...033

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og var i din situasjon, nesten helt likt, men jeg var eldre og BLIND!!!! Jeg ble fullstendig manipulert og lurt. Jeg valgte henne, og dør inni meg hver gang jeg tenker på det. Dama di er ikke ditt blod, og du finner ny dame. Dine foreldre vil du aldri kunne erstatte, bare miste! Du må ALDRI akseptere slik oppførsel. Hun gjør nok andre crazy ting også, bare tenk på det, og les om psykisk vold. Du ødelegger deg selv og livet ditt om du går med på dette!!

Løp og kom deg vekk!!

Anonymkode: 1acf0...2ea

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får vi jo bare en side av saken, så det er vanskelig å si. Er det noen episoder hvor ting gikk for langt med moren din? 

Dersom hun aldri gikk over streken, og kun var nysgjerrig, synes jeg kravet absolutt er urimelig. Det kan godt hende mer avstand var lurt, men å kutte kontakten er veldig drastisk. 

Har du forsøkt å ha en ordentlig prat med henne om denne saken? Har moren din gjort noe som du ikke vet om? Eller er bare kjæresten din urimelig?

Anonymkode: c85ea...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du går fra en kontrollerende dame til en annen? Kanskje på tide å ta en titt innover og reflektere over hvorfor?

Anonymkode: 62b21...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri valgt et menneske som krevde at jeg kutter kontakt med mine foreldre. Jeg håper inderlig at mine barn heller ikke velger et slikt menneske som partner.  Noen er sjalu på alt og alle. Er hun en av dem, bør du løpe.

Anonymkode: efdf1...262

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri gått med på. Jeg snakket med mine foreldre flere ganger i uka til de døde. Min eksmann har og nært forhold til foreldre, særlig sin mor. Og hun blandet seg for mye i vårt samliv. Men vurderte aldri å be han velge mellom oss to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blitt sammen igjen nå. I det forrige forholdet opplevde hun min mor som veldig nysgjerrig og kontrollerende. Jeg er enig i at det ble veldig mye, men jeg vet at det er ment godt og er kun omsorg fra en mor som sliter med å gi slipp på sin sønn. 

Jeg har etter ønske fra kjæresten tatt en prat med mamma, og sagt at hun må roe ned antall spm, nysgjerrigheten og jeg har roet ned kontakten mellom oss to.

Har du noen eksempler? 

Når en mor sliter med å gi slipp på sin voksne sønn, kan det ofte være litt mer enn omsorg som er problemet. 

Anonymkode: 1fdb8...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forholdet er IKKE sunt for deg, Ts, og det vet du!

Kom deg ut og avslutt ALL kontakt med denne dama en gang for alle! Blokker henne også på alle kanaler!

Anonymkode: 13bc1...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten din har en jobb å gjøre med seg selv. Det er hun som har de vonde følelsene rundt din mor, og som må finne en måte å akseptere din mor og din familie på. Hun regulerer nå sine følelser med kontroll, det er ikke holdbart.

Anonymkode: f4e34...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er helt sykt. Kvitt deg med henne så fort som mulig. Det er din mor du snakker om TS. Det er jo bare fint at hun er nysgjerrig og bryr seg. Selvom jeg forstår at det kan bli litt mye. Tenk på alle som har foreldre som ikke bryr seg i det hele tatt? Det er trist det. Det minner meg om en sak ifra USA. Der var  det en kvinne som fikk mennene til å kutte all kontakt med sin mor /  familie. Senere drepte og brente hun mennene hun var sammen med på ett bål. Hun startet med å få de til å kutte ut all kontakt med sin mor. Da hun hatet sønn / mor relasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Mann 30 år som har fått et ultimatum av dama.  Hun har så stor mistillit til min mor og meg, at hun har behov for at jeg kutter kontakt med min mor for at hun skal føle at jeg velger henne.

Vi var sammen for mange år siden, før vi gjorde det slutt. Blitt sammen igjen nå. I det forrige forholdet opplevde hun min mor som veldig nysgjerrig og kontrollerende. Jeg er enig i at det ble veldig mye, men jeg vet at det er ment godt og er kun omsorg fra en mor som sliter med å gi slipp på sin sønn. 

Jeg har etter ønske fra kjæresten tatt en prat med mamma, og sagt at hun må roe ned antall spm, nysgjerrigheten og jeg har roet ned kontakten mellom oss to. Noe jeg vet har vært sårt for mine foreldre. Kjæresten min mener jeg har et for godt vennskap med min mor, og er mer emosjonelt knyttet til henne enn min kjæreste. 

Jeg har pratet med begge mine foreldre, og dem har vist respekt og forståelse for det jeg har sagt. Ikke fått noen spm eller nysgjerrighet på snart 5 mnd. 

Likevel blir kjæresten min så trigget av at jeg drar dit på besøk( 4 mnd siden sist) at hun sa at hun ga meg et ultimatum. Kutte kontakten med min mor, eller så må JEG avslutte forholdet. Hun selv vil ikke møte mine foreldre før vi evt blir forlovet en gang. Om jeg ikke klarer det, er det vist jeg som går ut av forholdet. 

Hun trenger å se at jeg tar avstand fra min mor for å kjenne på tillit til meg og henne.

Føler meg veldig kontrollert og manipulert, blir redd for måten hun møter meg på. 

Hva tenker dere her inne? 

Anonymkode: bf96c...25b

Hallo ?? Noen hjemme? Det her er jo helt sjukt. Ser du ikke hvem som -egentlig- er kontrollerende her? Det er dama di det! som ISOLERER deg. Faktisk ! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dama di går for langt ved å be deg kutte all kontakt med din egen mor. Familie velger man ikke bort på dette viset. 

Ville prøvd å snakke ordentlig med dama di om at å kutte kontakt helt er ikke noe du ønsker, og at det må gå an med en mellomting. Høres for øvrig ut som at du har jobbet godt med saken en stund allerede, så merkelig at hun skal ese seg såpass opp nå. 

Hvis du med hånden på hjertet vet moren din ikke har gjort annet galt enn å være litt vel brysom (men nå blitt dempet), så ville jeg ikke gitt etter for din dames ultimatum. Hun kan få gå om hun vil, men da skal du tenke at det er et mindre tap enn din mor. 

Hilsen en som har gravlagt begge foreldrene i sommer 💔 

Foreldre er viktig ❤️

Anonymkode: 29dde...da9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange innspill.  Til dere son lurer, nei, jeg gikk selvsagt ikke med på dette. Opplevde det som veldig manipulerende og kontrollerende. Så da ble jeg møtt med at det var mitt valg at jeg da gikk ut av forholdet og samtidig valgte å opprettholde misstilitten. 

Å snakke med henne oppleves for meg som veldig vanskelig, da hun har sagt at forklaringer går inn det ene øret og ut det andre. Hun vil bli møtt på følelsene, vist omsorg og empati. Hun klarer ikke å føle seg emosjonelt nært meg om jeg ikke gjør alt som skal til, som i dette tilfelle innebærer å kutte kontakt med mamma. Er slik i veldig mange krangler vi har, eneste veien ut er at hun blir møtt med omsorg og empati, hvis ikke kommer vi ingen vei. Opplever ikke at hun har evnen til å se på seg selv og vise ydmykhet i slike situasjoner. 

Sist vi var sammen, så ble jeg ignorert om vi hadde kranglet eller vært uenig. Hun snakket rett og slett ikke til meg. Hun kunne være superhyggelig med alle, unntatt meg. Og som 21 åring viste jeg ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg søkte råd til min mor. Ringte henne og lurte på hva jeg skulle gjøre, og hvordan jeg skulle håndtere det vide spektre av følelser dama har. Og det at jeg involverte min mor i dette på den måten, samt at hun var vell ivrig i bryllupsplanleggingen, og maste mye om bryllupet osv førte til at hun opplevde at mamma prøvde å kontrollere forholdet vårt. Men jeg kjenner mamma, og har et godt forhold til hele familien, samt ektefeller til mine søsken. Og alle kan skrive under på at det er hennes måte å vise sin omsorg på.

Skal sies at jeg tror alt med familie er vanskelig for henne, da hun selv har tatt avstand fra sine foreldre. Akuratt det forstår jeg når jeg har hørt alt det syke faren har gjort. Han er vist veldig kontrollerende og manipulerende. Og mora er helt selvutslettende og aksepterer alt faren gjør og står med han i alt dette syke.. 

Jeg er veldig glad i jenta, vi har en historie i lag og vi har det kjempebra når ting ikke handler om hennes umettede behov.  omsorgsfull og empatisk opplever jeg henne som, spesielt hvis jeg er syk og sliten. Da er hun over meg med omsorg. Så det å gi slipp på henne er utrolig vanskelig, da jeg har hatt henne i hjertet mitt i 10 år. Men føler meg ofte manipulert og kontrollert, uten at jeg klarer å sette ord på hva. Så selv jeg ser at den måten å sette et ultimatum på er manipulerende, og i tillegg sier at jeg må manne meg opp å gå ut av forholdet om jeg ikke går med på kravet.

Vondt å se et så snilt og godt menneske mangler så mye selvinnsikt. 

Status nå er at hun sa hade bra og ville legge på etter at jeg sa jeg går ikke med på kravet. Så forholdet vårt er vel over slik jeg tolker henne. Tørr ikke ringe henne heller for å avklare og få en fin avslutning, pga hun er så flink til å snakke rundt meg og få meg til å se annerledes på situasjonen.

Igjen, takk for mange gode innspill!

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...