Gå til innhold

Profilen «jordmorliv» og hjemmebhg/hjemmeskole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jevnalderorientering er et enormt samfunnsproblem, og er så implementert i oss alle flere generasjoner tilbake at vi ikke bare ser på det som normalen, men også oppmuntrer barna våre til å søke denne tilstanden. 

Jevnalderorientering og tilknytningsforstyrrelser er årsak til de aller største samfunnsutfordringene vi har i Vesten, som mobbing, gjengkultur, spiseforstyrrelser, skoleskytinger, psykisk uhelse, selvmord, rusmisbruk, voldtektskultur, avhengighet, selvskading og reduksjonen av velferdsstaten. 

Det er fullt mulig å benytte både barnehage og skole uten at barna blir jevnalderorienterte, men det krever sterk bevissthet, kunnskap og innsats fra oss foreldre. Dette foredraget forklarer det godt, og jeg anbefaler også bøkene til Gordon Neufeld og Gabor Maté:

Når både vi foreldre og til og med barnas besteforeldre er jevnalderorienterte er det å snu dette en enorm oppgave, og jeg vet ikke om det er mulig. Vi gjør ihvertfall vårt beste med egne barn og har to flotte tenåringer som heldigvis ikke er ødelagte enda, selv om de begge har gått i barnehage (startet som 3-åringer) og på (privat) skole. 

 

Anonymkode: 4cbca...eee

Få ungene i korps eller teater før fotballen tar dem! 

Og det mener jeg, for der er det som regel barn og unge fra hele grunn- og videregående skole. 

Når det gjelder profilen misunner jeg hvordan de målrettet jobber for å opprettholde livsstilen sin. Og jeg er på lang vei enig i at barnehage- og skolesystemet ikke er optimalt slik det er i dag. Ressursmangelen er betydelig, og ingen som bevilger penger ser ut til å forstå at for de aller fleste blir livets grunnlag lagt i barnehagen og skolen.

Men jeg lar meg provosere av arrogansen. For bare noen dager omtalte de barnehage med ord som «kjøttkvern». De baserer barnehageerfaringen sin på én dansk barnehage, og jeg kjenner ikke igjen skildringene deres i det hele tatt. De er skråsikre i sine meninger, og det er «vanskelig» å skulle gå inn i en diskusjon med en lege og jordmor, siden de anses som viktige ressurspersoner for samfunnet med stor og viktig kunnskap. 

Anonymkode: 456d0...9d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant at de tenker at skole og bhg er selve «giften» mens det å eksponere barna på nett er helt greit 🙄

Anonymkode: e3247...fe9

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 15.20):

Tidlig barnehagestart (før 1,5 år) ødelegger tilknytningen.

Anonymkode: e6775...224

Det der er bare tull. Slutt å spre meningene dine som sannhet. 

Anonymkode: e3247...fe9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det der er bare tull. Slutt å spre meningene dine som sannhet. 

Anonymkode: e3247...fe9

Ja, kan du dokumentere det motsatte? Å ta en baby vekk fra mor er et traume og naturstridig. 

Anonymkode: e6775...224

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, kan du dokumentere det motsatte? Å ta en baby vekk fra mor er et traume og naturstridig. 

Anonymkode: e6775...224

Ja, det finnes flere forskningsartikler som viser at 1-åringene ved barnehagestart har det ganske så bra. Og det er veldig sjeldent barn starter før 1-år, da er de strengt tatt heller ikke babyer lengre. Bare å lete opp på Pubmed, jeg har ingen interesse av å finne linker til deg, det klarer du nok helt sikkert selv ;) 

og å kaste ut et så alvorlig begrep som traume når det er snakk om barnehagestart må jeg si jeg er svært kritisk til. 
 

hilsen spesialist i barne -og ungdomspsykiatri. 

Anonymkode: e3247...fe9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle innleggene (noen), og kjenner ikke kontoen i detalj.. Sett serien på TV. Jeg reagerer dog på flere ting. Det første er kanskje arrogansen som er nevnt i tråden allerede. Det andre er eksponering av barn. Hvordan er det greit å selge ungene til vilt fremmede for å finansiere livsstilen? Det finnes mange gode barnehager og skoler. For mange barn og foreldre er det en fin og trygg løsning. Å uttale seg om tilknytning bør hun jo være forsiktig med, ettersom det ikke er hennes fagfelt. Tilknytning til den primære (senere to primære omsorgspersoner) skjer jo i stor grad første leveår, og barn orienterer seg jo først mot de primære voksne før de orienterer seg mot andre barn. Det hadde ikke bekymret meg. Selvsagt kan noen barn ha for lange dager i barnehagen og skolen. Likevel ganske synd å tenke på det som et onde. Og selv om man kan lære barna sine mye selv, så vil jeg tro det likevel er mye disse ungene går glipp av når det gjelder deres utvikling. Husker i TV serien forresten de sa de ikke hadde skjerm for barna. De hadde hatt det før, og da spilte eldstemann 8 timer per dag (derfor de kuttet). Så det har åpenbart gått på bekostning av noe. Mange har heller ikke mulighet til å leve det livet de lever, av mangel på ressurser. Og hvordan er det for den lille babyen? Apropos tilknytning, bli drasset med på lekeland og være med på slep, fremfor å få egentid med mor eller far. Og hva gjør de med ungene hvis et barn blir innlagt sykehus? Hvem skal passe de to andre barna? 

 

Jeg er takknemlig for at jeg kan jobbe å tjene penger på v

Anonymkode: dc818...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fikk publisert for raskt. Jeg er glad jeg kan tjene penger på en vanlig jobb, uten å måtte selge ungene til fremmede på nett. Glad de har gått i en kjempefin barnehage med gode ansatte og går nå på en skole der de utvikler seg i rasende fart og trives. Og begge har en god tilknytning til meg og faren, ingen traumatiserte 

Anonymkode: dc818...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virket det som denne moren har adskillelsesangst, at hun strever med å overlate barna til andre. Begrunnelsen for å ha de hjemme, syne jeg i stor grad handler om hennes følelser mer enn en objektiv mening styrt av fornuft. 

Anonymkode: cbe9f...340

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...