AnonymBruker Skrevet 2. oktober #61 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er dine ord. Ikke barnenes. Vent til de er voksne og kan svare deg selv og informert. Maktbalansen barn forelder er enorm og de vil bare være trygge. Kynisk men ser mer og mer sannhet i at barn er som litt hunder i den forstand at «they just want to be good dogs»/være til lags dermed elsket beskyttet. Så trist 🙃 Anonymkode: d350d...bac Vel jeg er voksen og gikk kun ett år i bhg og synes jeh har gått glipp av noe der Anonymkode: 94af3...722 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #62 Del Skrevet 2. oktober Mine store tenåringer mimrer også veldig tilbake til barnehagen. Det er selvstendige , empatiske ungdommer som klarer seg bra og kommer til oss om det er noe. Får vondt av disse barna som går glipp av denne tiden😔 Anonymkode: cbe9f...340 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #63 Del Skrevet 4. oktober Det er særlig et par ting jeg lurer på. Hva med erfaringen man gjør med å omgås ulike folk som man selv ikke har valgt å «henge» med? Hva med rutiner man trenger å bli van med for å fungere i en jobb. Det er flere ting jeg føler de mister som er viktig lærdom å ha ned seg i voksenlivet. Jeg er enig i at trygghet og tilknytning er noe av det viktigste for å fungere med alt annet i livet, men man trenger ikke å gå hjemme hver dag for å ha trygg tilknyting og være trygg🤔 Anonymkode: cbe9f...340 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #64 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er særlig et par ting jeg lurer på. Hva med erfaringen man gjør med å omgås ulike folk som man selv ikke har valgt å «henge» med? Hva med rutiner man trenger å bli van med for å fungere i en jobb. Det er flere ting jeg føler de mister som er viktig lærdom å ha ned seg i voksenlivet. Jeg er enig i at trygghet og tilknytning er noe av det viktigste for å fungere med alt annet i livet, men man trenger ikke å gå hjemme hver dag for å ha trygg tilknyting og være trygg🤔 Anonymkode: cbe9f...340 Jeg tenker at dette kommer uansett på et eller annet tidspunkt. Ungene må jo og vil jo helt sikkert også ut i samfunnet for å prøve seg før eller senere. Selv om man har hjemmeskole så betyr ikke det at man ikke kan begynne på aktiviteter, delta i sport eller liknende. Der blir man jo også sosialisert med forskjellige type folk. Det er vel også mulig å hoppe inn i vanlig skolegang dersom barna ønsker det når de blir litt eldre? Finnes jo privatskoler som har mer alternativ tilnærming og kanskje mer resurser per elev. Anonymkode: d7549...96a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #65 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er særlig et par ting jeg lurer på. Hva med erfaringen man gjør med å omgås ulike folk som man selv ikke har valgt å «henge» med? Hva med rutiner man trenger å bli van med for å fungere i en jobb. Det er flere ting jeg føler de mister som er viktig lærdom å ha ned seg i voksenlivet. Jeg er enig i at trygghet og tilknytning er noe av det viktigste for å fungere med alt annet i livet, men man trenger ikke å gå hjemme hver dag for å ha trygg tilknyting og være trygg🤔 Anonymkode: cbe9f...340 Jeg ville ALDRI frivillig valgt å henge med mine søsken da jeg vokste opp 😂 De bor 5 stk sammen (+besteforeldre i en annen del av boligen). Jeg tenker de får mer enn nok trening i å ta hensyn og samhandle med andre. Mennesker pleide å bo i grupper på ca 25 personer med i snitt 9 voksne per barn. Barnehage er så unaturlig du finner det. Ellers hadde mennesker fått kull istedenfor enkeltfødsler 🙃 Anonymkode: 3169f...62f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 4. oktober #66 Del Skrevet 4. oktober Problemet er ikke valget de har tatt (som sikkert er det beste for dem), men at det tidvis skinner gjennom at hun dømmer de som tenker og mener annerledes. Jeg forstår veldig godt valget deres, men forstår ikke behovet for å snakke nedsettende om skole og barnehage og de som velger tradisjonelt. Det er litt som enkelte kristne, som har funnet «veien, sannheten og livet» og prøver å overbevise alle andre om det samme. Jeg liker Marte generelt og følger henne på Instagram, men hun kunne holdt seg for god til nedrakking av andre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterskog Skrevet 4. oktober #67 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 15.20): Tidlig barnehagestart (før 1,5 år) ødelegger tilknytningen. Anonymkode: e6775...224 Da er det mange ødelagte barn! Tull og vas! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterskog Skrevet 4. oktober #68 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 21.07): Ja, kan du dokumentere det motsatte? Å ta en baby vekk fra mor er et traume og naturstridig. Anonymkode: e6775...224 1,5 år er ikke baby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #69 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville ALDRI frivillig valgt å henge med mine søsken da jeg vokste opp 😂 De bor 5 stk sammen (+besteforeldre i en annen del av boligen). Jeg tenker de får mer enn nok trening i å ta hensyn og samhandle med andre. Mennesker pleide å bo i grupper på ca 25 personer med i snitt 9 voksne per barn. Barnehage er så unaturlig du finner det. Ellers hadde mennesker fått kull istedenfor enkeltfødsler 🙃 Anonymkode: 3169f...62f Det er bare det at samfunnet har forandret seg, det som fungerte slik samfunnet var for 100 år siden, fungerer ikke slik samfunnet er nå. Det er det jeg tenker er eksperimentelt av disse foreldrene, å prøve å tilpasse barna til et samfunn som ikke finnes lengre. Anonymkode: cbe9f...340 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #70 Del Skrevet 4. oktober Hvis dere ser den prisvinnende filmen Ukjent landskap(norsk) så ser dere en familie som velger å leve annerledes. De bor på landet, lever enkelt og har barna hjemme ikke barnehage og ikke skole. Mor i filmen dør og dokumentaren ender opp med å omhandle familiens reaksjoner på dette men det er opptak av henne tidlig i filmen hvor hun utaler at offentlig skole og barnehage er noe som kveler kreativitet og egenart. Litt sånn opplest og vedtatt. Jeg tror og at mor i denne familien var en person som var karismatisk og som nok fikk gjennom mye av sine meninger. Etter at hun dør blir far nødt til å velge annerledes. Han må få seg vanlig jobb, de flytter og barna starter i barnehage og i skole. Og, de elsker det. Yngste liker seg i barnehagen(selv om han ikke får ha med seg kniven) og de to eldste barna liker seg godt på skolen. Særlig trives de med å få nye venner og være en del av et større miljø. Det er ganske så interessant, jeg tror nok de har med seg mye fra det livet de har levd, men de er veldig glade for de sosiale mulighetene som skolen gir. Filmen ligger på nrk. Anonymkode: 74cb3...943 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #71 Del Skrevet 5. oktober vinterskog skrev (8 timer siden): Da er det mange ødelagte barn! Tull og vas! Har du sett statistikken for psykisk helse i dette landet? Den kurven er ikke pen, og blir bare verre for hvert år. Anonymkode: 4cbca...eee 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #72 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du sett statistikken for psykisk helse i dette landet? Den kurven er ikke pen, og blir bare verre for hvert år. Anonymkode: 4cbca...eee Årsaken til det er nok mer kompleks Anonymkode: cbe9f...340 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #73 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 11.49): Jevnalderorientering er et enormt samfunnsproblem, og er så implementert i oss alle flere generasjoner tilbake at vi ikke bare ser på det som normalen, men også oppmuntrer barna våre til å søke denne tilstanden. Jevnalderorientering og tilknytningsforstyrrelser er årsak til de aller største samfunnsutfordringene vi har i Vesten, som mobbing, gjengkultur, spiseforstyrrelser, skoleskytinger, psykisk uhelse, selvmord, rusmisbruk, voldtektskultur, avhengighet, selvskading og reduksjonen av velferdsstaten. Det er fullt mulig å benytte både barnehage og skole uten at barna blir jevnalderorienterte, men det krever sterk bevissthet, kunnskap og innsats fra oss foreldre. Dette foredraget forklarer det godt, og jeg anbefaler også bøkene til Gordon Neufeld og Gabor Maté: Når både vi foreldre og til og med barnas besteforeldre er jevnalderorienterte er det å snu dette en enorm oppgave, og jeg vet ikke om det er mulig. Vi gjør ihvertfall vårt beste med egne barn og har to flotte tenåringer som heldigvis ikke er ødelagte enda, selv om de begge har gått i barnehage (startet som 3-åringer) og på (privat) skole. Anonymkode: 4cbca...eee Takk for at du delte! Lytter til dette foredraget nå og jeg kan absolutt anbefale det til andre også. Har allerede fått flere aha-øyeblikk. Verdt å lytte til dersom du ønsker å heve blikket og se det store bildet! Anonymkode: d7549...96a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 5. oktober #74 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 10.45): For å bære ærlig føler jeg hjemmeskole virker som en veldig korttenkt løsning, hvertfall basert på hvordan folk snakker om det her. Når ungen er i. 1.klassealder kommer man kanskje unna med å bruke 10 min her og 10 min der på å lære grunnleggende lesing og matte, virker jo som det ikke er vits i å ha lærerutdanning i det hele tatt hvis det er så enkelt! Men ungene skal jo bli eldre, og lære vanskeligere og vanskeligere stoff etterhvert. Hvis ungen din skal lære alt som forventes av en gjennomsnittlig elev på ungdomsskolen må du som forelder fortsatt sette av tid til å sette deg ned og lære dem om nervesystemet og kjemiske reaksjoner, funksjoner og ligninger, første og andre verdenskrig, skrive essay på engelsk og helst lære et ekstra språk + nynorsk. Jeg vet mange også liker å tenke at mamma alltid vet best for sitt barn, men min erfaring med å jobbe med ungdom er at mange foreldre er blinde på hvilke utfordringer barna deres har, og hvordan de skal hjelpe/undervise dem. Ikke fordi de er dårlige foreldre, eller fordi de ikke vil hjelpe, men fordi det ikke alltid er så intuitivt. Anonymkode: 495d4...cbc Når har de sagt at de skal ha ungene hjemme resten av livet? De fleste jeg kjenner som aktivt har valgt hjemmeskole (altså ikke pga skolevegring eller mobbing eller noe) har sendt ungene på skolen igjen på slutten av barneskolen, da begynner ungene selv å ønske det. AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 15.35): Noen av oss har barn som lærer seg å lese og skrive helt selv før skolestart. Trenger ikke å være utdannet i fem år for å lære slike barn å lese (og begrenset med ressurser de får på skolen til å få opplæring på sitt nivå). Anonymkode: 1b4d1...590 AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 16.15): Eldste min er like gammel som hennes eldste mener jeg å huske (3.klasse). De lærer «litt» mer enn å lese å skrive de 2-3 første årene på skolen altså. For å si det mildt. Anonymkode: e3247...fe9 Min erfaring etter fem barn er de lærer veeeeeeldig lite de første 4 årene på skolen. Alle mine har kunnet lese og regne lenge før skolestart, uten at noen har prøvd å lære dem noe, det de lærer i andre fag er også ekstremt elementært. Nå er mine litt slitsomme, men de kommer stort sett hjem og forteller om hva slags feile ting lærerne har fortalt dem. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis dere ser den prisvinnende filmen Ukjent landskap(norsk) så ser dere en familie som velger å leve annerledes. De bor på landet, lever enkelt og har barna hjemme ikke barnehage og ikke skole. Mor i filmen dør og dokumentaren ender opp med å omhandle familiens reaksjoner på dette men det er opptak av henne tidlig i filmen hvor hun utaler at offentlig skole og barnehage er noe som kveler kreativitet og egenart. Litt sånn opplest og vedtatt. Jeg tror og at mor i denne familien var en person som var karismatisk og som nok fikk gjennom mye av sine meninger. Etter at hun dør blir far nødt til å velge annerledes. Han må få seg vanlig jobb, de flytter og barna starter i barnehage og i skole. Og, de elsker det. Yngste liker seg i barnehagen(selv om han ikke får ha med seg kniven) og de to eldste barna liker seg godt på skolen. Særlig trives de med å få nye venner og være en del av et større miljø. Det er ganske så interessant, jeg tror nok de har med seg mye fra det livet de har levd, men de er veldig glade for de sosiale mulighetene som skolen gir. Filmen ligger på nrk. Anonymkode: 74cb3...943 Elsker det er kanskje å dra det litt langt. Ikke for å utlevere familien mer enn det man ser i filmen, men husk at ting er klippet, og at barn kan gjøre mye for å gjøre en utrolig vanskelig situasjon lettere å takle for de voksne. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #75 Del Skrevet 5. oktober solsolsol skrev (3 timer siden): Når har de sagt at de skal ha ungene hjemme resten av livet? De fleste jeg kjenner som aktivt har valgt hjemmeskole (altså ikke pga skolevegring eller mobbing eller noe) har sendt ungene på skolen igjen på slutten av barneskolen, da begynner ungene selv å ønske det. Min erfaring etter fem barn er de lærer veeeeeeldig lite de første 4 årene på skolen. Alle mine har kunnet lese og regne lenge før skolestart, uten at noen har prøvd å lære dem noe, det de lærer i andre fag er også ekstremt elementært. Nå er mine litt slitsomme, men de kommer stort sett hjem og forteller om hva slags feile ting lærerne har fortalt dem. Elsker det er kanskje å dra det litt langt. Ikke for å utlevere familien mer enn det man ser i filmen, men husk at ting er klippet, og at barn kan gjøre mye for å gjøre en utrolig vanskelig situasjon lettere å takle for de voksne. De gav utrykk for at de trives veldig godt på skolen og i barnehagen. har du sett filmen? I forkant var de skeptiske og lurte veldig, men det gikk jo over all forventning når de startet. Mitt inntrykk av den (riktignok klipte filmen) var at det var foreldrene og kanskje mor som var aller mest på dette med hjemmeskole og ikke barnehage. Når det er sagt så virket det som om de hadde en flott tid på gården og at de har med seg noe helt spesielt hjemmefra av trygghet og praktisk livserfaring Anonymkode: 74cb3...943 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #76 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): De gav utrykk for at de trives veldig godt på skolen og i barnehagen. har du sett filmen? I forkant var de skeptiske og lurte veldig, men det gikk jo over all forventning når de startet. Mitt inntrykk av den (riktignok klipte filmen) var at det var foreldrene og kanskje mor som var aller mest på dette med hjemmeskole og ikke barnehage. Når det er sagt så virket det som om de hadde en flott tid på gården og at de har med seg noe helt spesielt hjemmefra av trygghet og praktisk livserfaring Anonymkode: 74cb3...943 Jeg er enig med deg. I dokumentaren omtalte eldstejenta skolen som «fengsel», mener jeg å huske. Det er neppe noe hun har kommet på selv. Jeg er nysgjerrig på hva som skal få ungene til å ha lyst til å gå på skolen når foreldrene er uttalte motstandere av skole og barnehage. Marte og mannen har også sagt at det er opp til ungene, jeg syns det er ansvarsfraskrivelse fra foreldrenes side. Ingen barn skal få bestemme om de skal gå på skole eller ei, den avgjørelsen har de ingen forutsetninger for å kunne ta. Anonymkode: 456d0...9d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #77 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvis dere ser den prisvinnende filmen Ukjent landskap(norsk) så ser dere en familie som velger å leve annerledes. De bor på landet, lever enkelt og har barna hjemme ikke barnehage og ikke skole. Mor i filmen dør og dokumentaren ender opp med å omhandle familiens reaksjoner på dette men det er opptak av henne tidlig i filmen hvor hun utaler at offentlig skole og barnehage er noe som kveler kreativitet og egenart. Litt sånn opplest og vedtatt. Jeg tror og at mor i denne familien var en person som var karismatisk og som nok fikk gjennom mye av sine meninger. Etter at hun dør blir far nødt til å velge annerledes. Han må få seg vanlig jobb, de flytter og barna starter i barnehage og i skole. Og, de elsker det. Yngste liker seg i barnehagen(selv om han ikke får ha med seg kniven) og de to eldste barna liker seg godt på skolen. Særlig trives de med å få nye venner og være en del av et større miljø. Det er ganske så interessant, jeg tror nok de har med seg mye fra det livet de har levd, men de er veldig glade for de sosiale mulighetene som skolen gir. Filmen ligger på nrk. Anonymkode: 74cb3...943 Ja, det var nesten litt trist å se hvor mye gutten og jenta likte skolen. Faren prøvde å overbevise henne om at de skulle dra på campingtur; men hun insisterte på å gå på skolen hele uka. Foreldre klarer ikke å gi barna samme type vennskap når barna er over 8 år sol skolen/ fritidsaktiviteter gjør. Når de er små er det helt fint å traske hjemme Anonymkode: 93295...c35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #78 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja, det var nesten litt trist å se hvor mye gutten og jenta likte skolen. Faren prøvde å overbevise henne om at de skulle dra på campingtur; men hun insisterte på å gå på skolen hele uka. Foreldre klarer ikke å gi barna samme type vennskap når barna er over 8 år sol skolen/ fritidsaktiviteter gjør. Når de er små er det helt fint å traske hjemme Anonymkode: 93295...c35 Ja det var og mitt bestemte inntrykk. Men tar høyde for at filmen kan være klippet for å få frem litt sånne motsetninger. Særlig eldstejenta blomstret opp på skolen og i vennskapet med andre jenter. Anonymkode: 74cb3...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 5. oktober #79 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): De gav utrykk for at de trives veldig godt på skolen og i barnehagen. har du sett filmen? I forkant var de skeptiske og lurte veldig, men det gikk jo over all forventning når de startet. Mitt inntrykk av den (riktignok klipte filmen) var at det var foreldrene og kanskje mor som var aller mest på dette med hjemmeskole og ikke barnehage. Når det er sagt så virket det som om de hadde en flott tid på gården og at de har med seg noe helt spesielt hjemmefra av trygghet og praktisk livserfaring Anonymkode: 74cb3...943 Har sett filmen og kjenner Nik. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #80 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er enig med deg. I dokumentaren omtalte eldstejenta skolen som «fengsel», mener jeg å huske. Det er neppe noe hun har kommet på selv. Jeg er nysgjerrig på hva som skal få ungene til å ha lyst til å gå på skolen når foreldrene er uttalte motstandere av skole og barnehage. Marte og mannen har også sagt at det er opp til ungene, jeg syns det er ansvarsfraskrivelse fra foreldrenes side. Ingen barn skal få bestemme om de skal gå på skole eller ei, den avgjørelsen har de ingen forutsetninger for å kunne ta. Anonymkode: 456d0...9d2 Hel enig, unga har ikke forutsetninger for å ta det valget. Jeg mener foreldrene frarøver barna viktige erfaringer de trenger for å klare seg i det virkelige liv, veldig trist! Anonymkode: cbe9f...340 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå