AnonymBruker Skrevet 1. oktober #41 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jevnalderorientering er et enormt samfunnsproblem, og er så implementert i oss alle flere generasjoner tilbake at vi ikke bare ser på det som normalen, men også oppmuntrer barna våre til å søke denne tilstanden. Jevnalderorientering og tilknytningsforstyrrelser er årsak til de aller største samfunnsutfordringene vi har i Vesten, som mobbing, gjengkultur, spiseforstyrrelser, skoleskytinger, psykisk uhelse, selvmord, rusmisbruk, voldtektskultur, avhengighet, selvskading og reduksjonen av velferdsstaten. Det er fullt mulig å benytte både barnehage og skole uten at barna blir jevnalderorienterte, men det krever sterk bevissthet, kunnskap og innsats fra oss foreldre. Dette foredraget forklarer det godt, og jeg anbefaler også bøkene til Gordon Neufeld og Gabor Maté: Når både vi foreldre og til og med barnas besteforeldre er jevnalderorienterte er det å snu dette en enorm oppgave, og jeg vet ikke om det er mulig. Vi gjør ihvertfall vårt beste med egne barn og har to flotte tenåringer som heldigvis ikke er ødelagte enda, selv om de begge har gått i barnehage (startet som 3-åringer) og på (privat) skole. Anonymkode: 4cbca...eee Få ungene i korps eller teater før fotballen tar dem! Og det mener jeg, for der er det som regel barn og unge fra hele grunn- og videregående skole. Når det gjelder profilen misunner jeg hvordan de målrettet jobber for å opprettholde livsstilen sin. Og jeg er på lang vei enig i at barnehage- og skolesystemet ikke er optimalt slik det er i dag. Ressursmangelen er betydelig, og ingen som bevilger penger ser ut til å forstå at for de aller fleste blir livets grunnlag lagt i barnehagen og skolen. Men jeg lar meg provosere av arrogansen. For bare noen dager omtalte de barnehage med ord som «kjøttkvern». De baserer barnehageerfaringen sin på én dansk barnehage, og jeg kjenner ikke igjen skildringene deres i det hele tatt. De er skråsikre i sine meninger, og det er «vanskelig» å skulle gå inn i en diskusjon med en lege og jordmor, siden de anses som viktige ressurspersoner for samfunnet med stor og viktig kunnskap. Anonymkode: 456d0...9d2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #42 Del Skrevet 1. oktober Interessant at de tenker at skole og bhg er selve «giften» mens det å eksponere barna på nett er helt greit 🙄 Anonymkode: e3247...fe9 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #43 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 15.20): Tidlig barnehagestart (før 1,5 år) ødelegger tilknytningen. Anonymkode: e6775...224 Det der er bare tull. Slutt å spre meningene dine som sannhet. Anonymkode: e3247...fe9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #44 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det der er bare tull. Slutt å spre meningene dine som sannhet. Anonymkode: e3247...fe9 Ja, kan du dokumentere det motsatte? Å ta en baby vekk fra mor er et traume og naturstridig. Anonymkode: e6775...224 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #45 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, kan du dokumentere det motsatte? Å ta en baby vekk fra mor er et traume og naturstridig. Anonymkode: e6775...224 Ja, det finnes flere forskningsartikler som viser at 1-åringene ved barnehagestart har det ganske så bra. Og det er veldig sjeldent barn starter før 1-år, da er de strengt tatt heller ikke babyer lengre. Bare å lete opp på Pubmed, jeg har ingen interesse av å finne linker til deg, det klarer du nok helt sikkert selv og å kaste ut et så alvorlig begrep som traume når det er snakk om barnehagestart må jeg si jeg er svært kritisk til. hilsen spesialist i barne -og ungdomspsykiatri. Anonymkode: e3247...fe9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #46 Del Skrevet 1. oktober Jeg har ikke lest alle innleggene (noen), og kjenner ikke kontoen i detalj.. Sett serien på TV. Jeg reagerer dog på flere ting. Det første er kanskje arrogansen som er nevnt i tråden allerede. Det andre er eksponering av barn. Hvordan er det greit å selge ungene til vilt fremmede for å finansiere livsstilen? Det finnes mange gode barnehager og skoler. For mange barn og foreldre er det en fin og trygg løsning. Å uttale seg om tilknytning bør hun jo være forsiktig med, ettersom det ikke er hennes fagfelt. Tilknytning til den primære (senere to primære omsorgspersoner) skjer jo i stor grad første leveår, og barn orienterer seg jo først mot de primære voksne før de orienterer seg mot andre barn. Det hadde ikke bekymret meg. Selvsagt kan noen barn ha for lange dager i barnehagen og skolen. Likevel ganske synd å tenke på det som et onde. Og selv om man kan lære barna sine mye selv, så vil jeg tro det likevel er mye disse ungene går glipp av når det gjelder deres utvikling. Husker i TV serien forresten de sa de ikke hadde skjerm for barna. De hadde hatt det før, og da spilte eldstemann 8 timer per dag (derfor de kuttet). Så det har åpenbart gått på bekostning av noe. Mange har heller ikke mulighet til å leve det livet de lever, av mangel på ressurser. Og hvordan er det for den lille babyen? Apropos tilknytning, bli drasset med på lekeland og være med på slep, fremfor å få egentid med mor eller far. Og hva gjør de med ungene hvis et barn blir innlagt sykehus? Hvem skal passe de to andre barna? Jeg er takknemlig for at jeg kan jobbe å tjene penger på v Anonymkode: dc818...737 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #47 Del Skrevet 1. oktober fikk publisert for raskt. Jeg er glad jeg kan tjene penger på en vanlig jobb, uten å måtte selge ungene til fremmede på nett. Glad de har gått i en kjempefin barnehage med gode ansatte og går nå på en skole der de utvikler seg i rasende fart og trives. Og begge har en god tilknytning til meg og faren, ingen traumatiserte Anonymkode: dc818...737 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #48 Del Skrevet 1. oktober For meg virket det som denne moren har adskillelsesangst, at hun strever med å overlate barna til andre. Begrunnelsen for å ha de hjemme, syne jeg i stor grad handler om hennes følelser mer enn en objektiv mening styrt av fornuft. Anonymkode: cbe9f...340 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #49 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jevnalderorientering er et enormt samfunnsproblem, og er så implementert i oss alle flere generasjoner tilbake at vi ikke bare ser på det som normalen, men også oppmuntrer barna våre til å søke denne tilstanden. Jevnalderorientering og tilknytningsforstyrrelser er årsak til de aller største samfunnsutfordringene vi har i Vesten, som mobbing, gjengkultur, spiseforstyrrelser, skoleskytinger, psykisk uhelse, selvmord, rusmisbruk, voldtektskultur, avhengighet, selvskading og reduksjonen av velferdsstaten. Det er fullt mulig å benytte både barnehage og skole uten at barna blir jevnalderorienterte, men det krever sterk bevissthet, kunnskap og innsats fra oss foreldre. Dette foredraget forklarer det godt, og jeg anbefaler også bøkene til Gordon Neufeld og Gabor Maté: Når både vi foreldre og til og med barnas besteforeldre er jevnalderorienterte er det å snu dette en enorm oppgave, og jeg vet ikke om det er mulig. Vi gjør ihvertfall vårt beste med egne barn og har to flotte tenåringer som heldigvis ikke er ødelagte enda, selv om de begge har gått i barnehage (startet som 3-åringer) og på (privat) skole. Anonymkode: 4cbca...eee 👆Her har vi en våken person. Merker dette så godt på meg selv, hvordan jeg ble av å gå i bhg 7-16 også skole+sfo, bhg fra 1,5år. Hvordan man ble dyttet sammen med en gjeng (slemme😂)unger, som man ikke kjente men man så dem mer enn foreldrene så de vennene ble på en måte viktigere. Hadde inget annet valg. De ble flokken man regnet med for beskyttelse, små barn tenker ganske primært. Er idag 32 år, elsker mine foreldre (har inget annet valg ressurssterke strebere men tilknytningen/å stole på dem,,,mjaaa. De har begge dårlig samvittighet for å ha jobbet mye da vi var små. Var vel et sensitivt barn. Og vennene, er forlengs blitt spredet rundt jorda ingen jeg direkte har kontakt med idag. Har egen familie, blod er tross alt tykkere enn vann. Anonymkode: d350d...bac 2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #50 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og begge har en god tilknytning til meg og faren, ingen traumatiserte Dette er dine ord. Ikke barnenes. Vent til de er voksne og kan svare deg selv og informert. Maktbalansen barn forelder er enorm og de vil bare være trygge. Kynisk men ser mer og mer sannhet i at barn er som litt hunder i den forstand at «they just want to be good dogs»/være til lags dermed elsket beskyttet. Så trist 🙃 Anonymkode: d350d...bac 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #51 Del Skrevet 2. oktober Jeg er litt enig med henne, men jeg er også litt skeptisk til at de holder eldste unna skolen. Jeg tror en god miks er bra, når de kommer litt opp i alder. Jeg holdt mitt første barn hjemme i 3 år, mest fordi vi så opplevde barnehagen som en kjøttkvern som er det ordet hun bruker når vi prøvde barnehage i 1års alderen. Barnet falt ikke til ro og vi syntes kvaliteten var for dårlig pga underbemanning. Vi ble heller med i en gruppe som hadde barna hjemme og dette var noen av de beste årene i mitt liv. Vi startet i ny bhg når barnet var 3år og dette var en mye bedre opplevelse. Vi hadde da et trygt barn som hadde utnytte av det. Neste barn startet når hun var 2 år, men denne gangen syntes jeg det var tyngre å gå hjemme og jeg manglet også samme nettverket vi hadde med eldste. Nå har vi en ny baby og dessverre kommer vi til å benytte bhg noen få timer om dagen fra 1 år. Jeg merker min kapasitet for å være hjemme i årevis er lavere nå og jobb er et avslappende avbrekk. Så selv om jeg på mange måter er enig med henne, synes jeg også hun drar det litt langt. Jeg synes også at hva som er riktig kommer ann på livssituasjon og kapasiteten til foreldrene. Hos min eldste hadde hun det best hjemme, men jeg ser at de yngre trenger en mamma som får et lite avbrekk med jobb for å fungere optimalt. Bhg blir derfor litt som den landsbyen man ikke har. Anonymkode: c95be...0e4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #52 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er dine ord. Ikke barnenes. Vent til de er voksne og kan svare deg selv og informert. Maktbalansen barn forelder er enorm og de vil bare være trygge. Kynisk men ser mer og mer sannhet i at barn er som litt hunder i den forstand at «they just want to be good dogs»/være til lags dermed elsket beskyttet. Så trist 🙃 Anonymkode: d350d...bac Trygg tilknytning er noe man kan få vurdert hos barnepsykolog. Vi var med i en studie som omhandlet dette, så vi vet faktisk at barna har en trygg tilknytning. Barna har gått i barnehage og går på skole. Det er fullt mulig å få til et flott liv og fin barndom selv om de går i barnehage og skole. De har også fått masse kvalitetstid med oss foreldre. Ingenting her som er trist, heldigvis (bortsett fra ditt innlegg kanskje) Anonymkode: dc818...737 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #53 Del Skrevet 2. oktober Det jeg ikke skjønner helt er at mannen jobber periodevis mye, altså lengre dager enn kanskje andre. Da er hun alene med tre barn. Hvor stor forskjell er det da på om barna er i skole og bhage 9-15 også har de begge foreldrene sine tilgjengelig på efta/ kveld og hver helg. Forskjellen er jo kanskje at hun som mor har full kontroll, men tiden med barna vet jeg ikke om blir så mye bedre. Anonymkode: cbe9f...340 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #54 Del Skrevet 2. oktober Katten89 skrev (På 30.9.2024 den 15.36): Jeg lurer veldig på hvordan hun skal følge opp skole alene med to andre barn å passe på. Hvor av en er nyfødt. Nytter ikke bare å henge på Leos lekeland om ungen skal lære å lese og skrive 😗😅 Noen av oss har barn som lærer seg å lese og skrive helt selv før skolestart. Trenger ikke å være utdannet i fem år for å lære slike barn å lese (og begrenset med ressurser de får på skolen til å få opplæring på sitt nivå). Anonymkode: 1b4d1...590 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #55 Del Skrevet 2. oktober Kan han faren der ha aspergers? Virker litt monoton, rigid og følger alt kona sier Anonymkode: 93295...c35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #56 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Noen av oss har barn som lærer seg å lese og skrive helt selv før skolestart. Trenger ikke å være utdannet i fem år for å lære slike barn å lese (og begrenset med ressurser de får på skolen til å få opplæring på sitt nivå). Anonymkode: 1b4d1...590 Eldste min er like gammel som hennes eldste mener jeg å huske (3.klasse). De lærer «litt» mer enn å lese å skrive de 2-3 første årene på skolen altså. For å si det mildt. Anonymkode: e3247...fe9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #57 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen av oss har barn som lærer seg å lese og skrive helt selv før skolestart. Trenger ikke å være utdannet i fem år for å lære slike barn å lese (og begrenset med ressurser de får på skolen til å få opplæring på sitt nivå). Anonymkode: 1b4d1...590 Jeg har det, men det betyr ikke at de ikke har det fint på skole (internasjonal, med forsert skolestart). Det fremkommer ikke opplysninger som tilsier at barna her er spesielt begavet. Faren har studert i Danmark, så kanskje ikke han hadde høyt nok snitt til å studere i Norge? Anonymkode: dc818...737 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #58 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 15.28): Det er generelt sett uheldig med hjemmeskole tenker jeg. Veldig viktig med det sosiale aspektet ved å gå på en vanlig skole. Anonymkode: 8678d...0d9 I land hvor hjemmeskole er mer vanlig har de ofte faste aktiviteter og treffpunkter med andre som har hjemmeskole, slik at det absolutt ikke blir en isolert tilværelse. I Norge kan nok det være vanskeligere. I tillegg er det de færreste foreldre som faktisk er kvalifisert til å være lærer for egne barn. Kjenner noen som bor i utlandet som er utdannet lærer. Har masse aktiviteter med andre familier som også har hjemmeskole. Minst ett av barna har begynt på vanlig skole etter hvert etter eget ønske. Da tenker jeg det kan være helt greit. Men synsere som sitter hjemme og tror de får til hjemmeskole bare fordi de har gått på skole selv? Skeptisk. Jeg har også reagert på fordømmelsen og arrogansen mtp den influenseren det er snakk om. Det er veldig begrenset hva det å være jordmor gir deg økt troverdighet på, for å si det sånn. Hjemmeskole og barneoppdragelse er ikke noen av de tingene. Anonymkode: 72146...a00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #59 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen av oss har barn som lærer seg å lese og skrive helt selv før skolestart. Trenger ikke å være utdannet i fem år for å lære slike barn å lese (og begrenset med ressurser de får på skolen til å få opplæring på sitt nivå). Anonymkode: 1b4d1...590 Det å lære et barn (uten lesevansker/lærevansker) å lese er jo ikke akkurat det som er mest krevende ved hjemmeskole. Anonymkode: 72146...a00 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #60 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er dine ord. Ikke barnenes. Vent til de er voksne og kan svare deg selv og informert. Maktbalansen barn forelder er enorm og de vil bare være trygge. Kynisk men ser mer og mer sannhet i at barn er som litt hunder i den forstand at «they just want to be good dogs»/være til lags dermed elsket beskyttet. Så trist 🙃 Anonymkode: d350d...bac Jeg har fire voksne barn, som alle har gått i barnehage. Alle fire snakker varmt om barnehagen og mimrer tilbake til gode minner fra de var små. Alle fire har et meget godt forhold til oss foreldre, og viser det ofte med ord og handling. Anonymkode: 5bf1a...9ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå