Gå til innhold

Profilen «jordmorliv» og hjemmebhg/hjemmeskole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenker at det ikke er et svar, men at man må finne den løsningen som fungerer for din familie. Det er ikke alle som har mulighet til å ha barna hjemme og da må de nødvendigvis i barnehage og skole, og da må man fokusere på kvalitetstid og ikke bare kvanitet. Mens andre igjen praktiserer f.ks world school og tilbringer årevis på reisefot.

Akkurat denne profilen som du referer til er ikke jeg noe tilhenger av. Absolutt ikke for livsstilsvalget de har tatt, men den holdningen og arrogansen de har overfor de som har valgt annerledes enn dem. Spesielt overfor dem som har valgt å ha barna i barnehage og skole. Jeg har noen ganger tenkt på hvordan det påvirker barna deres, at de som voksne viser så dårlige holdninger overfor andre.

Anonymkode: 4d87d...c91

Her er jeg så enig! Tror også at valget deres kan være helt ok, og det er ikke sånn at jeg tenker det nødvendigvis vil by på problemer for barna senere, men holdningene og arrogansen spesielt hos mor. Den reagerer jeg på altså. Jeg tenker jo de skal være evig takknemlige for alle som står i jobb, betaler skatt og sender unger i bhg og skole. Hvis vi vil at barna skal tåle jobb senere i livet, tror jeg det er lurt at de lærer å innrette seg noe fra barndommen av. Og jeg tror ikke at det bare er kjipt og feil i barnehage og skole. Mine barn elsket barnehagen! De savner den skikkelig. Jeg og forsåvidt. Skolen er mer ymse, men de utvikler seg flott, lærer å forholde seg til så uendelig mange situasjoner og får mye på skolen vi ikke kunne gitt hjemme. Barna får også vært alene hjemme og får egentid, som de virkelig er tydelige på at de har behov for etterhvert som de blir eldre. Min eldste blir f.eks skuffa om vi er tidlige hjem fra jobb noen dager fordi han trenger å ha huset for seg selv.
Det likevel tenker er at barna våre er FOR MYE og FOR LENGE på skole og barnehage og at det heller kunne vært litt redusert. Typ 6-timers dag hadde vært gull for mange tror jeg! Vår hverdag hadde hvertfall vært natt og dag da. 

Anonymkode: 39243...2de

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er for valgfrihet! Og for at noen velger annerledes enn normen. Samtidig syns jeg de holdningene de har til andres valg er ganske bastante og bedrevitende. De ser ned på andre som sender i bhg og skole og tenker at de er dårlige foreldre.. De er bedre enn alle andre.. og det liker jeg ikke..  

Samtidig tror jeg barn har gått av ett felleskap. Om det skjer hjemme blant unscholers, eller i bhg/skole tror jeg er det samme. Faglig, hmmm.. Barn lærer utrolig mye i bhg som de tar med seg videre i livet. 

Anonymkode: bbcc5...608

Enig med at det er holdningene til de som velger bhg og skole som er provoserende og ikke selve valget om å ha barna hjemme. Folk får velge det som er rett for seg selv og sin situasjon. Barnet mitt stortrives i barnehagen og jeg ser at jeg ikke ville hatt mulighet til å aktivisere henne på samme måte hjemme med en nyfødt, i tillegg har vi ikke mulighet til å leve på en inntekt pr i dag.

Anonymkode: a01fb...12e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med at det er holdningene til de som velger bort bhg og skole som er provoserende og ikke selve valget om å ha barna hjemme. Folk får velge det som er rett for seg selv og sin situasjon. Barnet mitt stortrives i barnehagen og jeg ser at jeg ikke ville hatt mulighet til å aktivisere henne på samme måte hjemme med en nyfødt, i tillegg har vi ikke mulighet til å leve på en inntekt pr i dag.

Anonymkode: a01fb...12e

Glemte et ord, men gjelder forsåvidt begge parter 😄

Anonymkode: a01fb...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (17 timer siden):

Jeg lurer veldig på hvordan hun skal følge opp skole alene med to andre barn å passe på. Hvor av en er nyfødt. Nytter ikke bare å henge på Leos lekeland om ungen skal lære å lese og skrive 😗😅

Akkurat faglig tror jeg hjemmeskole er mer effektivt. Det råder det totale kaos i de fleste klasserom er min erfaring. Jeg føler hvertfall at ungene lærer minimalt på skolen. Ti minutter skolefag med en-til-en hjemme holder lenge tror jeg! Det går skikkelig saaaakte fremover i den norske skolen, så der tror jeg ikke hjemmeskolebarn vil ha problemer. Det å innrette seg, ta felles beskjeder, ikke alltid få tilfredsstilt behov, lære å sitte, vente, kjede seg, håndtere uregjerlige klassekamerater og få uendelig mange muligheter for nye venner.. det får de jo ikke på hjemmeskole. Og det er jo også noe man bør lære å håndtere før man blir en del av voksenverden.

Anonymkode: 39243...2de

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg mener alle barn trenger å være i bhg , tenker de frarøver barna mye

Anonymkode: 94af3...722

Så all barndom før 1980 er mislykket?

Anonymkode: e6775...224

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, fint for de som har råd. Hun legger jo ut litt provoserende meninger, da. Helt uten kilder. Men det er vel meningen, så hun kan provosere på seg klikk.

Anonymkode: bc1a1...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jaja, fint for de som har råd. Hun legger jo ut litt provoserende meninger, da. Helt uten kilder. Men det er vel meningen, så hun kan provosere på seg klikk.

Anonymkode: bc1a1...508

Det er jo sånn hun finansierer å gå hjemme. 
 

Anonymkode: 01756...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jaja, fint for de som har råd. Hun legger jo ut litt provoserende meninger, da. Helt uten kilder. Men det er vel meningen, så hun kan provosere på seg klikk.

Anonymkode: bc1a1...508

Må man ha kilder til meninger? 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bære ærlig føler jeg hjemmeskole virker som en veldig korttenkt løsning, hvertfall basert på hvordan folk snakker om det her. Når ungen er i. 1.klassealder kommer man kanskje unna med å bruke 10 min her og 10 min der på å lære grunnleggende lesing og matte, virker jo som det ikke er vits i å ha lærerutdanning i det hele tatt hvis det er så enkelt! Men ungene skal jo bli eldre, og lære vanskeligere og vanskeligere stoff etterhvert. Hvis ungen din skal lære alt som forventes av en gjennomsnittlig elev på ungdomsskolen må du som forelder fortsatt sette av tid til å sette deg ned og lære dem om nervesystemet og kjemiske reaksjoner, funksjoner og ligninger, første og andre verdenskrig, skrive essay på engelsk og helst lære et ekstra språk + nynorsk. Jeg vet mange også liker å tenke at mamma alltid vet best for sitt barn, men min erfaring med å jobbe med ungdom er at mange foreldre er blinde på hvilke utfordringer barna deres har, og hvordan de skal hjelpe/undervise dem. Ikke fordi de er dårlige foreldre, eller fordi de ikke vil hjelpe, men fordi det ikke alltid er så intuitivt.

Anonymkode: 495d4...cbc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er heldig med lengden på barselpermisjonen sin,jeg leste et intervju med en familie i Beirut der hun var tilbake på jobb 3 måneder etter keisersnittet med tvillingene. De håper å få flyktet nå.

Men ellers er jeg for barnehager og  mener barn har det godt der. Hjemmeskole er jeg i mot,barn bør være på skolen for læring.

Anonymkode: 6b8fe...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TingelingMom skrev (1 time siden):

Må man ha kilder til meninger? 

Påstander, da. 

Anonymkode: bc1a1...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo sånn hun finansierer å gå hjemme. 
 

Anonymkode: 01756...706

Det er sånn mange influencere tjener penger. Clickbaits og provokasjoner. Folk biter på hver gang. 

Anonymkode: bc1a1...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk denne kontoer opp i går med en video der ene barnet skal ha sagt til babyen noe sånn som «Du er heldig som er hos oss, her er vi hjemme sammen, vi slipper å gå i barnehage og skole» 

Nekter å tro at et barn sier det helt uoppfordret 😅

Anonymkode: ed094...b43

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevnalderorientering er et enormt samfunnsproblem, og er så implementert i oss alle flere generasjoner tilbake at vi ikke bare ser på det som normalen, men også oppmuntrer barna våre til å søke denne tilstanden. 

Jevnalderorientering og tilknytningsforstyrrelser er årsak til de aller største samfunnsutfordringene vi har i Vesten, som mobbing, gjengkultur, spiseforstyrrelser, skoleskytinger, psykisk uhelse, selvmord, rusmisbruk, voldtektskultur, avhengighet, selvskading og reduksjonen av velferdsstaten. 

Det er fullt mulig å benytte både barnehage og skole uten at barna blir jevnalderorienterte, men det krever sterk bevissthet, kunnskap og innsats fra oss foreldre. Dette foredraget forklarer det godt, og jeg anbefaler også bøkene til Gordon Neufeld og Gabor Maté:

Når både vi foreldre og til og med barnas besteforeldre er jevnalderorienterte er det å snu dette en enorm oppgave, og jeg vet ikke om det er mulig. Vi gjør ihvertfall vårt beste med egne barn og har to flotte tenåringer som heldigvis ikke er ødelagte enda, selv om de begge har gått i barnehage (startet som 3-åringer) og på (privat) skole. 

 

Anonymkode: 4cbca...eee

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir irritert over at hun skjærer alle barnehager og skoler over en kam, ut fra den ene erfaringen hun har med en barnehage i Danmark. Hun velger fakta og forskning fra litt her og der så det passer hennes meninger. 

Anonymkode: 6d8e4...e56

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg blir irritert over at hun skjærer alle barnehager og skoler over en kam, ut fra den ene erfaringen hun har med en barnehage i Danmark. Hun velger fakta og forskning fra litt her og der så det passer hennes meninger. 

Anonymkode: 6d8e4...e56

Da jeg var på kurs gjennom jobben i 2019 viste statistikken at kvalitetsbarnehager gjorde en merkbar positiv forskjell på språk, sosial kompetanse og selvstendighet for barn fra ressurssvake familier. I ressurssterke familier utgjorde barnehagen lite til ingen forskjell på disse områdene. Dette var forskning gjort i Norden. 

Så sånn sett bør denne familien klare seg ganske så greit en god stund til.

Anonymkode: 3169f...62f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg var på kurs gjennom jobben i 2019 viste statistikken at kvalitetsbarnehager gjorde en merkbar positiv forskjell på språk, sosial kompetanse og selvstendighet for barn fra ressurssvake familier. I ressurssterke familier utgjorde barnehagen lite til ingen forskjell på disse områdene. Dette var forskning gjort i Norden. 

Så sånn sett bør denne familien klare seg ganske så greit en god stund til.

Anonymkode: 3169f...62f

Ja, jeg vil tro denne familien klarer seg bra. Men at hun går ut fra at deres dårlige erfaring fra en barnehage i et annet land gjelder alle barnehager og skoler synes jeg er provoserende. Det blir som om jeg skulle si at jeg vet om en familie i Danmark som driver med hjemmeskole og de barna har falt helt utenom samfunnet, de er over 10 år og kan ikke å skrive og strever sosialt. Så jeg er ville aldri hatt hjemmeskolen for mine barn. 

Anonymkode: 6d8e4...e56

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skremmende med de holdningene deres, er at de i sine yrker har en slags "autoritet" eller hva jeg skal si.. de er jo fagfolk og folk kan stole blindt på de.. 

Anonymkode: bbcc5...608

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så all barndom før 1980 er mislykket?

Anonymkode: e6775...224

Men da var gata full av barn. Da lekte vi med venner hver dag. Vi lekte, sloss, ble venner igjen i gata. 

Nå er det ingen barn ute å leker i gatene lengre. 

Anonymkode: 5bf1a...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...