Gå til innhold

Kan jeg nekte å bo i bolig bestemt av arbeidsgiver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har begynt i en jobb som gjør at jeg skal bo 14 dager i måneden i et lite hus som eies av arbeidsgiver. Huset er i gåavstand til arbeidsstedet og eies av arbeidsgiver.  

Problemene er at huset lukter råttent og jeg mistenker at det er fukt/ evt. mugg i kjelleren (men får ikke tilgang til å sjekke?). Tror heller ikke at forrige person som bodde her vasket seg ut. 

Arbeidsgiver krever om lag 2500,- per måned for losji, inkludert strøm. Ikke inkludert noe internett. Det er også inkludert hvitevarer (komfyr/koketopp, mikrobølgeovn, oppvaskmaskin og vaskemaskin) og møbler som sofa, seng, spisebord (av det eldre slaget).

Kan jeg nekte å bo der/kreve at arbeidsgiver ordner med ny bolig, eventuelt utreder manglene jeg påpeker?

Ønsker absolutt ikke å være kranglete, men kjenner jeg syns det er/virker å være ubehagelig inneklima i dette huset.
Får som nevnt heller ikke sjekket hvordan tilstanden er i kjelleren.

Syns det er litt kjipt å skulle betale 2500,- for en bolig jeg bruker 14 dager i måneden, når jeg i tillegg har egen bolig som jeg også betaler på, i hvert fall når arbeidsboligen er tilsynelatende ikke helt i orden. Vilkåret mitt var at jeg skulle ha en bolig som jeg kunne bo i de 14 dagene i måneden jeg jobber der. 

Anonymkode: bfdb4...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske sikker på at en arbeidsgiver ikke kan bestemme hvor folk skal bo.

Anonymkode: b1a4a...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at en arbeidsgiver ikke kan bestemme hvor folk skal bo.

Anonymkode: b1a4a...8ad

Jo, sånn har det vært i flere yrker, blant annet stasjonsmester og prest.

Anonymkode: ab963...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg trur ikke du får det noe billigere andre plasser da men. Men du kan vel si ifra at du føler det er fukt i leiligheten og be sjefen om å sjekke det. Inneklima er jo viktig. Er det fukt så blir du dårlig. Og da syk. Det koster arbeidsgiver enda mer at du blir sykemeldt. 

Anonymkode: 873fa...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått en litt dårlig deal vil jeg si, uavhengig av tilstanden på huset. Det er ikke uvanlig at arbeidsgiver dekker bolig 100% når de har en pendler de virkelig vil ha ansatt

Anonymkode: 78c80...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja jeg trur ikke du får det noe billigere andre plasser da men. Men du kan vel si ifra at du føler det er fukt i leiligheten og be sjefen om å sjekke det. Inneklima er jo viktig. Er det fukt så blir du dårlig. Og da syk. Det koster arbeidsgiver enda mer at du blir sykemeldt. 

Anonymkode: 873fa...cda

Trenger absolutt ikke at det skal bli billigere altså, men er jo redd for at jeg på sikt kommer til å bli syk som du nevner.
 
Har bedt sjefen om å sjekke det, men i følge han "har det bodd folk der hver eneste uke siden mai uten at noen har klagd på inneklimaet"

Anonymkode: bfdb4...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har fått en litt dårlig deal vil jeg si, uavhengig av tilstanden på huset. Det er ikke uvanlig at arbeidsgiver dekker bolig 100% når de har en pendler de virkelig vil ha ansatt

Anonymkode: 78c80...429

Det er det jeg er vant til også, i "verste" fall har de tatt en symbolsk sum på kr.600-700,- per måned. Fikk ikke vite at jeg måtte betale for losji før jeg møtte opp til første arbeidsdag. Sikkert min egen feil også at jeg ikke undersøkte nærmere om jeg må betale for losji, men.. 

Anonymkode: bfdb4...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"MÅ" du bo der?

Du sier du skal bo der 2 uker pr måned, vil det si at dette er en desentralisert stilling hvor du jobber turnus de to ukene, og har relativt fri ellers? Eller jobber du fra det stedet to uker og hjemmefra/i nærheten til hjem to uker?

Det vil si, er arbeidsgiver snill som tilbyr deg en bolig så du slipper flytte? Eller er arbeidsgiver kjip og krever at du bor dårlig på jobbreise?

Anonymkode: 3b20c...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

… og luftkvalitet stilles det selvsagt krav til. Se under fliken (i linken over) «Hva innebærer det at boligen er forsvarlig». Det er Arbeidplassforskriften kap. 3A som regulerer innkvartering bestemt av arbeidsgiver. 

Anonymkode: aedd6...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til § 3A-1 første ledd bokstav b og c

Bygningsmassen skal være tilstrekkelig ivaretatt når det gjelder vedlikehold og mulighet for tilstrekkelig renhold og hygienisk standard. Innkvartering skal ikke inneholde fukt, råte eller sopp. Bokstav b må ses i sammenheng med bokstav c, som stiller krav til forsvarlig temperatur, fuktighet, avtrekk og luftkvalitet. Bygningsmassen må blant annet bestå av materialer som gjør det mulig å rengjøre disse og opprettholde en forsvarlig hygienisk standard. Materialer kan blant annet bli vanskelig å rengjøre som følge av slitasje og alder.

Anonymkode: aedd6...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber rotasjon eller utenbys så er vår praksis at får bosted dekket som hotell/hytte/leilighet og mottar rundt 1000kr i diett i døgnet i tillegg og 5% lønnstillegg i utenbys tillegg

 

 

 

Anonymkode: 1a502...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trenger absolutt ikke at det skal bli billigere altså, men er jo redd for at jeg på sikt kommer til å bli syk som du nevner.
 
Har bedt sjefen om å sjekke det, men i følge han "har det bodd folk der hver eneste uke siden mai uten at noen har klagd på inneklimaet"

Anonymkode: bfdb4...603

Og der hadde jeg sett meg om etter en annen jobb ... 

Anonymkode: 4d91a...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...