Gå til innhold

Hvem bestemmer størrelse på samvær?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette har jeg forklart i flere innlegg. I bunn og grunn dreier det seg om hva jeg mener er best for barna. Hvert fall til å begynne med.

ts

Anonymkode: 8e0fa...9d5

Ja jeg forstår at du setter jobben for foran barna dine. Det du burde gjøre er å skrive kontrakt på ditt bidrag ikke oppfører ved 18 år. Ditt bidrag varer hele livet og den bør koste det du tar bort fra barna dine så summen av ditt fravær = penger. Barna skal ikke ta skade av at du ikke ønsker og ha dem. 

Anonymkode: b13b3...372

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere går på mekling og om du sier du ikke vil ha barna mer enn annenhver helg og dele ferier 50/50 så faller alt på mor. Om hun nekter og du nekter må jo barnevernet inn på banen og overta omsorgen.

Men vil tro mor tar barna og du skriver kontrakt på det økonomiske og kjøper deg fri.

Du bør også gi fra deg foreldreansvar så hun slipper å spørre deg hver gang det kommer til ting som krever signering fra deg(pass, bank etc) og at hun er fri til å flytte om hun på sikt ønsker det. 

Du er i det minste ærlig om at barna ikke er en viktig del av livet ditt og ta høyde for at de etterhvert ikke ønsker å ha noe med deg å gjøre. 

Anonymkode: 1a365...6b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har du spurt barna om di vil ha like mye tid med begge foreldrene? Kan vi alle være enige om at 50/50 er dårlig for barna HVIS barna selv syns det er domt. Og at hvis bara trives med det og ønsker å se begge foreldrene like mye så er det til det beste at di får det? Er ikke dere enige?

Anonymkode: 73123...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette har jeg forklart i flere innlegg. I bunn og grunn dreier det seg om hva jeg mener er best for barna. Hvert fall til å begynne med.

ts

Du bør kompansere henne rikelig hver eneste måned. Og du bør si fra deg foreldreansvaret slik at hun slipper å spørre deg om pass osv

https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/skjema/skjema-2/samboererklaringavtale-om-foreldreansvar/id437436/

Anonymkode: fae9c...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør kompansere henne rikelig hver eneste måned. Og du bør si fra deg foreldreansvaret slik at hun slipper å spørre deg om pass osv

https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/skjema/skjema-2/samboererklaringavtale-om-foreldreansvar/id437436/

Hvorfor i all verden skal jeg si fra meg foreldreansvaret?! Jeg elsker barna mine, men tror ikke det rette for dem er å bo hos meg fast annenhver uke.

Den økonomiske delen av oppgjøret er som sagt ingenting å bekymre seg for.

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS har du spurt barna om di vil ha like mye tid med begge foreldrene? Kan vi alle være enige om at 50/50 er dårlig for barna HVIS barna selv syns det er domt. Og at hvis bara trives med det og ønsker å se begge foreldrene like mye så er det til det beste at di får det? Er ikke dere enige?

Anonymkode: 73123...150

Vi har utsatt det til vi selv var omforent, men etter å ha lest synspunkter her inne, så tror jeg kanskje vi må snakke med dem litt tidligere.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal jeg si fra meg foreldreansvaret?! Jeg elsker barna mine, men tror ikke det rette for dem er å bo hos meg fast annenhver uke.

ts

Fordi det er hva du faktisk gjør ved å sette jobben og karrieren din over barna i et brudd. Da skal du kompensere økonomisk i lang tid. Barna dine har ikke valgt bruddet med konen din. De har ikke skyld i noe av det du står i. Si fra deg rettighetene til barna og betal. Så kan du gjøre hva du vil :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare du som vet hva som er best for barna her, så stol på magefølelsen din 

Anonymkode: 3ff13...fbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi det er hva du faktisk gjør ved å sette jobben og karrieren din over barna i et brudd. Da skal du kompensere økonomisk i lang tid. Barna dine har ikke valgt bruddet med konen din. De har ikke skyld i noe av det du står i. Si fra deg rettighetene til barna og betal. Så kan du gjøre hva du vil :) 

Jeg tenderer til å tro at jeg ville vært en verre far om jeg insisterte på at de skulle flytte til meg i ny bolig halvparten av tiden, uten at jeg får mulighet til å legge de rammene som må til for et slikt liv. Hvorfor er det automatisk best med 50-50? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Du er jo tydeligvis mye bortreist og ikke tilgjengelig. Foreldreansvar og samvær er ikke avhengig av hverandre. Du har fremdeles den samme samværsretten helt uavhengig av foreldreansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er jo tydeligvis mye bortreist og ikke tilgjengelig. Foreldreansvar og samvær er ikke avhengig av hverandre. Du har fremdeles den samme samværsretten helt uavhengig av foreldreansvaret.

Men hva er bra med å si fra seg det? Kan jo bare skrive fullmakt til hverandre på feks pass og slikt.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er fæle på måten dere skriver på. Selvfølgelig er det jo veldig greit i starten at barna er der annenhver helg, og eventuelt økes det etterhvert. Det tar tid å komme inn i. Mor er vandt til å ha dem fast. Far her skriver ikke at han aldri ønsker å ha dem mer, kun i starten. Det er en tilvenning for alle. Pappaen til barna har dem annenhver torsdag til mandag. Sånn vil det nok alltid være, så sant da barna når de er store nok ønsker mer. Men pr nå ønsker ikke barna mer.

Anonymkode: b14b6...94c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det bedre for barna at de ikke mister halve tiden med sin primære omsorgsperson ved brudd. For barna vil bruddet være en sorg uansett hvordan man gjør det, og om de da i tillegg skal tvinges til å miste sin primære omsorgsperson så er ikke dette til barnas beste. 

Jeg har liten tro på 50/50 som en eurekaløsning uansett (noe også forskning viser), men når den ene forelderen ikke har vært på banen i hverdagen er det jo galskap. Hvorfor så mange tror/vil tro at en som har vært fraværende forelder i samlivet plutselig kommer på banen er en gåte for meg. 

Og til TS vil jeg si: ikke sett barna i den situasjonen at de må velge. De vil antakelig si det de tror du/mor vil høre, etter hvem som spør/hvordan dere spør. Du skriver at barna er i barneskolealder = deres mening skal høres, men de skal IKKE bestemme. Og det siste er viktig - det er dere som forhåpentligvis oppegående voksne som skal ta avgjørlsen om bosituasjonen for barna. Barna skal ikke settes i en klemme der, de er barn og må få lov o slippe å ta den typen avgjørelser. Dere må selvsagt snakke med barna om hvordan det blir, men på en slik måte at dere ikke tvinger de til å si/mene det ene eller andre for å tekkes dere voksne. 

Jeg tipper at mor i denne saken sier dere må ha 50/50 fordi 1) det er det "alle" sier er best for barna (google det og finn ut at det ikke er sant, det beste for barna er at foreldrene har et ok samarbeidsforhold uavhengig av samværsløsning) og 2) hun skal ikke beskyldes for å holde ungene borte fra far (veldig mye stoff i offentligheten handler om ond mor som vil frata stakkars far samvær med sine barn, og hvem vil vel havne i ond mor kategorien.... ). 

Hun VET garantert at det - for henne - vil bli mye mer oppfølging med barna om de skal være halve tiden hos en far som ikke takler hverdagen m barn, fordi da ender hun med å kompensere for fars mangler og å ha fullt ansvar hele tiden uansett. Men tror sikkert at det må være sånn. 

Iflg barneloven skal foreldrene bli enige og den stipulerer ikke at det må være 50/50. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenderer til å tro at jeg ville vært en verre far om jeg insisterte på at de skulle flytte til meg i ny bolig halvparten av tiden, uten at jeg får mulighet til å legge de rammene som må til for et slikt liv. Hvorfor er det automatisk best med 50-50? 

Hvorfor kan du ikke forstå konen din som ønsker det samme? Hvorfor skal din karriere veier tyngre enn konen din evt sin? Når jeg leste hi var casen at konen din ønsker 50/50. Hva rettferdiggjør at du ønsker å betale deg ut av det? Dette er bare en måte å se det på. Hvis du vil kjøpe deg ut av samværet med barna dine kunne du gått all inn. Aldri lest om en far eller en mor som ikke ønsker å være sammen med barna sine mest mulig. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke forstå konen din som ønsker det samme? Hvorfor skal din karriere veier tyngre enn konen din evt sin? Når jeg leste hi var casen at konen din ønsker 50/50. Hva rettferdiggjør at du ønsker å betale deg ut av det? Dette er bare en måte å se det på. Hvis du vil kjøpe deg ut av samværet med barna dine kunne du gått all inn. Aldri lest om en far eller en mor som ikke ønsker å være sammen med barna sine mest mulig. 

Jeg forstår at hun mener det. Jeg mener noe annet. Begge har vel rett på sin måte. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår at hun mener det. Jeg mener noe annet. Begge har vel rett på sin måte. 

ts

Og hvordan skal du kjempe om å vinne? Din rett tynger ikke mer din vei selvom du mener det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 14.17):

Jeg mener barna vil ha det best ved å bo fast hos mor. 

ts

Starter å forstå hvorfor ho vil skilles..

Anonymkode: cb2b4...afb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Folk er fæle på måten dere skriver på. Selvfølgelig er det jo veldig greit i starten at barna er der annenhver helg, og eventuelt økes det etterhvert. Det tar tid å komme inn i. Mor er vandt til å ha dem fast. Far her skriver ikke at han aldri ønsker å ha dem mer, kun i starten. Det er en tilvenning for alle. Pappaen til barna har dem annenhver torsdag til mandag. Sånn vil det nok alltid være, så sant da barna når de er store nok ønsker mer. Men pr nå ønsker ikke barna mer.

Anonymkode: b14b6...94c

Torsdag(ettermiddag)-mandag? Da blir det jo rundt 30%. Kanskje det er mer fornuftig enn slikt jeg tenkte med at helg er fre-søn. En slik langhelg annenhver helg gir jo rom for en del for begge parter.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Torsdag(ettermiddag)-mandag? Da blir det jo rundt 30%. Kanskje det er mer fornuftig enn slikt jeg tenkte med at helg er fre-søn. En slik langhelg annenhver helg gir jo rom for en del for begge parter.

ts

50/50 gir enda mer rom for begge parter. Eller, mer rom for den parten som i alle år har fått minst rom.

Duk kone har vært alenemor i svært mange år. Skal hun kunne forsørge seg i alderdommen når som hun blir skilt må hun få rom til å ta igjen en del av det tapte i yrkeslivet. Ved å ha annenhver uke til å prioritere dette får hun muligheten.

Anonymkode: 54f33...f17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du virker ganske reflektert jeg, ts. Dette kommer til å ordne seg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...