Gå til innhold

Hvem bestemmer størrelse på samvær?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heia, lurer på om noen har "fasit" på dette, for jeg klarer ikke finne ut av det.

Kona har initiert et brudd mellom oss og vi skal derfor skilles. Hun vil vi skal ha ungene 50/50, men jeg er ikke interessert i det(av flere grunner). Jeg ønsker at de skal være hos meg annenhver helg og ha fast bosted hos henne. Jeg skal selvsagt betale bidrag til henne. Hun mener jeg ikke kan nekte. Men hvem bestemmer egentlig dette? 

Anonymkode: 8e0fa...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen fasit. 

Hun kan ikke tvinge deg til 50/50 om du ønsker mindre samvær. Samvær er noe dere lå bli enig om. Ingen kan tvinge deg til å ha barna mer enn du ønsker eller er villig til å ha. 

Anonymkode: bcbc5...c14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir enige. Blir man ikke enige, må saken til retten. Retten pålegger ingen samvær de ikke vil ha. 

Anonymkode: cf116...70c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det dere som gjør. Om dere ikke klarer å komme til en enighet, er mekling første steg. Kommer man ikke til en enighet der heller, er retten neste som bestemmer for dere. Samtidig, den som anses som samværsforeldre, kan nekte all samvær og kreve all samvær når som helst så lenge barna er i småskolen eller mindre.

Du er dog en foreldre, og at du ikke ønsker å ha barna dine så mye som mulig, er urovekkende. Ikke akkurat årets far nei...

Anonymkode: fae9c...ebe

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man blir enige. Blir man ikke enige, må saken til retten. Retten pålegger ingen samvær de ikke vil ha. 

Så hva gjør retten da? Hvis ingen av foreldrene viker? Barnevernet må ta over omsorgen?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (1 minutt siden):

Så hva gjør retten da? Hvis ingen av foreldrene viker? Barnevernet må ta over omsorgen?

Ja, hvis ingen av foreldrene vil ta ansvaret for egne barn, må jo noen andre gjøre det. Det er jo helt ufattelig trist at noen ikke er interessert i egne barn (hvorfor har man fått barn da, hvis man ikke er villig til å ha barna sine halvparten av tiden engang?), men finnes mange rare mennesker der ute som man ser eksempel på i HI.

Anonymkode: 266a6...b1a

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingen fasit. 

Hun kan ikke tvinge deg til 50/50 om du ønsker mindre samvær. Samvær er noe dere lå bli enig om. Ingen kan tvinge deg til å ha barna mer enn du ønsker eller er villig til å ha. 

Da kan vel ikke han tvinge henne til mer enn 50/50 om hun ikke ønsker mer heller.

Anonymkode: d7458...7aa

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Heia, lurer på om noen har "fasit" på dette, for jeg klarer ikke finne ut av det.

Kona har initiert et brudd mellom oss og vi skal derfor skilles. Hun vil vi skal ha ungene 50/50, men jeg er ikke interessert i det(av flere grunner). Jeg ønsker at de skal være hos meg annenhver helg og ha fast bosted hos henne. Jeg skal selvsagt betale bidrag til henne. Hun mener jeg ikke kan nekte. Men hvem bestemmer egentlig dette? 

Med mindre du er fysisk/psykisk syk eller jobber kveld/natt så har du ingen rett til å nekte 50/50. Hvorfor skal du pålegge henne nesten fullt samvær? Hun kan nekte. 

Jeg skjønner ikke greia her og snart er dere 2 idioter som vil fremstå som 2 inkompetente foreldre på meklingsmøte, vil dere virkelig det? 

Dere var to om å lage barn, da må dere dele ansvaret. 

Anonymkode: bf598...d7b

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er 50% dine, du blir ikke noe mindre pappa fordi dere går fra hverandre. At dere krangler fordi ingen vil ha ungene mer er bare trist. 

Anonymkode: 4aa94...7b6

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (10 minutter siden):

Vel, ja. Barn som ikke ivaretas av foreldrene, må ivaretas av det offentlige. 

Det er dog uvanlig at mer enn en forelder er ape nok til å nekte å ivareta sine barn. Som oftest er det en far, av og til en mor. I tilfeller hvor det gjelder begge, handler det gjerne om barn med enorme særskilte behov og svikt i det offentlige hjelpeapparatet. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da kan vel ikke han tvinge henne til mer enn 50/50 om hun ikke ønsker mer heller.

Anonymkode: d7458...7aa

Nei, det kan han ikke. Og da er det en sak for retten som andre også skriver her. Og andre - utenforstående må ta ansvar for barna. 

At en far eller mor ikke ønsker å ha barna sine er jo tragisk i seg selv- uavhengig av kjønn. Men man kan fysisk ikke tvinge noen av dem til å ha mer samvær enn hva de selv ønsker. Retten kan heller ikke tvinge mor eller far til mer samvær enn de ønsker. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke ha dine egne barn?

Anonymkode: 85d35...42b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du planlegger å betale et skikkelig bidrag som oppveier litt at du svikter og overlater hele ansvaret til henne. Annenhver helg er lite! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke ha dine egne barn?

Anonymkode: 85d35...42b

Jeg mener barna vil ha det best ved å bo fast hos mor. 

ts

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrolig merkelig ut å ikke ville passe på ungene sine. Skjønner at hun gikk. 

Anonymkode: 4c0ea...588

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

Barna vil ha det best, eller du vil ha mer «fri»?

Anonymkode: 348fb...9c8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Men det er ingen mellomting mellom 50/50 og annenhver helg? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (6 minutter siden):

Jeg håper du planlegger å betale et skikkelig bidrag som oppveier litt at du svikter og overlater hele ansvaret til henne. Annenhver helg er lite! 

Ja, jeg sjekket bidragskalkulatoren til NAV. Jeg ble overrasket over hvor lavt bidrag det kom opp der. Knappe 4,5k pr. barn. 

Jeg er innstilt på å betale vesentlig mer og det har jeg antydet. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor tenker du at denne meningen din skal veie tyngre enn hennes mening?

Du har gar akkurat like mye plikt til å ta deg av barna som henne. Hva du synes du kan betale i bidrag er totalt irrelevent.

Jeg tenker du er en slik far som tror du kan betale deg fra forpliktelser. Skulle ikke forundre meg om det er derfor du snart er en skilt mann.

Anonymkode: 54f33...f17

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor tenker du at denne meningen din skal veie tyngre enn hennes mening?

Du har gar akkurat like mye plikt til å ta deg av barna som henne. Hva du synes du kan betale i bidrag er totalt irrelevent.

Jeg tenker du er en slik far som tror du kan betale deg fra forpliktelser. Skulle ikke forundre meg om det er derfor du snart er en skilt mann.

Anonymkode: 54f33...f17

Hvor har du det fra at jeg "tenker at min mening skal veie tyngre enn hennes mening"?

Jeg mener mitt og hun mener sitt, og så må vi jo komme til et kompromiss. Det jeg spør om er om det finnes et lovverk på dette om man ikke blir enige.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...