Gå til innhold

Har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegg for at arbeidstaker skal kunne stå i 100% jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har arbeidet redusert i en del år som følge av fysisk skade. Har økt fra 40-50-60-80% og nå har jeg lyst til å forsøke å arbeide 100%
 

Heldigvis for meg, så har jeg fått ha hjemmekontor 4 dager i uken. En dag på kontoret. Hovedregelen er 40% hjemme og 60% kontor. Utfordringen min er at jeg ikke vil klare hverken 80 eller 100 dersom jeg må på kontoret 3 dager i uken.

Så spørsmålet er: om jeg nå forsøker å arbeide 100% vil jeg kunne ha krav på tilrettelegging (hjemmekontor) foretatt?

Kan legge til at det ikke på noen måte går utover kollegaer eller andre at jeg arbeider hjemme, alle kollegaene mine sitter spredt over landet

Anonymkode: 5a88b...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke rett til å jobbe i større stilling enn du er ansatt i. 

Det fremgår ikke av svaret ditt hvor stor stilling du har. Om du nå jobber i 80%, antar jeg at du er ansatt i 80% stilling. Om du skal jobbe 100% må arbeidsgiver ansette deg i 100%. I så fall kan du der spørre om muligheten for mer hjemmekontor, men det er ikke noe du har krav på. 

Du har ikke heller nødvendigvis krav på denne typen tilrettelegging om du allerede er ansatt i 100%, men av helsemessige grunner lenge har jobbet redusert.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, og plikten strekker seg langt. Men ikke ubegrenset. Dermed blir alle konkrete tilrettelegginger skjønnsmessige vurderinger. 

Anonymkode: f2326...554

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge.  Det betyr ikke at du får det som du vil. De kan foreslå mer pauser, tilrettelagt arbeidsplass osv. Du må da også være villig til å prøve ut tiltakene.

Anonymkode: b4bb8...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bedriften behov for at du jobber 100% da? Bedriften har plikt til å tilrettelegge, men neppe plikt til å la en som har jobbet redusert i mange år, få fulltid.

Anonymkode: 18ee7...971

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å få med at jeg er ansatt i 100% stilling men har 20% permisjon grunnet helse

 

ts

Anonymkode: 5a88b...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, ja. Men det betyr ikke at du får det som du vil, nødvendigvis.

Anonymkode: 494e8...c99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...