Gå til innhold

Syns du dette er et lite hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har akkurat kjøpt oss hus. Det er i mine øyne et helt vanlig hus, ikke stort og ikke lite, men helt standard sånn som jeg ser det. Så fortalte vi familien om huset vi hadde kjøpt, og jeg har da en tante som konstant omtaler huset vårt som et "lite hus".

Hun kommer med slike kommentarer hele tiden. For eksempel: Vi skal bytte kjøkkenet, og da sier hun; "det blir et koselig lite kjøkken". Kjøkkenet er 3,5x5 m, altså rundt 15 kvm, og kjøkkenbenken blir 2 meter den ene veien og 3,6 meter den andre veien (hjørne kjøkken).

Vi skal male huset utvendig, og da sier hun at det er lettvint å male et så lite hus. Huset er 2 fulle etasjer, 3 soverom i andre etasje, huset er vel 7-8 meter høyt. Grunnflaten er rundt 100 kvm i første etasje og ca 60 kvm i andre etasje (større første etasje pga tilbygg).

I min verden er et hus på 160 kvm med 3 relativt store soverom, et ganske romslig hus egentlig. Jeg syns det er veldig merkelig å omtale et normalt hus som "lite hus". Det føles nesten som om hun er misunnelig, eller bruker dette som en slags hersketeknikk.

Hva ville du sagt om størrelsen på dette huset? Er det innafor å omtale det som et "lite hus"?

Anonymkode: b3dac...904

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før i tiden var det vanligere med større hus. Henger hun sikkert igjen med det. Og en dose misunnelse. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er fornøyd, så er det vel samma hva hu mener. Og du kan fint svare «jeg synes det er stort nok og er fornøyd med det!»

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et helt gjennomsnittlig norsk hus for min del. Altså, 3 soverom i ok størrelse er jo relativt gjennomsnittlig. 160 kvadrat er jo også helt gjennomsnittlig, ikke spesielt smått.

Googlet helt kjapt nå og på prognosesenteret står det at en "gjennomsnittlig bolig i Norge er på 124 kvadratmeter. En gjennomsnittlig enebolig ligger på 168 kvadratmeter, et småhus på 108 kvadratmeter og en leilighet på 70 kvadratmeter." Ifølge bygg.no er 160 kvadrat gjennomsnittlig eneboligstørrelse i Norge. Fra mitt ståsted syns jeg ikke huset ditt er speisielt lite.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går som et lite hus ja, du finner knapt hus som er mindre en rundt det arealet der.

Vet om et rekkehus på 100 kvadrat og det er veldig lite. 

Anonymkode: 430cb...1ef

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenet høres lite ut. 160 er ganske gjennomsnittlig

Anonymkode: 1259a...1b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette går som et lite hus ja, du finner knapt hus som er mindre en rundt det arealet der.

Vet om et rekkehus på 100 kvadrat og det er veldig lite. 

Anonymkode: 430cb...1ef

Det stemmer ikke helt, det bygges jo nye hus på rundt 100 kvadrat ish

Anonymkode: cbf45...8ae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor omtaler leiligheten vår konsekvent som "lille leiligheten". Vi har leilighet på 82 kvm. Er ikke måte på hvor synd det er i barnebarnet hennes på 2 år som har så liten plass 🙈

Anonymkode: d8b86...440

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt for meg da. Jeg vil bygge et hus på ca 150 kvm. Har i dag et hus på 300 kvm og det er alt for stort når vi er bare to stk. Men jeg ønsker store rom når jeg bygger. Skal bare ha to soverom. Ett til oss og et til gjester. Så skal resten være store ro. Og ja 300 kvm var stort for oss når barna bodde her også. Men det var ikke så mange hus som ble solgt på den tiden. Og vi flytta kontoret til mannen hjemme. Så vi fylte opp huset på den tiden også. No er det to etasjer vi ikke bruker.

Anonymkode: 785c5...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pff. Hvorfor gidder du bry deg?

Alt er relativt. For en familie på 8 ville det vært lite, men for en familie på 3-4 er det akkurat passe :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

160 kvm er relativt stort, eller i det minste middels pluss. De færreste jeg kjenner har såpass mye plass, og her bor de fleste i enebolig. Brorparten av dem er rundt 100 kvm; de svinger gjerne mellom ca. 80 for eldre små sørlandshus, og 110-130 for relativt nylige boliger. Sier du "lite hus" tenker jeg typisk 60-80 kvm og ett plan, eller ikke målbar 2. etasje.

Anonymkode: eab34...2b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bry seg om hva en tante mener (eller andre for den saks skyld)?
-så lenge det er stort nok for dere, er det vel greit....?

Anonymkode: 9e479...350

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette går som et lite hus ja, du finner knapt hus som er mindre en rundt det arealet der.

Vet om et rekkehus på 100 kvadrat og det er veldig lite. 

Anonymkode: a

Ingen av mine venner bor i hus større enn 140 - 150 m2. Og de har vi betalt mellom 8 og 10 millioner for. I større byer bygger de mindre og mindre hus, fordi hus er blitt svindyrt. Store hus seksjoneres i flere boenheter fordi du må være arving for å ha råa til dem. Her er 130 m2 et "vanlig" hus, 160 m2 + er romslig. 200 m2 + er store hus. Så at du knapt finner hus i den størrelsen stemmer ikke.

Tanta di har enten ikke fulgt med de siste 20 årene, er bortskjemt eller ønsker å trøkke deg ned. Mitt spørmål er; hvordan bor hun selv?

Anonymkode: bcf4b...f21

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette går som et lite hus ja, du finner knapt hus som er mindre en rundt det arealet der.

Vet om et rekkehus på 100 kvadrat og det er veldig lite. 

Anonymkode: 430cb...1ef

😂😂

Anonymkode: e0f78...71a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ingen av mine venner bor i hus større enn 140 - 150 m2. Og de har vi betalt mellom 8 og 10 millioner for. I større byer bygger de mindre og mindre hus, fordi hus er blitt svindyrt. Store hus seksjoneres i flere boenheter fordi du må være arving for å ha råa til dem. Her er 130 m2 et "vanlig" hus, 160 m2 + er romslig. 200 m2 + er store hus. Så at du knapt finner hus i den størrelsen stemmer ikke.

Tanta di har enten ikke fulgt med de siste 20 årene, er bortskjemt eller ønsker å trøkke deg ned. Mitt spørmål er; hvordan bor hun selv?

Anonymkode: bcf4b...f21

Jeg tipper huset hennes er kanskje 20 kvm større enn vårt. Altså rundt 180 kvm. Et ekstra rom i 1 etasje, cirka samme størrelse på oppholdsrom som vi har. Og et ekstra soverom, altså 4 soverom. Så hun har vel pr definisjon større hus enn oss, men jeg syns ikke forskjellen er stor nok til å kalle huset vårt for "lite hus". Hadde hun bodd i en 300 kvm herregård, så hadde disse kommentarene vært mere forståelige, men for meg så virker det litt absurd at hun hele tiden skal påpeke at vi har et "lite hus". Jeg syns det er merkelig oppførsel.

Jeg ser forsåvidt av kommentarene her at de fleste syns at huset vårt er et helt vanlig hus. Så det bekrefter jo bare min oppfatning av at hun har et eller annet problem med at vi har kjøpt dette huset. Kanskje det er misunnelse, kanskje det er en måte å forsøke å hevde seg selv på ved å trykke oss ned. Hun er jo litt den typen.

Det spiller ingen rolle for meg om huset vårt er stort eller lite, jeg er ikke en person som dømmer eller måler andre etter materialistiske verdier. Og personlig så syns jeg små hus, altså hus under 100 kvm, er veldig koselige. Det bare irriterer meg når folk forsøker å vri på virkeligheten og forsøke å trykke andre ned. Men etter å ha lest svarene i tråden her, så er det jo bare å le av disse kommentarene hennes. Hun er jo helt absurd.

Ts

Anonymkode: b3dac...904

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i vertikaldelt tomannsbolig på 120 kvm. Til å ha tre soverom er dette relativt lite, men det er ikke trangt.

Likevel, alt er relativt. For mine foreldre, som bor i et mye større hus med seks soverom og tre stuer, føles vårt hus lite.

Mine foreldre har nok erfaring og selvinnsikt til å se at det er ikke vårt hus som er lite, det er deres som er veldig stort. Det kan se ut som om din tante mangler denne evnen.

Anonymkode: 9efa0...61b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Oslo sammenheng hadde huset blitt sett på som ren luksus. 160kvm høres herlig stort ut. 

Anonymkode: 749f3...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort hus!

Vi har ett hus på 106... huser 4 personer. 

Jeg synes huset er litt lite,så hadde jublet om det var 160😁

Anonymkode: e1338...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et ca samme størrelses hus, Tror det er 150-160 kvm i 1. og 2. etasje. Jeg tenker nok ikke på det som spesielt stort, men nå har vi en full kjelleretasje utenom og loft over hele taket. Så, siden lagringsplassen ikke er i 1. og 2. etasje får vi utnyttet disse etasjene fullt ut. Men tenker nok ikke på 160kvm som stort nei. Kanskje medium size.

Anonymkode: 20984...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker fra 110-200 er normalt, og over er stort, og under lite. 

Jeg har selv 110, og vi er tre stykk annhver uke, ellers bare meg. Kunne ikke tenkt meg større, og skal ha mindre når barna begynner å flytte ut. 

Det jeg prøver å beskrive er hva som er riktig for dere, er for stort/lite for andre. Så lenge dere er fornøyde, spiller det da noen rolle hva en tante sier? Ha litt ryggrad

Anonymkode: 4f94b...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...