AnonymBruker Skrevet 30. september #1 Del Skrevet 30. september Hvor lang tid tok det for dere å få svar fra lege på blodtype/rhd-typing? Har ventet i 2 uker, fått svar på alle de andre prøvene. Anonymkode: 3e5c1...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #2 Del Skrevet 30. september Tror jeg fikk svar etter en ukes tid. Jeg er førstegangs og har ikke tenkt noe over dette før jeg leste tråden din - er dette noe som er viktig og som jeg bør være oppmerksom på? Fikk bare brev i posten med blodtypen min og beskjed om å ta med brevet til fødeavdelingen. Anonymkode: 51182...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #3 Del Skrevet 30. september Fikk ikke det som svar, men han skreiv det opp i helsekortet når jeg uansett var der i uke 10. Da hadde jeg tatt blodprøven i uke 6. Jeg visste dog blodtypen min fra før siden jeg har vært blodgiver, så det var ingen spenning knyttet til det. Blodtyping går fort, så hvis du trenger å vite svaret nå, kan du nok bare sende en e-konsultasjon. Anonymkode: 43400...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #4 Del Skrevet 30. september Over 20 år siden til meg da. Men fikk ikke svar. Så bare at det ble ført opp på det skjemaet jeg hadde fra legen. Men så viste jeg heller ikke at dem tok prøver på det da. Der har du meg liksom. Var så ung da og tenkte ikke over det. Anonymkode: cf5a2...964 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #5 Del Skrevet 30. september Jeg fikk svar på neste Svangerskapskontroll. Noen legekontor sender svar i posten, andre leverer det ut på neste kontroll og fører det på helsekortet. Finner de noe unormalt får man svar raskere som regel. Svaret har ikke noe å si for din del sånn sett. Anonymkode: daba0...4be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emzz Skrevet 30. september #6 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Tror jeg fikk svar etter en ukes tid. Jeg er førstegangs og har ikke tenkt noe over dette før jeg leste tråden din - er dette noe som er viktig og som jeg bør være oppmerksom på? Fikk bare brev i posten med blodtypen min og beskjed om å ta med brevet til fødeavdelingen. Anonymkode: 51182...f56 Hvis man er rhesus negativ så sjekker de blodtypen på barnet i uke 24, etc. Er man rhesus positiv er det ingen ekstra oppfølging. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emzz Skrevet 30. september #7 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg fikk svar på neste Svangerskapskontroll. Noen legekontor sender svar i posten, andre leverer det ut på neste kontroll og fører det på helsekortet. Finner de noe unormalt får man svar raskere som regel. Svaret har ikke noe å si for din del sånn sett. Anonymkode: daba0...4be Ved en feil så ble ikke den tatt på første kontroll, jeg fant ut av det og fikk tatt den i uke 19/20. Skal til jordmor i uke 24 så trenger svaret innen da. Er fortsatt over 2 uker til så satser på at det går bra. Ringte legekontoret på fredag og de sier at så snart de får brevet fra Ullevål så sender de beskjed på Helsenorge. Begynner bare å bli litt utålmodig.. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #8 Del Skrevet 30. september Emzz skrev (24 minutter siden): Ved en feil så ble ikke den tatt på første kontroll, jeg fant ut av det og fikk tatt den i uke 19/20. Skal til jordmor i uke 24 så trenger svaret innen da. Er fortsatt over 2 uker til så satser på at det går bra. Ringte legekontoret på fredag og de sier at så snart de får brevet fra Ullevål så sender de beskjed på Helsenorge. Begynner bare å bli litt utålmodig.. 😅 Da skal du nok ha fått svar innen da:) Med min første så tok jeg prøvene på legekontoret fordi helsestasjonen i nærområdet ikke hadde egen lab. Fikk fort svar på egen prøve, rhesus negativ, men da vi tok prøve for å sjekke fosterets type så kom det ikke noe. Det begynte å nærme seg uke 28, så jeg ringte inn. Legen min hadde ferie, og hun gamle damen som tok telefonen svarte "Det er jo ikke noe å mase om, det er jo først etter fødsel vi gjør noe med det, og da skal du ha fått svar". Da ble jeg litt stressa, for hun var ikke oppdatert, og la liksom ikke to pinner i kors for å hjelpe meg med å finne ut av det fordi det i følge henne ikke hastet😅 Rakk å få svar altså, men måtte purre, og da var fosteret også rhesus negativ. Med nummer to så hadde helsestasjonen fått laben opp å gå igjen, og da var informasjonsflyten mye bedre. Heldigvis også, for hun var rhesus positiv, så måtte ha sprøyte. Anonymkode: 0b22b...7d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #9 Del Skrevet 30. september Emzz skrev (1 time siden): Hvis man er rhesus negativ så sjekker de blodtypen på barnet i uke 24, etc. Er man rhesus positiv er det ingen ekstra oppfølging. Man kan fremdeles ha behov for ekstra oppfølging selv om man er rhesus positiv. Jeg er rhesus positiv, men har andre antistoffer i mitt blod som kan påvirke svangerskap og baby. Har måttet ta nye blodprøver hver 4 uke. Så det er ikke sånn at KUN de som er rhesus negativ har behov for oppfølging. Man kan ha andre årsaker knyttet til ens blod. Anonymkode: daba0...4be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emzz Skrevet 30. september #10 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan fremdeles ha behov for ekstra oppfølging selv om man er rhesus positiv. Jeg er rhesus positiv, men har andre antistoffer i mitt blod som kan påvirke svangerskap og baby. Har måttet ta nye blodprøver hver 4 uke. Så det er ikke sånn at KUN de som er rhesus negativ har behov for oppfølging. Man kan ha andre årsaker knyttet til ens blod. Anonymkode: daba0...4be Interessant, takk for svar! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #11 Del Skrevet 30. september Etter to uker ventetid fra Ullevaal/fürst - valgte jeg å ta hos fastlegen min, fikk da svar i posten en uke etterpå. Anonymkode: 79d08...ca8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emzz Skrevet 30. september #12 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Etter to uker ventetid fra Ullevaal/fürst - valgte jeg å ta hos fastlegen min, fikk da svar i posten en uke etterpå. Anonymkode: 79d08...ca8 Altså tok du to ganger? Er det ikke Ullevål de sendes til uansett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emzz Skrevet 1. oktober #13 Del Skrevet 1. oktober Fikk svar i dag, rhesus negativ - så bra svaret kom før neste kontroll! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emzz Skrevet 1. oktober #14 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 13.04): Da skal du nok ha fått svar innen da:) Med min første så tok jeg prøvene på legekontoret fordi helsestasjonen i nærområdet ikke hadde egen lab. Fikk fort svar på egen prøve, rhesus negativ, men da vi tok prøve for å sjekke fosterets type så kom det ikke noe. Det begynte å nærme seg uke 28, så jeg ringte inn. Legen min hadde ferie, og hun gamle damen som tok telefonen svarte "Det er jo ikke noe å mase om, det er jo først etter fødsel vi gjør noe med det, og da skal du ha fått svar". Da ble jeg litt stressa, for hun var ikke oppdatert, og la liksom ikke to pinner i kors for å hjelpe meg med å finne ut av det fordi det i følge henne ikke hastet😅 Rakk å få svar altså, men måtte purre, og da var fosteret også rhesus negativ. Med nummer to så hadde helsestasjonen fått laben opp å gå igjen, og da var informasjonsflyten mye bedre. Heldigvis også, for hun var rhesus positiv, så måtte ha sprøyte. Anonymkode: 0b22b...7d0 Bra det ordnet seg begge gangene, man må purre litt noen ganger 😅 Fikk svar nå, rhesus negativ. Så da blir det blodprøve i uke 24.. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #15 Del Skrevet 1. oktober Jeg er rhesus negstiv, tok bare antistoff sprøyter i slutten av svangerskapet. Fra uke 29 ish tror jeg det var. Dette er nå 12 år siden, sikkert kommet nye retningslinjer mange ganger siden da. Men opplevde ingen dramatikk rundt dette. Og ingen sjekk av fosterets blodtype. Fikk forebyggende behandling. Anonymkode: a7749...d18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #16 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er rhesus negstiv, tok bare antistoff sprøyter i slutten av svangerskapet. Fra uke 29 ish tror jeg det var. Dette er nå 12 år siden, sikkert kommet nye retningslinjer mange ganger siden da. Men opplevde ingen dramatikk rundt dette. Og ingen sjekk av fosterets blodtype. Fikk forebyggende behandling. Anonymkode: a7749...d18 Nå tester de barnets blod også, så sprøyte gis kun der mor og barn har forskjellige blodtyper. Det er en forebyggende behandling i uke 28 ja, men den gis ikke til noen som ikke trenger den. Hvis de ikke sjekket barnets blod den gangen, og alle rhesus negative fikk sprøyte, så var det selvsagt ikke noe "stress" for deg å få svaret innen uke 28. Det er heller ikke så veldig dramatisk, men jeg stresset litt da sekretæren på legekontoret mente jeg ikke hadde behov for å få svar på fosterets blodtype fordi det ikke ble gitt antistoffer før etter fødsel. Altså, hun var ikke oppdatert siden jeg ble født tydeligvis. Det hører med til historien at jeg fikk målt HCG der i et tidligere svangerskap pga smerter hvor jeg heller ikke hørte noe, og da jeg ringte svarte den samme damen at den hadde steget fra (husker ikke, men la oss si) 8300 til 8700. Hun mente det var kjempebra, "for stigning er stigning". Det viste seg å være en exu, men siden både hun og legen var så fornøyd med (svært liten) stigning, så fant vi ikke ut av det før egglederen sprakk uken etter. Tilliten var altså ikke så høy da hun ga ut noe jeg visste var feilinformasjon IGJEN. Jeg har byttet lege og legekontor, men fikk ikke ny før på slutten av svangerskapet med første😅 Anonymkode: 0b22b...7d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå