Gå til innhold

Søvnproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hele mitt liv hatt veldig urolig søvn, og jeg har både gått og pratet i søvne. Det er jo ikke så uvanlig, men tingen er at jeg er delvis bevisst og husker alt. Jeg svarer "rett" til de som prøver å snakke til meg, altså jeg kan delta i samtale, men fortsetter likevel med det jeg tror jeg må gjøre. Våkner gradvis til, skjønner at jeg har rotet, går og legger meg igjen og er flau. Jeg har pustestopp, men snorker ikke og puster rolig sent på natten. Det skjer de første timene etter jeg sovner og ødelegger jo det som skal være den dypeste søvnen. Kaster meg opp i sengen og hiver etter pusten. Noen ganger tar det sånn tid før kroppen lystrer hodet at jeg føler jeg ikke skal få puste. Jeg kan ikke snakke når dette skjer, for jeg har jo ikke luft liksom. Etter de verste "anfallene" er jeg helt skjelven, nesten som i sjokk, og full i adrenalin. Det gjør jo at jeg sovner med skyhøyt stress og dermed skjer det på ny. Jeg ser det jeg drømmer, men jeg ser også det som er der i virkeligheten, slik at jeg ville f.eks ikke slått etter en edderkopp jeg tror er i sengen, for jeg ser at jeg da også ville slått mannen min. Jeg drømmer MYE, og noe av det kan være stressende, men ikke mareritt. Drømmer også mye gøy, som å se film, og husker mye. 

Dette med pustingen har økt på etter store, stressende ting i livet for mange år siden, og det som var enkelte netter og et par ganger på en natt kan nå ødelegge flere netter i uken lange perioder. Jeg har prøvd å lese litt, men min måte å herje rundt på havner liksom utenfor alle de normale tilstandene av ulike søvnforstyrrelser. Lurer derfor på om noen har det lignende meg? Og har noen fått søvnregistrering/ hjelp for det? Det har blitt såpass ekkelt nå at jeg har bestilt meg legetime, men basert på det jeg leser på nett er det ikke så mye hjelp å få der når jeg havner så midt mellom. Siden jeg ikke gjør det hver natt heller så er det jo vanskelig å måle noe 🧐

Vil noen fortelle om egne erfaringer? 

Anonymkode: 82f21...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde ha smartklokke hvis du har anledning. Da kunne jeg se at jeg sov mer enn jeg trodde. Fastlegen vil nok ta deg gjennom et fast oppsatt soveprogram "soveskolen" 

Anonymkode: 5c3fd...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du burde ha smartklokke hvis du har anledning. Da kunne jeg se at jeg sov mer enn jeg trodde. Fastlegen vil nok ta deg gjennom et fast oppsatt soveprogram "soveskolen" 

Anonymkode: 5c3fd...e8f

Jeg har hatt smartklokke. Den viser utallige oppvåkninger og tidvis høy puls, men ikke så mye mer enn det. Og mange leger er jo litt imot dette, de synes folk blir for opphengt i klokken. 

Anonymkode: 82f21...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver om pustestopp og nesten drømme i våken tilstand minner meg om hvordan jeg hadde det med søvn når jeg hadde angst/stresset mye. Det var en slags nattangst og forsvant når jeg fikk det bedre. Siden det henger sammen med stress hos deg og så tenker jeg at det i alle fall er en mulighet at det kan være det samme. Uansett er det jo lite å gjøre annet enn å forklare situasjonen for fastlegen, det var lurt av deg å bestille time.

Anonymkode: 79c95...251

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...