Gå til innhold

Nytt tak på hus. Hvor mye øker verdien på boligen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi vurderer å oppgradere taket på vår bolig. Har ikke fått prisestimat fra firma, men jeg lurer på hvor mye et nytt tak vil øke boligverdien. Si at hele jobben koster 400 000 kr. Vil huset øke tilsvarende i verdi?

Anonymkode: dceae...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs vel hvor du bor.

Jeg bor i en storby, og to like hus hvor det ene er totalrehabilitert med drenering, vinduer og dører, isolasjon, kledning, tak og pipe kan koste 2 millioner mer enn et som bare er vedlikeholdt siden byggeår.

Men om du skal bo der videre er det ikke noe problem å få en megler til å skrive en raus e-takst om verdiøkningen og i det minste få økt verdi på samme sum som kostnaden. 

Anonymkode: 26bd9...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørs vel hvor du bor.

Jeg bor i en storby, og to like hus hvor det ene er totalrehabilitert med drenering, vinduer og dører, isolasjon, kledning, tak og pipe kan koste 2 millioner mer enn et som bare er vedlikeholdt siden byggeår.

Men om du skal bo der videre er det ikke noe problem å få en megler til å skrive en raus e-takst om verdiøkningen og i det minste få økt verdi på samme sum som kostnaden. 

Anonymkode: 26bd9...02e

Ok! Bor i Bergen. Attraktivt nabolag. 

Anonymkode: dceae...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei! 

Vi vurderer å oppgradere taket på vår bolig. Har ikke fått prisestimat fra firma, men jeg lurer på hvor mye et nytt tak vil øke boligverdien. Si at hele jobben koster 400 000 kr. Vil huset øke tilsvarende i verdi?

Anonymkode: dceae...e7f

Nei. Huset øker ikke tilsvarende som du bruker på nytt tak. Fordi det forventes/kreves at huset har et tålig bra og velfungerende tak. 

Det du investerer er egentlig en form for kompensasjon for det dårlige taket som lå der. 

Men likevel vil jeg tro at du kan smykke deg med en midlertidig verdiøkning på huset på kanskje 50%, altså 200 000,-, i noen år framover siden taket er HELT NYTT. Samtidig vil denne verdiøkningen ha blitt spist opp etter ca. 10 års tid igjen.

Anonymkode: 2f91c...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Huset øker ikke tilsvarende som du bruker på nytt tak. Fordi det forventes/kreves at huset har et tålig bra og velfungerende tak. 

Det du investerer er egentlig en form for kompensasjon for det dårlige taket som lå der. 

Men likevel vil jeg tro at du kan smykke deg med en midlertidig verdiøkning på huset på kanskje 50%, altså 200 000,-, i noen år framover siden taket er HELT NYTT. Samtidig vil denne verdiøkningen ha blitt spist opp etter ca. 10 års tid igjen.

Anonymkode: 2f91c...975

Takk for svar og god forklaring!

Anonymkode: dceae...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar og god forklaring!

Anonymkode: dceae...e7f

Jo, bare hyggelig! Men ønsker å presisere at det er det jeg tror. 

Det kan hende at du høster mer i verdiøkning enn det jeg illustrerer her. 

Med tanke på verdivurdering, eventuelt finansieringsvurdering satt gjennom e-takst kun opp mot boliglån, så vil jeg tro at du kan få mer i lån fordi du bytter ut taket. Kanskje tilsvarende det taket koster. Verdivurderinger er ikke så høytidelige som takster, og meglere som lager verdivurderingene gjerne er glad i å please sine oppdragsgivere.

Anonymkode: 2f91c...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høster gleden med å ikke bli våt inne i møkka Bergensk drittvær, og den skal ikke undervurderes. For du kan banne på at det begynner å lekke natt til 1. påskedag eller noe sånt hvis det først starter skikkelig. Det er ikke gøy med vann på steder det ikke skal være

Anonymkode: 5db42...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...