Gå til innhold

Ta det vanskelige valget, hvordan?


Sukkerberta

Anbefalte innlegg

Hei alle dere flotte folk der ute.

er gift med far til mine to barn, men har over flere år kjent på at jeg ikke har det bra. Mannen gjør nada i huset, sitter på telefonen hver eneste ettermiddag, har ingen samtaler med barna. Han spiser ikke/sitter ikke ved bordet ved frokost, går når han er ferdig med middagen. Leker ikke med dem på eget initiativ og når jeg må be han om det ruller han med øynene og sukker oppgitt. Han er veldig opptatt av seg selv og det han ønsker.

Når vi er med min familie er han en helt annen. Snakker på en annen måte med ungene, er mer aktivt involvert i dem. Jeg blir veldig oppgitt av at han kan skifte rolle sånn.

Eldstemann på 5 har kommentert flere ganger «pappa kan jo bare bo i et annet hus eller vi, mamma, kan bo i et annet hus.» når jeg spør hvorfor sier han «tror det blir bedre…»

Jeg har tatt dette opp utallige ganger med mannen. Men han vil ikke prate om det. Mulig han ikke ser det samme som jeg. Føler vi lever i ulike univers.

Har null sexlyst, og har sex for hans del. Da blir det ikke sutring og klaging. Til og med når jeg har mensen og jeg sier at jeg har så vondt at jeg er kvalm begynner han med en sutrestemme «ååååå men jeg vil jo.. hva med meg da!?»…

spørsmålet er om jeg vil klare meg som alenemamma økonomisk? Jeg har en godt betalt jobb. 600 000 i året. Er jeg bare redd for å gå totalt økonomisk på trynet? Barna har ulike autoimmun sykdommer som gjør at det er en del ekstra utgifter i måneden. 

 

God råd tas i mot med stor takk!❤️

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du lever jo som alene mamma allerede. Hva om dere bare "bor" sammen..men ikke er sammen? 

Men for barna sin skyld ville jeg nok flyttet...men kanskje skrive et budsjett om hva du har som kommer inn..og hva som må ut når du er alene... forsikring..sfo? Barnehagen ..hus...bil...etc...

Du vil få med 2 barnetrygd og så vil du vel få noe fra far om dere skilles.

Ta med dette i betraktning.

Hva sier mannen din om du never ar du vil skilles? Og flytte 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier dere huset? Kjøpte dere i sammen? Hvis ja på dette.

Så kan du kreve at han skal kjøpe deg ut til takst eller selge på det åpne marked.

Da får du kanskje litt egenkapital. 

Blir dere skilt og barna er litt hos pappaen sin også, så får du muligheten til å jobbe ekstra. 

Anonymkode: 2a732...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med et familievernkontor eller lignende. Du kan ta en prat md dem alene først om du vil, men du må etter hvert ta med mannen. Ikke spør om han vil, si at du har bestilt time og at du vil han skal være med.

Anonymkode: 3b01b...46f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna dine vil vokse opp med at dette er sånn ektefolk og foreldre oppfører seg. Dette er normalen for de. Tenk litt på det. 

Anonymkode: 8b135...504

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke bra ut. Dette bør du ut av. Både for deg, barna og far sin del. Er nok vanligere enn vi tror at par holder sammen av økonomiske grunner. Det virker som at du kommer til å ha barna 100% og da må han må betale bidrag til deg. Dette er av min erfaring best å gjøre en privat avtale på som begge er fornøyd med. Få inn i den avtalen at alle utgifter til kronisk sykdom, tannregulering, sertifikat og andre store utgifter skal deles 50/50. Om den private avtalen er litt lavere enn NAV sine satser så er det fortsatt bedre enn at nav skal inn og lage avtalen. Da får du ingen penger om han feks er sykemeldt, arbeidsledig eller blir ufør. Du får forresten barnetrygd for 3 om du har begge barna fullt og ikke har samboer. 

Endret av Tyl
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukkerberta skrev (16 minutter siden):

Eldstemann på 5 har kommentert flere ganger «pappa kan jo bare bo i et annet hus eller vi, mamma, kan bo i et annet hus.» når jeg spør hvorfor sier han «tror det blir bedre…»

Denne tror jeg ingenting på. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (Akkurat nå):

Denne tror jeg ingenting på. 

Jo, det er dessverre sant.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (13 minutter siden):

Du lever jo som alene mamma allerede. Hva om dere bare "bor" sammen..men ikke er sammen? 

Men for barna sin skyld ville jeg nok flyttet...men kanskje skrive et budsjett om hva du har som kommer inn..og hva som må ut når du er alene... forsikring..sfo? Barnehagen ..hus...bil...etc...

Du vil få med 2 barnetrygd og så vil du vel få noe fra far om dere skilles.

Ta med dette i betraktning.

Hva sier mannen din om du never ar du vil skilles? Og flytte 

Han gir meg silent treatment..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eier dere huset? Kjøpte dere i sammen? Hvis ja på dette.

Så kan du kreve at han skal kjøpe deg ut til takst eller selge på det åpne marked.

Da får du kanskje litt egenkapital. 

Blir dere skilt og barna er litt hos pappaen sin også, så får du muligheten til å jobbe ekstra. 

Anonymkode: 2a732...9c5

Vi eier hus sammen. Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerberta skrev (30 minutter siden):

Hei alle dere flotte folk der ute.

er gift med far til mine to barn, men har over flere år kjent på at jeg ikke har det bra. Mannen gjør nada i huset, sitter på telefonen hver eneste ettermiddag, har ingen samtaler med barna. Han spiser ikke/sitter ikke ved bordet ved frokost, går når han er ferdig med middagen. Leker ikke med dem på eget initiativ og når jeg må be han om det ruller han med øynene og sukker oppgitt. Han er veldig opptatt av seg selv og det han ønsker.

Når vi er med min familie er han en helt annen. Snakker på en annen måte med ungene, er mer aktivt involvert i dem. Jeg blir veldig oppgitt av at han kan skifte rolle sånn.

Eldstemann på 5 har kommentert flere ganger «pappa kan jo bare bo i et annet hus eller vi, mamma, kan bo i et annet hus.» når jeg spør hvorfor sier han «tror det blir bedre…»

Jeg har tatt dette opp utallige ganger med mannen. Men han vil ikke prate om det. Mulig han ikke ser det samme som jeg. Føler vi lever i ulike univers.

Har null sexlyst, og har sex for hans del. Da blir det ikke sutring og klaging. Til og med når jeg har mensen og jeg sier at jeg har så vondt at jeg er kvalm begynner han med en sutrestemme «ååååå men jeg vil jo.. hva med meg da!?»…

spørsmålet er om jeg vil klare meg som alenemamma økonomisk? Jeg har en godt betalt jobb. 600 000 i året. Er jeg bare redd for å gå totalt økonomisk på trynet? Barna har ulike autoimmun sykdommer som gjør at det er en del ekstra utgifter i måneden. 

 

God råd tas i mot med stor takk!❤️

FLYTT. Det ordner seg med økonomien. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la økonomi stoppe deg ihvertfall. Du har bare et liv. 

Jeg stod omtrent på bar bakke da jeg ble skilt, bortsett fra at jeg fikk egenkapital da eksmann kjøpte meg ut av huset. Jeg hadde ikke fått fast jobb enda engang da vi nesten akkurat hadde flyttet. I dag eier jeg egen leilighet og bil. Ting ordner seg om man står på, og det må man bare med barn. 

Anonymkode: b69eb...1f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart du vil klare deg alene❤️
Spørsmålet er om du vil ta opp med han om dere burde gå til en 3. part først å snakke med? Menn er ofte i en egen boble og det kan hende han er overveldet over alt sammen og at han tar seg sammen litt når familie og venner er der? 

Anonymkode: f28f6...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukkerberta skrev (19 minutter siden):

Han gir meg silent treatment..

Da er det bare finne nytt sted. Du å barna fortjener bedre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Barna dine vil vokse opp med at dette er sånn ektefolk og foreldre oppfører seg. Dette er normalen for de. Tenk litt på det. 

Anonymkode: 8b135...504

Ja, men skal man bryte opp en familie for at far er litt lat hjemme da? Det er store omveltninger for barn å ha to hjem. Det finnes massevis av egosentriske folk i verden, ingen er perfekt, men det er jo ikke sikkert at mannen her i bildet er en fæl far og fæl mann.  Kanskje han bare trenger en wake up call og innser at ok, måten jeg oppført meg på er faktisk ganske egosentrisk. Jeg gidder ikke leke med ungene, jeg gidder ikke rydde, og vil bare være alene. Kanskje jeg skal ta meg sammen og gjøre en bedre jobb slik at alle får det bra. Og den der forståelsen der, får man jo bare om man snakker sammen skikkelig slik at man forstår at NÅ er det alvor. Nå MÅ vi få det bedre.

Det er noe HELT annet om det er psykisk vold og fysisk vold inne i bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (21 minutter siden):

Denne tror jeg ingenting på. 

Dægernt så trivelig sagt 🙄

Anonymkode: 86228...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet om en dame som har tenkt å gå fra mannen. De har en utrolig flott hjem, flott hytte og skjønne barn sammen. Men han er avskrudd emosjonelt og hun har nå vært utro. Hun er på vei rett inn i armene på en annen fyr, og nærmest rømmer fra livet med denne avskrudde mannen. Han tror at alt er bra med dem, fordi han enser ikke hvordan hun har det. Hun sier ikke noe, han spør ikke!

Sånn går det når folk ikke snakke sammen eller spør ting som, hvordan har du det, hva trenger du fra meg, skal vi ta en middag bare du og jeg, hva drømmer du om osv. Bevar romantikken, snakk om følelser og ikke slutt å se hverandre, alle trenger det. Og fortell når noe mangler!

Tingen er at livet som enslig er ikke så bra heller. Man har helt nye bekymringer, og en lønn på 600 000 i året er ikke så flott når man skal betale lån og alle regninger alene. Jeg har det også sånn, jeg er enslig med barn, og selv om jeg ikke angrer på bruddet ( hadde aldri gått tilbake ) og nå er alt veldig dyrt, og vel, det er ikke lett. Man blir ikke den beste versjonen av seg selv når man er presset på jobb og er enslig i økonomien. Jeg har ikke vært på ferie på mange år for å si det sånn.

Noen skaffer seg en ny og flytter sammen bare for økonomisk lettelse og skal flytte sammen i en fei, men så går det skeis, og ungene blir såret på nytt når mannen flytter ut og stesøsken plutselig ikke blir stesøsken lengre. Det er skikkelig dumt..

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (5 minutter siden):

Ja, men skal man bryte opp en familie for at far er litt lat hjemme da? Det er store omveltninger for barn å ha to hjem. Det finnes massevis av egosentriske folk i verden, ingen er perfekt, men det er jo ikke sikkert at mannen her i bildet er en fæl far og fæl mann.  Kanskje han bare trenger en wake up call og innser at ok, måten jeg oppført meg på er faktisk ganske egosentrisk. Jeg gidder ikke leke med ungene, jeg gidder ikke rydde, og vil bare være alene. Kanskje jeg skal ta meg sammen og gjøre en bedre jobb slik at alle får det bra. Og den der forståelsen der, får man jo bare om man snakker sammen skikkelig slik at man forstår at NÅ er det alvor. Nå MÅ vi få det bedre.

Det er noe HELT annet om det er psykisk vold og fysisk vold inne i bildet. 

Syns nå HI illustrerer oppførsel og et liv som grenser til psykisk og seksuell vold:

 

"Jeg har tatt dette opp utallige ganger med mannen. Men han vil ikke prate om det. Mulig han ikke ser det samme som jeg. Føler vi lever i ulike univers.

Har null sexlyst, og har sex for hans del. Da blir det ikke sutring og klaging. Til og med når jeg har mensen og jeg sier at jeg har så vondt at jeg er kvalm begynner han med en sutrestemme «ååååå men jeg vil jo.. hva med meg da!?»…"

 

Ingen oppløser ekteskap og familie uten å ha prøvd uttalige ganger. TS har prøvd

Anonymkode: 8b135...504

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns nå HI illustrerer oppførsel og et liv som grenser til psykisk og seksuell vold:

 

"Jeg har tatt dette opp utallige ganger med mannen. Men han vil ikke prate om det. Mulig han ikke ser det samme som jeg. Føler vi lever i ulike univers.

Har null sexlyst, og har sex for hans del. Da blir det ikke sutring og klaging. Til og med når jeg har mensen og jeg sier at jeg har så vondt at jeg er kvalm begynner han med en sutrestemme «ååååå men jeg vil jo.. hva med meg da!?»…"

 

Ingen oppløser ekteskap og familie uten å ha prøvd uttalige ganger. TS har prøvd

Anonymkode: 8b135...504

Kan være han ikke forstår alvoret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det litt likt som dere, og jeg valgte å rømme fra problemene. (Ikke til noen, men fra han) Jeg hadde prøvd å ta opp problemene, men jeg har nok ikke vært tydelig nok. Dessverre ser jeg i ettertid at det kunne vært reddet om vi hadde snakket sammen. Mange år siden nå, han har fått seg ny dame og ny familie (i tillegg til våre felles), og han har blitt veldig tilstede. Så jeg ga opp alt for fort😭 Gresset var ikke grønnere på andre siden, spesielt ikke siden det nok kunne vært reddet om vi hadde fått hjelp av andre til kommunikasjon.

Anonymkode: b36bb...b4b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...