Gå til innhold

Lønnsordning butikk/detaljhandel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å få timesbetalt og ikke ha fastlønn i butikk? Da jeg jobbet i dagligvare tidligere fikk de som hadde fast stillingsprosent utbetalt grunnlønn pluss UB og ev. ekstravakter.

Så jobbet jeg som vikar i annen bransje, og da går lønna så klart på timer. Da måtte jeg tenke på at neste måned er det påskeferie og færre arbeidsdager, dermed flere tusen kr mindre i lønn. Satte av til dette fra måneder med fullt antall arbeidsdager. De faste ansatte fikk vanlig lønn hver måned uansett jul, 17. mai osv.

Nå har jeg igjen fått butikkjobb, men i detaljhandel denne gangen. Har fast 80% stilling, men her går alt på timer. Er det vanlig? Jeg antok at jeg hadde fast grunnlønn hver måned, men slik er det visst ikke. Vi får feriepenger i tillegg til lønn i juni, og hvis en vil ha normalt budsjett i april etter påske, må en ha feriepengene i bakhånd og betale seg selv med disse. For meg går det helt fint, jeg klarer å holde orden på økonomien og sette av. Men jeg trodde faktisk at fast stilling er lik fast lønn i bunnen.

Jobber i stor og velkjent kjede. Hvordan er dette hos deg som jobber med fast stilling i butikk? Typ Kitchn, Vero Moda, Jernia, Sunkost... Merkes det godt etter ferie eller langhelg at det blir mindre å rutte med måneden etter?

Anonymkode: e5e88...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjip ordning.  Jeg hadde bare timelønn den gangen jeg var ung og hadde sommerjobber.  

Det står om det her

Det ser også ut som det er forskjell mellom 1. og 17.mai og helligdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (5 minutter siden):

Så kjip ordning.  Jeg hadde bare timelønn den gangen jeg var ung og hadde sommerjobber.  

Ja, det var litt overraskende. Jeg trodde timelønn var for sesongarbeidere, tilkallingsvikarer og lignende, og at faste ansatte i stillingsprosent hadde fastlønn. Men slik er det visst ikke. Veldig fin lenke, takk for at du delte den. 

Anonymkode: e5e88...216

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det vanlig å få timesbetalt og ikke ha fastlønn i butikk? Da jeg jobbet i dagligvare tidligere fikk de som hadde fast stillingsprosent utbetalt grunnlønn pluss UB og ev. ekstravakter.

Så jobbet jeg som vikar i annen bransje, og da går lønna så klart på timer. Da måtte jeg tenke på at neste måned er det påskeferie og færre arbeidsdager, dermed flere tusen kr mindre i lønn. Satte av til dette fra måneder med fullt antall arbeidsdager. De faste ansatte fikk vanlig lønn hver måned uansett jul, 17. mai osv.

Nå har jeg igjen fått butikkjobb, men i detaljhandel denne gangen. Har fast 80% stilling, men her går alt på timer. Er det vanlig? Jeg antok at jeg hadde fast grunnlønn hver måned, men slik er det visst ikke. Vi får feriepenger i tillegg til lønn i juni, og hvis en vil ha normalt budsjett i april etter påske, må en ha feriepengene i bakhånd og betale seg selv med disse. For meg går det helt fint, jeg klarer å holde orden på økonomien og sette av. Men jeg trodde faktisk at fast stilling er lik fast lønn i bunnen.

Jobber i stor og velkjent kjede. Hvordan er dette hos deg som jobber med fast stilling i butikk? Typ Kitchn, Vero Moda, Jernia, Sunkost... Merkes det godt etter ferie eller langhelg at det blir mindre å rutte med måneden etter?

Anonymkode: e5e88...216

Meld deg inn i Handel & kontor(HK). Da har du full back up/støtte og noen å rådføre deg med.

Endret av Rødstrupa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig med timelønn innenfor detaljhandelen ja, men dere skal ha en fast grunnplan og om du normalt skulle jobbet på en dag det er stengt skal du få lønn for den dagen selvom det er stengt, så du skal ikke få mindre i lønn pga. røde dager.

Husk å sette av feriepenger til når du har hatt ferie.

Anonymkode: 77194...ff1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig. Eneste jeg har hatt fastlønn i detaljvarehandel er som butikksjef. Ellers går det på timer. 

Anonymkode: 4154a...77e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vanlig og jeg har hatt både fastlønn og timesbetalt.

For meg kommer jeg alltid gunstigere ut lønnsmessig med rent timebetalt, om man ser bort fra bonusordninger og slikt.

Går aldri tilbake til fastlønn eller lederstillinger i varehandelen. Ikke verdt det.

Anonymkode: 8d0c7...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi får feriepenger i tillegg til lønn i juni, og hvis en vil ha normalt budsjett i april etter påske, må en ha feriepengene i bakhånd og betale seg selv med disse.

Eller man kan justere skattetrekket osv.

Mange måter å løse slikt på uten å stresse veldig.

Anonymkode: 8d0c7...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt vanlig med timelønn 

Har fastlønn hos oss men folk utnytter det til de grader, kommer seint og går tidlig osv.

får jo samme lønna uansett osv. 

så det vurderes å gå tilbake til timelønn

Anonymkode: 7fe48...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja helt vanlig med timelønn 

Har fastlønn hos oss men folk utnytter det til de grader, kommer seint og går tidlig osv.

får jo samme lønna uansett osv. 

så det vurderes å gå tilbake til timelønn

Anonymkode: 7fe48...861

Men stempler dere ikke inn og ut? 

Der jeg jobber har vi fastlønn, men vi stempler inn og ut, sånn at om vi kommer for sent, eller går tidlig, så blir det registrert og vi blir trukket for det av fastlønna. 

Sånn som ved nyttår når det kom et tonn snø over natta på Sørlandet, så kom jeg 47 minutter eller noe for sent (med sjefens tillatelse, fordi hjemmesykepleien ikke kom seg inn til bestefaren min etter brøytebilen hadde vært "uheldig" og sperret innkjørselen med en tykk, høy brøytekant som nådde meg til over hoftene..). Da ble jeg trukket 47 minutter fra fastlønna liksom. 

 

Anonymkode: fd101...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i endel år i butikk, men fikk bare timesbetalt?

Nå jobbet også barna mine en stund i butikk, før de nå starta etterutdanning, de fikk også bare timesbetalt.. Vet at butikksjefene har fastlønn ( har vært det også) men normale ansatte har vel stort sett timesbetalt? Mulig noe er endret de siste årene, er en del år siden jeg jobbet der nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (På 2.10.2024 den 3.19):

Har jobbet i endel år i butikk, men fikk bare timesbetalt?

Nå jobbet også barna mine en stund i butikk, før de nå starta etterutdanning, de fikk også bare timesbetalt.. Vet at butikksjefene har fastlønn ( har vært det også) men normale ansatte har vel stort sett timesbetalt? Mulig noe er endret de siste årene, er en del år siden jeg jobbet der nå.. 

never mind

Endret av Mollert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 10.05):

Helt vanlig med timelønn innenfor detaljhandelen ja, men dere skal ha en fast grunnplan og om du normalt skulle jobbet på en dag det er stengt skal du få lønn for den dagen selvom det er stengt, så du skal ikke få mindre i lønn pga. røde dager.

Husk å sette av feriepenger til når du har hatt ferie.

Anonymkode: 77194...ff1

Dette!

Her har du gårt glipp av mye penger ts

Anonymkode: 91ba7...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...