Gå til innhold

Hvordsn finne ut om et plagg er ull eller bomull

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Arver mye tøy fra fra familiemedlemmer. Jeg åpner og ser at noen av klærne mangler vaskelapp, der det pleier å stå om det er ull eller bomull. Noen av plaggene er jeg usikker på om det kan brukes. Tenk hvis det er ull og barnet blir varm av det. Spesielt sokker.

Hvordan finner jeg ut av om et plagg er ull eller ikke? Spurte de jeg fikk av, de husker heller ikke da det har gått flere år nå

Anonymkode: d2a60...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ull er jo helt gull! Hvorfor skal ikke barnet kunne bruke det?

Anonymkode: 75ff1...5c6

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull regulerer jo varmen, så det er jo gull å bruke! Har ungen din aldri brukt ull før?

Anonymkode: 4941d...f9f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukt på det! Hvis det lukter tøymykner er det sannsynligvis ikke ull. Ull lukter dessuten litt av sau.

Selv synes jeg det er veldig lett å kjenne forskjell på ull og bomull når jeg tar på stoffet, men det er nok noe som kommer med erfaring.

Anonymkode: 6dba9...dbc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er jo det beste du kan ha på barnet nå fremover. Jeg kjøper ull til mine barnebarn hvert år og til meg selv. Det er så godt å ha på, så la barnet ditt bruke det også

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei

Arver mye tøy fra fra familiemedlemmer. Jeg åpner og ser at noen av klærne mangler vaskelapp, der det pleier å stå om det er ull eller bomull. Noen av plaggene er jeg usikker på om det kan brukes. Tenk hvis det er ull og barnet blir varm av det. Spesielt sokker.

Hvordan finner jeg ut av om et plagg er ull eller ikke? Spurte de jeg fikk av, de husker heller ikke da det har gått flere år nå

Anonymkode: d2a60...b4d

Nei tenk så fælt om barnet blir varmt.. Hallo??  ULL er gull så lenge barnet tåler ull. Ull er temperaturregulerende, og 100 ganger bedre å bruke enn bomull.. 

Anonymkode: b30f9...eca

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså  dagens mødre...🙄

Anonymkode: 42051...2d5

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Altså  dagens mødre...🙄

Anonymkode: 42051...2d5

Ikke skjær alle over en kam.

Anonymkode: 9671d...eea

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts må jo fortsatt vite hva som er ull og bomull, hadde vært kjipt å kle på ungen noe du tror er ull i 15 minus, og så er det egentlig bomull. 

Man skal kunne kjenne det ved å ta på det. Ull er oftere mer elastisk og mindre stivt fordi det ikke er vevd så tett. Det skal være lettere å se maskene i stoffet på ull. Det kan være litt røffere å ta på (fiber henger seg fast hvis du har tørre hender f.eks), men noe ull er også ekstremt mykt og godt. Hvis du eller mannen klør lett kan dere gni det mot halsen og kjenne om det klør.

Kan du evt spørre de du fikk det fra?

Anonymkode: 71724...6b2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask alt på ullprogram, det som lukter sau når det er vått er ull😅

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lukt på det! Hvis det lukter tøymykner er det sannsynligvis ikke ull. Ull lukter dessuten litt av sau.

Selv synes jeg det er veldig lett å kjenne forskjell på ull og bomull når jeg tar på stoffet, men det er nok noe som kommer med erfaring.

Anonymkode: 6dba9...dbc

Bomull lukter tøymykner? 
jeg klarer også og lukte og kjenne forskjellen, men aldri luktet tøymykner av bomull. 

Anonymkode: 78b98...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ull er jo helt gull! Hvorfor skal ikke barnet kunne bruke det?

Anonymkode: 75ff1...5c6

Forskjell på ull og ull. Det er ikke all type ull jeg hadde puttet på barnet mitt eller meg, og når det er arvet kan det kanskje være vanskelig. Jeg klarer selv og kjenne , men ts er kanskje ikke så godt kjent med tekstiler. 

Anonymkode: 78b98...6e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull syns jeg ikke egner seg som arvetøy med mindre man VET det er behandlet riktig i vask. 

Anonymkode: c6c30...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ull syns jeg ikke egner seg som arvetøy med mindre man VET det er behandlet riktig i vask. 

Hva mener du skjer med det dersom det ikke er vasket riktig?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva mener du skjer med det dersom det ikke er vasket riktig?

Alle de gode ullkvalitetene er borte? Kan like gjerne kjøpe bomull da, som er billigere, enn ull som ikke FUNGERER.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle de gode ullkvalitetene er borte? Kan like gjerne kjøpe bomull da, som er billigere, enn ull som ikke FUNGERER.

Selvfølgelig slutter ikke ull å fungere dersom man benytter skyllemiddel, det som skjer er at fibrene blir noe svakere, så plagget kan få hull etc fortere, men ull blir jo plutselig ikke til noe annet og slutter å varme🙄

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner jo lett forskjell på stoffet om det er ull eller bomull. 

Jeg bruker bare ull på mine når det er veldig kaldt, da de koker av det ellers. 

Anonymkode: 74790...85a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig slutter ikke ull å fungere dersom man benytter skyllemiddel, det som skjer er at fibrene blir noe svakere, så plagget kan få hull etc fortere, men ull blir jo plutselig ikke til noe annet og slutter å varme🙄

Jeg snakker ikke om skyllemiddel, jeg snakker om at man ikke har kontroll på at arvet ull er vasket korrekt. Hvis ullen ikke vaskes korrekt så er det faktisk AKKURAT det at ullen slutter å fungere som skjer… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog syns jeg skyllemiddel på ull er en uting… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...