Gå til innhold

Har aldri vært sykemeldt over 14 dager, hva skjer nå med lønn ol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt i 2 uker, og burde fortsette å være sykemeldt. Vet at jeg ikke bestemmer selv, men etter min vurdering har jeg ikke noe å gjøre på jobb i min tilstand.

Men da kommer jeg i en situasjon jeg aldri har vært i og måtte ta stilling til; hva skjer med lønn ol. utover de første 16 dagene.

Jeg har jo forstått at nav betaler fra dag 17 av, men … føler jeg leser et sted at jeg må sende inn søknad når sykemeldingen er over, men et annet sted står det at man får utbetalt 2 ganger i måneden. Men om jeg forlenger sykemelding hele tiden, så … ja da går det jo kanskje ukesvis før jeg sender inn søknaden når sykemeldingsperioden er over. Jeg er veldig forvirret.

For kontekst jeg har vært sykemeldt 16-29 september. 2 oktober blir dag 17.

Om jeg fortsetter med 14 dager til med sykemelding, hva skjer så?

Si at jeg er tilbake på jobb 14 oktober. Hva slags lønn får jeg utbetalt fra jobb den 20 oktober (lønningsdag, og utbetalingen skjer da før helgen, fredag 18)?

Jeg har en mulig operasjon foran meg, hva om jeg er sykemeldt lengre. Hva om jeg blir operert raskt, og kommer meg tilbake på jobb etter 3 uker til med sykemelding den 21 oktober. Får jeg ingen «lønn» utbetalt som normalt den 20 oktober? Må jeg vente «på overtid» i noen dager før NAV betaler ut penger etter dette?

Og jeg har planlagt hovedferie, (godkjent fra arbeidsgiver å ha det så seint på året) fra jobben, 11 nov til 2 des (3 uker). Hva om det tar tid å få operasjon og bli bedre, og at jeg går direkte fra 100% sykemelding, over i 3 uker ferie, for så å være 100% tilbake på jobb. Hva skjer så med lønn? Jeg vet at man ikke har rett på sykepenger i ferie, men får jeg lønn fra jobben da?

Der jeg jobber trekker de 5 uker ferie i juni, og vi får vanlig lønn utbetalt når vi har ferie. Men hvordan fungerer dette oppi alt dette? 

 Eller hva om jeg går til legen i morgen og kun spør om mulighet for 2 dager til med sykemelding, går da inn under disse 16 dagene. Er det da slik at jeg må være i jobb i 16 kalenderdager, frem til 17 september, for at jeg skal få nye «16 dager» med utbetaling av sykepenger fra arbeidsgiver?

Situasjonen min er litt komplisert med en kronisk smertetilstand i bunn (som kan bli bedre med operasjon), som jeg hadde planer om å jobbe meg gjennom nå fra i morgen av, med smertestillende som backup, men så har jeg klart å pådra meg en skikkelig fæl luftveisinnfeksjon på toppen, og jeg har ikke sjanse.

Men alle disse spørsmålene virrer nå rundt og jeg får ikke sove og ønsker jo nesten bare å tvinge meg på jobb isteden for å spørre om å forlenge noen sykemelding. Dog har sjefen allerede fått beskjed og time hos legen har jeg og, og avbestillingsfrist er 24 timer før. Er jammen meg ikke merkelig at folk som er syke blir enda sykere, når det er så stressende å være syk 🥺

Kjenner meg veldig stresse akkurat nå, og hjelper ikke at jeg også generelt kjenner meg skikkelig sliten 😮‍💨

Anonymkode: d314c...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første spørsmål er om arbeidsgiver forskutterer sykepenger, eller ikke. Om de gjør, så går lønna di som normalt. 
om ikke, så får du utbetalinger fra nav etter at du har sendt inn søknad. Dette er enten på slutten av en sykemelding, eller kan også være tidligere, om du har en lang sykemelding. 

Når du tar ut ferie får du normal lønn fra arbeidsgiver

Anonymkode: 376ad...4e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Første spørsmål er om arbeidsgiver forskutterer sykepenger, eller ikke. Om de gjør, så går lønna di som normalt. 
om ikke, så får du utbetalinger fra nav etter at du har sendt inn søknad. Dette er enten på slutten av en sykemelding, eller kan også være tidligere, om du har en lang sykemelding. 

Når du tar ut ferie får du normal lønn fra arbeidsgiver

Anonymkode: 376ad...4e0

Ja det er et godt spørsmål som jeg ikke kan svare på 😅 Da får jeg høre litt med jobben i morgen etter at jeg har hørt litt med legen.

Om jobben kan fortsette å utbetale som normalt hadde det jo vært supert! Da kan jeg senke skuldrene i det minste å ikke måtte tenke og stresse over noe mer. Nye og uvante situasjoner de stresser meg! Tusen takk for raskt svar, kanskje jeg kan få til å sove i natt da! 💙

Anonymkode: d314c...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at sykepenger har lang behandlingstid for tiden. Jobber med sosialhjelp og får på jobb hos oss nå en del søknader fra folk som venter på sykepenger. Er egentlig helt vilt. 

Krysset fingre for at arbeidsgiver forskutterer

Anonymkode: bb582...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jobben din ikke betaler ut sykepenger utover arbeidsgiverperioden, må du sende søknad til NAV etter hver sykemelding. Da må arbeidsgiver sende inn inntektsmelding til NAV før søknaden kan behandles. Det er ca 6 uker saksbehandlingstid på søknad om sykepenger for tiden.

Anonymkode: 14893...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vær obs på at sykepenger har lang behandlingstid for tiden. Jobber med sosialhjelp og får på jobb hos oss nå en del søknader fra folk som venter på sykepenger. Er egentlig helt vilt. 

Krysset fingre for at arbeidsgiver forskutterer

Anonymkode: bb582...7a1

Huff for noe dritt 🥺

Ja krysser at jeg har av fingrer og tær at noe kan gå min vei, for ingenting annet har gjort det de siste ukene. Absolutt siste jeg hadde sett for meg var å havne der jeg er nå 🥺

Anonymkode: d314c...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jobben din ikke betaler ut sykepenger utover arbeidsgiverperioden, må du sende søknad til NAV etter hver sykemelding. Da må arbeidsgiver sende inn inntektsmelding til NAV før søknaden kan behandles. Det er ca 6 uker saksbehandlingstid på søknad om sykepenger for tiden.

Anonymkode: 14893...95e

Vil dette si at en ikke får penger inn på en mnd eller to? 

Anonymkode: 790d7...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jobben din ikke betaler ut sykepenger utover arbeidsgiverperioden, må du sende søknad til NAV etter hver sykemelding. Da må arbeidsgiver sende inn inntektsmelding til NAV før søknaden kan behandles. Det er ca 6 uker saksbehandlingstid på søknad om sykepenger for tiden.

Anonymkode: 14893...95e

Men det er her jeg ikke helt forstår. For om jeg da i morgen går og får forlenget sykemeldingen med 2 uker. Hva så når de 2 ukene er omme, hva om jeg da akkurat er nyoperert og forlenger enda en gang? Da fortsetter jo den ene sykemeldingen i «all evighet», og jeg får aldri utbetalt lønn? Da skal man jo ha en god buffer om man skal klare seg 😳

Anonymkode: d314c...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du forlenger er det ny periode. NAV sender deg melding når du må gå inn og søke sykepenger. Prosessen er den samme uavhengig om hvem som skal betale sykepenger.

Anonymkode: aa352...5d7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna mi kom som normalt når jeg var sykmeldt noen månder med prolaps. 

Anonymkode: c566a...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte selfølgelig  krysse av å sende inn skjemaet etter hver periode 

Anonymkode: c566a...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er her jeg ikke helt forstår. For om jeg da i morgen går og får forlenget sykemeldingen med 2 uker. Hva så når de 2 ukene er omme, hva om jeg da akkurat er nyoperert og forlenger enda en gang? Da fortsetter jo den ene sykemeldingen i «all evighet», og jeg får aldri utbetalt lønn? Da skal man jo ha en god buffer om man skal klare seg 😳

Anonymkode: d314c...660

Mellom hver gang du blir sykmeldt sender du inn søknad om sykepenger. Så om du er sykmeldt fra 1-15 sender du inn den 16, om du da er videre fra 15 til15 i neste mnd sender du inn på nytt den 16 neste mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lønna mi kom som normalt når jeg var sykmeldt noen månder med prolaps. 

Anonymkode: c566a...407

Hvis lønnen kom som normalt har du en arbeidsgiver som forskutterer, da tar de oppgjøret med Nav uten at du trenger å tenke på det. Dette er det ikke alle arbeidsgivere som gjør.

 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du forlenger er det ny periode. NAV sender deg melding når du må gå inn og søke sykepenger. Prosessen er den samme uavhengig om hvem som skal betale sykepenger.

Anonymkode: aa352...5d7

Så søknaden er den der … oppgaven som kommer fra nav? Ja keg har ikke vært sykemeldt ofte, og kun 1 gang jeg har forlenget en sykemelding med et par dager 😅

Vet jeg ved forlengelse også fikk en slik oppgave der jeg måtte fylle ut noe. Men husker jo ikke helt hva det var for noe.

Nå håper jeg jo bare at det er jobben som betaler og at alt går som smurt 🤞🏻🤞🏻

Anonymkode: d314c...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja det er et godt spørsmål som jeg ikke kan svare på 😅 Da får jeg høre litt med jobben i morgen etter at jeg har hørt litt med legen.

Om jobben kan fortsette å utbetale som normalt hadde det jo vært supert! Da kan jeg senke skuldrene i det minste å ikke måtte tenke og stresse over noe mer. Nye og uvante situasjoner de stresser meg! Tusen takk for raskt svar, kanskje jeg kan få til å sove i natt da! 💙

Anonymkode: d314c...660

Det offentlige forskutterer alltid sykepenger.

Usikker på hva som er vanlig i det private. Sikkert noen andre som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men det er her jeg ikke helt forstår. For om jeg da i morgen går og får forlenget sykemeldingen med 2 uker. Hva så når de 2 ukene er omme, hva om jeg da akkurat er nyoperert og forlenger enda en gang? Da fortsetter jo den ene sykemeldingen i «all evighet», og jeg får aldri utbetalt lønn? Da skal man jo ha en god buffer om man skal klare seg 😳

Anonymkode: d314c...660

Joda, utbetalingene begynner etter første søknad er behandlet.

Anonymkode: d0714...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobber du i offentlig eller kommunal virksomhet?
Hvis ikke og du jobber i privat, lite eller stort firma?

Anonymkode: 687b1...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber du i offentlig eller kommunal virksomhet?
Hvis ikke og du jobber i privat, lite eller stort firma?

Anonymkode: 687b1...c76

Jobber privat mener jeg, stort firma.

Anonymkode: d314c...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vil dette si at en ikke får penger inn på en mnd eller to? 

Anonymkode: 790d7...c0c

Regn med 3-4 om ikke arbeidsgiver forskutterer…

Anonymkode: 783e6...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det seint, og jeg må prøve å sove. Jeg har i det minste fått noen ting å ta opp med HR i morgen. Så takl for det alle sammen!! 💙

Først snakke med legen, for alt jeg vet så får jeg ikke innfridd sykemelding 😬 ser jo aldri for meg det, men hjernen krisemaksimerer jo alltid.

Men gitt at jeg får utvidet sykemeldingen, så får jeg stille spørsmål til HR om dette med forskuttering og lønn. Jeg virkelig håper at en ting kan gå min vei 🤞🏻🤞🏻🤞🏻 men frykter jo at det ikke er det, og 3-4 måneders behandlingstid for utbetaling hos nav 😭 Ja, God Jul blir det da.

Håper jo at når jobben betaler for privat helseforsikring at de også forskutterer 🤞🏻🤞🏻🤞🏻🤞🏻 Og at jeg kan benytte meg av denne forsikringen for å få hjelp fortere, og være tilbake fortere. Men først må jeg jo faktisk bli frisk fra sykdom og feber 🤧

Anonymkode: d314c...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...