Gå til innhold

Førstegangsfødende til termin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig eller mer uvanlig at førstegangsfødende får barnet sitt på termin? Er det eventuelt vanligst å få før eller etter? 

Anonymkode: 9c039...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mest vanlig at første kommer en ukes tid etter termin. 

Anonymkode: 62540...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at der er vanlig å gå litt over med første. Og så ha litt kortere svangerskap neste gang. 

Men ned meg var det motsatt. Fikk første på termindato og måtte settes i gang på overtid med neste. 

Anonymkode: 9609e...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er vanlig med både før, på og etter termindato både for førstegangsfødende og andre, men hvis en gravid går over termin er det mer sannsynlig at det er førstegangsfødende enn noen som har født før.

Selv født jeg såvidt 2 dager og ei uke før termindato, men nr 2 tror jeg termindato var feil, så tror fødslene starta ganske samtidig i forhold til termin (og når på døgnet🙈)

Anonymkode: d5560...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt ett svangerskap. Barnet ble født på termindato.

Anonymkode: a56c9...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har bare hatt ett svangerskap. Barnet ble født på termindato.

Anonymkode: a56c9...07b

Har også en veldig stabil syklus. Vet ikke om det er dette som har påvirket fødselen på termindato.

Anonymkode: a56c9...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk høre fra jordmor at gjennomsnitts svangerskapslengde for førstegangsfødende er 40 uker og 5 dager, altså et par dager over termin. Da har man luket bort alle som fødte prematurt, altså før uke 37, da en del av disse føder så tidlig at det ville trukket snittet kraftig ned. 

Ellers så er de fem dagene før termin, termindatoen og fem dager etterpå de vanligste dagene å føde på (for alle fødende, ikke bare førstegangs). 

Anonymkode: 91cef...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to kom begge tre dager før termin.

Anonymkode: e607e...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene startet på termindato, baby var ute dagen etter

Anonymkode: 490fc...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun mellom 5-10% av barn fødes på termindato, men alle fødsler som skjer mellom 37+0 og 42+0 regnes som født til termin. 

 

Anonymkode: 9c668...448

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligst å gå litt over med første. Min lille kom på termindatoen sin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid med første, termindato i morgen. Foreløpig er det lite som tyder på at jeg føder på datoen 😅

Anonymkode: 184a9...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er gravid med første, termindato i morgen. Foreløpig er det lite som tyder på at jeg føder på datoen 😅

Anonymkode: 184a9...56f

Det sa min jordmor også på kontroll dagen før termindato. Våknet kl 09 på termindatoen av at vannet gikk med en foss ;) Masse lykke til, uansett om det blir i morgen eller nærmere helgen! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nr 1 på termindato. Nr 2 8 dager før og nr 3 12 dager før.

Anonymkode: 66145...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor sa at 70% føder samme uke som termin. Jeg vet ikke om det var førstegangsfødene hun snakket om
 

Redigert: jeg fikk 9 dager før termin

Endret av Olive_North
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min første ble tatt med KS 13 dager over termin, hun hadde INGEN tegn på å komme ut. Kom da i uke 42+3. (Frisk og fin) 

Nr 2, var 4 dager på overtid. Satt i gang der også, men vannet gikk under sex to dager etter termin. Var på sjekk på sykehuset den kvelden, men ingen tegn til at noe var i gang. Skulle komme tilbake for å bli satt i gang dersom det ikke startet av seg selv innen 48 timer. Men riene uteble, så til slutt ble det KS her også da baby var stresset i magen og tålte riestimulerende drypp dårlig.  Baby kom i 41+0. Også frisk og fin:) 

Nr 3, pga 2 ks blir nr 3 automatisk ks, så da kom han 2 uker før termin. 38+3. Datoen fikk jeg vite allerede i uke 18. Det var nydelig å ha noe å forholde seg til:) Jeg hadde svangerskapsdiabetes med denne babyen, så han brukte litt tid på å komme seg. Var innom nyfødt intensiven noen timer, men var for frisk til å være der. Alt i alt frisk baby. 

 

Det sies at kvinner ofte har egen lengde på sine svangerskap. Vet ikke hvor grundig dette er testet i forskning. Men to av mine venninner fikk begge sine førstefødte barn etter termin, og det samme med nr 2. 

Også ei som fikk to svært premature babyer, begge født før uke 30. Heldigvis har det gått bra❤️

 

Hvor langt er du på vei TS? Jeg syns det var VELDIG merkelig å se termindatoen komme og gå, man var så innstilt på det var dagen. Også var det også litt frustrerende når jeg ble satt tilbake på oul med hele 4 dager. 

Anonymkode: 335ec...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (1 time siden):

Det sa min jordmor også på kontroll dagen før termindato. Våknet kl 09 på termindatoen av at vannet gikk med en foss ;) Masse lykke til, uansett om det blir i morgen eller nærmere helgen! :D 

Å, det ga meg håp! Tusen takk😁

Anonymkode: 184a9...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...