Gå til innhold

Hvem har vikeplikt her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

MIN tolkning av loven er at høyrevikeplikt gjelder for veier som som har eget navn. Ikke veier som er deler av den veien du allerede kjører på, altså som er skiltet med kun husnumre og ikke veinavn.

MEN har hørt flere si at de har lært på kjøreskolen at ved en viss mengde hus i den gata med bare nummer og ikke navn, har man vikeplikt likevel. Er og noen som påstår at det er rettskraftige dommer på dette. Men det har jeg aldri sett, så er for ryktebørs å regne.

Hos oss ble myndighetene spurt direkte om hva som gjelder, og man fikk svadasvaret «kan ikke omtale det krysset spesifikt men er du usikker kjør som om du har vikeplikt»… så virker ikke som det er lett å få et fasitsvar på de kryssene der 🙄 Siden jeg er usikker er jeg derfor alltid forsiktig uansett når det er veier uten eget navn men skiltet til x antall hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosa Dartle skrev (47 minutter siden):

Hvorfor tenker du at høyreregelen gjelder her når du viser til det under? Jeg ser bare en utkjørsel fra et stort bygg og en parkeringsplass.

Hun skriver 20 adresser. Hva betyr det? Er det et større hus som mange bor i? Eller nummerert vei? Er det 20 ulike boliger? Eller 20 personer i samme bygg? IMG_2911.thumb.png.ac56a8d0efef578cf39cccbe5f945c29.png

Denne er parkering/innkjøring og den har man ikke vikeplikt for 

Anonymkode: 1dd92...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Får folk opp noe annet på google maps?

Kan prøve å laste opp bilde:

Det er veien fra høyre:
https://ibb.co/52tMHGL

annet perspektiv:

https://ibb.co/6WK4fH7

Anonymkode: beb70...639

Denne er det vikeplikt for, ja, det er en vanlig vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ligger over 100 hus inn den veien skriver ts. 

Da er det ikke regnet som utkjørsel

Anonymkode: 21e4e...e02

100 hus? Jeg ser en stikkvei med et skilt det står 8-26 på. 

Anonymkode: c0b8a...b31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får folk opp noe annet på google maps?

Kan prøve å laste opp bilde:

Det er veien fra høyre:
https://ibb.co/52tMHGL

annet perspektiv:

https://ibb.co/6WK4fH7

Aha, da fikk jeg det opp.

Men du har ikke vikeplikt her heller. De som kommer fra stikkveien har vikeplikt for dere. Det er ingen egen vei, men kjøring til privat eiendom.

Men.. Som du ser av tråden er det mye usikkerhet her. Og når man er usikker, kjør som om du har vikeplikt. For det kan hende de som kommer fra stikkveien tror du har vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig fascinerende at så mange tror det er høyreregelen der.

Jeg kjører daglig noen veier med tett i tett med slike utkjørsler. Det ville vært helt meningsløst hvis trafikken på hovedveien skulle veket for biler som kommer inn fra alle disse utkjørslene.

Det er likevel et sted jeg kjører, hvor det er en ca 30-40 hus, hvor det tydeligvis har satt seg en regel i det nabolaget at de fra sitt gatetun har forkjørsrett inn på den kommunale veien. De må også krysse et opphøyd fortau og kantsteiner, men likefullt kommer de i 30-40 km/t rett ut i veien. Smeller det, så får jo de skylden selvsagt. 

Hva er det som gjør at noen tror utkjørsel fra gatetun er en vei?

Anonymkode: d1e52...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (9 timer siden):

Men du har ikke vikeplikt her heller. De som kommer fra stikkveien har vikeplikt for dere. Det er ingen egen vei, men kjøring til privat eiendom.

Men.. Som du ser av tråden er det mye usikkerhet her. Og når man er usikker, kjør som om du har vikeplikt. For det kan hende de som kommer fra stikkveien tror du har vikeplikt.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er utrolig fascinerende at så mange tror det er høyreregelen der.

Jeg kjører daglig noen veier med tett i tett med slike utkjørsler. Det ville vært helt meningsløst hvis trafikken på hovedveien skulle veket for biler som kommer inn fra alle disse utkjørslene.

Det er likevel et sted jeg kjører, hvor det er en ca 30-40 hus, hvor det tydeligvis har satt seg en regel i det nabolaget at de fra sitt gatetun har forkjørsrett inn på den kommunale veien. De må også krysse et opphøyd fortau og kantsteiner, men likefullt kommer de i 30-40 km/t rett ut i veien. Smeller det, så får jo de skylden selvsagt. 

Hva er det som gjør at noen tror utkjørsel fra gatetun er en vei?

Anonymkode: d1e52...03c

Dette er feil. Dette er ikke på noen måte gatetun (område ment for gående, men med kjøretillatelse), det er ikke ut fra en eiendom, eiendommene kjører ut til den lille veien, så hvis du kjører langs den lille veien må de vike når de kjører ut fra eiendommene, men ikke ut fra veien til større vei. Det er ikke gågate, parkeringsplass, holdeplass, torg, bensinstasjon, gatetun eller lignende, eller gårdsvei, eller vei stengt for alminnelig ferdsel. Det er definitivt ikke en veiskulder. Dette er en vei med vikeplikt. Dere får skylden hvis dere ikke viker her. Jeg er faktisk ganske sjokkert over at noen tror småveier i boligfelt ikke har vikeplikt. De aller fleste veier i boligfelt går per definisjon kun til eiendommer, det gjør ikke at de ikke regnes som veier av den grunn. Er det lenge siden dere tok førerkort?

Fra paragraf 7 i vegtrafikkloven: "Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder. "

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

noen tror småveier i boligfelt ikke har vikeplikt.

Noen tror de ikke har vikeplikt for småveier i boligfelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Veien fra høyre har ikke eget navn. Den har samme navn som den man kjører på.

Ja, men den har navn, det er ikke bare en utkjørsel eller gårdsvei.

Anonymkode: 1f77a...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men den har navn, det er ikke bare en utkjørsel eller gårdsvei.

Anonymkode: 1f77a...744

Og den har til og med veiskilt oppe ved snuplassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en "nobrainer". Det er vanlig høyreregel som gjelder i dette T-krysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Rosa Dartle skrev (På 29.9.2024 den 23.20):

Veien ligger på kommunal grunn, er vedlikeholdt av kommunen. Hvorfor er det ikke en vei?

Er den ikke åpen for allminnelig fedrsel?

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 12.52):

@ajarRunMulig du kan svare på denne?

Anonymkode: 7e66b...cdf

Ser ut som det allerede er besvart? Det er en kommunal vei. Den er åpen for alminnelig ferdsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskulis skrev (På 29.9.2024 den 22.20):

MIN tolkning av loven er at høyrevikeplikt gjelder for veier som som har eget navn. Ikke veier som er deler av den veien du allerede kjører på, altså som er skiltet med kun husnumre og ikke veinavn.

MEN har hørt flere si at de har lært på kjøreskolen at ved en viss mengde hus i den gata med bare nummer og ikke navn, har man vikeplikt likevel. Er og noen som påstår at det er rettskraftige dommer på dette. Men det har jeg aldri sett, så er for ryktebørs å regne.

Hos oss ble myndighetene spurt direkte om hva som gjelder, og man fikk svadasvaret «kan ikke omtale det krysset spesifikt men er du usikker kjør som om du har vikeplikt»… så virker ikke som det er lett å få et fasitsvar på de kryssene der 🙄 Siden jeg er usikker er jeg derfor alltid forsiktig uansett når det er veier uten eget navn men skiltet til x antall hus.

Veier som er åpen for allminnelig ferdsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...