Gå til innhold

Hvem har vikeplikt her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://maps.app.goo.gl/9CkkiDnxLvmbr4v5A

Jeg er 15 år og har ofc ikke lappen, men leser på teori osv. Jeg mener at den som kjører (i retning vist på bildet) har vikeplikt, fordi vanlig høyreregel gjelder. Men mamma sier at dette er et unntak fordi det regnes som utkjørsel. Pga. at veien fra høyre ikke er en egen vei, men en avstikker (eller hva det kalles) til noen adresser på veien man allerede kjører på. Og da sier hun at det regnes som utkjørsel.

Har hun rett??

 

 

 

Anonymkode: beb70...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både og. Hva ligger innover veien der? Ligger det typ kun noen hus? Er det videre vei? 

Jeg ville hverfall passet veldig godt på her, så ikke jeg plutselig kolliderte. 

 

Veier til din høyre, hvor bilistene har vikeplikt for deg pleier å være merket med hvit stiplet linje i utkjørselen.

Anonymkode: 21e4e...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Både og. Hva ligger innover veien der? Ligger det typ kun noen hus? Er det videre vei? 

Jeg ville hverfall passet veldig godt på her, så ikke jeg plutselig kolliderte. 

 

Veier til din høyre, hvor bilistene har vikeplikt for deg pleier å være merket med hvit stiplet linje i utkjørselen.

Anonymkode: 21e4e...e02

En blindvei. Med sånn rundt 20 adresser.

Anonymkode: beb70...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En blindvei. Med sånn rundt 20 adresser.

Anonymkode: beb70...639

Da tenker jeg høyreregel gjelder. Jeg tenker at jeg alltid har vikeplikt til høyre med mindre det er skiltet noe annet, eller som loven sier under, at jeg kjører forbi innkjørselen til et provathus, boligblokk, parkeringsplass ol. 

 

"Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder."

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

 

Anonymkode: 21e4e...e02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://maps.app.goo.gl/9CkkiDnxLvmbr4v5A

Jeg er 15 år og har ofc ikke lappen, men leser på teori osv. Jeg mener at den som kjører (i retning vist på bildet) har vikeplikt, fordi vanlig høyreregel gjelder. Men mamma sier at dette er et unntak fordi det regnes som utkjørsel. Pga. at veien fra høyre ikke er en egen vei, men en avstikker (eller hva det kalles) til noen adresser på veien man allerede kjører på. Og da sier hun at det regnes som utkjørsel.

Har hun rett??

 

 

 

Anonymkode: beb70...639

Der ville jeg ha sagt at det er vikeplikt fra høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener dette er en utkjørsel, men regner også med enkelte derfra mener de har forkjørsrett. 

Anonymkode: c0b8a...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at dette var en utkjørsel/parkeringsplass og at det er de som har vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mener dette er en utkjørsel, men regner også med enkelte derfra mener de har forkjørsrett. 

Anonymkode: c0b8a...b31

 

Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Jeg ville tenkt at dette var en utkjørsel/parkeringsplass og at det er de som har vikeplikt.

Det ligger over 100 hus inn den veien skriver ts. 

Da er det ikke regnet som utkjørsel

Anonymkode: 21e4e...e02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en utkjørsel, høyreregel gjelder ikke. 
 

Runde kanter/steiner ville gitt tydeligere beskjed om at det var høyreregel her. 
 

Med det sagt ville jeg nå kjørt forsiktig uansett :) men dette er en utkjørsel.

Anonymkode: 70339...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjørelærer sa noe sånn som at vei som er nummerert er ikke egen vei, de har derfor vikeplikt for vei med kun veinavn. 
 

Altså kjører du på Osloveien har du ikke vikeplikt for de som kommer fra vei med skilt som sier Osloveien 12-19

Anonymkode: a03e0...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en vei med veinavn, ergo gjelder høyre regelen. For at reglen med vikeplikt for høyre ikke skal gjelde må veien som kommer ut bævære uten navn.

Det er lett å misstolke akkurat krysset siden det ikke er veiskilt med navn på veien, men ser man på Google maps er det tydelig at den har navn. Som beboer i området burde man også vite dette. Som gjest som er usikker stopper man hvis man er i tvil.

Anonymkode: 1f77a...744

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Det ligger over 100 hus inn den veien skriver ts. 

Da er det ikke regnet som utkjørsel

Anonymkode: 21e4e...e02

Mulig jeg ikke fikk opp rett. Jeg ser et større bygg med en utkjørsel og en parkeringsplass. Ville hjulpet med et kryss på et kart i stedet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da tenker jeg høyreregel gjelder. Jeg tenker at jeg alltid har vikeplikt til høyre med mindre det er skiltet noe annet, eller som loven sier under, at jeg kjører forbi innkjørselen til et provathus, boligblokk, parkeringsplass ol. 

 

"Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder."

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

 

Anonymkode: 21e4e...e02

Hvorfor tenker du at høyreregelen gjelder her når du viser til det under? Jeg ser bare en utkjørsel fra et stort bygg og en parkeringsplass.

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Det ligger over 100 hus inn den veien skriver ts. 

Da er det ikke regnet som utkjørsel

Anonymkode: 21e4e...e02

Hun skriver 20 adresser. Hva betyr det? Er det et større hus som mange bor i? Eller nummerert vei? Er det 20 ulike boliger? Eller 20 personer i samme bygg? IMG_2911.thumb.png.ac56a8d0efef578cf39cccbe5f945c29.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at høyreregelen gjelder her, det er ikke noe på dette bilde som tilsier noe annet. Uansett vær ekstra oppmerksom i kjøring i sånne omgivelser. Men primært; Høyreregel.

Anonymkode: b43f1...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville sagt at høyreregelen gjelder her, det er ikke noe på dette bilde som tilsier noe annet. Uansett vær ekstra oppmerksom i kjøring i sånne omgivelser. Men primært; Høyreregel.

Anonymkode: b43f1...c90

Joda, det er mye som tilsier at dette er en utkjørsel. Blant annet søppelstativet og postkassene…….. mangel på veiskilt, ingen buet steinkant eller fortau, for eksempel…

Anonymkode: 70339...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det det bildet der og det bygget man mener, eller ikke? For man har ikke vikeplikt for beboerne i et enkelt bygg. Vi har et sånt rett ved oss også. Det er jo en privat utkjørsel og ikke åpent for alminnelig ferdsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette er en vei med veinavn, ergo gjelder høyre regelen. For at reglen med vikeplikt for høyre ikke skal gjelde må veien som kommer ut bævære uten navn.

Det er lett å misstolke akkurat krysset siden det ikke er veiskilt med navn på veien, men ser man på Google maps er det tydelig at den har navn. Som beboer i området burde man også vite dette. Som gjest som er usikker stopper man hvis man er i tvil.

Anonymkode: 1f77a...744

Veien fra høyre har ikke eget navn. Den har samme navn som den man kjører på.

Anonymkode: beb70...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...