Gå til innhold

Prate med barn om kosthold, sunn kropp/usunn kropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et overvektig barn på 10 år. Jeg arbeider for å begrense barnets inntak av raske karbo og energirik mat, men det er vanskelig av ulike årsaker.

Jeg ønsker ikke å skade psyken til barnet på noe vis og er derfor svært forsiktig når jeg snakker om dette med kosthold. Lurer på om noen har tips til litteratur el gode innspill til hvordan man kan snakke med barn om hva konsekvensene av et dårlig kosthold er? Da gjerne på en utdannende måte som ikke skaper negativitet rundt selvbildet.

Anonymkode: ba31f...c47

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker bare ta det enkelt..at dere lager sunn mat til middag etc. At barn vet at godteri etc er for helg.

Vi har en som et overvektige men vi passer bare på hvor mye han får..lager sunt so mulig, drikke vann.. godteri i mengder på helg 

Så sier vi at vi må passe på at vi ikke spiser for mye kaker, godteri,cola etc da dette ikke er bra for hjertet etc. 

Passer alltid på at vi ikke nevner at han må ned i vekt. Vi passer alltid på å gi ha komplimenter at han ser bra ut i klær etc. Dette er kjempe vanskelig.. men vi passer på at han ikke får et dårlig kroppsholdning/ bilde 

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager god  mat fra bunnen av gode rene ingredienser, snakker om at kroppen trenger gode råvarer for å være sterk og fungere optimalt, og så synes vi også at skikkelig mat faktisk smaker bedre enn junk. 

En sunn kropp er en som fungerer, det har ingenting med utseende å gjøre. Kan kroppen hoppe, løpe, løfte, dra, danse, turne, ri, svømme, klatre, sykle etc, så er det en sunn kropp. 

Vi spiser is, boller, godteri etc en gang i blant. Barnet vet at «the poison is in the dose». Selv vann er gift i for store mengder. Sukker er ikke skadelig i seg selv, men skadelig i for store mengder. Barnet vet også at folk flest får i seg for mye sukker og ultraprosessert mat, og at det er helseskadelig og fører til livsstilssykdommer på sikt. 

Anonymkode: fdf7e...cfa

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usunn mat er ikke lov.

Man får ikke spise mer, bare fordi noe er godt.

Mat skal ikke være trøst eller belønning.

Man får ikke spiseforstyrrelser av å lære å ikke spise tull, eller å overspise.

Sulten før middag?

Ta ett eple.

Vil du ikke ha eple? Nei da venter du til middag.

Færre voksne hadde vært overvektige idag, om de lærte å begrense seg som unge.

Anonymkode: ff46f...476

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt det fram som ett familieprosjekt. Nå skal vi bli litt sunnere i denne familien for alle kropper trenger sunn mat og aktivitet. Vi må jo passe på kroppen for den skal vi jo ha resten av livet..

og så lagt fram planen for det dere tenker å endre på. Men som at det gjelder for alle. De viktigste grepene er det dere gjør i kulissene. Ikke ha usunn mat, snacks tilgjengelig. Lag kun den mengden middag dere trenger. F eks en porsjon til hver. Lag kun to skiver og si at du som er 10 år trenger bare to skiver, mens pappa som er voksen kan ha 4 skiver, hvis du er mer sulten etterpå kan du få.. (eks en grønnsak eller frukt for det er bra for kroppen så det kan vi spise mye av.) Hvis det er mye mas om mellommåltid går det an å si at kroppen har det best når vi spiser hver 3-4 time, altså til måltidene og det er bedre for magen vår og. Hvis du føler deg sulten kan du drikke litt vann og finne på noe å gjøre (fysisk) så går det over.
Så går det an å snakke om trening.. Aktivitet er kjempe bra for kroppen. Da blir skjelettet og musklene sterke og vi holder oss friske og blir i godt humør. Og så sover vi bedre.

Ikke fokuser på utseende, men på de positive effektene for kroppen. 

Hvis det er en trøst så er det mange barn som blir litt større i denne alderen før puberteten setter inn. De fleste vokser det av seg når de starter vekstspurten. Likevel lurt å lage gode vaner nå og venne av uvaner.

 

hilsen helsesykepleier

Anonymkode: 7db05...791

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville snudd fokuset til hva sunn mat kan gjøre for kroppen, og hva som er konsekvensen av et godt og sunt kosthold. Hvordan kan vi få inn nok næring? Hvordan kan vi få inn nok av gode næringsstoffer? Snu fokus.

Hva man trenger og hva det gjør godt for, så vil det naturlig bli mindre plass til det som er dårlig. 

Hun er så ung at dere i stor grad styrer hva som finnes å velge i, så benytt sjansen mens dere kan snu om uten at dere trenger å prate så veldig mye om det. 

Anonymkode: 2735d...7ab

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med helsesykepleier. Ha det som et felles prosjekt. Jeg ville ikke nevnt vekt i det hele tatt. Jeg har en mor som sier jeg veier for lite hver gang jeg ser henne. Det er ikke sånn at man alltid tar skade av prat om vekt, men hvorfor ta sjansen?

Barnet trenger sannsynligvis ikke vite så mye om hvorfor det er bra med sunn mat. Men suppler med forklaringer dersom det blir vanskelig uten. Jeg anbefaler å starte med grønnsaker først. Det er mettende og lite kalorier, noe som betyr at ungen orker mindre annet

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Jeg har et overvektig barn på 10 år. Jeg arbeider for å begrense barnets inntak av raske karbo og energirik mat, men det er vanskelig av ulike årsaker.

Jeg ønsker ikke å skade psyken til barnet på noe vis og er derfor svært forsiktig når jeg snakker om dette med kosthold. Lurer på om noen har tips til litteratur el gode innspill til hvordan man kan snakke med barn om hva konsekvensene av et dårlig kosthold er? Da gjerne på en utdannende måte som ikke skaper negativitet rundt selvbildet.

Anonymkode: ba31f...c47

Puberteten pleier å fikse valpefett.

Slik du driver på nå ender du opp med et spiseforstyrret barn, men det er kanskje det du ønsker?

Anonymkode: f78a7...4ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ville lagt det fram som ett familieprosjekt. Nå skal vi bli litt sunnere i denne familien for alle kropper trenger sunn mat og aktivitet. Vi må jo passe på kroppen for den skal vi jo ha resten av livet..

En på ti år er ikke dum.

Anonymkode: f78a7...4ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Lag kun to skiver og si at du som er 10 år trenger bare to skiver, mens pappa som er voksen kan ha 4 skiver, hvis du er mer sulten etterpå kan du få.. (eks en grønnsak eller frukt for det er bra for kroppen så det kan vi spise mye av.) Hvis det er mye mas om mellommåltid går det an å si at kroppen har det best når vi spiser hver 3-4 time, altså til måltidene og det er bedre for magen vår og. Hvis du føler deg sulten kan du drikke litt vann og finne på noe å gjøre (fysisk) så går det over.

 

Dette er jo oppskriften på spiseforstyrrelser.

Har store problemer med å tro at har noe som helst helsefaglig utdannelse.

Anonymkode: f78a7...4ee

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Puberteten pleier å fikse valpefett.

Slik du driver på nå ender du opp med et spiseforstyrret barn, men det er kanskje det du ønsker?

Anonymkode: f78a7...4ee

Hvor i innlegget leser du at ts vil at datteren skal få spiseforstyrrelser? Hun ber jo om tips til hvordan hun kan håndtere dette uten å påføre henne spiseproblematikk…

her blir en fjær til ti høns..

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (4 minutter siden):

Hvor i innlegget leser du at ts vil at datteren skal få spiseforstyrrelser? Hun ber jo om tips til hvordan hun kan håndtere dette uten å påføre henne spiseproblematikk…

her blir en fjær til ti høns..

Det er snakk om litt valpefett.

Utallige mødre har påført døtrene sine spiseforstyrrelser på denne måten

Anonymkode: f78a7...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere ikke har helt håpløse matvaner med masse skrotmat, godteri og brus hver dag og lignende, bare la det gå. Litt ekstra rett før puberteten er helt vanlig, de fleste vokser det helt av seg, og om man ikke gjør det er ikke noen kilo ekstra en krise. 10 kg ekstra er aldri en helserisiko, 40 kg ekstra er det.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motivasjonsflasker for vann

Om det er mye godteri, kutt ned på det, skjær opp frukt, grønnsaker, bær å ha det som en del av lørdagsgodtet osv. 

Sunn hjemmelaget mat

Få inn familieaktiviteter i hverdagen Feks gåturer hele for hele familien, svømming, sykkelturer, klatring osv få aktivitet til å bli gøy. Finnes også feks gaming spill som er trenkng visst han/hun liker gaming. 

Anonymkode: 4edad...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.kostverktoyet.no
Jeg har funnet en del her for å jobbe med kosthold i hjemmet. 
Vi har øvd oss på å i alle fall få i seg fem om dagen alle sammen. La det gå sport i det. 

Anonymkode: d81af...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med dette. Jeg utviklet selv en alvorlig anoreksi etter et slikt «familieprosjekt». Klarte ikke stoppe når de andre gjorde det. Mistet hele ungdomstiden til spiseforstyrrelser. Sluttet på skole, innleggelser på sykehus… 

Har dessverre ingen gode råd til hvordan lykkes med å slanke barnet. Kanskje la være? Fokuser i alle fall på hva kroppen kan gjøre (leke, klatre, gå tur, danse) og ikke hvordan den ser ut. 

Anonymkode: 26061...37d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I familien vår var det påkrevd at man gikk på en sport, man kunne bytte, men vi skulle gå på noe, og vi hadde bare sunn mat hjemme. Godterier var på lørdag. Kunne være litt tyngre middag i helgene. De snakket aldri om mat. Tenker mye metode ligger i gode reguleringer.

Anonymkode: 50b7a...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer porsjonene. Både på mat og godteri. Mine barn har ikke et vektproblem, men jeg hadde det som barn. Det var fri flyt og null kontroll.
 

Jeg planlegger ukesmeny som er balansert på fisk, grønt, kjøtt og kos.  Også spør jeg barna om de er sultne, eller om de vil ha mer bare fordi det er godt. 

Anonymkode: 07bdc...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg styrer porsjonene. Både på mat og godteri. Mine barn har ikke et vektproblem, men jeg hadde det som barn. Det var fri flyt og null kontroll.
 

Jeg planlegger ukesmeny som er balansert på fisk, grønt, kjøtt og kos.  Også spør jeg barna om de er sultne, eller om de vil ha mer bare fordi det er godt. 

Anonymkode: 07bdc...282

Meg igjen. Jeg snakker minimalt med barna om mat. Når de maser om pizza på en tirsdag, så får de beskjed om at det er helgemat. 
 

Innimellom kan de kommentere mat og kost - og da sier jeg at ‘Det er min jobb. Jeg passer på at de får det de trenger, og ikke noe de skal tenke på.’

 

Anonymkode: 07bdc...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke pedagogisk riktig (80-tallet). Min far ville legge om livsstilen og gå ned noen kg, og utfordret meg/spurte om jeg kunne hjelpe ham. Jeg var 13, og hadde såkalt valpefett. Vi fulgte Grethe Roede, hadde kurspermen, men gikk ikke på kurs. Og vi begynte å jogge sammen. Hadde ikke felles veiing eller noe sånt. Bare fokus på sunn mat, faste måltider, ikke spise etter kl 18. Lov med noe usunt på lørdager.

Jeg syns bare det var gøy å ha et felles prosjekt med min far 🙂. Men unger er jo forskjellige, så ikke sikkert det hadde vært bra for andre. Han sa aldri noe om min vekt/kropp. Jeg skulle bare "hjelpe" ham. Valpefettet forsvant, og kom aldri tilbake. Jeg lærte mye om sunn mat, og ble glad i å trene.

Anonymkode: c7ad2...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...