LeveMannen Skrevet 30. september 2024 #101 Del Skrevet 30. september 2024 plantpolice skrev (På 29.9.2024 den 15.14): Det handler også om beredskap. Banksystemer kan angripes og dataangrep blir mer avanserte for hver dag som går. Om ingen kan betale med kort i flere dager, vil alle være takknemlige for at butikker klarer å håndtere kontanter. Tja det var jo en butikk kjede i Sverige hvor betalings systemet gikk ned for noen år siden (meny tror jeg det var) så kort automatene ikke fungerte, og da valgte de å stenge dørene til det kom opp igjen. Hjelper lite å stå der utenfor den stengte butikken med kontantene sine da... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 30. september 2024 #102 Del Skrevet 30. september 2024 Brunello skrev (13 timer siden): Man har ikke kontantbeholdning for krisesituasjoner i lommeboken. Den legges på et sikkert sted hjemme. Har måtte bruke av de mang en gang pga terminal problemer så jo en må ha kontanter tilgjengelig og når en bare skal ut døren Brunello skrev (12 timer siden): Man trenger ikke det. Man kan betale med kort eller telefonen. Her på kontoret har ingen lommebok lenger. Sist mnd måtte jeg bruke kontanter pga butikkens terminal streiket. Fine for meg var at jeg kunne komme fortere til pga jeg hadde kontanter men surt for alle de som kun stolte på teknologien Druid skrev (12 timer siden): Poenget er at man argumenterer for å bruke sedler i erstatning for kort og mobil, og diskusjonen om avvikling av 1000 lappen. Hele årsaken er jo for at flere eldre (og luditter) i større grad skal slippe å forholde seg til kort og mobil. Det er gæli nok om bestemor skal måtte løpe rundt som minibank om hun i tillegg skal ha en portmonee som bugner som en. Jeg er ikke en Luditt men har opplevd mange en gang at å ha kontanter er veldig greit Grandidosa83 skrev (12 timer siden): Det er jo helt greit. Men gitt du klarer å skrive på dette forumet, som antatt er mer teknisk krevende enn å legge et kort på en terminal og slå inn 4 siffer.. antar jeg du ønsker å bruke kontanter av andre grunner enn at det teknisk er krevende? Hvis det bare handler om preferanser vil man jo alltid stange mot framtiden. Og jeg er iboende kritisk til endring selv. Samtidig virker det, som nevnt, bakstreversk for meg å nekte og ta innover seg at en gradvis utvikling skjer. I dag er det jo stadig færre bankfilialer som har kontanter - naturlig nok (pga kostnader). Dette igjen driver flere og flere mot digitale løsninger som igjen gir færre og færre minibanker osv.. og samtidig skal man tvinge alle butikker å ha vekslepenger, nattsafe osv.. Jeg har kontanter til enhver tid pga det er anonymt+ sikkerhet om det tekniske svikter. Handler om å ikke legge alle eggene i en kurv Anonym-09 skrev (11 timer siden): Jeg liker å bruke kontanter enda jeg. Ja kort er lettvint. Men liker også kontant. Men skal være ærlig at det er mye lettere for meg når folk betaler med kort kontra kontakt. Er ikke så lett med kontant når jeg må levere pengene selv. Jeg må å oppbevare det. Også må jeg ta vare på kvitteringen med at jeg har satt inn penger. De lappene er småe så de forsvinner fort. Så jeg er veldig glad med at folk betaler med kort. Lell om det å koster. Men er så mye lettere for meg enn kontanter. Er mye mere jobb med kontanter. Om du driver firma så vil dette stå på kontoutskriften og kan legges ved regnskapet Punhunter skrev (9 timer siden): Er så drittlei av disse som betaler type 43 kroner med en 500-lapp og blir fly forbanna når man sier at man dessverre ikke har veksel til å ta imot "MEN DERE ER PLIKTIGE TIL Å TA IMOT KONTANTER!" Joda, vi tar imot kontanter, men når dette er n'te store seddelen på kort tid så kan man ikke trylle frem veksel. Idiotlov. Du kan vel nekte når det er uhensiktsmessig mye veksel som må utbetales? Evt si at om de ikke har laver valør må du dessverre avslå salget -jk- skrev (9 timer siden): Ja, alt lar seg løse. Men hvor dyrt vil det ikke bli å installere mynt- og seddelautomater på alt av parkeringsautomater? Og så må det tømmes jevnlig, repareres etter hærverk osv. Et slikt pålegg vil måtte tas inn i sterkt økte parkeringsutgifter for alle. Bensinpumper er et mindre (og forbigående) problem, men hva med alle ladestasjoner? Det er langt flere av de enn det noensinne har vært bensinstasjoner. De fleste automatene i min by for gateparkering er disse gml hvor de bare har satt en qr kode over der en før la inn mynt 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostradamus Skrevet 30. september 2024 #103 Del Skrevet 30. september 2024 (endret) Druid skrev (1 time siden): Det er ingen premiss at digital pengebruk er sporbar. Det er helt og holdent ett valg av brukerene. Enn så lenge. Endret 30. september 2024 av Nostradamus 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna79 Skrevet 30. september 2024 #104 Del Skrevet 30. september 2024 Skjold skrev (På 29.9.2024 den 15.09): Du tror ikke Visa, Nets og bankene tar seg betalt for kortbruken din? -jk- skrev (4 timer siden): Transaksjonsgebyr for 1000,- med BankAxept er maks 1,35. Ganske mye mindre enn 30-40 kroner. Visa og Mastercard via NETS koster 1%, dvs. 10,- for 1000,-. Kontanthåndtering er langt dyrere enn dette. Gjennomsnittskostnaden for kontantbetaling er ca 3-4 ganger dyrere enn kortbetalinger. Alle betalingstyper har en kostnad, men kontantbetaling er svært mye mer kostbart enn alternativene. Lenker opp undersøkelse fra Norges Bank. Den er fra 2020, men hovedtrekkene står fortsatt. Ref kapittel 4 figur 6 https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Publikasjoner/Norges-Bank-Memo-/2022/memo-32022-kostnader/innhold/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 30. september 2024 #105 Del Skrevet 30. september 2024 Million skrev (På 29.9.2024 den 15.01): Ja, hvorfor ikke? Hadde jeg tenkt i utgangspunktet. Men.... Jeg har ikke noe i mot at noen bruker kontanter. Men er litt bekymret for hvem som ender opp med regningen for cash-håndteringen og det merarbeidet butikkene får av dette. Kundene ender vel opp med å betale i form av økte priser, tenker jeg. Så vi må alle betale for noen få som enda ikke klarer å karre seg inn i 2024 og betale med kort. De som betaler med kontanter ender opp med regningen ! Blant annet på busstransport der det koster mer for billetter som er betalt med kontanter. Og det forstår jeg. Jeg skal ha meg frabedt at en eller annen skrulling skal betale med kontanter og så stå der fremme og doble stoppetiden for bussen på bussholdeplassen, fordi vedkommende har et eller annet sykt prinsipp eller totalt vilje til å tilegne seg den minst form for ny kompetanse ! Da får de også betale ekstra for det, så skal du se at vegringen forsvinner som dugg for solen. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 30. september 2024 #106 Del Skrevet 30. september 2024 Fru Uperfekt skrev (18 minutter siden): Jeg har kontanter til enhver tid pga det er anonymt+ sikkerhet om det tekniske svikter. Handler om å ikke legge alle eggene i en kurv Nå har vi hatt dette siden 1990 tallet og hvor mange ganger har du opplevd dette du frykter ? Om det tekniske svikter så svikter også kontant utbetalinger ! Og også evnen til å kunne motta masse kontanter, og for å ikke snakke om vareleveringer som gjør at du ikke får kjøpt en drit uansett hvor mye "penger" du har. Går det så galt er det bare naturalhushold som holder. Du dyrker og driver bytting av varer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym-09 Skrevet 30. september 2024 #107 Del Skrevet 30. september 2024 Fru Uperfekt skrev (28 minutter siden): Om du driver firma så vil dette stå på kontoutskriften og kan legges ved regnskapet Så enkelt er det ikke dessverre. Mye rare regler dessverre. Jeg synes det er mye jobb og ansatte synes ikke det er artig å håndtere kontanter. Stemmer ikke kassen så blir dem stressa. Lell om jeg sier det går fint. Jeg beskylder dere ikke for å stjele. Men hun ene ansatte får nesten angst av det. Jeg får så vondt av henne når jeg ser hun stresser sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spitzy Skrevet 30. september 2024 #108 Del Skrevet 30. september 2024 Mardina skrev (4 timer siden): Hvis det er så dyrt for Kiwi å ha denne ordningen, hvorfor har de den da? Fordi den har råd til den ( altså cash system og vektere ) . Det er fortsatt kundene som betaler for det til sist da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spitzy Skrevet 30. september 2024 #109 Del Skrevet 30. september 2024 Fru Uperfekt skrev (30 minutter siden): Du kan vel nekte når det er uhensiktsmessig mye veksel som må utbetales? Evt si at om de ikke har laver valør må du dessverre avslå salget Det er vel det som blir spørsmålet fra 1 oktober . Er man forpliktet til og ha veksel og hva er « hensiktsmessig « ? Og blir det ulike for store og små bedrifter? Jeg jobber i en liten butikk, har ikke nektet og ta imot kontanter, men har ikke kapasitet eller råd til veksel . Sier ja, men har ikke veksel . Så hva endres med denne regelen ? Vi blir forpliktet til « hensiktsmessig « veksel? Per kunde eller per dag? 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 30. september 2024 #110 Del Skrevet 30. september 2024 Druid skrev (4 timer siden): Akkurat SJ.no er vel ikke problemet her. Hva dette betyr er vel at EnTur må etablere bilettkontorer. Siden det er de som er ment å være booking operatør. Har du forsøkt å kjøpe en pølse på SJNORD? har ingenting med entur å gjøre, ja det burde vært flere automater, men svenskene har hatt kontantfritt samfunn i flere titalls år...på kollektivtransporten..Den praksisen drog de med seg inn i Norge TIL TROSS for at Norge har hatt lover som sier at vi skal kunne benytte kontanter , i samme periode som SJNORD har hatt konsesjon...i VY kan du velge.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spitzy Skrevet 30. september 2024 #111 Del Skrevet 30. september 2024 Sefanja skrev (14 timer siden): Så eldre som bare har kontanter skal bli utestengt og ikke få betale? Kontanter brukes ikke bare av kriminelle. Hvorfor skal politiet ha det lett? Eldre får ikke pensjonen sin i kontanter. Dette argumentet om eldre er så dumt . nei, kontanter brukes ikke bare av kriminelle , men kriminalitet foregår i stor grad sporløst , så regjering ønsker og gjøre det enklere for kriminelle . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. september 2024 #112 Del Skrevet 30. september 2024 Spitzy skrev (28 minutter siden): Eldre får ikke pensjonen sin i kontanter. Dette argumentet om eldre er så dumt . nei, kontanter brukes ikke bare av kriminelle , men kriminalitet foregår i stor grad sporløst , så regjering ønsker og gjøre det enklere for kriminelle . Ikke bare kriminelle som vil holde seg til kontanter. Har lest mange ganger innlegg fra sære folk her inne at de nekter å bruke bankkort i butikken for de vil ikke at "storebror" skal se at de kjøper fiskekaker og sjokolade i butikken. De vil være anonyme i butikken også, for det er så himla farlig å etterlate seg spor ved bruk av elektronisk betaling... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 30. september 2024 #113 Del Skrevet 30. september 2024 Høna79 skrev (1 time siden): Gjennomsnittskostnaden for kontantbetaling er ca 3-4 ganger dyrere enn kortbetalinger. Alle betalingstyper har en kostnad, men kontantbetaling er svært mye mer kostbart enn alternativene. Lenker opp undersøkelse fra Norges Bank. Den er fra 2020, men hovedtrekkene står fortsatt. Ref kapittel 4 figur 6 https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Publikasjoner/Norges-Bank-Memo-/2022/memo-32022-kostnader/innhold/ Trenger ingen tall takk, jeg driver bedrift selv. Kontanter koster 6000kr måneden, det er inkludert safetømming, beholdning på 250 tusen og forsikring, men man kan gjøre alt selv og da koster det 0 kr per måned. Kort koster 1,25% (i mitt tilfelle rundt 30000 kr måneden.), her er det ingen måte å redusere kostnaden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spitzy Skrevet 30. september 2024 #114 Del Skrevet 30. september 2024 Million skrev (2 minutter siden): Ikke bare kriminelle som vil holde seg til kontanter. Har lest mange ganger innlegg fra sære folk her inne at de nekter å bruke bankkort i butikken for de vil ikke at "storebror" skal se at de kjøper fiskekaker og sjokolade i butikken. De vil være anonyme i butikken også, for det er så himla farlig å etterlate seg spor ved bruk av elektronisk betaling... Vet . Vet at det ikke bare er kriminelle , det skrev jeg også . Og kjenner til disse folka. Jeg mener jo at grunnen til og skjule noe bør være og ha noe og skjule , men ja noen er redde for at « storebror» skal se at de kjøpte fiskekaker . Rart for meg , om myndighetene og politiet vil se hva jeg kjøpte på rema på vei hjem fra jobb , med bankkort registret i Æ appen , be my guest . Om jeg skulle kjøpt dop derimot hadde jeg foretrukket kontanter . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. september 2024 #115 Del Skrevet 30. september 2024 (endret) Skjold skrev (8 minutter siden): Trenger ingen tall takk, jeg driver bedrift selv. Kontanter koster 6000kr måneden, det er inkludert safetømming, beholdning på 250 tusen og forsikring, men man kan gjøre alt selv og da koster det 0 kr per måned. Kort koster 1,25% (i mitt tilfelle rundt 30000 kr måneden.), her er det ingen måte å redusere kostnaden. Men har ikke kortkostnaden vært verdt den ekstra sikkerheten det er å vite at kjeltringer ikke kan/gidder å rane deg og ta hele dagsomsetningen din? Fordi folk betaler stort sett med kort, så er det jo "småpenger" (tror jeg?) kontantbetalerne (de få som er) legger igjen i en butikk. Med mindre man selger dyre møbler eller tv-er til 10 000 kontant dagen lang, da. Jeg ser nesten aldri folk som betaler kontant i dagligvarekøene lenger i alle fall. Endret 30. september 2024 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 30. september 2024 #116 Del Skrevet 30. september 2024 Million skrev (2 minutter siden): Ikke bare kriminelle som vil holde seg til kontanter. Har lest mange ganger innlegg fra sære folk her inne at de nekter å bruke bankkort i butikken for de vil ikke at "storebror" skal se at de kjøper fiskekaker og sjokolade i butikken. De vil være anonyme i butikken også, for det er så himla farlig å etterlate seg spor ved bruk av elektronisk betaling... Folk er ikke redde at storebror ser at de kjøper fiskeboller, folk er redd korrupsjon og frihetsberøvelse. Se til Canada for eksempel, da Justin Trudeau låste bankkontoene til alle trailersjåførene som protesterte mot han, samt alle som hjalp de. Eller til Russland, der Vladimir Putin satte kraftige grenser på hvor mye man kunne ta ut når de invaderte Ukraina fordi han var redd folk skulle ta ut alle pengene sine og flykte ut av Russland. Eller Kina, hvor de driver å sette opp et kredittsystem som sporer deg over alt 24/7, så om du for eksempel sier noe stygt på "Twitter" så kan de stenge kontoene dine eller nekte deg å bruke penger diverse steder. Om inflasjon begynner å spinne ut av kontroll kan de også nekte deg å ta ut penger for å kjøpe gull for eksempel, de kan tvinge deg til å la pengene dine råtne med hundrevis av prosent inflasjon. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. september 2024 #117 Del Skrevet 30. september 2024 Skjold skrev (1 minutt siden): Folk er ikke redde at storebror ser at de kjøper fiskeboller, folk er redd korrupsjon og frihetsberøvelse. Se til Canada for eksempel, da Justin Trudeau låste bankkontoene til alle trailersjåførene som protesterte mot han, samt alle som hjalp de. Eller til Russland, der Vladimir Putin satte kraftige grenser på hvor mye man kunne ta ut når de invaderte Ukraina fordi han var redd folk skulle ta ut alle pengene sine og flykte ut av Russland. Eller Kina, hvor de driver å sette opp et kredittsystem som sporer deg over alt 24/7, så om du for eksempel sier noe stygt på "Twitter" så kan de stenge kontoene dine eller nekte deg å bruke penger diverse steder. Om inflasjon begynner å spinne ut av kontroll kan de også nekte deg å ta ut penger for å kjøpe gull for eksempel, de kan tvinge deg til å la pengene dine råtne med hundrevis av prosent inflasjon. Er folk redd for det i Norge??? Du sammenligner norske myndigheter med Russland og Kina? Er det dette kontantforkjemperne gjør når de sta nekter å bruke bankkort i dagliglivet sitt? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 30. september 2024 #118 Del Skrevet 30. september 2024 Skjold skrev (19 minutter siden): Trenger ingen tall takk, jeg driver bedrift selv. Kontanter koster 6000kr måneden, det er inkludert safetømming, beholdning på 250 tusen og forsikring, men man kan gjøre alt selv og da koster det 0 kr per måned. Kort koster 1,25% (i mitt tilfelle rundt 30000 kr måneden.), her er det ingen måte å redusere kostnaden. Da har du en dyr kortløsning. Bankaxept skal koste 0,135% etter hva jeg kunne finne på nett. https://bankaxept.no/hjelp/priser-for-bankaxept 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 30. september 2024 #119 Del Skrevet 30. september 2024 -jk- skrev (Akkurat nå): Da har du en dyr kortløsning. Bankaxept skal koste 0,135% etter hva jeg kunne finne på nett. https://bankaxept.no/hjelp/priser-for-bankaxept Bankaxept er bare en av mange som skal ha sin del av kaka gitt. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 1. oktober 2024 #120 Del Skrevet 1. oktober 2024 Spitzy skrev (6 timer siden): Det er vel det som blir spørsmålet fra 1 oktober . Er man forpliktet til og ha veksel og hva er « hensiktsmessig « ? Og blir det ulike for store og små bedrifter? Jeg jobber i en liten butikk, har ikke nektet og ta imot kontanter, men har ikke kapasitet eller råd til veksel . Sier ja, men har ikke veksel . Så hva endres med denne regelen ? Vi blir forpliktet til « hensiktsmessig « veksel? Per kunde eller per dag? 🤷♀️ Normalen er vel at du har 2,5 i veksel men aldri mer enn 500 i veksel i kassen til enhver tid. Kan endog ha endret seg siden min tid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå