The Kavorka Skrevet 29. september #21 Del Skrevet 29. september zemer skrev (1 time siden): Strengt talt har de vel ikke hatt lov til å nekte. Kontanter er ett tvunget betalingsmiddel ifølge loven. Ja takk til begge deler! Dette! 👆 De har aldri hatt lov til å nekte å ta imot kontanter. Kanskje flere får det med seg nå med denne "nye" loven? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 29. september #22 Del Skrevet 29. september Yellow Eye skrev (1 time siden): Tirsdag er det kroken på døren for «vi tar kun kortbetaling». Du er sikkert møtt med «vi tar kun kort her, vi», men fra tirsdag 1. oktober gjelder ikke dette lengre. Da styrker nemlig regjeringen retten til å betale cash, gjennom konkrete endringer i finansavtaleloven. Så mange som 600.000 nordmenn er ikke digitale, av ulike årsaker. Regjeringen mener disse gruppene må ha samme mulighet til å betale som alle andre, og har derfor sørget for at retten til å betale med kontanter styrkes. https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-lov-sikrer-deg-retten-til-a-betale-med-kontanter/s/5-95-2039933 Er dere enige med denne loven ? BARE BRA 🤙 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 29. september #23 Del Skrevet 29. september På tide. Har altid kontanter tilgjengelig. Og glad for det. Er flere ganger jeg har opplevd flere ganger ved problemer at det er kun de med kontant som har fått betalt. Pga problem med betalingsterminal og ved strømbrudd. Det blir og anbefalt å ha penger i beredskap 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 29. september #24 Del Skrevet 29. september Rosa Gnom skrev (1 time siden): Jo, det vil fungere. Ikke 100% men det vil fungere. Kriminalitet vil vi aldri kvitt. Det kreves en god del kompetanse for å kunne skjule penger digitalt ifra politiet. Den kompetansen er det langt ifra alle som har. Dette vil da være med på å heve terskelen og gjøre det enklere for politiet å ta de "dummeste". Mer miljøvennlig er det også. Hvis du følger med litt i hva som rører seg i samfunnet, ville du oppdaget at den kompetansen er veldig lett å tilegne seg.... Hvis man ønsker den. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 29. september #25 Del Skrevet 29. september Er imot loven. Tungvint for mange nærigsdrivende, og gjør det dyrere for alle. Og hvor skal grensa gå? Skal det være mulig å betale med kontanter på parkeringsautomaten? Hva med selvbetjente bensinpumper eller hurtigladere? Selvbetjent gårdsutsalg? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 29. september #26 Del Skrevet 29. september *Mocca* skrev (45 minutter siden): Hvis du følger med litt i hva som rører seg i samfunnet, ville du oppdaget at den kompetansen er veldig lett å tilegne seg.... Hvis man ønsker den. Jeg vet akkurat hvordan jeg skulle gjort det. Mener fortsatt at det ville virket noe forebyggende. Noe kriminalitet ville vært vanskeligere. Rane en bank er ikke like attraktivt i ett digitalt samfunn. Ei heller ran av butikker og lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 29. september #27 Del Skrevet 29. september Tråden er ryddet for hatefulle innlegg, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 29. september #28 Del Skrevet 29. september Rosa Gnom skrev (10 minutter siden): Jeg vet akkurat hvordan jeg skulle gjort det. Mener fortsatt at det ville virket noe forebyggende. Noe kriminalitet ville vært vanskeligere. Rane en bank er ikke like attraktivt i ett digitalt samfunn. Ei heller ran av butikker og lignende. Tiltak mot ran av både banker og butikker er allerede på plass når det gjelder kontanter og det har ranerne fått med seg, det er tidsinnstilte safer som tar alt fra 10 minutter til adskillig mye lenger tid før de åpnes og stengte system hvor det å ta ut kontantene tar lang tid og må gjøres på en spesifikk måte, og det har faktisk redusert ran av kontanter betraktelig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 29. september #29 Del Skrevet 29. september Bålkaffe skrev (32 minutter siden): Tiltak mot ran av både banker og butikker er allerede på plass når det gjelder kontanter og det har ranerne fått med seg, det er tidsinnstilte safer som tar alt fra 10 minutter til adskillig mye lenger tid før de åpnes og stengte system hvor det å ta ut kontantene tar lang tid og må gjøres på en spesifikk måte, og det har faktisk redusert ran av kontanter betraktelig. Hva med ran av bussjåfører og konduktører? Det har vært et stort problem de siste årene, før kontanter forsvant på bussene mange steder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 29. september #30 Del Skrevet 29. september -jk- skrev (1 minutt siden): Hva med ran av bussjåfører og konduktører? Det har vært et stort problem de siste årene, før kontanter forsvant på bussene mange steder. Om du ser hva jeg svarte på, så svarte jeg altså på ran av butikker og banker. Jeg er ganske sikker på at det er fullt mulig å lage lukka systemer som i banker og i butikker som også kan passe busser og konduktører. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 29. september #31 Del Skrevet 29. september The Kavorka skrev (5 timer siden): Dette! 👆 De har aldri hatt lov til å nekte å ta imot kontanter. Kanskje flere får det med seg nå med denne "nye" loven? Cutters er etablert basert på at de kan ta betalt elektronisk; uten det fungerer ikke logistikken i bedriften deres. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 29. september #32 Del Skrevet 29. september Druid skrev (1 time siden): Cutters er etablert basert på at de kan ta betalt elektronisk; uten det fungerer ikke logistikken i bedriften deres. At de kan ta betalt elektronisk ja, det var aldri vært ulovlig. Men elektronisk er det eneste man har kunnet nekte, lovverk har egentlig vært der hele veien for at kontanter ikke kan nektes å ha imot. Dette er en tydeliggjøring av lovverket, slik at alle får med seg at kontanter har man ikke lov å nekte å ta imot. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 29. september #33 Del Skrevet 29. september Er selvfølgelig helt enig i den loven. På tide at den kom. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 29. september #34 Del Skrevet 29. september Jeg synes det burde vært et krav om at de som ønsker å betale med kontanter må ha akkurat beløp, eller så nært som mulig.. Litt ansvar får man ta får å nekte å bruke kort (som er det betalingsmiddelet 98% bruker i butikker), og insisterer på å betale kontant. Det er ikke bare enkelt å ha nok veksel til enhver tid. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 29. september #35 Del Skrevet 29. september Christiane_W skrev (36 minutter siden): Jeg synes det burde vært et krav om at de som ønsker å betale med kontanter må ha akkurat beløp, eller så nært som mulig.. Litt ansvar får man ta får å nekte å bruke kort (som er det betalingsmiddelet 98% bruker i butikker), og insisterer på å betale kontant. Det er ikke bare enkelt å ha nok veksel til enhver tid. Eller bare at de som ønsker å selge ting og ja en business, skjønner at eneste betalingsmiddelet de ikke har lov til å nekte eller gjøre seg vanskelig med, er kontanter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 29. september #36 Del Skrevet 29. september Brunello skrev (9 timer siden): Sedler over 100-lappen bør forbys. Hvorfor? Har du lest informasjonen om hva en trenger å ha i huset ved evt nasjonal krise? Spoiler Kontanter 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 29. september #37 Del Skrevet 29. september -jk- skrev (7 timer siden): Er imot loven. Tungvint for mange nærigsdrivende, og gjør det dyrere for alle. Og hvor skal grensa gå? Skal det være mulig å betale med kontanter på parkeringsautomaten? Hva med selvbetjente bensinpumper eller hurtigladere? Selvbetjent gårdsutsalg? Vi har jo kunne betale med kontanter både på P-automater og bensinpumper før. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 29. september #38 Del Skrevet 29. september Million skrev (10 timer siden): Ja, hvorfor ikke? Hadde jeg tenkt i utgangspunktet. Men.... Jeg har ikke noe i mot at noen bruker kontanter. Men er litt bekymret for hvem som ender opp med regningen for cash-håndteringen og det merarbeidet butikkene får av dette. Kundene ender vel opp med å betale i form av økte priser, tenker jeg. Så vi må alle betale for noen få som enda ikke klarer å karre seg inn i 2024 og betale med kort. Er du sikker på at det vil koste noe mer? Handler du for la oss si 1000,- i en butikk og betaler med kort må butikken betale 30-40 kroner i transaksjonsgebyr til kortselskapet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 29. september #39 Del Skrevet 29. september Endelig noe fornuftig fra regjeringen 😄 Jeg holder meg unna bedrifter som nekter kontanter. Så lenge det er et lovlig betalingsmiddel, så kan man ikke nekte å ta imot 😊 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 29. september #40 Del Skrevet 29. september Yellow Eye skrev (10 timer siden): Tirsdag er det kroken på døren for «vi tar kun kortbetaling». Du er sikkert møtt med «vi tar kun kort her, vi», men fra tirsdag 1. oktober gjelder ikke dette lengre. Da styrker nemlig regjeringen retten til å betale cash, gjennom konkrete endringer i finansavtaleloven. Så mange som 600.000 nordmenn er ikke digitale, av ulike årsaker. Regjeringen mener disse gruppene må ha samme mulighet til å betale som alle andre, og har derfor sørget for at retten til å betale med kontanter styrkes. https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-lov-sikrer-deg-retten-til-a-betale-med-kontanter/s/5-95-2039933 Er dere enige med denne loven ? Nei, dette støtter jeg ikke. For det første er noe litt merkelig med en situasjon hvor folk først går og tar ut penger med bankkort (for hvordan ellers får man tak i kontanter i dag?).. for så å lage et kjempeproblem ut av å betale med det samme kortet i butikken. Argumentet om at man «må ha kontanter» til en krise er også rart. For det første finnes det, og har vært slik i 20 år, reserveløsning for bankkort (betaling uten tilkobling til nett). I de tilfeller nettet er borte «for godt»; hva får folk til å tro at en butikk / folk er villig til å bytte matvarer mot verdiløse(gitt alt har gått til helvette) pengelapper istedenfor? Kostnadene for kontanthåndtering kan være uforholdsmessig høy for mindre butikker. Altså blir det prisdrivende. En større butikk vil nok kanskje oppleve at det er kostnadsnøytralt, men… de butikkene tar gjerne kontanter i dag uansett. For min del mener jeg denne loven, gitt den ble vedtatt, burde hatt en del forbehold/vilkår knyttet til mindre bedrifter og utsalgssteder og ha en gradvis nedtrapping. Slik det blir nå fremstår det bare bakstreversk. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå