Gå til innhold

Ny lov: Du kan kreve å betale med kontanter

Yellow Eye

Anbefalte innlegg

Mardina skrev (12 timer siden):

Det er ingen selvfølge....

Men kan ikke eksen som vil drepe henne se hvilken minibank / bank hun tar ut kontanter i hvis de fortsatt har felles konto? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

zemer skrev (På 29.9.2024 den 15.14):

Strengt talt har de vel ikke hatt lov til å nekte. Kontanter er ett tvunget betalingsmiddel ifølge loven.

Ja takk til begge deler!

Jo det har vært lov å nekte. Tvungent betalingsmiddel gjelder for en allerede oppstått forpliktelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 timer siden):

Hehe, du, hvis man har en voldelig eks man helst vil unngå skal spore deg, så bruker du faktisk ikke den kontoen fortsatt da... Så dum er man jo ikke!

Nytt liv, ny konto. Man skaffer seg en ny konto han ikke har tilgang til. Det er lov å tenke litt selv.

Hva hvis vedkommende er så redd eksen at hun knapt nok klarer å gjøre den slags? Vet du hvordan alle kvinner som har en voldelig eks oppfører seg ? Kanskje er de så lammet av skrekk, at de ikke tør å gjøre noe som helst omtrent. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (2 timer siden):

Men kan ikke eksen som vil drepe henne se hvilken minibank / bank hun tar ut kontanter i hvis de fortsatt har felles konto? 

Jo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (17 minutter siden):

Hva hvis vedkommende er så redd eksen at hun knapt nok klarer å gjøre den slags? Vet du hvordan alle kvinner som har en voldelig eks oppfører seg ? Kanskje er de så lammet av skrekk, at de ikke tør å gjøre noe som helst omtrent. 

Nei, nå må du nesten gi deg. Det er en så søkt og oppdiktet problemstilling at det gidder jeg ikke en gang tenke ut et svar på. Nok whatabout-ism her nå.

INGEN som er redde for at en voldelig eks skal finne dem, er så dumme at de fortsetter å dele bankkonto med vedkommende! Det trodde jeg virkelig var soleklart. Det koster 0,- å opprette en ny konto i ny bank og få eget bankkort. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (32 minutter siden):

Jo?

Jo? Så du kan ikke betale med kort i butikken fordi du deler konto med eksen som vil drepe deg og er redd for at han skal se hvor du handler… men fortsetter og dele konto med han fordi det ikke gjør noe om han følger med på hvilken minibank osv du bruker? Fordi det ikke er en selvfølge at man ikke slutter og dele konto med voldlig eks?  Nei, det er vel ingen selvfølge, finnes jo folk som er komplett idioter, selvom jeg tror de hadde fått litt tips og råd  av politiet i dette tilfelle, men et argument om for og betale med kontanter er ikke denne ville historien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mardina skrev (40 minutter siden):

Du er jo uansett like langt da- du kan ikke betale med kort fordi han kan spore deg, men fortsetter og dele konto med han så han kan spore deg? 🤦‍♀️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (17 timer siden):

Jo. 
Ja, kontakter har vært lovlig betalingsmiddel men etterhvert som vi har fått digitale betalingsløsninger som gir sporbarhet og etterprøvbarhet, er gruppen som holder fast ved kontakter de som er minst interessert i sporbarhet og etterprøvbarhet. De kriminelle. Selv om hvitvaskingsdirektiver gjør det vanskeligere å sluse pengene inn i den hvite økonomien, så gir kontanter de kriminelle et større handlingsrom og et verktøy for å oppbevare og overføre kontanter seg i mellom. Jeg mener krav til kontakthpndtering kun burde gjelde større virksomheter som selger livsnødvendige varer. At busser og trikker, småkjapper, kafeer og restauranter skal være pålagt å håndtere cash både øker risikoen og kostnadene. 

Jeg kan se for meg at folk kan ha andre grunner til å foretrekke kontanter enn at de er kriminelle.

Enkelte misliker at hver eneste brød du kjøper på Coop skal bli dokumentert og lagret et eller annet sted.

Det irriterer faktisk meg også, men ikke nok til at jeg velger å bruke kontanter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiaW. skrev (23 minutter siden):

Jeg kan se for meg at folk kan ha andre grunner til å foretrekke kontanter enn at de er kriminelle.

Enkelte misliker at hver eneste brød du kjøper på Coop skal bli dokumentert og lagret et eller annet sted.

Det irriterer faktisk meg også, men ikke nok til at jeg velger å bruke kontanter.

Ja, noen få. Til barns salg av saft og lodd og noen få eldre.
Den store brukergruppen er kriminelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (6 timer siden):

Hun har ikke felles konto med en voldelig eks, mer enn at de har deling på IPhone og Snapchat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (Akkurat nå):

Hun har ikke felles konto med en voldelig eks, mer enn at de har deling på IPhone og Snapchat. 

I følge denne teorien har de sikkert deling på iPhone og Snapchat også, bare hun ikke bruker kort på matbutikken så er alt greit . 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (11 timer siden):

Absolut! Jeg opplever dette flere ganger i året. Da går det på reserveløsning. Vips er også alternativ. 

Alle steder tar ikke vipps pga høye gebyrer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiaW. skrev (5 timer siden):

Er ikke kriminell men noen ganger foretrekker jeg å være anonym.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesiell sak med denne kvinnen som fikk beskjed av banken sin om å betale med kort istedenfor kontant. På hvilken måte er dette bankens sak?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/reagerer-med-vantro-pa-meldingen-fra-banken/17055228/

100 000 på et år er vel heller ikke spesielt mye til daglig bruk, kunne forstått det om det var snakk om millioner.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (15 timer siden):

Alle steder tar ikke vipps pga høye gebyrer 

Jet vet det, skrev det som alternativ. Og det allertnativ også der man ikke har det. Glemt lommeboka og står der med tlf og uten Apple pay ( opplevde det er par ganger selv før jeg fikk Apple pay og før vi fikk vips i butikken ) vipser personalet bak kassen ..eller kunden bak deg . Problem løst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Rosa Gnom skrev (På 3.10.2024 den 9.37):

Herreguuuud ja. Hackere kommer vi ikke unna. Fun fact : det blir mer og mer attraktivt. Den type kriminalitet vil fortsette å øke. Med og uten digitale penger. Heldigvis så har de største selskapene i verden metoder mot dette. Vi kan ikke bekymre oss for alt som «kan» skje. Da har vi ikke annet enn bekymringer.

De har ikke metoder mot hackere, derfor trenges fortsatt kontanter ! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barbiebabe skrev (1 time siden):

De har ikke metoder mot hackere, derfor trenges fortsatt kontanter ! 

De har ikke metoder mot ransmenn heller. Så den tankegangen der utgår. Det finnes veldig mange metoder for å sikre seg bedre mot hacking. Jeg bruker mye av det. 

Endret av Rosa Gnom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (På 3.10.2024 den 22.15):

Spesiell sak med denne kvinnen som fikk beskjed av banken sin om å betale med kort istedenfor kontant. På hvilken måte er dette bankens sak?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/reagerer-med-vantro-pa-meldingen-fra-banken/17055228/

100 000 på et år er vel heller ikke spesielt mye til daglig bruk, kunne forstått det om det var snakk om millioner.

Banker har et enormt ansvar overfor staten til å hindre hvitvasking og økonomisk kriminalitet. Det er en grunn til at alle banker har antihvitvaskings-AVDELINGER. 

Det er samme årsaken til at Banker krever at du identifisere deg, og vil låse pengene dine om du ikke godkjenner det.

100 000  er ikke nødvendigvis så mye til daglig bruk, men for en bank som er pliktig til å avdekke økonomisk kriminalitet og kun ser sine transaksjoner, kan f. eks 2 eller 3 uttak på tilsammen 100 000 faktisk være problematisk. De ser ikke om hun har pengebruk fra andre kontoer.

Jeg skjønner reaksjonen på SMS´en, den var klønete, men at man faktisk, etter over 20 år med fokus på antihvitvasking, ikke ser bevegrunnen og stiller spørsmål til HVORFOR, er uforståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor misforståelse er at det NÅ er påbudt å ta mot kontanter. I følge loven har det alltid vært lovlig betalingsmidler. Forskjell på den nye loven nå er innstramming av den og at næringskjeder som nekter ta det mot kan få dagsbøter. 

Heldigvis har forbrukertilsynet på såpass kort tid delt ut noen bøter, så det er fint loven blir tatt på alvor☺️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...