Gå til innhold

Ny lov: Du kan kreve å betale med kontanter

Yellow Eye

Anbefalte innlegg

Spitzy skrev (12 minutter siden):

Er vi fortsatt på puben?  Hvem fyller maskinene med veksel når det ikke er en kjeft og se? 
nei, i byer er det bare store kjeder som har slike maskiner og vektere. Strengt tatt kan de gå tomme for veksel tross daglig påfyll i store kjeder også. Spesielt i scenarioer beskriver i denne tråden hvor det digitale slutter og funke og alle kommer med kontanter . 
Tja, mulig bankene i fjellbygda ligger tettere og har lengre åpningstider siden det er så mye lettere og kjøpe myntruller der. 

Det gjelder stort sett alt. Alle tar imot kontanter uansett. Maskin eller ei. Med unntak av campingplassene. Nordal turistsenter og Lom camping. Dem tar kun kort og det er forsåvidt greit. Nordal turistsenter og Nordal pub er i samme bygg.

Tja, Lom sparebank, Fossberg (pub), nordal (pub), fjoset (pub), esso, Milano, brimibue og lom bakeri ligger alle sammen innen en radius på 300 meter. 90% av alle nevnt over er turistfeller så det synger etter.

Endret av Donald Duck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Donald Duck skrev (Akkurat nå):

Hvor veksel kommer inn? På den måten at over alt jeg har vært har dem tatt imot en tusenlapp selv om det jeg kjøpte bare kostet 300kr.

Du også forstår jo at man aldri kommer under en tusenlapp når man er ute, spiser og drikker en kveld. Og ja man kan betale for seg når man går for kvelden. Alt står på en lapp med en totalsum. Kall det gjærne trynefaktor da jeg er på samme sted stort sett hver gang. Dog ganske ofte da jeg har fri uker.

Og den ligger midt i Fossbergom, Lom. På venstre side når du kommer fra Vågå inn til Lom.

Om jeg forstår at man aldri kommer under tusenlappen når man er ute og spiser og drikker en kveld? Nei, min erfaring er at det varierer ut fra hvor mye man spiser og drikker.  Men nå kom det jo på 300 plutselig siden du skulle ha veksel allikevel. 

ja, på et sted hvor alle kjenner alle går det sikkert og skrive opp på den måten på en pub, men hadde du reist til en by og bestilt en økt og bedt de i baren « skrive opp» uten og legge igjen kortet hadde det ikke gått. Ved et bord på et spisested får man regning ja. 
hvis du hadde kommet inn i butikken jeg jobber og kjøpt noe til 300 og betalt med en tusenlapp hadde det ikke vært sikkert jeg hadde veksel, men på en rund sum er sjansen større. Hadde du handlet for 102 kroner og betalt med en tusenlapp og forventet veksel hadde vi hatt et problem. Vet ikke hvor man får alt vekselen fra i Lom, men det kan jo være lokale ulikheter. Kanskje de fortsatt har automater for vekselkjøp som blir gjevnlig fylt opp? 🤷‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (7 minutter siden):

Det gjelder stort sett alt. Alle tar imot kontanter uansett. Maskin eller ei. Med unntak av campingplassene. Nordal turistsenter og Lom camping. Dem tar kun kort og det er forsåvidt greit. Nordal turistsenter og Nordal pub er i samme bygg.

Tja, Lom sparebank, Fossberg (pub), nordal (pub), fjoset (pub), esso, Milano, brimibue og lom bakeri ligger alle sammen innen en radius på 300 meter. 90% av alle nevnt over er turistfeller så det synger etter.

Kort spasertur til banken gjør det jo lettere forsåvidt . Var mye puber der da 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (6 timer siden):

Men hva har det at du har kontanter liggende i tilfelle krig med på og tvinge småbedrifter ut av drift med denne loven sånn egentlig? 
jeg har kontanter liggende i safe, men jeg går jo ikke rundt i butikker med dem for og gjøre meg vanskelig og å presse opp prisene? 

Pengene må jo sirkulere, om ingen bruker dem men bare la de ligge i en safe så vil det bli flere og flere som ikke vil akseptere kontanter. De må brukes slik at det til enhver tid er gangbar mynt alle steder, samt at alle plasser har veksel.Du mener vel ikke at alle skal ha kontanter liggende, men ingen skal bruke dem? Reis litt utenom Norge så ser du at kontanter er mer brukt enn kort i mange land. I Polen,ungarn,tsjekkia og mange andre land får du service sist på restauranter om du bruker kort. Årsaken er at du veldig mange steder er forhindret fra å tipse så lenge du betaler med kort,de har ikke den muligheten som i norge der de skriver summen du vil betale på kortleser. I tsjekkia står det også skilt på mange utesteder at de IKKE tar kort, kun kontant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (1 minutt siden):

Pengene må jo sirkulere, om ingen bruker dem men bare la de ligge i en safe så vil det bli flere og flere som ikke vil akseptere kontanter. De må brukes slik at det til enhver tid er gangbar mynt alle steder, samt at alle plasser har veksel.Du mener vel ikke at alle skal ha kontanter liggende, men ingen skal bruke dem? Reis litt utenom Norge så ser du at kontanter er mer brukt enn kort i mange land. I Polen,ungarn,tsjekkia og mange andre land får du service sist på restauranter om du bruker kort. Årsaken er at du veldig mange steder er forhindret fra å tipse så lenge du betaler med kort,de har ikke den muligheten som i norge der de skriver summen du vil betale på kortleser. I tsjekkia står det også skilt på mange utesteder at de IKKE tar kort, kun kontant.

Tok ut euro i kontanter i våres, litt av gammel vane , og etter 4 utlandsturer har jeg brukt 10% av det. Bortsett fra noen taxier i hellas gikk det i kort. Hvis jeg skal de stedene du nevner skal jeg huske og ha med kontanter til tips . 
mulig det hørtes ut som jeg hadde en stor sum i en safe, men det er ikke en onkel skrue safe, men en liten med smykker, og noe kontanter i 3 ulike valutaer også norske kroner . Nei, jeg har ikke brukt kontanter i Norge på sikkert 6-7 år. Nå var det ikke meg som krisemaksimerte « i tilfelle krig « så jeg mener ikke at alle må ha et beredskapslager med kontanter liggende hvis man skal bruke dem blir jo vitsen borte uansett . Jeg har nå de kontantene jeg har. Om jeg skal bruke de gjør jeg det på kiwi eller lignende , evt i banken og sette inn. Plager ikke småbutikker med det.  Nei, de må ikke til ethvert tid brukes , har gamle sedler , 1 øringer 25 øringer også . Nei, alle plasser har ikke veksel uansett . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (5 timer siden):

Det er da ikke noe problem å legge igjen tips i form av kontanter selv om man betaler selve måltidet med kort. Jeg gjør det ofte når jeg er utenlands. Da sikrer man at ting går rett for seg skattemessig samtidig som personalet får tipsen sin. Mange restauranter vil nok unngå kort fordi de kjører en god del av omsetningen svart...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spitzy skrev (12 timer siden):

Bankterminalen eller kassen? Digital betaling inkludert reserveløsning og vips? Altså at bankterminalen svikter skjer jo hvert år 23 desember på grunn av overbelastning , og da går det på reserveløsning ( kreditt) men at all digital betaling stanser har jeg aldri hørt om uten om når selve kassen i den enkelte butikken streiker ( og da er det selvsagt ikke mulig og betale med kontanter ) finner ingen nyhetssak på at dette skjedde forrige måned? 

Vel terminalen streiket i den butikken jeg handlet i, og alle gangene havner ikke nødvendigvis i nyhetene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (13 timer siden):

Hvordan i alle dager skal man ha 2,5 i veksel , men aldri mer enn 500 i veksel til enhver tid? Mener du omvendt ?

i hva slags forretning var dette? Og når var din tid?

på 90 startet vi dagen med og telle opp mynter før åpningstid og gikk og kjøpte veksel for og ha så og så mye av hver ( 1 kroner , 5 kroner, 10 er osv ) Og vi gikk i bankinnskudd automat med kontanter etter stengetid . Men aldri i løpet av dagen , vi talte heller ikke opp kassen underveis og fulgte med sånn sett. Da måtte man uansett ha talt opp kassen til « enhver tid» før digitale kasser? Og noen betalte jo med sjekk før bankkort og? 

I kassen her er « vekslet « en 500 lapp en kunde insisterte på og betale med forrige uke .  Kan aldri huske noen sånn regel du beskriver, mulig det var tidligere , eller gjaldt større varehus , med  en egen stilling for håndtering av kontanter? 

Er 20+ år siden jeg jobbet i butikk. På puben. Har alle kassene 5k i cash ved oppstart av kvelden, store sedler deponeres rett i safe og i en annen safe ligger mer veksel. Kjører å setter i banken hver mandag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (13 timer siden):

Så du fikk lov til å handle selv om kassa var ute av bruk? Det er så vidt jeg vet ikke lov. 

Kassen virket, terminalen som svikter, vesentlig forskjell

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (10 timer siden):

Er 20+ år siden jeg jobbet i butikk. På puben. Har alle kassene 5k i cash ved oppstart av kvelden, store sedler deponeres rett i safe og i en annen safe ligger mer veksel. Kjører å setter i banken hver mandag

Ok. Aldri vært bort i dette systemet på butikker/ puber/ cafeer jeg har jobbet på de siste 30 årene så er neppe standard 😂 

hvor fikk du alt vekslet fra om du bare var i banken hver mandag? Veldig mye myntruller  i en safe bak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassen virket, terminalen som svikter, vesentlig forskjell

Da går det jo på reserveløsning så høres veldig rart ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel terminalen streiket i den butikken jeg handlet i, og alle gangene havner ikke nødvendigvis i nyhetene 

I en butikk? Nei, det kommer nok ikke på nyhetene. Jeg sliter veldig med og skjønne hva som skjedde med reserveløsning og vips om ikke kassa streika da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (2 timer siden):

Ok. Aldri vært bort i dette systemet på butikker/ puber/ cafeer jeg har jobbet på de siste 30 årene så er neppe standard 😂 

hvor fikk du alt vekslet fra om du bare var i banken hver mandag? Veldig mye myntruller  i en safe bak? 

Har ganske stor safe + at pengene blir flyttet over til kontoret som ikke ligger i samme bygg hver kveld.

Pleier ikke veksle inn 200 og under kun store sedler mer enn en gang i kvartalet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en butikk? Nei, det kommer nok ikke på nyhetene. Jeg sliter veldig med og skjønne hva som skjedde med reserveløsning og vips om ikke kassa streika da. 

Var bensinstasjon og nei det kom ikke på nyhetene, var nok mest trolig lokal feil, dette er en stasjon som det normalt sett brukes kort på

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går det jo på reserveløsning så høres veldig rart ut. 

Åpenbart ikke alltid

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pubber er uansett en avsporing tilsvarende enkeltperson selskaper; i begge tilfellene kreves det en ansvarlig person i hele driftstiden, og en vesentlig del av kosten er den personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

Var bensinstasjon og nei det kom ikke på nyhetene, var nok mest trolig lokal feil, dette er en stasjon som det normalt sett brukes kort på

Hvordan håndterte de det med kontanter da? Så for meg en typisk kiwi butikk, men.. altså hvis bankenteterminlen, reserveløsning og vips hadde streiket her så måtte vi ha stengt uansett fordi det stort sett brukes kort og veksel og kontanter hadde ikke vært alternativ . Så hadde i prinsippet blitt som når kassen streiket . 

-jk- skrev (23 timer siden):

Det er da ikke noe problem å legge igjen tips i form av kontanter selv om man betaler selve måltidet med kort. Jeg gjør det ofte når jeg er utenlands. Da sikrer man at ting går rett for seg skattemessig samtidig som personalet får tipsen sin. Mange restauranter vil nok unngå kort fordi de kjører en god del av omsetningen svart...

Betalt med kort overalt i Europa i hele sommer, kontanter gikk det lite av, men til tips og noen taxisjåfører i hellas som ikke ville ha kort ( litt svart der tipper jeg) . Det var vel en restaurant i Tsjekkia som ikke ville ta kort han skrev, så det er vel det skattemessige ja . Har uansett lite med Norge og gjøre 😅 

Åpenbart ikke alltid

Nei. Veldig rart. Må ha vært noe veldig spesielt da, for det henger jo ikke på greip teknologisk . Stort sett stopper bankterminalen hvert år 23 desember ( evt 22 som i fjor) pga overbelastning . Skjer dette hver år på denne bensinstasjonen da? Det var jo ikke noe feil med kassen , så det er teknologien på deres kasse som er sånn? 

Fru Uperfekt skrev (22 timer siden):

Du skrev jo butikk.  Så endrer du det til bensinstasjon når butikk ikke ga mening . Ok. Så det skjedde altså ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 29.9.2024 den 15.54):

Ola på 14 er ett Google søk unna å vite hvordan han kan betale dealeren sin med digital valuta og tips til å gjøre den betalingen helt anonym og usporbar.

Det er ikke så enkelt, og høyner barrieren betydelig.

Bålkaffe skrev (På 29.9.2024 den 15.43):

Uansett hva slags type valuta eller betalingsmiddel de kriminelle bruker, vil ikke det å fjerne tilgangen på ett av de kunne slå ned på kriminalitet.

Man trenger ikke å ha inneha teknisk kompetanse idag for å kunne skjule hva man kjøper, det finnes betalingstjenester som gjør dette for deg.

Det vil ikke fjerne tilgangen, men gjøre det vanskeligere.  Det er det som er målet med hvitvaskingsregelverket. 

MiaW. skrev (På 29.9.2024 den 15.28):

Bruker aldri kontanter selv lenger.

Men av prinsipp mener jeg det må være lov så lenge vi i det hele tatt har kontanter. Det burde være åpenbart.

Hvorfor det? Vi trenger kontanter som reserveløsning dersom alt av nett eller strøm er nede lenge nok, men det er ikke nødvendigvis slik at brannøks trenger å brukes forårsake duge i en krisesituasjon. 

Skjold skrev (På 29.9.2024 den 15.09):

Du tror ikke Visa, Nets og bankene tar seg betalt for kortbruken din?

Du forstår ikke at det blir dyrere med enda et alternativ?

Dessuten er kontanthåmdtering i en egen klasse. Mye logistikk son krever strenge sikkerhetstiltak, gjør det til et svært kostnadskrevende område. 

Brunello skrev (På 29.9.2024 den 15.32):

Sedler over 100-lappen bør forbys. 

Enig. Den største gruppen som vil ga kontakter og store sedler, er kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Veldig rart. Må ha vært noe veldig spesielt da, for det henger jo ikke på greip teknologisk . Stort sett stopper bankterminalen hvert år 23 desember ( evt 22 som i fjor) pga overbelastning . Skjer dette hver år på denne bensinstasjonen da? Det var jo ikke noe feil med kassen , så det er teknologien på deres kasse som er sånn? 

Har opplevd dette flere steder spesielt på sommeren kan det fort oppstå lokale feil.

Som sagt kasse virket, terminalene var nede. Les

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev jo butikk.  Så endrer du det til bensinstasjon når butikk ikke ga mening . Ok. Så det skjedde altså ikke. 

Bensinstasjoner i dag er butikker, skrev bensinstasjon for å presisere mer hvilken type butikk

På samme måte sier jeg ikke parfymeriet, blomster utsalget osv men butikk

Jeg vet det skjedde siden jeg var der

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...