Gå til innhold

Ny lov: Du kan kreve å betale med kontanter

Yellow Eye

Anbefalte innlegg

Grandidosa83 skrev (17 timer siden):

Men hvor går grensen mellom hennes ønskede løsninger og hva resterende 90% av samfunnet er tjent med? Isolert sett er det jo null problem å si at det er kjekt for bestemor at hun får leve akkurat slik hun vil. Men det er jo en annen side av historien her; at en mindre butikk skal måtte ha vekslepenger, nattsafe og sikkerhetstiltak knyttet til kontanthåndtering bare pga et fåtall av kundene. Disse kostnadene må da "alle" andre være med å betale for.. 

For å følge litt opp på innlegget over tenker jeg endringer som kunne kommet inn i denne lovteksten kunne vært;

- Minstekrav til omsetning for å måtte ta imot kontanter og / eller sektoravgrensninger på hvem som skal ta imot kontanter.

- Mulighet til å betale veksel tilbake digitalt / uttalt grense på hvilken beløp man skal kunne veksle (betale en kopp kaffe med en 1000-lapp er jo eksempel på noe som kan gi utfordringer).

- Dato for nedtrapping av kontantbruk.

Vi kan spare enorme summer om vi slutter å ta hensyn til minoriteter, men da mister vi samtidig mye av det som er bra med landet vårt. Vi betaler alle for ting vi ikke har noen interesse av å ha, men som for andre kan være helt avgjørende for selvhjulpenhet og trivsel. Jeg skjønner at det er sure penger å betale, og man kan gjerne vurdere metoder som kan forbedre systemet, men kontanter er viktige, og muligheten til å benytte dem bør ikke trappes ned eller avvikles.

Det er ikke bare besteforeldre som kan ha behov for kontanter. Et relativt ungt familiemedlem som vanligvis benytter apper og kort fikk slag. Hjernen hans klarte ikke å holde på informasjon om koder og passord eller huske nye som ble laget, men han hadde fortsatt full kontroll på kontanter. På denne måten kunne han komme seg til kafé/butikk og handle på egenhånd, og det var et viktig lyspunkt i en tung tid.

Barn lærer best med fysiske penger. De kan holde dem i hendene og telle dem, se hvor mye som faktisk forsvinner etter de har kjøpt brus og is, og de kan se med egne øyne hvor raskt summen i sparebøssa vokser. I dag kan barn få bankkort veldig tidlig, og det er enklere å forstå den reelle verdien av disse mer diffuse tallene på en konto om man har erfaring med ekte penger i bunn.    

Noen personer med kognitive utfordringer har det litt på samme måte som barn, hvor det er mye greiere å holde oversikt over penger man fysisk kan holde i hendene. Her gir det en større grad av mestringsfølelse og selvhjulpenhet å kunne ha oversikt og valgfri bruk av disse, selv om man har en verge som må sørge for å porsjonere dem ut.

Uten kontanter måtte nok tidligere nevnte bestemor hatt verge (minstepensjonist, så på statens bekostning) og en assistent til handleturer pga. frykten for at noe skal gå galt med disse "usynlige" pengene.

Så kommer de andre grunnene, som faren for teknisk svikt og retten til anonymitet, osv. men andre har allerede skrevet om dette.

Spitzy skrev (15 minutter siden):

Eldresenter var et godt eksempel. Hvordan i alle dager skal de ha råd til kontantstsystem? Kronglete system der da, de stedene mine har vært får de skrive opp . Mange eldre som rører med kontanter, så sånn var det med besteforeldrene mine og heldigvis .

Dette er ikke et gamlehjem, men et senter med aktiviteter og kiosk/enkel servering for eldre mennesker. Både gamlehjem og omsorgsboliger/eldresenter (samme bygg) i nabobyen tar kontanter.

De eldre menneskene som rører med kontanter rører vel neppe noe mindre med kort og vipps, så det blir en annen problemstilling, men fint at de fikk lov til å skrive opp :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antlers skrev (5 minutter siden):

Vi kan spare enorme summer om vi slutter å ta hensyn til minoriteter, men da mister vi samtidig mye av det som er bra med landet vårt. Vi betaler alle for ting vi ikke har noen interesse av å ha, men som for andre kan være helt avgjørende for selvhjulpenhet og trivsel. Jeg skjønner at det er sure penger å betale, og man kan gjerne vurdere metoder som kan forbedre systemet, men kontanter er viktige, og muligheten til å benytte dem bør ikke trappes ned eller avvikles.

Det er ikke bare besteforeldre som kan ha behov for kontanter. Et relativt ungt familiemedlem som vanligvis benytter apper og kort fikk slag. Hjernen hans klarte ikke å holde på informasjon om koder og passord eller huske nye som ble laget, men han hadde fortsatt full kontroll på kontanter. På denne måten kunne han komme seg til kafé/butikk og handle på egenhånd, og det var et viktig lyspunkt i en tung tid.

Barn lærer best med fysiske penger. De kan holde dem i hendene og telle dem, se hvor mye som faktisk forsvinner etter de har kjøpt brus og is, og de kan se med egne øyne hvor raskt summen i sparebøssa vokser. I dag kan barn få bankkort veldig tidlig, og det er enklere å forstå den reelle verdien av disse mer diffuse tallene på en konto om man har erfaring med ekte penger i bunn.    

Noen personer med kognitive utfordringer har det litt på samme måte som barn, hvor det er mye greiere å holde oversikt over penger man fysisk kan holde i hendene. Her gir det en større grad av mestringsfølelse og selvhjulpenhet å kunne ha oversikt og valgfri bruk av disse, selv om man har en verge som må sørge for å porsjonere dem ut.

Uten kontanter måtte nok tidligere nevnte bestemor hatt verge (minstepensjonist, så på statens bekostning) og en assistent til handleturer pga. frykten for at noe skal gå galt med disse "usynlige" pengene.

Så kommer de andre grunnene, som faren for teknisk svikt og retten til anonymitet, osv. men andre har allerede skrevet om dette.

Dette er ikke et gamlehjem, men et senter med aktiviteter og kiosk/enkel servering for eldre mennesker. Både gamlehjem og omsorgsboliger/eldresenter (samme bygg) i nabobyen tar kontanter.

De eldre menneskene som rører med kontanter rører vel neppe noe mindre med kort og vipps, så det blir en annen problemstilling, men fint at de fikk lov til å skrive opp :)

Ja, på er tidspunkt kan de jo røre med alt . Fordelen med vips framfor kontanter er jo når pårørende tar ansvar for økonomien . Jeg bor et stykke fra min far, og gull at jeg bare vipser på vipskrav for tjenester/ handler han gjør .  Vet faktisk ikke hva vi skulle gjort uten vips, husker hvor styrete det var med besteforeldre 😂 

« gamlehjem « faktisk, nei da missforsto jeg. Så på eldresenter har de cafe med kontanter? Høres veldig dyrt ut, men ok. Sikkert godt besøkt da.

der foreldrene mine bor er det et bord med vafler, kaker, kaffe og vips . Litt samma typen som på idrettsarrangementer . 
På bosenter skriver de opp, men har en avtalt maksum med pårørende , slik at de ikke kjøper fyrstekake og kaffe 20 ganger fordi de glemte de 19 første rundene . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antlers skrev (16 minutter siden):

Dette er feil. Akkurat dette er et problem.

Ved å lære opp barn i fysiske penger, tar vi fra dem grunnlaget for å bruke digitale penger. Og det er en samfunnsutfordring med mange unge som ikke er vant til å beherske digitale midler på en ansvarlig måte.  Hodet tenker feil om penger, for grunnforståelsen er feil. 

Jeg hadde bankkort tidlig, fordi innføringen av bankkort var veldig liberal, og det tok en tid for å forstå forskjellen mellom penger i en spesefikk kontekst og kontantflyt. Mine barn som stort sett kun har jobbet med kontoer, og der kontanter kun hadde en helt ubetydelig forbruksfunksjon, har aldri hatt problem med dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontanter er jo bare tull, man er rett og slett gammeldags og rar om man tviholder på det og som en hellig rettighet. Det er nok uansett en del bedrifter og virksomheter som neppe vil gå tilbake til kontanter uavhengig av denne loven. Tror ikke politiet har så mye ressurser til å håndheve dette. Tenker spesielt i uteliv så er det en del barer som ikke tar konanter lenger. Derimot burde man gjøre som i Sverige å la dette være opp til enkelte virksomhet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antlers skrev (31 minutter siden):

Utfordringen er strengt tatt at dette er mye tryggere å løse teknisk enn med penger, for dere vet egentlig ikke hvor lenge hun har stått i butikken og gitt hun i kassa lommeboka med beskjed om å "ta det hun skal ha".  Eller for den sak skyld hvilken som helst annen person. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (42 minutter siden):

Feil. En 1000 lapp er lovlig betalingsmiddel. Derav disse maskinene med 50, 100, 200, 500 og 1000 osv bak kassa. Kontant har bestandig vært lovlig valuta/betalingsmiddel. Og ja, finnes dem som nekter å ta imot kontanter, men det har dem faktisk ikke lov til sånn reint egentlig

De kan ta i mot kontanter, men det er ingen regel som sier at de må ha veksel tilgjengelig. Derfor er det nokså lett å omgå denne loven. Så får de stå der med tusenlappen i hånda og velge om de vil kjøpe øl på den puben. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antlers skrev (40 minutter siden):

Nei, det er jo kontanter som blir de usynlige pengene. Tar hun vare på kvitteringer for alt? I fjor sommer sto en eldre dame med kontanter på kiwi ved jobben min og tilbød seg og betale for andre . Hun rakte meg en 200 lapp og ba meg ta imot 100 lappen for og betale for lunsjen min. Ba en som jobbet der følge med. 
ville du virkelig latt staten ta over som verge? Det er skummelt det.

tror jeg bruker sånn 5 minutter dagen i snitt på og ta vare på pappa økonomisk med vips og hans bank id . Han har forsåvidt assistanse på handletur fordi han ikke klarer og gå så langt,  så vipser han som kjører han i tillegg til kravet fra rema , som jeg i ettertid kan sjekke i æ appen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amantha skrev (2 timer siden):

Det høres ut som de ikke kan matematikk. De må jo kunne regne. Hvis ikke, så er det bare ikke godt nok. 

Si at det er en kvinne som lever i skjul for sin ektemann og hun og barna kan ikke legge igjen elektroniske spor for da kan han få tak i dem. Er mange slike ektemenn som kan drepe konene sine om de finner dem, men det er vel ikke så farlig… 

Kan de ikke bruke sånn påfyllingsvisakort da? Gavekort?  De får jo kjøpt det med kontanter, så kan de bruke disse på småbutikker/ cafeer / cutters , idretttsarrangement osv? De vil jo ikke stå på deres navn så det legger vel ikke igjen elektroniske spor? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (5 minutter siden):

Kontanter er jo bare tull, man er rett og slett gammeldags og rar om man tviholder på det og som en hellig rettighet. Det er nok uansett en del bedrifter og virksomheter som neppe vil gå tilbake til kontanter uavhengig av denne loven. Tror ikke politiet har så mye ressurser til å håndheve dette. Tenker spesielt i uteliv så er det en del barer som ikke tar konanter lenger. Derimot burde man gjøre som i Sverige å la dette være opp til enkelte virksomhet. 

Det er ikke tull, og jeg er ikke for å fase ut krav om kontanter der det er naturlig at de har en plass.  

Men diskusjonen handler egentlig ikke om kontanter , men om betalingsmidler.  Og det betyr at fokus må ligge på at alle alternativer til kontanter, dekker opp hva kontanter gjør i dag : ser vi svakheter med digitale betalingsmidler , eller digitale løsninger uansett, er ikke løsningen å fokusere på analoge løsninger, men å løse problemet.  Det er ikke slik at det ikke finnes tekniske løsninger til alt dette.  

Mennesker som ikke klarer ha et abstrakt forhold til penger, er strengt tatt ikke hjulpet med å løpe rundt med en veske full av konvolutter med 1000 lapper ; det er en mestringsøvelse som kan løses bedre teknisk. Men da må vi avslutte fokus på myter og begynne jobbe med de utsatte gruppene. 

Man hindrer ikke kriminalitet ved å fjerne kontanter. Det er en annen myte som er ekstremt seiglivet.  Man mister bare eierskapet og muligheten til å "se" økonomisk kriminalitet. Det vil alltid være nødvendig med anonyme penger, for det vil alltid være en grunnleggende økonomisk kriminalitet som ligger i grenseoppgangen av det totale økonomiske systemet.

Å planlegge for kun sporbare midler, betyr bare at man mister muligheten til å interagere med kriminalitet.  Jeg ønsker å påpeke at Al Capone ikke  ble dømt basert på hvor mange lik han var ansvarlig for og katalogen av hvor mange alvorlige lovbrudd han fikk utført : han ble tatt basert på skattesvindel. Hvis han hadde forlatt dollar, ville de antagelig aldri kunne "ta" han. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (19 timer siden):

Bør ikke Staten betale for dette? Siden flere er så i mot å betale for at de gamle som har vært med på å bygge opp landet vårt ikke skal få delta i samfunnet på lik linje med andre.

Landet vårt har vært bygget siden første bosetting og bygges fortsatt, men de aller fleste « gamle « bruker jo ikke kontanter. Skal de fleste pensjonister betale mer av sin pensjon for at de veldig få skal bruke kontanter? Det staten burde betale for, og målet med denne loven om den skal håndheves ikke er og kjøre småbutikker og « dugnad» i grøfta er jo løsninger for kontanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (1 time siden):

Feil. En 1000 lapp er lovlig betalingsmiddel. Derav disse maskinene med 50, 100, 200, 500 og 1000 osv bak kassa. Kontant har bestandig vært lovlig valuta/betalingsmiddel. Og ja, finnes dem som nekter å ta imot kontanter, men det har dem faktisk ikke lov til sånn reint egentlig

Det er jo bare de store kjedene som har disse maskinene . De fleste cafeer har ikke « bank» under kassa selvom kiwi har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (1 time siden):

Det er jo bare de store kjedene som har disse maskinene . De fleste cafeer har ikke « bank» under kassa selvom kiwi har. 

Hva kiwi har veit jeg ikke da jeg aldri er der. Uansett så er en 1000 lapp gyldig betalingsmiddel uansett hvor man handler. Om dem i butikken sier dem ikke har penger for veksling er det faktisk dems problem og ikke kjøpers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (2 timer siden):

De kan ta i mot kontanter, men det er ingen regel som sier at de må ha veksel tilgjengelig. Derfor er det nokså lett å omgå denne loven. Så får de stå der med tusenlappen i hånda og velge om de vil kjøpe øl på den puben. 

At dem ikke har veksel er ikke kjøpers problem. Og 1000 lapp har jeg betalt med stort sett hver gang jeg er ute. Betaler for hele kvelden i en smell og det skal godt gjøres at man kommer under tusenlappen på en utekveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Donald Duck skrev (1 minutt siden):

Hva kiwi har veit jeg ikke da jeg aldri er der. Uansett så er en 1000 lapp gyldig betalingsmiddel uansett hvor man handler. Om dem i butikken sier dem ikke har penger for veksling er det faktisk dems problem og ikke kjøpers.

Hvor er det du har sett maskinene da? Rema? Poenget er jo fortsatt det samme. 
ja, en tusenlapp er gyldig betalingsmiddel, men du kan ikke forvente veksel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 timer siden):

Øhh, javel? Jeg er ganske sikker på at det er lovpålagt i Norge.

Selvfølgelig er de ikke pålagt å ha ubegrenset veksel, så kaffen kan fort koste mellomlegget de ikke kan veksle, men det handler mer om hvor mye kunden ønsker kaffe…

Det er ikke lovpålagt å være en bedrift og selge en vare eller tjeneste, bedriften kan selv velge hvem de ønsker å handle med.
Se link under.

De har imidlertid ikke lov å diskriminere mellom grupper, man har ikke lov å kun handle med et bestemt kjønn, eller en bestemt gruppe av religiøse eller lignende.

Dette gjør at butikker kan kaste ut eller nekte adgang for folk som ikke oppfører seg, eller av andre årsaker er uønskede som kunder. 

https://www.virke.no/arbeidsgiverstotte/konkurranserett/#:~:text=Ja%2C som regel er det,i noen tilfeller være ulovlig.

Ja, som regel er det helt greit å nekte å selge til noen du ikke ønsker å selge til. Avtalefriheten gir deg nemlig frihet til både å inngå og nekte å inngå avtaler med hvem du vil. Men dersom virksomheten din har en dominerende stilling, kan en nektelse i noen tilfeller være ulovlig.

Endret av Liljerød
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (1 minutt siden):

Hvor er det du har sett maskinene da? Rema? Poenget er jo fortsatt det samme. 
ja, en tusenlapp er gyldig betalingsmiddel, men du kan ikke forvente veksel. 

Har dem jo overalt selv oppi fjellbygda her jeg bor hvor det knapt er en kjeft å se vinterhalvåret. Og her tar dem som ikke har slik maskin i mot kontanter med glede. Så da dem her oppi gjør det så må da vel dem som bor mer sentralt ha det også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Donald Duck skrev (3 minutter siden):

At dem ikke har veksel er ikke kjøpers problem. Og 1000 lapp har jeg betalt med stort sett hver gang jeg er ute. Betaler for hele kvelden i en smell og det skal godt gjøres at man kommer under tusenlappen på en utekveld

Så hvor kom veksel inn? 
du er ute på puben, får betale hele kvelden i en smell uten og legge igjen kortet i baren, og betaler med en 1000 lapp selv om det skal godt gjøres at utekvelden kom på under tusenlappen? Ok. I hvilken bygd ligger denne lokalpuben ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (2 minutter siden):

Har dem jo overalt selv oppi fjellbygda her jeg bor hvor det knapt er en kjeft å se vinterhalvåret. Og her tar dem som ikke har slik maskin i mot kontanter med glede. Så da dem her oppi gjør det så må da vel dem som bor mer sentralt ha det også?

Er vi fortsatt på puben?  Hvem fyller maskinene med veksel når det ikke er en kjeft og se? 
nei, i byer er det bare store kjeder som har slike maskiner og vektere. Strengt tatt kan de gå tomme for veksel tross daglig påfyll i store kjeder også. Spesielt i scenarioer beskriver i denne tråden hvor det digitale slutter og funke og alle kommer med kontanter . 
Tja, mulig bankene i fjellbygda ligger tettere og har lengre åpningstider siden det er så mye lettere og kjøpe myntruller der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (2 minutter siden):

Så hvor kom veksel inn? 
du er ute på puben, får betale hele kvelden i en smell uten og legge igjen kortet i baren, og betaler med en 1000 lapp selv om det skal godt gjøres at utekvelden kom på under tusenlappen? Ok. I hvilken bygd ligger denne lokalpuben ? 

Hvor veksel kommer inn? På den måten at over alt jeg har vært har dem tatt imot en tusenlapp selv om det jeg kjøpte bare kostet 300kr.

Du også forstår jo at man aldri kommer under en tusenlapp når man er ute, spiser og drikker en kveld. Og ja man kan betale for seg når man går for kvelden. Alt står på en lapp med en totalsum. Kall det gjærne trynefaktor da jeg er på samme sted stort sett hver gang. Dog ganske ofte da jeg har fri uker.

Og den ligger midt i Fossbergom, Lom. På venstre side når du kommer fra Vågå inn til Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger verken å bruke koder eller passord for å betale med kort. Når jeg skal betale noe ser jeg på telefonen og trykker to ganger på sideknappen. Deretter er det bare å "tæppe" telefonen på kortautomaten. Stort enklere er det vel knapt mulig å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...