Gå til innhold

Ny lov: Du kan kreve å betale med kontanter

Yellow Eye

Anbefalte innlegg

Million skrev (5 timer siden):

Ikke bare kriminelle som vil holde seg til kontanter. Har lest mange ganger innlegg fra sære folk her inne at de nekter å bruke bankkort i butikken for de vil ikke at "storebror" skal se at de kjøper fiskekaker og sjokolade i butikken. De vil være anonyme i butikken også, for det er så himla farlig å etterlate seg spor ved bruk av elektronisk betaling...

Har hjulpet endel med å få rettighetene sine hos Nav, og Nav sosial ser faktisk på slikt.

For min egen del så foretrekker jeg å ha mulighet til å betale med kontanter for enkelte, lovlige, varer feks om jeg tar en tur på puben. Tipser i kontanter osv.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (5 timer siden):

Er folk redd for det i Norge??? Du sammenligner norske myndigheter med Russland og Kina? Er det dette kontantforkjemperne gjør når de sta nekter å bruke bankkort i dagliglivet sitt? :klo:

Leste du Canada? Eller valgte du bare å overse det,?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-09 skrev (6 timer siden):

Så enkelt er det ikke dessverre. Mye rare regler dessverre. Jeg synes det er mye jobb og ansatte synes ikke det er artig å håndtere kontanter. Stemmer ikke kassen så blir dem stressa. Lell om jeg sier det går fint. Jeg beskylder dere ikke for å stjele. Men hun ene ansatte får nesten angst av det. Jeg får så vondt av henne når jeg ser hun stresser sånn. 

Hvor rare regler da? Bare lurte siden revisor godkjenner at jeg legger ved konto transaksjonene på kontant innskudd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (7 timer siden):

Nå har vi hatt dette siden 1990 tallet og hvor mange ganger har du opplevd dette du frykter ? Om det tekniske svikter så svikter også kontant utbetalinger ! Og også evnen til å kunne motta masse kontanter, og for å ikke snakke om vareleveringer som gjør at du ikke får kjøpt en drit uansett hvor mye "penger" du har. Går det så galt er det bare naturalhushold som holder. Du dyrker og driver bytting av varer.

Opplevde det sist foregående mnd. Nei kontanter fungerer selv om digital betaling er nede. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (6 timer siden):

Er folk redd for det i Norge??? Du sammenligner norske myndigheter med Russland og Kina? Er det dette kontantforkjemperne gjør når de sta nekter å bruke bankkort i dagliglivet sitt? :klo:

Det er strenge uttaksgrenser i Norge også. Og myndighetene er veldig ivrige etter å overvåke alt du bruker penger på (eller gjør på internet). Og de vil stjele pengene til de som flytter ut av landet, f.eks de som flytter til Sveits.

Tror nok heller det er du som har et veldig naivt forhold til myndighetene i landet du bor i. Og BTW de fleste Kinesere hvis du spør dem vil si at social credit systemet til myndighetene der er bare fint og flott. Helt til det rammer dem selv da...

Endret av LeveMannen
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (6 timer siden):

Opplevde det sist foregående mnd. Nei kontanter fungerer selv om digital betaling er nede. 

Så du fikk lov til å handle selv om kassa var ute av bruk? Det er så vidt jeg vet ikke lov. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (6 timer siden):

Normalen er vel at du har 2,5 i veksel men aldri mer enn 500 i veksel i kassen til enhver tid. Kan endog ha endret seg siden min tid

Hvordan i alle dager skal man ha 2,5 i veksel , men aldri mer enn 500 i veksel til enhver tid? Mener du omvendt ?

i hva slags forretning var dette? Og når var din tid?

på 90 startet vi dagen med og telle opp mynter før åpningstid og gikk og kjøpte veksel for og ha så og så mye av hver ( 1 kroner , 5 kroner, 10 er osv ) Og vi gikk i bankinnskudd automat med kontanter etter stengetid . Men aldri i løpet av dagen , vi talte heller ikke opp kassen underveis og fulgte med sånn sett. Da måtte man uansett ha talt opp kassen til « enhver tid» før digitale kasser? Og noen betalte jo med sjekk før bankkort og? 

I kassen her er « vekslet « en 500 lapp en kunde insisterte på og betale med forrige uke .  Kan aldri huske noen sånn regel du beskriver, mulig det var tidligere , eller gjaldt større varehus , med  en egen stilling for håndtering av kontanter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antlers skrev (17 timer siden):

Jeg vet ikke om alle stedene, siden jeg bruker kort selv og derfor legger mindre merke til slikt, men av de jeg kommer på er det Cutters, lokal tilbudsbutikk som kun tar vipps, Kiosk/butikk på lokalt severdighetssted som kun tar kort. Kiosken på eldresenteret (av alle steder!), hvor hun bare får kjøpt kaffe og vaffel fordi den ansatte forbarmer seg over henne og betaler med egen vipps. I tillegg må hun betale i dyre dommer på steder som bare har kort eller faktura som alternativer, f.eks hos fastlegen hennes hvor hun må betale 75 kr ekstra for giro(!)

Hennes største gevinst er nok mer trygghet, siden vi stadig blir mer digitale og har rykket nærmere og nærmere et kontantløst samfunn. Da er det nok betryggende å kunne lese (i papiravisen så klart :D ) at retten til å bruke kontanter i det minste styrkes.

Eldresenter var et godt eksempel. Hvordan i alle dager skal de ha råd til kontantstsystem? Kronglete system der da, de stedene mine har vært får de skrive opp . Mange eldre som rører med kontanter, så sånn var det med besteforeldrene mine og heldigvis .

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (12 timer siden):

Trenger ingen tall takk, jeg driver bedrift selv.

Kontanter koster 6000kr måneden, det er inkludert safetømming, beholdning på 250 tusen og forsikring, men man kan gjøre alt selv og da koster det 0 kr per måned.

Kort koster 1,25% (i mitt tilfelle rundt 30000 kr måneden.), her er det ingen måte å redusere kostnaden.

Det var da veldig billig. Hvilket firma bruker du? 
nei, om du gjør koster det ikke 0, du må fortsatt betale for veksel. Tiden du bruker/ betaler noen for og bruke koster mest. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yellow Eye skrev (På 29.9.2024 den 14.54):

Tirsdag er det kroken på døren for «vi tar kun kortbetaling».

Du er sikkert møtt med «vi tar kun kort her, vi», men fra tirsdag 1. oktober gjelder ikke dette lengre.

Da styrker nemlig regjeringen retten til å betale cash, gjennom konkrete endringer i finansavtaleloven.

Så mange som 600.000 nordmenn er ikke digitale, av ulike årsaker.

Regjeringen mener disse gruppene må ha samme mulighet til å betale som alle andre, og har derfor sørget for at retten til å betale med kontanter styrkes.

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-lov-sikrer-deg-retten-til-a-betale-med-kontanter/s/5-95-2039933

Er dere enige med denne loven ?

Det er på tide......det er ingen andre land enn Norge som er så utbredt med kortbruk. Det verste er faktisk at vi gjør oss selv så sårbare. Om noen vil okkupere norge så er det bare å slå ut nettbanker så er vi totalt hjelpesløse. Det er faktisk et sikkerhetsspørsmål også, ikke bare et praktisk spørsmål, og ALLE bør ha en viss sum med kontanter liggende.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (7 timer siden):

Bankterminalen eller kassen? Digital betaling inkludert reserveløsning og vips? Altså at bankterminalen svikter skjer jo hvert år 23 desember på grunn av overbelastning , og da går det på reserveløsning ( kreditt) men at all digital betaling stanser har jeg aldri hørt om uten om når selve kassen i den enkelte butikken streiker ( og da er det selvsagt ikke mulig og betale med kontanter ) finner ingen nyhetssak på at dette skjedde forrige måned? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (6 minutter siden):

Det er på tide......det er ingen andre land enn Norge som er så utbredt med kortbruk. Det verste er faktisk at vi gjør oss selv så sårbare. Om noen vil okkupere norge så er det bare å slå ut nettbanker så er vi totalt hjelpesløse. Det er faktisk et sikkerhetsspørsmål også, ikke bare et praktisk spørsmål, og ALLE bør ha en viss sum med kontanter liggende.

Men hva har det at du har kontanter liggende i tilfelle krig med på og tvinge småbedrifter ut av drift med denne loven sånn egentlig? 
jeg har kontanter liggende i safe, men jeg går jo ikke rundt i butikker med dem for og gjøre meg vanskelig og å presse opp prisene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-09 skrev (14 timer siden):

ansatte synes ikke det er artig å håndtere kontanter. Stemmer ikke kassen så blir dem stressa. 

Det høres ut som de ikke kan matematikk. De må jo kunne regne. Hvis ikke, så er det bare ikke godt nok. 

Million skrev (13 timer siden):

Har lest mange ganger innlegg fra sære folk her inne at de nekter å bruke bankkort i butikken for de vil ikke at "storebror" skal se at de kjøper fiskekaker og sjokolade i butikken. De vil være anonyme i butikken også, for det er så himla farlig å etterlate seg spor ved bruk av elektronisk betaling...

Si at det er en kvinne som lever i skjul for sin ektemann og hun og barna kan ikke legge igjen elektroniske spor for da kan han få tak i dem. Er mange slike ektemenn som kan drepe konene sine om de finner dem, men det er vel ikke så farlig… 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amantha skrev (5 minutter siden):

Det høres ut som de ikke kan matematikk. De må jo kunne regne. Hvis ikke, så er det bare ikke godt nok. 

Si at det er en kvinne som lever i skjul for sin ektemann og hun og barna kan ikke legge igjen elektroniske spor for da kan han få tak i dem. Er mange slike ektemenn som kan drepe konene sine om de finner dem, men det er vel ikke så farlig… 

Hallo? Hvordan i alle dager skal en voldelig eks finne sin ekskone fordi hun betaler på Rema med kort???

Tror du overdriver antall hjerneceller sånne bøller har i hodet. 

Hemmelig telefonnummer skjønner jeg, men å ikke ha bankkort, hva skulle det hjelpe?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amantha skrev (35 minutter siden):

Har ikke noe med matematikk å gjøre. Hun er redd for når det ikke stemmer så er hun redd for at vi trur hun stjeler. Noen ganger så stemmer ikke kassen. Sånn er det. Kan være det ikke er slått inn når det blir tatt ut penger for å kjøpe noe til butikken og slik. Ting skjer. Ikke ofte. Men det har skjedd. Og da blir hun stressa av hele greia. Ikke lett for meg å se henne slik. Mulig hun får en panikk anfall. Men de fleste betaler med kort. En sjelden gang i skudd året at noen betaler med kontanter no. Så hun liker utviklingen sier hun. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amantha skrev (20 minutter siden):

Det er ganske mange risikosoner i kontantbehandling, det er derfor man får mer og mer avanserte kontantbehandlingssystemer. Hvis du ikke er litt nervøs i behandling av kontanter, forstår du ikke hva du jobber med.  Du er ansvarlig for den kassa ; den inneholder maten din og huset ditt den neste måneden.

Amantha skrev (22 minutter siden):

Det er en helt annen problemstilling. Problemet her er ikke at hun er sporbar, men at vi lar voldelige menn gå uten oppsyn. 

Det HAR vært uønskede situasjoner med teknologi som har vært misbrukt til sporing, men på den ene siden blir disse hullene tettet fortløpende av Personvern messige årsaker uansett, og på den annen side er de som oftes valgt fordi vi som forbrukere synes de er grunnleggende nyttige. 

Spitzy skrev (1 time siden):

Digital betaling inkludert reserveløsning og vips? Altså at bankterminalen svikter skjer jo hvert år 23 desember på grunn av overbelastning , og da går det på reserveløsning ( kreditt) men at all digital betaling stanser har jeg aldri hørt om uten om når selve kassen i den enkelte butikken streiker ( og da er det selvsagt ikke mulig og betale med kontanter ) finner ingen nyhetssak på at dette skjedde forrige måned? 

Dette er strengt tatt ett alvorlig problem, og MÅ få en løsning helt uavhengig av hva man mener om kontanter : Digitale betalingsløsninger SKAL ha reseve løsning.

Det må komme som et lovpålagt krav for alle betalingsløsninger uavhengig av teknisk implementasjon. Siden det er krav om elektronisk kasseapparat, og det ikke er lov til å drive handel uten, er det alltid mulig å ivareta en digital reserveløsning.

Idag er det leverandøren av kortløsningen som selger ulike løsninger med og uten reserveløsning, og Vipps er vel designet uten.

Det er for mange muligheter for utsteder, finansinstitusjon og mottaker for å velge vekk reserveløsning. Og det er et samfunnsproblem.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Druid skrev (1 minutt siden):

Det er ganske mange risikosoner i kontantbehandling, det er derfor man får mer og mer avanserte kontantbehandlingssystemer. Hvis du ikke er litt nervøs i behandling av kontanter, forstår du ikke hva du jobber med.  Du er ansvarlig for den kassa ; den inneholder maten din og huset ditt den neste måneden.

Det er en helt annen problemstilling. Problemet her er ikke at hun er sporbar, men at vi lar voldelige menn gå uten oppsyn. 

Det HAR vært uønskede situasjoner med teknologi som har vært misbrukt til sporing, men på den ene siden blir disse hullene tettet fortløpende av Personvern messige årsaker uansett, og på den annen side er de som oftes valgt fordi vi som forbrukere synes de er grunnleggende nyttige. 

Dette er strengt tatt ett alvorlig problem, og MÅ få en løsning helt uavhengig av hva man mener om kontanter : Digitale betalingsløsninger SKAL ha reseve løsning.

Det må komme som et lovpålagt krav for alle betalingsløsninger uavhengig av teknisk implementasjon. Siden det er krav om elektronisk kasseapparat, og det ikke er lov til å drive handel uten, er det alltid mulig å ivareta en digital reserveløsning.

Idag er det leverandøren av kortløsningen som selger ulike løsninger med og uten reserveløsning, og Vipps er vel designet uten.

Det er for mange muligheter for utsteder, finansinstitusjon og mottaker for å velge vekk reserveløsning. Og det er et samfunnsproblem.    

Trodde faktisk det bare var Vinmonopolet som ikke hadde det . ( begrunnet med at man ikke skal kunne kjøpe alkohol på kreditt, men går jo fint og kjøpe med kredittkort når systemet fungerer så henger vel ikke helt på greip) 

hvis flere ikke har reserveløsning er det et problem ja. Uten at jeg skjønner hvorfor en butikk ville valgt en slik løsning .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (18 timer siden):

- Minstekrav til omsetning for å måtte ta imot kontanter og / eller sektoravgrensninger på hvem som skal ta imot kontanter.

- Mulighet til å betale veksel tilbake digitalt / uttalt grense på hvilken beløp man skal kunne veksle (betale en kopp kaffe med en 1000-lapp er jo eksempel på noe som kan gi utfordringer).

Ingen butikker/firmaer er pliktige til å ta et salg- de kan altså velge å nekte å selge varen dersom bestemor kommer med 1000-lapp og skal kjøpe kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljerød skrev (13 minutter siden):

Ingen butikker/firmaer er pliktige til å ta et salg- de kan altså velge å nekte å selge varen dersom bestemor kommer med 1000-lapp og skal kjøpe kaffe.

Øhh, javel? Jeg er ganske sikker på at det er lovpålagt i Norge.

Selvfølgelig er de ikke pålagt å ha ubegrenset veksel, så kaffen kan fort koste mellomlegget de ikke kan veksle, men det handler mer om hvor mye kunden ønsker kaffe…

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljerød skrev (7 minutter siden):

Feil. En 1000 lapp er lovlig betalingsmiddel. Derav disse maskinene med 50, 100, 200, 500 og 1000 osv bak kassa. Kontant har bestandig vært lovlig valuta/betalingsmiddel. Og ja, finnes dem som nekter å ta imot kontanter, men det har dem faktisk ikke lov til sånn reint egentlig

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...