Gå til innhold

Ny lov: Du kan kreve å betale med kontanter

Yellow Eye

Anbefalte innlegg

Baktus2024 skrev (2 minutter siden):

fortelle det til SJ.NO og de andre utenlandske selskapene som har innført sine egne lands lover..

Du er klar over at det er ikke jeg som har bestemt denne loven ikke sant ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Baktus2024 skrev (12 minutter siden):

fortelle det til SJ.NO og de andre utenlandske selskapene som har innført sine egne lands lover..

Akkurat SJ.no er vel ikke problemet her.  Hva dette betyr er vel at EnTur må etablere bilettkontorer. Siden det er de som er ment å være booking operatør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (6 timer siden):

Hvordan får disse eldre ut kontantene sine? Jeg antar ved å gå i en minibank eller lignende? Da er man faktisk i mål mtp å kunne betale med kort i en butikk også.

Jeg har forståelse for mye mtp universell utforming, men å legge til grunn at eldre ikke skal klare å legge et kort på en automat og tidvise taste 4 siffer i 2024 (denne teknologien har nå vært her i 50 år+).. er for meg ganske spesiell.

Det er mer komplisert enn som så. For bestemor handler det mye om trygghetsfølelse og oversikt. Hun liker å kunne telle pengene sine fysisk, slik at hun lett kan planlegge og legge av en viss sum per uke til matvarer, legge til side konkrete, synlige penger til bursdagsgaver, osv. i sitt eget konvoluttsystem. Hun har ikke internett (minstepensjonist, og billigste internett i området koster 750 kr), og ikke smarttelefon fordi hun må ha en med store knapper.

Regninger som ikke er på autotrekk betales via brevgiro. Jeg prøvde å få henne til å bruke telefonbank, men det er så mange tall involvert at det går helt rundt for henne. Hun stoler heller ikke på at hun har hørt riktig. Neste gang har hun helt glemt bort hvordan det skal gjøres. Ja, hun må dessverre bruke bankkortet for å ta ut penger nå, men hun gruer seg like mye til det hver måned, og har skrevet ned pinkoden og lagt den sammen med kortet for å være sikker på å huske den (kjempetrygt...)

Bestemor klarer seg fint alene og er ellers en tøff og oppegående dame, men akkurat digitale ting skaper en enorm utrygghetsfølelse for henne. Jeg skjønner henne godt, for selv jeg som fortsatt er relativt ung synes det begynner å bli veldig mye som skal huskes på av passord, koder og apper. Det å ha muligheten til å bruke kontanter i egen alderdom vil være en trygghet for meg også, dersom det skulle vise seg nødvendig for å få bedre oversikt.   

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (22 minutter siden):

Men burde det ikke være i alle bedrifters interesse å ha flest mulig kunder. 10% er jo mange å utelukke

10% er relativt lite, spesielt hvis du kan kutte prisene så mye som mange av disse nye bedriftene har klart. Kontant ER dyrt. Det er anonyme fysiske verdier som behandles.

Jeg vet ikke om dette er et stort problem; selv om jeg ikke akkurat ser fram til ødelagte bensinstasjoner og ladestasjoner.

Men jeg misliker argumentasjonen fordi den antagelig først og fremst EGENTLIG handler om "jeg foretrekker kontanter..." For den er like arrogant og udelikat som "la oss bli kvitt 1000 lapper!" og "det er bedre med tekniske løsninger" 

Det er NÆRINGEN som skal tilby produkter, og vi skal velge dem.  Lovgivningen så langt har vært godt nok balansert, så det som har vært kontantløst har handlet om det der kontantløst har vært naturlig, og vært et subsett av markedet.

Nå går vi inn å stenger av bedrifter der kontantbehandling ikke er økonomisk forsvarlig. 

Jeg ser ikke noe positivt i det.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antlers skrev (13 minutter siden):

Bestemor klarer seg fint alene og er ellers en tøff og oppegående dame, men akkurat digitale ting skaper en enorm utrygghetsfølelse for henne.

Nevn en butikk/tjeneste som hun er utestengt fra som hun kunne/ville brukt, som ville eksistert med dagens lovverk? 

Hva er hennes gevinst av lovendringen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (9 minutter siden):

Nevn en butikk/tjeneste som hun er utestengt fra som hun kunne/ville brukt, som ville eksistert med dagens lovverk? 

Hva er hennes gevinst av lovendringen?

Jeg vet ikke om alle stedene, siden jeg bruker kort selv og derfor legger mindre merke til slikt, men av de jeg kommer på er det Cutters, lokal tilbudsbutikk som kun tar vipps, Kiosk/butikk på lokalt severdighetssted som kun tar kort. Kiosken på eldresenteret (av alle steder!), hvor hun bare får kjøpt kaffe og vaffel fordi den ansatte forbarmer seg over henne og betaler med egen vipps. I tillegg må hun betale i dyre dommer på steder som bare har kort eller faktura som alternativer, f.eks hos fastlegen hennes hvor hun må betale 75 kr ekstra for giro(!)

Hennes største gevinst er nok mer trygghet, siden vi stadig blir mer digitale og har rykket nærmere og nærmere et kontantløst samfunn. Da er det nok betryggende å kunne lese (i papiravisen så klart :D ) at retten til å bruke kontanter i det minste styrkes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antlers skrev (41 minutter siden):

Det er mer komplisert enn som så. For bestemor handler det mye om trygghetsfølelse og oversikt. Hun liker å kunne telle pengene sine fysisk, slik at hun lett kan planlegge og legge av en viss sum per uke til matvarer, legge til side konkrete, synlige penger til bursdagsgaver, osv. i sitt eget konvoluttsystem. Hun har ikke internett (minstepensjonist, og billigste internett i området koster 750 kr), og ikke smarttelefon fordi hun må ha en med store knapper.

Regninger som ikke er på autotrekk betales via brevgiro. Jeg prøvde å få henne til å bruke telefonbank, men det er så mange tall involvert at det går helt rundt for henne. Hun stoler heller ikke på at hun har hørt riktig. Neste gang har hun helt glemt bort hvordan det skal gjøres. Ja, hun må dessverre bruke bankkortet for å ta ut penger nå, men hun gruer seg like mye til det hver måned, og har skrevet ned pinkoden og lagt den sammen med kortet for å være sikker på å huske den (kjempetrygt...)

Bestemor klarer seg fint alene og er ellers en tøff og oppegående dame, men akkurat digitale ting skaper en enorm utrygghetsfølelse for henne. Jeg skjønner henne godt, for selv jeg som fortsatt er relativt ung synes det begynner å bli veldig mye som skal huskes på av passord, koder og apper. Det å ha muligheten til å bruke kontanter i egen alderdom vil være en trygghet for meg også, dersom det skulle vise seg nødvendig for å få bedre oversikt.   

Det er veldig forståelig at enkelte vil ha behov som avviker fra flertallet behov. Slik du skisserer det forstår jeg godt at kontanter er til hjelp. At man er vant med kontanter og foretrekker dette ut i fra at endring skaper usikkerhet er skjønner jeg også.

Samtidig er det mange faktorer som peker i retning av at kontanter er mindre og mindre utbredt. Å kreve at alle butikker, uansett omsetning, beliggenhet og bransje, likevel skal måtte ta imot kontanter er for meg mindre forståelig. En ny lov burde tatt høyde for utviklingen og at stadig færre bruker kontanter. Her kunne lovgiver skapt forutsigbarhet for alle ved å definere noen grensesnitt som ivaretok hensynene på begge sider av saken.

Vi som etter hvert blir eldre har helt andre forutsetninger enn foregående generasjoner til å ta i bruk nye betalingsmidler. På samme måte som man må venne seg til nye transportmåter, måter å motta informasjon/regninger, media og underholdning er det etter min mening også naturlig at man må venne seg til nye måter å betale for seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antlers skrev (19 minutter siden):

Jeg vet ikke om alle stedene, siden jeg bruker kort selv og derfor legger mindre merke til slikt, men av de jeg kommer på er det Cutters, lokal tilbudsbutikk som kun tar vipps, Kiosk/butikk på lokalt severdighetssted som kun tar kort. Kiosken på eldresenteret (av alle steder!), hvor hun bare får kjøpt kaffe og vaffel fordi den ansatte forbarmer seg over henne og betaler med egen vipps. I tillegg må hun betale i dyre dommer på steder som bare har kort eller faktura som alternativer, f.eks hos fastlegen hennes hvor hun må betale 75 kr ekstra for giro(!)

Hennes største gevinst er nok mer trygghet, siden vi stadig blir mer digitale og har rykket nærmere og nærmere et kontantløst samfunn. Da er det nok betryggende å kunne lese (i papiravisen så klart :D ) at retten til å bruke kontanter i det minste styrkes.

Men hvor går grensen mellom hennes ønskede løsninger og hva resterende 90% av samfunnet er tjent med? Isolert sett er det jo null problem å si at det er kjekt for bestemor at hun får leve akkurat slik hun vil. Men det er jo en annen side av historien her; at en mindre butikk skal måtte ha vekslepenger, nattsafe og sikkerhetstiltak knyttet til kontanthåndtering bare pga et fåtall av kundene. Disse kostnadene må da "alle" andre være med å betale for.. 

For å følge litt opp på innlegget over tenker jeg endringer som kunne kommet inn i denne lovteksten kunne vært;

- Minstekrav til omsetning for å måtte ta imot kontanter og / eller sektoravgrensninger på hvem som skal ta imot kontanter.

- Mulighet til å betale veksel tilbake digitalt / uttalt grense på hvilken beløp man skal kunne veksle (betale en kopp kaffe med en 1000-lapp er jo eksempel på noe som kan gi utfordringer).

- Dato for nedtrapping av kontantbruk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke Staten betale for dette? Siden flere er så i mot å betale for at de gamle som har vært med på å bygge opp landet vårt ikke skal få delta i samfunnet på lik linje med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (13 minutter siden):

Bør ikke Staten betale for dette? Siden flere er så i mot å betale for at de gamle som har vært med på å bygge opp landet vårt ikke skal få delta i samfunnet på lik linje med andre.

De gamle som har vært med å bygge samfunnet sier ingenting om kognitiv kapasitet: dette handler ikke ensidig om gamle, men om mennesker som sliter med grunnleggende funksjoner. 

Og problemet er ikke primært kosten, men hele konsekvenssituasjonen.

Kosten av pengeautomat på bensinstasjon og kontantforvaltning er en ting, kosten av forsikring og erstatning av dem ettersom det blir gjort «uttak», er noe annet. Det at eldre igjen blir et mykt mål, er et tredje. 

Det virker som om politikerene ikke skjønner HVORFOR kontanter er en hodepine for bedriftene.

Men nå iverksettes loven, også ser vi hva konsekvensene blir. Tradisjonelt vet bedrifter hvordan de skal sno seg etter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (26 minutter siden):

Er vi ikke ferdig med å si dette nå når det er barna til de som bygde opp landet som begynner å bli gamle nå? Forøvrig er jeg enig i resten av innlegget

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 minutter siden):

De gamle som har vært med å bygge samfunnet sier ingenting om kognitiv kapasitet: dette handler ikke ensidig om gamle, men om mennesker som sliter med grunnleggende funksjoner. 

Og problemet er ikke primært kosten, men hele konsekvenssituasjonen.

Kosten av pengeautomat på bensinstasjon og kontantforvaltning er en ting, kosten av forsikring og erstatning av dem ettersom det blir gjort «uttak», er noe annet. Det at eldre igjen blir et mykt mål, er et tredje. 

Det virker som om politikerene ikke skjønner HVORFOR kontanter er en hodepine for bedriftene.

Men nå iverksettes loven, også ser vi hva konsekvensene blir. Tradisjonelt vet bedrifter hvordan de skal sno seg etter loven.

Men om de skal forby kontant bruk helt må de slutte å lage kontanter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange er naive når det kommer til at all pengebruk skal være digital (og dermed sporbar). Ønsker vi et samfunn hvor forsikringsselskap, staten, NAV osv. har mulighet til full tilgang til alt vi bruker penger på, og vi vet ingenting om hva fremtiden bringer i forhold til hva som kan brukes mot oss. Se bare på lekkasjen som skjedde i 23 And Me - millioner av DNA-prøver på avveie etter hacking. NAV har jo allerede mange brudd på personvernet bak seg.

Endret av Nostradamus
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Men om de skal forby kontant bruk helt må de slutte å lage kontanter

Men det er jo ikke på bordet i det hele tatt. 

Vi har en lov, som er velbalansert og pragmatisk: regjeringen strammer inn for å tekkes særinteresser. 

Nå ser jeg at den nye loven har en del handlingsrom, så jeg mistenker jeg vet hva Cutters kommer til å bruke, og kafeen på eldrehjemmet kommer nok til å finne en løsning som rammer bestemoren her  oppe, men alt i alt er dette mer skrik enn ull, så av alle forslag, er dette foreløpig ufarlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nostradamus skrev (20 minutter siden):

Jeg tror mange er naive når det kommer til at all pengebruk skal være digital (og dermed sporbar).

Det er ingen premiss at digital pengebruk er sporbar. Det er helt og holdent ett valg av brukerene. 

Men BRUKERENE foretrekker transaksjonsbaserte digitale penger, og jeg kan strengt tatt forstå det.

rent objektivt er det tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (6 timer siden):

Det er jo sånn alle disse kundeklubbene fungerer. En tullete "normal" pris. og pris hvis du lar deg registrere og spore.

Ja og folk lar seg lure gang på gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yellow Eye skrev (På 29.9.2024 den 14.54):

Tirsdag er det kroken på døren for «vi tar kun kortbetaling».

Du er sikkert møtt med «vi tar kun kort her, vi», men fra tirsdag 1. oktober gjelder ikke dette lengre.

Da styrker nemlig regjeringen retten til å betale cash, gjennom konkrete endringer i finansavtaleloven.

Så mange som 600.000 nordmenn er ikke digitale, av ulike årsaker.

Regjeringen mener disse gruppene må ha samme mulighet til å betale som alle andre, og har derfor sørget for at retten til å betale med kontanter styrkes.

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-lov-sikrer-deg-retten-til-a-betale-med-kontanter/s/5-95-2039933

Er dere enige med denne loven ?

Gjelder dette også på loppemarked? Savner å kunne sende barna alene med litt lommepenger (de får ikke ha vipps ennå).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...