Grandidosa83 Skrevet 30. september 2024 #61 Del Skrevet 30. september 2024 (endret) Fru Uperfekt skrev (3 timer siden): Jeg tar ut mine kontanter i bankfilial, minibankene i mitt område er dyre og har en max på 2k pr uttak Det er jo helt greit. Men gitt du klarer å skrive på dette forumet, som antatt er mer teknisk krevende enn å legge et kort på en terminal og slå inn 4 siffer.. antar jeg du ønsker å bruke kontanter av andre grunner enn at det teknisk er krevende? Hvis det bare handler om preferanser vil man jo alltid stange mot framtiden. Og jeg er iboende kritisk til endring selv. Samtidig virker det, som nevnt, bakstreversk for meg å nekte og ta innover seg at en gradvis utvikling skjer. I dag er det jo stadig færre bankfilialer som har kontanter - naturlig nok (pga kostnader). Dette igjen driver flere og flere mot digitale løsninger som igjen gir færre og færre minibanker osv.. og samtidig skal man tvinge alle butikker å ha vekslepenger, nattsafe osv.. Endret 30. september 2024 av Grandidosa83 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 30. september 2024 #62 Del Skrevet 30. september 2024 Donald Duck skrev (19 timer siden): Prøv igjen. Detta tviler jeg veldig på gitt Det er jo sånn alle disse kundeklubbene fungerer. En tullete "normal" pris. og pris hvis du lar deg registrere og spore. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 30. september 2024 #63 Del Skrevet 30. september 2024 Grandidosa83 skrev (32 minutter siden): Vel, det er klart noen vil ha et problem med det meste dessverre Spørsmålet blir jo om man skal la et helt samfunn henge igjen i fortiden fordi man ikke kan tenke alternativt. I dag kan mormor få en klokke/mobil som kan tæppes, man kan betale med ansiktsgjenkjenning på tlf osv. Det vil kreve en tilpassing/opplæring, men er objektivt enklere enn kontanter. Det er jo også en utvikling her.. eldre i dag er jo langt mer digitale enn eldre for 10-20 år siden. Et poeng her, for min del, er jo ikke det er svart/hvitt ingen kontanter eller kontantbetaling. Jeg er mer av den oppfatning at utviklingen skal få gå sin gang og at man ikke skal holde på fortiden «bare fordi». Konsepter som baserer seg på kontantløs betaling bør ikke begrenses mer enn nødvendig. Hun lever ikke lengre, men all den tid loven sier at kontanter er ett tvunget betalingsmiddel, kan ikke hotell og næringslivet bestemme seg for noe annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 30. september 2024 #64 Del Skrevet 30. september 2024 Sefanja skrev (27 minutter siden): Hun lever ikke lengre, men all den tid loven sier at kontanter er ett tvunget betalingsmiddel, kan ikke hotell og næringslivet bestemme seg for noe annet. Poenget med denne diskusjonen er jo om man støtter loven eller ikke.. ikke hva loven sier. Diskusjon er jo gjerne startpunktet til at lover endrer og tilpasser seg samtiden. :) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 30. september 2024 #65 Del Skrevet 30. september 2024 Sefanja skrev (27 minutter siden): Hun lever ikke lengre, men all den tid loven sier at kontanter er ett tvunget betalingsmiddel, kan ikke hotell og næringslivet bestemme seg for noe annet. Så lenge vi er bevist og aksepterer kosten. Men det er et annent perspektiv enn det som handler om din mormor, DET handler om prinsipper. Din mormor handler om helt andre ting, og hun hadde sikkert vært mye mer tjent med tekniske løsninger, siden den manglende evnen til å huske 4 siffer antagelig avdekket mye mer omfattende kognetive begrensninger som påvirket om hun kunne og burde forvalte kontanter. Og det handler om universell utforming og hvordan vi rigger samfunnet, og det er enklere å tilpasse digitalt enn analogt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym-09 Skrevet 30. september 2024 #66 Del Skrevet 30. september 2024 Jeg liker å bruke kontanter enda jeg. Ja kort er lettvint. Men liker også kontant. Men skal være ærlig at det er mye lettere for meg når folk betaler med kort kontra kontakt. Er ikke så lett med kontant når jeg må levere pengene selv. Jeg må å oppbevare det. Også må jeg ta vare på kvitteringen med at jeg har satt inn penger. De lappene er småe så de forsvinner fort. Så jeg er veldig glad med at folk betaler med kort. Lell om det å koster. Men er så mye lettere for meg enn kontanter. Er mye mere jobb med kontanter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 30. september 2024 #67 Del Skrevet 30. september 2024 Grandidosa83 skrev (5 timer siden): Hvordan får disse eldre ut kontantene sine? Jeg antar ved å gå i en minibank eller lignende? Da er man faktisk i mål mtp å kunne betale med kort i en butikk også. Jeg har forståelse for mye mtp universell utforming, men å legge til grunn at eldre ikke skal klare å legge et kort på en automat og tidvise taste 4 siffer i 2024 (denne teknologien har nå vært her i 50 år+).. er for meg ganske spesiell. Man kan ta ut penger på f.eks Kiwi. Man trenger ikke bruke minibank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 30. september 2024 #68 Del Skrevet 30. september 2024 Mardina skrev (9 minutter siden): Man kan ta ut penger på f.eks Kiwi. Man trenger ikke bruke minibank. Ja, og da bruker jo man et bankkort. Poenget mitt er jo at hvis man bruker et minibankkort for å ta ut kontanter.. har man jo langt på vei bevist at barrieren for at enkelte butikker ikke tar kontakter er fraværende. Det er bare så påfallende mange som viser til at det er mange som ikke er teknisk i stand til å bruke digitale løsninger. Spesielt siden bankkort (spesielt) er en såpass gammel teknologi at de aller fleste har hatt den muligheten hele sitt voksne liv. Så har man enkelte som har levd veldig lenge og andre grupper som ikke er i stand til å bruke bankkort, men.. de må jo stort sett ha hjelp til bruk av kontanter også. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spitzy Skrevet 30. september 2024 #69 Del Skrevet 30. september 2024 moho skrev (8 timer siden): Blir vanskelig for idrettslag og andre foreninger som driver kafeer med vaffelsalg og tar betaling for parkering for eksempel. Kanskje må kontingenten for barnas aktivitet økes hvis de må investere i ordninger for kontantstrøm. Også et godt poeng. Pleier og kjøpe kaffe og vaffel med vips på søndager om sommeren for og støtte idrettslaget her, men nå må vel vaffelen opp i 500 kr også på vips for og dekke kostnadene for kontanter? Eller har regjeringen tenkt på og lage unntak her? kaffesjappa jeg pleier og kjøpe kaffe til daglig legger ned nå, liten sjappe uten mulighet til kontanthåndtering . 4 nye arbeidsledige, og gavepakke til de store kjedene fra regjeringen der. om vår bedrift overlever kommer egentlig an på hvor kjipe kundene våre blir. De er vanligvis en hyggelig gruppe mennesker, så håper ikke de hiver seg « jeg har krav på og betale med kontant « trenden. Jeg tror jo de vil vi skal overleve dette, spørsmålet er om de skjønner det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spitzy Skrevet 30. september 2024 #70 Del Skrevet 30. september 2024 Mardina skrev (30 minutter siden): Man kan ta ut penger på f.eks Kiwi. Man trenger ikke bruke minibank. Noen ganger kan man det, men dette er også veldig dyrt for kiwi og de har ikke ubegrenset kontanter. Så du kan ikke belage deg på det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Punhunter Skrevet 30. september 2024 #71 Del Skrevet 30. september 2024 Er så drittlei av disse som betaler type 43 kroner med en 500-lapp og blir fly forbanna når man sier at man dessverre ikke har veksel til å ta imot "MEN DERE ER PLIKTIGE TIL Å TA IMOT KONTANTER!" Joda, vi tar imot kontanter, men når dette er n'te store seddelen på kort tid så kan man ikke trylle frem veksel. Idiotlov. 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet 30. september 2024 #72 Del Skrevet 30. september 2024 (endret) Jeg tolker dette mer som at kort OG kontanter er foretrukket betalingsmiddel. Og at vi ikke ønsker oss inn i en verden hvor hver eneste foretning skal ha hver sin app man må laste ned, registerere seg i, legge inn kortinfo, for så å betale i appen. Alle som har kjørt langtur med elbil før vet hva jeg snakker om. Og i Dyreparken Kristiansand har de lenge operert med en slags egen fiktiv valuta, som man må veksle til når man kommer inn, for så at alle butikker i parken kun tar denne egne valutaen. Når man skal dra igjen, må man veksle tilbake, noe som medfører at man må gå ganske langt tilbake til det ene stedet hvor de veksler, på slutten av dagen når alle ungene er slitne. OG så har vi Vipps, som alle i min generasjon (barn av 80-tallet) elsker, men mine foreldre og mine besteforeldre elsker nødvendigvis ikke den. Enkelte steder kan du faktisk kun betale med Vipps nå (typ kafeer ved fotballarrangementer og lignende). Så det blir litt snevert å kun diskutere kort/kontant. Endret 30. september 2024 av Liljerød skrivefeil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spitzy Skrevet 30. september 2024 #73 Del Skrevet 30. september 2024 Liljerød skrev (4 minutter siden): Jeg tolker dette mer som at kort OG kontanter er foretrukket betalingsmiddel. Og at vi ikke ønsker oss inn i en verden hvor hver eneste foretning skal ha hver sin app man må laste ned, registerere seg i, legge inn kortinfo, for så å betale i appen. Alle som har kjørt langtur med elbil før vet hva jeg snakker om. Og i Dyreparken Kristiansand har de lenge operert med en slags egen fiktiv valuta, som man må veksle til når man kommer inn, for så at alle butikker i parken kun tar denne egne valutaen. Når man skal dra igjen, må man veksle tilbake, noe som medfører at man må gå ganske langt tilbake til det ene stedet hvor de veksler, på slutten av dagen når alle ungene er slitne. OG så har vi Vipps, som alle i min generasjon (barn av 80-tallet) elsker, men mine foreldre og mine besteforeldre elsker nødvendigvis ikke den. Enkelte steder kan du faktisk kun betale med Vipps nå (typ kafeer ved fotballarrangementer og lignende). Så det blir litt snevert å kun diskutere kort/kontant. Barn av 40 tallet elsker også vips i mange tilfeller. Jepp, enkelte steder kan man kun betale med vips. Så nå må de enten legge ned, eller besteforeldrene dine betale det dobbelte . dette handler ikke om at noen få pensjonister ikke bruker vips eller kort, det handler om at man ønsker større arbeidsledighet. Det tør de ikke si . Spennende og lese her fram mot jul , når folk begynner og klage på prisene etter at de fått viljen på vegne av 1 % pensjonister . ( husk tilbake til covid , da gjorde de undersøkelser i forhold til vaksinepass på smartphone, og kom fram til at denne lille gruppen, som også ikke kan bruke vips, primært ikke kunne gå ut heller, så det var en « ikke « gruppe ) får håpe de gjør det samme med kollektiv som med butikker da, så alle må betale dobbelt for og komme seg på jobb igjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 30. september 2024 #74 Del Skrevet 30. september 2024 Fru Uperfekt skrev (12 timer siden): Vi har jo kunne betale med kontanter både på P-automater og bensinpumper før. Ja, alt lar seg løse. Men hvor dyrt vil det ikke bli å installere mynt- og seddelautomater på alt av parkeringsautomater? Og så må det tømmes jevnlig, repareres etter hærverk osv. Et slikt pålegg vil måtte tas inn i sterkt økte parkeringsutgifter for alle. Bensinpumper er et mindre (og forbigående) problem, men hva med alle ladestasjoner? Det er langt flere av de enn det noensinne har vært bensinstasjoner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 30. september 2024 #75 Del Skrevet 30. september 2024 (endret) bvp skrev (12 timer siden): Er du sikker på at det vil koste noe mer? Handler du for la oss si 1000,- i en butikk og betaler med kort må butikken betale 30-40 kroner i transaksjonsgebyr til kortselskapet. Transaksjonsgebyr for 1000,- med BankAxept er maks 1,35. Ganske mye mindre enn 30-40 kroner. Visa og Mastercard via NETS koster 1%, dvs. 10,- for 1000,-. Kontanthåndtering er langt dyrere enn dette. Endret 30. september 2024 av -jk- 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 30. september 2024 #76 Del Skrevet 30. september 2024 Spitzy skrev (1 time siden): Noen ganger kan man det, men dette er også veldig dyrt for kiwi og de har ikke ubegrenset kontanter. Så du kan ikke belage deg på det. Hvis det er så dyrt for Kiwi å ha denne ordningen, hvorfor har de den da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 30. september 2024 #77 Del Skrevet 30. september 2024 Grandidosa83 skrev (2 timer siden): Poenget med denne diskusjonen er jo om man støtter loven eller ikke.. ikke hva loven sier. Diskusjon er jo gjerne startpunktet til at lover endrer og tilpasser seg samtiden. Siden det er 600000 folk i landet som foretrekker å betale kontant, er det ganske rart å ikke støtte det som innføres fra i morra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 30. september 2024 #78 Del Skrevet 30. september 2024 Sefanja skrev (5 minutter siden): Siden det er 600000 folk i landet som foretrekker å betale kontant, er det ganske rart å ikke støtte det som innføres fra i morra. Så under 10% av befolkningen skal definere grensen for hvilke bedrifter som skal være tilgjengelig for resten? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 30. september 2024 #79 Del Skrevet 30. september 2024 Druid skrev (1 minutt siden): Så under 10% av befolkningen skal definere grensen for hvilke bedrifter som skal være tilgjengelig for resten? Men burde det ikke være i alle bedrifters interesse å ha flest mulig kunder. 10% er jo mange å utelukke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 30. september 2024 #80 Del Skrevet 30. september 2024 Yellow Eye skrev (23 timer siden): Tirsdag er det kroken på døren for «vi tar kun kortbetaling». Du er sikkert møtt med «vi tar kun kort her, vi», men fra tirsdag 1. oktober gjelder ikke dette lengre. Da styrker nemlig regjeringen retten til å betale cash, gjennom konkrete endringer i finansavtaleloven. Så mange som 600.000 nordmenn er ikke digitale, av ulike årsaker. Regjeringen mener disse gruppene må ha samme mulighet til å betale som alle andre, og har derfor sørget for at retten til å betale med kontanter styrkes. https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-lov-sikrer-deg-retten-til-a-betale-med-kontanter/s/5-95-2039933 Er dere enige med denne loven ? fortelle det til SJ.NO og de andre utenlandske selskapene som har innført sine egne lands lover.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå