*Mocca* Skrevet 29. september #41 Del Skrevet 29. september Grandidosa83 skrev (8 minutter siden): Nei, dette støtter jeg ikke. For det første er noe litt merkelig med en situasjon hvor folk først går og tar ut penger med bankkort (for hvordan ellers får man tak i kontanter i dag?).. for så å lage et kjempeproblem ut av å betale med det samme kortet i butikken. Argumentet om at man «må ha kontanter» til en krise er også rart. For det første finnes det, og har vært slik i 20 år, reserveløsning for bankkort (betaling uten tilkobling til nett). I de tilfeller nettet er borte «for godt»; hva får folk til å tro at en butikk / folk er villig til å bytte matvarer mot verdiløse(gitt alt har gått til helvette) pengelapper istedenfor? Kostnadene for kontanthåndtering kan være uforholdsmessig høy for mindre butikker. Altså blir det prisdrivende. En større butikk vil nok kanskje oppleve at det er kostnadsnøytralt, men… de butikkene tar gjerne kontanter i dag uansett. For min del mener jeg denne loven, gitt den ble vedtatt, burde hatt en del forbehold/vilkår knyttet til mindre bedrifter og utsalgssteder og ha en gradvis nedtrapping. Slik det blir nå fremstår det bare bakstreversk. Lovverket er det allerede, denne er en tydeliggjøring. Om all kommunikasjon for til helvete så er kontakter fortsatt gyldige og faktisk det eneste man kan bruke. Går ting enda mer til helvete så er det oftest gull, sølv og edelstener..... Eller andre ting samfunnet finner på. Bytte av tjenester og ting i bytte mot andre ting. Slik samfunnet fungerte før man begynte med kontakter og digitale penger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 30. september #42 Del Skrevet 30. september *Mocca* skrev (1 time siden): Eller bare at de som ønsker å selge ting og ja en business, skjønner at eneste betalingsmiddelet de ikke har lov til å nekte eller gjøre seg vanskelig med, er kontanter. Har i utgangspunktet ingen intensjon om å gjøre meg vanskelig, men veksel er faktisk en utfordring der jeg jobber. Vi har svært lav andel kontantomsetning, så og si alle kunder betaler med kort. Ingen banker i nærområdet her har filialer med kontanter vi kan kjøpe veksel hos. Siste mulighet var et postkontor som ble nedlagt i 2022. Veksel kan bestilles via Nokas. En dyr løsning min for arbeidsplass, som vi og andre med tilsvarende lav kontantomsetning blir nødt til å ty til for å ikke bryte loven. Derfor mener jeg at de som ønsker å betale kontant burde være forpliktet til å ha akkurat beløp (eller så nært som mulig). At det er fritt frem å betale 20 kr med en 1000-lapp er i mine øyne hålpløst. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 30. september #43 Del Skrevet 30. september Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Hvorfor? Har du lest informasjonen om hva en trenger å ha i huset ved evt nasjonal krise? Vis skjult innhold Kontanter Man kan fint ha kontantbeholdning i hundrelapper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spitzy Skrevet 30. september #44 Del Skrevet 30. september Sier denne nye loven noe noe om veksel ? Vel, det er uansett kundene som betaler med kort og vips som nå må betale mer for at noen skal betale med kontanter. Jeg skulle ønske de kunne lage et 2 pris system som på buss og tog. 1 pakke smør 30 kr kort, 57 kr kontanter. Da hadde kanskje flere småbedrifter overlevd framover, og vi andre sluppet ytterligere økte priser med denne dyre i idiotiske loven. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spitzy Skrevet 30. september #45 Del Skrevet 30. september Christiane_W skrev (1 time siden): Har i utgangspunktet ingen intensjon om å gjøre meg vanskelig, men veksel er faktisk en utfordring der jeg jobber. Vi har svært lav andel kontantomsetning, så og si alle kunder betaler med kort. Ingen banker i nærområdet her har filialer med kontanter vi kan kjøpe veksel hos. Siste mulighet var et postkontor som ble nedlagt i 2022. Veksel kan bestilles via Nokas. En dyr løsning min for arbeidsplass, som vi og andre med tilsvarende lav kontantomsetning blir nødt til å ty til for å ikke bryte loven. Derfor mener jeg at de som ønsker å betale kontant burde være forpliktet til å ha akkurat beløp (eller så nært som mulig). At det er fritt frem å betale 20 kr med en 1000-lapp er i mine øyne hålpløst. Nettopp, og det er jo kundene som begynte og betale med kort som gjorde at veksel og innskuddsautomater ble nedlagt. Og nå når de har gjort kontanter til en viktig greie igjen. Ja, det regjeringen kunne startet med var jo og bruke noen milliarder på og gjenåpne automatene. Jeg skjønner ikke hvordan denne regelen skal fungere i praksis , for nå har jeg stått i åresvis og sagt at jeg ikke har veksel, etter at jeg ikke fikk kjøpt lenger , og hva er egentlig forskjellen om jeg ikke nå er forplikta til det? Og hvis jeg er forplikta til det, hvor skal jeg få det fra? nei, jeg må reise 1 time for og kjøpe veksel, og det kan jeg ikke for banken har korte åpningstid enn meg. Spent på hvordan dette blir. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moho Skrevet 30. september #46 Del Skrevet 30. september (endret) Blir vanskelig for idrettslag og andre foreninger som driver kafeer med vaffelsalg og tar betaling for parkering for eksempel. Kanskje må kontingenten for barnas aktivitet økes hvis de må investere i ordninger for kontantstrøm. Endret 30. september av moho 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 30. september #47 Del Skrevet 30. september Rosa Gnom skrev (14 timer siden): Jeg er uenig. Er ikke dette det samme som å gå tilbake i tid? Som personen over meg nevner så koster det å håndtere kontanter. Også ett veldig godt argument. Hovedandelen ved Dop salg,kjøp av prostituerte foregår også med kontanter. Ved å fjerne kontanter så gjør man det også vanskeligere for kriminelle. Det er lettere for politiet å spore penger digitalt. Så eldre som bare har kontanter skal bli utestengt og ikke få betale? Kontanter brukes ikke bare av kriminelle. Hvorfor skal politiet ha det lett? 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 30. september #48 Del Skrevet 30. september Sefanja skrev (1 time siden): Så eldre som bare har kontanter skal bli utestengt og ikke få betale? Kontanter brukes ikke bare av kriminelle. Hvorfor skal politiet ha det lett? Hvordan får disse eldre ut kontantene sine? Jeg antar ved å gå i en minibank eller lignende? Da er man faktisk i mål mtp å kunne betale med kort i en butikk også. Jeg har forståelse for mye mtp universell utforming, men å legge til grunn at eldre ikke skal klare å legge et kort på en automat og tidvise taste 4 siffer i 2024 (denne teknologien har nå vært her i 50 år+).. er for meg ganske spesiell. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 30. september #49 Del Skrevet 30. september (endret) *Mocca* skrev (6 timer siden): Lovverket er det allerede, denne er en tydeliggjøring. Om all kommunikasjon for til helvete så er kontakter fortsatt gyldige og faktisk det eneste man kan bruke. Går ting enda mer til helvete så er det oftest gull, sølv og edelstener..... Eller andre ting samfunnet finner på. Bytte av tjenester og ting i bytte mot andre ting. Slik samfunnet fungerte før man begynte med kontakter og digitale penger. Joda, men premisset for diskusjonen er jo om man er enig eller ikke. Vel, mitt poeng vil være at i ingen ordentlig krise vil godta hverken digitale penger eller kontanter i bytte mot mat og vann. Penger i seg selv er jo avhengig av at systemet fungerer og eksisterer. Som du selv skriver er byttehandel antageligvis mer aktuelt, så som et argument for å beholde kontanter er det litt søkt. Etter 30 år som kortbruker (tidligere med kontanter også, men nå bare kort/vippe) har jeg aldri opplevd noe større problem med dette. Sist gang jeg kan huske jeg måtte vente litt i en butikk pga betalingssystem var pga en kontantautomat hang seg opp.. ikke at det er et argument mot kontanter, men heller for å vise at ingen betalingsformer fungerer knirkefritt 100% av tiden - for ja jeg har ventet noen minutter her og der fordi digitale betalingssystemer er nede også. For øvrig er vel min største innsigelse mot denne presiseringen at man velger å legge en list som er så lav at det vil medføre utfordringer for mange mindre betalingsmottakere og at man ikke begynner å legge til rette for at kontanter kan fases ut over tid. Det beste argumentet jeg mener er for kontanter er personvern. Istedenfor kontanter mener jeg da heller lovverket knyttet til sporing og bruk av disse dataene burde vært styrket betraktelig. Endret 30. september av Grandidosa83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 30. september #50 Del Skrevet 30. september *Mocca* skrev (7 timer siden): At de kan ta betalt elektronisk ja, det var aldri vært ulovlig. Men elektronisk er det eneste man har kunnet nekte, lovverk har egentlig vært der hele veien for at kontanter ikke kan nektes å ha imot. Dette er en tydeliggjøring av lovverket, slik at alle får med seg at kontanter har man ikke lov å nekte å ta imot. Poenget er at Cutters er designet rundt at det ikke er kontantbehandling. Hvis de må innføre det, må de endre hele konseptet, og siden det er en fundementalt del av bedriften, må hele organisasjonen endres. Siden det først og fremst handler om steder med fast utsalgsted, tror jeg en del dugnads kafeer slipper unna, og kollektivtrafikken og bensinstasjonen slipper unna med kontantautomater. Men nye konsepter som Cutters er nå ulovlige. Det som irriterer meg, er argumentasjonen om eldre. Det er ingen eldre idag som ikke har brukt kort i 30- 40 år, og eldre var de første vi lærte opp til å bruke kort fordi politiet og politikerene var lei av at eldre ble ranet jevnlig etter at de hadde vært å hentet trygda. Over de samme 40 årene har kortbruken både blitt enklere, men også infrastrukturen dårligere: vi har VALGT alle ulempene som vi har med kort : vi pleide ha reserveløsninger. De eldre som nå sliter med kort, kommer til å slite med kontanter. Om ikke annet fordi de igjen blir vandrende bankautomater for folk med en kjøkkenkniv og en akutt behov for penger . 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 30. september #51 Del Skrevet 30. september Grandidosa83 skrev (2 minutter siden): Det beste argumentet jeg mener er for kontanter er personvern. Istedenfor kontanter mener jeg da heller lovverket knyttet til sporing og bruk av disse dataene burde vært styrket betraktelig. Vi har teknologi for kontantkort som beskytter personvern. De er aktivt valgt vekk. Litt usikker på om de er ulovlige, eller at folk generelt føler det er tryggere med transaksjonsbaserte kort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 30. september #52 Del Skrevet 30. september Brunello skrev (5 timer siden): Man kan fint ha kontantbeholdning i hundrelapper. Ikke om en skal følge rådene og er mer enn 1 pers i heimen. I lommeboken min har jeg alltid 3-5k den hadde blitt temmelig feit om jeg byttet ut sedlene som er høyere enn 100 med 100 lapper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 30. september #53 Del Skrevet 30. september Grandidosa83 skrev (1 time siden): Hvordan får disse eldre ut kontantene sine? Jeg antar ved å gå i en minibank eller lignende? Da er man faktisk i mål mtp å kunne betale med kort i en butikk også. Jeg har forståelse for mye mtp universell utforming, men å legge til grunn at eldre ikke skal klare å legge et kort på en automat og tidvise taste 4 siffer i 2024 (denne teknologien har nå vært her i 50 år+).. er for meg ganske spesiell. Jeg tar ut mine kontanter i bankfilial, minibankene i mitt område er dyre og har en max på 2k pr uttak 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 30. september #54 Del Skrevet 30. september Christiane_W skrev (6 timer siden): Har i utgangspunktet ingen intensjon om å gjøre meg vanskelig, men veksel er faktisk en utfordring der jeg jobber. Vi har svært lav andel kontantomsetning, så og si alle kunder betaler med kort. Ingen banker i nærområdet her har filialer med kontanter vi kan kjøpe veksel hos. Siste mulighet var et postkontor som ble nedlagt i 2022. Veksel kan bestilles via Nokas. En dyr løsning min for arbeidsplass, som vi og andre med tilsvarende lav kontantomsetning blir nødt til å ty til for å ikke bryte loven. Derfor mener jeg at de som ønsker å betale kontant burde være forpliktet til å ha akkurat beløp (eller så nært som mulig). At det er fritt frem å betale 20 kr med en 1000-lapp er i mine øyne hålpløst. I slike tilfeller må man være løsningsorientert, din arbeidsplass er nok ikke eneste i mils omkrets. Da må det gjøres slik vi gjorde før, spørre naboen. Vi hadde slike utfordringer for 10 og 20 år siden også i butikk, vi løste det. Siden det er vårt ansvar å kunne veksle også, så måtte vi ta den jobben, eventuelt gi varen billigere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 30. september #55 Del Skrevet 30. september Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Ikke om en skal følge rådene og er mer enn 1 pers i heimen. I lommeboken min har jeg alltid 3-5k den hadde blitt temmelig feit om jeg byttet ut sedlene som er høyere enn 100 med 100 lapper. Man har ikke kontantbeholdning for krisesituasjoner i lommeboken. Den legges på et sikkert sted hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 30. september #56 Del Skrevet 30. september Brunello skrev (2 minutter siden): Man har ikke kontantbeholdning for krisesituasjoner i lommeboken. Den legges på et sikkert sted hjemme. Det er så, men siden en helt vanlig handlekurv koster i underkant av 1000 kr, og mange andre tjenester som frisør og taxi også ender opp i det området, betyr det at man gjerne trenger 3-5 tusen i lommeboka jevnlig. og selv i 500 lapper er det relativt mye papir. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 30. september #57 Del Skrevet 30. september Druid skrev (10 minutter siden): Det er så, men siden en helt vanlig handlekurv koster i underkant av 1000 kr, og mange andre tjenester som frisør og taxi også ender opp i det området, betyr det at man gjerne trenger 3-5 tusen i lommeboka jevnlig. og selv i 500 lapper er det relativt mye papir. Man trenger ikke det. Man kan betale med kort eller telefonen. Her på kontoret har ingen lommebok lenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 30. september #58 Del Skrevet 30. september Brunello skrev (Akkurat nå): Man trenger ikke det. Man kan betale med kort eller telefonen. Her på kontoret har ingen lommebok lenger. Poenget er at man argumenterer for å bruke sedler i erstatning for kort og mobil, og diskusjonen om avvikling av 1000 lappen. Hele årsaken er jo for at flere eldre (og luditter) i større grad skal slippe å forholde seg til kort og mobil. Det er gæli nok om bestemor skal måtte løpe rundt som minibank om hun i tillegg skal ha en portmonee som bugner som en. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 30. september #59 Del Skrevet 30. september Grandidosa83 skrev (3 timer siden): Hvordan får disse eldre ut kontantene sine? Jeg antar ved å gå i en minibank eller lignende? Da er man faktisk i mål mtp å kunne betale med kort i en butikk også. Jeg har forståelse for mye mtp universell utforming, men å legge til grunn at eldre ikke skal klare å legge et kort på en automat og tidvise taste 4 siffer i 2024 (denne teknologien har nå vært her i 50 år+).. er for meg ganske spesiell. Vi måtte hjelpe mormor å ta ut penger. Ikke alle klarer å huske koder 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 30. september #60 Del Skrevet 30. september Sefanja skrev (17 minutter siden): Vi måtte hjelpe mormor å ta ut penger. Ikke alle klarer å huske koder Vel, det er klart noen vil ha et problem med det meste dessverre Spørsmålet blir jo om man skal la et helt samfunn henge igjen i fortiden fordi man ikke kan tenke alternativt. I dag kan mormor få en klokke/mobil som kan tæppes, man kan betale med ansiktsgjenkjenning på tlf osv. Det vil kreve en tilpassing/opplæring, men er objektivt enklere enn kontanter. Det er jo også en utvikling her.. eldre i dag er jo langt mer digitale enn eldre for 10-20 år siden. Et poeng her, for min del, er jo ikke det er svart/hvitt ingen kontanter eller kontantbetaling. Jeg er mer av den oppfatning at utviklingen skal få gå sin gang og at man ikke skal holde på fortiden «bare fordi». Konsepter som baserer seg på kontantløs betaling bør ikke begrenses mer enn nødvendig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå