Gå til innhold

Ny lov: Du kan kreve å betale med kontanter


Yellow Eye

Anbefalte innlegg

Tirsdag er det kroken på døren for «vi tar kun kortbetaling».

Du er sikkert møtt med «vi tar kun kort her, vi», men fra tirsdag 1. oktober gjelder ikke dette lengre.

Da styrker nemlig regjeringen retten til å betale cash, gjennom konkrete endringer i finansavtaleloven.

Så mange som 600.000 nordmenn er ikke digitale, av ulike årsaker.

Regjeringen mener disse gruppene må ha samme mulighet til å betale som alle andre, og har derfor sørget for at retten til å betale med kontanter styrkes.

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-lov-sikrer-deg-retten-til-a-betale-med-kontanter/s/5-95-2039933

Er dere enige med denne loven ?

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hvorfor ikke? Hadde jeg tenkt i utgangspunktet. Men.... Jeg har ikke noe i mot at noen bruker kontanter. Men er litt bekymret for hvem som ender opp med regningen for cash-håndteringen og det merarbeidet butikkene får av dette. Kundene ender vel opp med å betale i form av økte priser, tenker jeg. Så vi må alle betale for noen få som enda ikke klarer å karre seg inn i 2024 og betale med kort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig. Er ikke dette det samme som å gå tilbake i tid? Som personen over meg nevner så koster det å håndtere kontanter. Også ett veldig godt argument. Hovedandelen ved Dop salg,kjøp av prostituerte foregår også med kontanter. Ved å fjerne kontanter så gjør man det også vanskeligere for kriminelle. Det er lettere for politiet å spore penger digitalt.

Endret av Rosa Gnom
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (6 minutter siden):

Ja, hvorfor ikke? Hadde jeg tenkt i utgangspunktet. Men.... Jeg har ikke noe i mot at noen bruker kontanter. Men er litt bekymret for hvem som ender opp med regningen for cash-håndteringen og det merarbeidet butikkene får av dette. Kundene ender vel opp med å betale i form av økte priser, tenker jeg. Så vi må alle betale for noen få som enda ikke klarer å karre seg inn i 2024 og betale med kort.

Du tror ikke Visa, Nets og bankene tar seg betalt for kortbruken din?

  • Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (Akkurat nå):

Du tror ikke Visa, Nets og bankene tar seg betalt for kortbruken din?

Det snakkes jo hele tiden om hvor dyrt det er med kontantbruk, så ja, jeg tror det er dyrere. Kortterminalene koster å leie og ha i butikken, det er klart. Men kontanter er dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pris for varen: 20.000 kr. Men! Rabatt for å betale med kort, da får du 19950,- i rabatt". Enkelt. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (1 minutt siden):

Det snakkes jo hele tiden om hvor dyrt det er med kontantbruk, så ja, jeg tror det er dyrere. Kortterminalene koster å leie og ha i butikken, det er klart. Men kontanter er dyrere.

Det er jeg ganske sikker på også. Tenk håndtering,oppbevaring,transport,sikkerhet kontanter fører med seg. Jeg ser kun positive sider ved å fjerne kontanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt talt har de vel ikke hatt lov til å nekte. Kontanter er ett tvunget betalingsmiddel ifølge loven.

Ja takk til begge deler!

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempebra. Jeg jobber med universell utforming selv og ser hvordan folk blir ekskludert fra samfunnet på utallige måter. Dette var en av dem og denne rettigheten er til stor hjelp, særlig for eldre som er vant til å håndtere kontanter.

Selv om jeg jobber innenfor digital transformasjon synes jeg digitaliseringen er overdrevet. Det er en prosess som raser av gårde i full fart med dårlige risikovurderinger og lite konsekvenstenking. Det snakkes lite om hvordan det digitale samfunnet ekskluderer mange grupper, bl.a. pga utstrakt bruk av betaling via apper.

Det handler også om beredskap. Banksystemer kan angripes og dataangrep blir mer avanserte for hver dag som går. Om ingen kan betale med kort i flere dager, vil alle være takknemlige for at butikker klarer å håndtere kontanter.

Jeg ser argumentet med at det tilrettelegger for kriminelle, men at kapital kun skal eksistere digitalt er vi ikke forberedt på.

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe mange tilrettelegger. Eksempelvis går en lett forbi et forbud dersom varen eller tjenesten må bestilles på nett. Hos frisørkjeden cityers er det vel bestilling av time på nett. Da kan man legge inn betaling samtidig.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (1 time siden):

Jeg er uenig. Er ikke dette det samme som å gå tilbake i tid? Som personen over meg nevner så koster det å håndtere kontanter. Også ett veldig godt argument. Hovedandelen ved Dop salg,kjøp av prostituerte foregår også med kontanter. Ved å fjerne kontanter så gjør man det også vanskeligere for kriminelle. Det er lettere for politiet å spore penger digitalt.

Dette argumentet at kontanter i hovedsak brukes av kriminelle til å gjøre kriminelle ting fungerer ikke, all den tid både hvitvasking av penger elektronisk og bruk av digitale penger _også_ brukes av kriminelle. Skal vi fjerne absolutt alt som blir benyttet av kriminelle til å kjøpe tjenester og ulovlig gods vil vi sitte igjen med.... ingenting.

Endret av Bålkaffe
skrivefeil
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri kontanter selv lenger.

Men av prinsipp mener jeg det må være lov så lenge vi i det hele tatt har kontanter. Det burde være åpenbart.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjompen skrev (20 minutter siden):

"Pris for varen: 20.000 kr. Men! Rabatt for å betale med kort, da får du 19950,- i rabatt". Enkelt. 

Prøv igjen. Detta tviler jeg veldig på gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (4 minutter siden):

Dette argumentet at kontakter i hovedsak brukes av kriminelle til å gjøre kriminelle ting fungerer ikke, all den tid både hvitvasking av penger elektronisk og bruk av digitale penger _også_ brukes av kriminelle. Skal vi fjerne absolutt alt som blir benyttet av kriminelle til å kjøpe tjenester og ulovlig gods vil vi sitte igjen med.... ingenting.

Jo, det vil fungere. Ikke 100% men det vil fungere. Kriminalitet vil vi aldri kvitt. Det kreves en god del kompetanse for å kunne skjule penger digitalt ifra politiet. Den kompetansen er det langt ifra alle som har. Dette vil da være med på å heve terskelen og gjøre det enklere for politiet å ta de "dummeste". Mer miljøvennlig er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svaret skrev (8 minutter siden):

Dette er å gå tilbake til folks rettigheter. "Å gå tilbake i tid" eller å referere til ideere som om de hører til i tiden er det dummeste, mest intetsigende og meningsløse og pådriver av den mest absurde, bortkastede og bisarre perioden vi har hatt i den vestlige verden noen sinne. Dette er et av mange konservative og tradisjonrike RIKTIGE tiltake og holdninger som kommer tilbake og som vil fri oss fra den elendigheten og det hullet vi har gravd oss ned i i 60 år.

Nå er det jo slik at verden utvikler seg. Kontanter er allerede på vei ut og har vært det i flere år. Dette er noe som kommer til å ta flere år. Skjer nok ikke med det første,men jeg er overbevist om at vi en dag kommer til ett kontantløst samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosa Gnom skrev (7 minutter siden):

Jo, det vil fungere. Ikke 100% men det vil fungere. Kriminalitet vil vi aldri kvitt. Det kreves en god del kompetanse for å kunne skjule penger digitalt ifra politiet. Den kompetansen er det langt ifra alle som har. Dette vil da være med på å heve terskelen og gjøre det enklere for politiet å ta de "dummeste". Mer miljøvennlig er det også.

Uansett hva slags type valuta eller betalingsmiddel de kriminelle bruker, vil ikke det å fjerne tilgangen på ett av de kunne slå ned på kriminalitet.

Man trenger ikke å ha inneha teknisk kompetanse idag for å kunne skjule hva man kjøper, det finnes betalingstjenester som gjør dette for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (Akkurat nå):

Uansett hva slags type valuta eller betalingsmiddel de kriminelle bruker, vil ikke det å fjerne tilgangen på ett av de kunne slå ned på kriminalitet.

Man trenger ikke å ha inneha teknisk kompetanse idag for å kunne skjule hva man kjøper, det finnes betalingstjenester som gjør dette for deg.

Stikkordet her blir vel mer forebygging. Ola på 14 år som skal kjøpe hasj av sin dealer har selvfølgelig mindre kompetanse enn de større dealerene. Hvilke betalingstjenester kan man kjøpe som fjerner alt av spor mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (5 minutter siden):

Stikkordet her blir vel mer forebygging. Ola på 14 år som skal kjøpe hasj av sin dealer har selvfølgelig mindre kompetanse enn de større dealerene. Hvilke betalingstjenester kan man kjøpe som fjerner alt av spor mener du?

Ola på 14 er ett Google søk unna å vite hvordan han kan betale dealeren sin med digital valuta og tips til å gjøre den betalingen helt anonym og usporbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noe fornuftig fra regjeringen. Jeg betaler selv med kontanter kun når systemene er nede. Eller når de vil ha betaling med vipps og det allerede er lang kø, da går kontanter raskere. Kontanter er nok borte om noen år, men vi må forholde oss til den virkeligheten som er i dag, ikke hvordan det blir når alle er 100% digitale. Alt digitalt er dessuten sårbart og ustabilt.

Jeg håper dette også skal gjelde på kollektivtransport osv, men tviler kanskje på det? Som et minimum bør man få betale med kort, som de får til på kollektiven andre steder. Eldre skal ikke måtte kjøpe smarttelefon for å få benytte seg av offentlig transport. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...