Gå til innhold

Sukker og humør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen andre som også merker at de blir mer engstelige, dystre og sinte når man spiser mye sukker regelmessig? 

Anonymkode: cfda1...31d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt. Har det bedre mentalt når jeg spiser lavkarbo.

Anonymkode: 027c7...ac7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen andre som også merker at de blir mer engstelige, dystre og sinte når man spiser mye sukker regelmessig? 

Anonymkode: cfda1...31d

 

Ja. Kan føle meg sint etter å ha spist godteri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen andre som også merker at de blir mer engstelige, dystre og sinte når man spiser mye sukker regelmessig? 

Anonymkode: cfda1...31d

Nei.

Spiser endel sukker regelmessig, aldri opplevd å være verken engstelig, dyster eller sint :) 

Dette sitter nok mer i huet ditt, og er placebo.

Ingen link mellom psykisk helse og inntak av sukker, men troa har hjulpet så mange :D 

Hadde det vært noe som helst link, slik du spør om, så hadde alle med diabetes type 1 vært engstelige, dystre og sinte, fordi hos oss med diabetes er jo blodsukkeret titt og stadig høyt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt blodsukker kan gi irritasjon /sinne

Har diabetes og kan bli hissig når sukker er høyt.

Anonymkode: 6f4e7...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Høyt blodsukker kan gi irritasjon /sinne

Har diabetes og kan bli hissig når sukker er høyt.

Anonymkode: 6f4e7...29e

Jeg har type 1, aldri blitt hissig av høyt blodsukker. 

Trøtt kanskje, går ofte på do, tørst, men ikke hissig. Har du målt når du er «hissig», og faktisk sjekket at blodsukkeret er høyt hver gang? Det har jeg litt vaksleig for å tro at du har, så kanskje du skal være litt mer forsiktig med å bare anta?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blueberrymuffin skrev (2 timer siden):

Nei.

Spiser endel sukker regelmessig, aldri opplevd å være verken engstelig, dyster eller sint :) 

Dette sitter nok mer i huet ditt, og er placebo.

Ingen link mellom psykisk helse og inntak av sukker, men troa har hjulpet så mange :D 

Hadde det vært noe som helst link, slik du spør om, så hadde alle med diabetes type 1 vært engstelige, dystre og sinte, fordi hos oss med diabetes er jo blodsukkeret titt og stadig høyt :P 

 

Fordi *du* aldri har opplevd det... du påsto i en annen tråd at mat overhodet ikke har sammenheng med psykisk helse. Jeg tilbakeviste med link til akkurat det motsatte av din påstand. Du er like påståelig og arrogant. Trist for deg. 

Anonymkode: 1ab3e...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (1 time siden):

Det har jeg litt vaksleig for å tro at du har, så kanskje du skal være litt mer forsiktig med å bare anta?

 

Du snakker jo utifra din egen erfaring, hvorfor lar du ikke andre gjøre det samme? For ditt evidensgrunnlag gjelder, ergo skal andres evidensgrunnlag være like gyldig.

Anonymkode: 1ab3e...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol nok en grunn til at jeg lever på kanten med min mentale helse.

Anonymkode: 258d3...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (2 timer siden):

Nei.

Spiser endel sukker regelmessig, aldri opplevd å være verken engstelig, dyster eller sint :) 

Dette sitter nok mer i huet ditt, og er placebo.

Ingen link mellom psykisk helse og inntak av sukker, men troa har hjulpet så mange :D 

Hadde det vært noe som helst link, slik du spør om, så hadde alle med diabetes type 1 vært engstelige, dystre og sinte, fordi hos oss med diabetes er jo blodsukkeret titt og stadig høyt :P 

Det er absolutt link mellom kosthold og psykisk helse, jo! 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

 

Fordi *du* aldri har opplevd det... du påsto i en annen tråd at mat overhodet ikke har sammenheng med psykisk helse. Jeg tilbakeviste med link til akkurat det motsatte av din påstand. Du er like påståelig og arrogant. Trist for deg. 

Anonymkode: 1ab3e...5cb

Personangrep ja. Da har du ikke gode argumenter når du må ty til det.

Endret av Blueberrymuffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (På 29.9.2024 den 18.00):

Dette sitter nok mer i huet ditt, og er placebo.

Ingen link mellom psykisk helse og inntak av sukker, men troa har hjulpet så mange :D 

Hadde det vært noe som helst link, slik du spør om, så hadde alle med diabetes type 1 vært engstelige, dystre og sinte, fordi hos oss med diabetes er jo blodsukkeret titt og stadig høyt :P 

Mat som inneholder sukker og fett gjør at hjernen utløser "feel-good"-stoffer som dopamin og serotonin, og kan absolutt påvirke den psykiske helsen. forskning.no 

Forskningsgrunnlaget er ikke der at man kan si at ernæring er årsaken til psykisk uhelse, men gir et solid grunnlag for at man kan konkludere med at det er en sammenheng mellom kosthold og psykisk helse, i følge Folkehelseinstituttet

Hovedårsaken ser imidlertid ikke til å være høyt blodsukker i seg selv, men heller blodsukkerfallet som påstår etterpå. Angst og sinne blant diabetespasienter med lavt blodsukker er ikke akkurat noe nytt fenomen heller.

I likhet med at andre stoffer som koffein og nikotin gjør at hjernen frigjør "feel-good"-stoffer, så får man abstinenser av sukker-"mangel", og man kan bli gretten og engstelig, som folk også opplever ved røykestopp eller "mangel" på morgenkaffeen. 

Alle mennesker reagerer ulikt på stoffer som koffein, sukker og nikotin, og noen er mer utsatte for "avhengighet" og dermed også mer utsatt for å oppleve mer merkbare abstinenser enn andre. 

Anonymkode: bd4c5...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke,kjenner ingen forskjell på meg selv. Men synes de rundt meg blir gladere og snillere av sukker/karbo.  De jeg omgås med blir da bare sinte og kranglete når dem ikke har spist på lenge.  Gi dem et sukkertøy så er alt på topp igjen. 

Anonymkode: f572f...9c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 19.37):

Jeg aner ikke,kjenner ingen forskjell på meg selv. Men synes de rundt meg blir gladere og snillere av sukker/karbo.  De jeg omgås med blir da bare sinte og kranglete når dem ikke har spist på lenge.  Gi dem et sukkertøy så er alt på topp igjen. 

Anonymkode: f572f...9c0

Har det slik med mine narkomane venner også. Når de er tomme blir de gretne og urolige. Men med det samme de får morfin og valium er de blide igjen. Så det er tydelig at narkotika er godt for humøret! :)

Anonymkode: 027c7...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusavhengighet og sukkeravhengighet er to sider av samme sak. 

Anonymkode: 37029...d0e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rusavhengighet og sukkeravhengighet er to sider av samme sak. 

Anonymkode: 37029...d0e

Ikke helt det samme da. Du kan kjøre bil og være oppegående på sukker. Du beholder også hjernekapasiteten og bevisstheten. Ikke mister du familien din eller kontrollen over din egen kropp heller. Nesa di kollapser heller ikke, og du får ikke åpne sår. Du klarer å opprettholde hygienen og økonomien. 

Er enig i avhengighet, men dammenlign det heller med kaffe. Ikke begynn å ufsrliggjør rus, det er det verste du kan utsette kroppen din for og straks vegen til en ugjenkjennelige kropp og svekket sinn.

Anonymkode: 258d3...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke helt det samme da. Du kan kjøre bil og være oppegående på sukker. Du beholder også hjernekapasiteten og bevisstheten. Ikke mister du familien din eller kontrollen over din egen kropp heller. Nesa di kollapser heller ikke, og du får ikke åpne sår. Du klarer å opprettholde hygienen og økonomien. 

Er enig i avhengighet, men dammenlign det heller med kaffe. Ikke begynn å ufsrliggjør rus, det er det verste du kan utsette kroppen din for og straks vegen til en ugjenkjennelige kropp og svekket sinn.

Anonymkode: 258d3...7eb

Neida, selvfølgelig er rus mye mer alvorlig, men de binder seg til de samme reseptorene i hjernen og skaper følelse av glede og velvære. 

Anonymkode: 37029...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke helt det samme da. Du kan kjøre bil og være oppegående på sukker. Du beholder også hjernekapasiteten og bevisstheten. Ikke mister du familien din eller kontrollen over din egen kropp heller. Nesa di kollapser heller ikke, og du får ikke åpne sår. Du klarer å opprettholde hygienen og økonomien. 

Er enig i avhengighet, men dammenlign det heller med kaffe. Ikke begynn å ufsrliggjør rus, det er det verste du kan utsette kroppen din for og straks vegen til en ugjenkjennelige kropp og svekket sinn.

Anonymkode: 258d3...7eb

Kaffe gir ikke overvekt, diabetes og karies og forkorter sannsynligvis ikke livet. Ikke ufarliggjør sukker.

Anonymkode: 027c7...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir nedtrykt. Ikke som i depremert bare trist og nedstemt. 

Anonymkode: 77bae...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (På 29.9.2024 den 18.26):

Jeg har type 1, aldri blitt hissig av høyt blodsukker. 

Trøtt kanskje, går ofte på do, tørst, men ikke hissig. Har du målt når du er «hissig», og faktisk sjekket at blodsukkeret er høyt hver gang? Det har jeg litt vaksleig for å tro at du har, så kanskje du skal være litt mer forsiktig med å bare anta?

Ja har målt. Dessverre gir høyt sukker irritasjon og sinne.

Anonymkode: 6f4e7...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...