AnonymBruker Skrevet 29. september #61 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det grusomt å bare stille et spørsmål? Ts sier jo ikke at det ER sånn Anonymkode: bca3b...a66 Det handler om måten man velger å fremstille ting på. Hun kan stille et spørsmål om "jeg har opplevd at en del menn virker uberørt av tragiske ting og lurer litt på hvorfor det er sånn?". Det handler det om nysgjerrighet rundt spørsmålet, men her presenterer TS allerede sin egen løsning som da at menn må være blottet for empati og det er ingen løsning fordi vi har mange flotte, vakre og empatiske menn her i landet. Det som da burde være debatteres og som en annen ymtet frempå tidligere i tråden er - hvorfor kan det være sånn at menn føler at det ikke er sosialt akseptert å vise sine følelser? Anonymkode: 5718e...8eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 29. september #62 Del Skrevet 29. september For å svare seriøst på spørsmålet har menn generelt store evner til empati. Så finnes det individer av begge kjønn som mangler dette. Det har vi diagnoser på. Det som ofte gjør ting vanskelig for menn (og kvinner i relasjon til menn) er at mange menn får betydelig dårligere sosial opplæring angående å håndtere svært nære sosiale relasjoner og å snakke om og vise følelser enn det kvinner oftest får. Til dels av ulike forventninger etter kjønn, som henger i fremdeles i mange miljøer og på ulike måter, men antagelig mest gjennom at kvinner fra tidlig alder har svært nære, tette og krevende vennskap, hvor vi deler følelser og utfordringer, og hvor man avvises som nær venninne dersom man tenker på seg selv først og fremst og ikke tar hensyn til våre venninner. Vi blir derfor drillet i å ta hensyn til andre/gruppen rundt oss fra tidlig alder. Gutter har mer vennskap hvor å gjøre aktiviteter sammen står i fokus. Å ha samme interesse og fungere sammen i dem er båndet mellom gutter mer enn å fungere sammen emosjonelt og i en praktisk som ivaretar hverandres følelser og emosjonelle behov også. At gutter også får mer drilling i å ikke vise følelser så mye (ofte av akkurat venner, fordi dette slås ned på/ertes/tas avstand fra- noe som også må komme fra et sted, så voksne rundt dem er ikke uskyldige i dette) medfører at der jenter drilles i å være empatiske fra tidlig alder lærer gutta mer at man skal holde ting for seg selv og til dels også avvise og føle ubehag angående emosjonelle temaer og uttrykk. For å virkelig lære å utrykke seg angående følelser og vise empati er gutter derfor mer avhengig av en familie som vektlegger og krever at de gjør dette, for gjennom vennskap blir det i liten grad lært, og heller slått ned på. Noen gutter er likevel så heldige at de har 1-2 venner de likevel kan utvikle slikt gjennom, eller venninner, men i utvidet bekjentskapskrets og sammen med gutter de ikke kjenner så nært lærer gutta at slikt slås ned på og er grunnlag for å bli gjort til latter. Alt i alt går vi kvinner og menn inn i det å skulle ha en så nær relasjon som et forhold er med høyst ulik sosial opplæring, og dette skaper mange utfordringer mellom kvinner og menn, for det som er absolutt naturlig for kvinner angående å tenke på følelser og behov hos partner også er ikke så innarbeidet hos menn fra tidlig alder. Med mindre de altså har en familie som har lært dem at i nære relasjoner er slikt viktig. En forutsetning for å fungere godt i nære relasjoner. I verste fall kan da menn fortsette guttetrenden med å slå ned på og latterliggjøre det emosjonelle deres partner gir uttrykk for, og selv vegre seg for å gjøre det på "umanndige måter". (Mens "manndige måter som aggresjon, avvisning og kulde er hva de har i sitt "verktøy " for å håndtere slikt.) I beste fall har de en familie som har lært dem opp godt tross dette, og i nest beste fall lærer menn å møte slikt når de kommer i forhold til kvinne(r). Så ulik sosial opplæring gir utfordringer for mange par. Ikke at menn ikke har evner til empati og følelser. Verktøy for å bruke dette godt/automatisk og håndtere slikt godt er de bare ikke så godt drillet i som kvinner. Kvinner som tidlig i livet ble avvist av andre kvinner fordi de i utgangspunktet var dårlig på slikt, og derfor ikke ble nær venninne eller del av en krets å utvikle seg godt i, har oftest heller ikke lært dette godt nok. Denne automatiserte vurdering av hvordan hva vi sier og gjør påvirker dem vi har nær relasjon til. Det blir dessverre slik at kvinner som har god opplæring i slikt ofte blir taperne i relasjon med menn som ikke har blitt drillet tilsvarende i slikt. I det minste i starten av og gjennom forhold med menn som ikke er flink til slikt. Menn blir derimot taperne angående dette angående at de for ofte og egentlig unødvendig ender opp med å bli forlatt av en de egentlig har oppriktige følelser for på grunn av dette, så begge kjønn er best tjent med at menn har fått slik opplæring av familie, eller lærer når de kommer i relasjon til kvinner. Evnen er der. I de fleste. Jeg tror også det er en fordel for både kvinner og menn å være bevisst på hvor ulik sosial opplæring kvinner og menn får angående dette, for (med unntak av menn som bare er helt avstengt) vil kvinner være tjent med å vite dette, og dermed kommunisere i henhold til forståelse av dette istedenfor å bare bli sjokkert og lamslått av "dette burde han forstå helt av seg selv ", og sette tydelige ord på ting, og menn er tjent med å innse dette for å erkjenne at de har litt å lære på feltet for å fungere godt sammen med en kvinne, i en så nær og krevende relasjon som et forhold er. For hun er ingen kompis. I et forhold fungerer det dårlig å være en tøffing som avviser emosjonelle uttrykk og holder tanker og følelser for seg selv. Da går det galt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 29. september #63 Del Skrevet 29. september (endret) Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring, diskriminerende ytringer, avsporinger og tilhørende svar. Den er i tillegg flyttet fra underforumet Vennskap og sosiale relasjoner til underforumet Skråblikk og generaliseringer. Rhodiola, adm. Endret 29. september av Rhodiola etterfølgende innlegg ble slettet for avsporing den 29.09.24 kl. 17:40. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 29. september #64 Del Skrevet 29. september Rosa Gnom skrev (3 timer siden): Ikke meg du siterte, men Her har du en artikkel om tema. Kjønnsforskjeller i tenkningsdisposisjoner, målt av REI, var tydelige i vårt utvalg av helsearbeidere over et bredt aldersspenn. I samsvar med tidligere funn blant yngre voksne, viste menn en høyere preferanse for rasjonell prosessering enn kvinner, og kvinner foretrakk mer erfaringsbasert prosessering enn menn. Økende alder var assosiert med en avtagende preferanse for erfaringsmessig bearbeiding og rasjonell bearbeiding. Videre forskning ved bruk av både yngre (<20 år) og eldre Snålt å påstå at prosesser basert på erfaring ikke er rasjonelt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #65 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mange virker helt uberørt når det gjelder triste og tragiske ting. Anonymkode: 445ff...e4e Mange menn vokste opp med at menn skal være menn, lite kontakt med egne følelser og lav emosjonell modenhet, da har ikke empati og forståelse for andre fått utvikle seg heller Anonymkode: b6791...c2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #66 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi er generelt mer rasjonelle, i tillegg til at vi har blitt oppdratt av samfunnet til at det er svakhet å vise følelser. Anonymkode: 382b1...8e1 Dere er da absolutt ikke det. Å ha følelser og å vise følelser er jo ikke det samme. Dere viser jo hele tiden følelser. Men da som oftest i form av sinne. Men empati, den er ofte lite utviklet hos menn. Anonymkode: 6707c...d12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #67 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mange virker helt uberørt når det gjelder triste og tragiske ting. Anonymkode: 445ff...e4e Menn er flatere i følelsene enn kvinner. Kilde: Dr K Healthy Gamer, psykiater med informasjonskanal på youtube. Han er bl.a intervjuet av en som heter Chris (Williamson?) hvor han sier dette. Menn har mer "meh" altså "flat" som varierer med aggresjon, sinne. Søk på stikkordene så finner du videoen, jeg kan linke senere hvis jeg finner tilbake til denne tråden. Anonymkode: 5e598...c3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 29. september #68 Del Skrevet 29. september (endret) Trolltunge skrev (19 minutter siden): Snålt å påstå at prosesser basert på erfaring ikke er rasjonelt. Jo, det kan så være. Sitatet er bare klimt og limt ifra artikkelen jeg linket til. Det er med andre ord ikke jeg som har drevet med denne forskningen. Ei heller er det mine ord du siterte. Endret 29. september av Rosa Gnom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #69 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dere er da absolutt ikke det. Å ha følelser og å vise følelser er jo ikke det samme. Dere viser jo hele tiden følelser. Men da som oftest i form av sinne. Men empati, den er ofte lite utviklet hos menn. Anonymkode: 6707c...d12 E rikke uenig i noe av det du skriver her. Jeg mener bare i tillegg til at menn undertrykker følelsene(som kan gi utslag i bl.a. sinne) så er vi fra naturen mer styrt fra rasjonalitet enn følelser. La meg også si at det er fullt mulig å være et følelsesmenneske og samtidig være rasjonell, men det er nok også en sterk korrelasjon mellom det å være følelsesmenneske og det å være irrasjonell. På samme måte som at de som er styrt av rasjonalitet også kan være empatiske, men at det også her nok er en sterk korrelasjon med at disse viser/har mindre empati. Anonymkode: 382b1...8e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #70 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): E rikke uenig i noe av det du skriver her. Jeg mener bare i tillegg til at menn undertrykker følelsene(som kan gi utslag i bl.a. sinne) så er vi fra naturen mer styrt fra rasjonalitet enn følelser. La meg også si at det er fullt mulig å være et følelsesmenneske og samtidig være rasjonell, men det er nok også en sterk korrelasjon mellom det å være følelsesmenneske og det å være irrasjonell. På samme måte som at de som er styrt av rasjonalitet også kan være empatiske, men at det også her nok er en sterk korrelasjon med at disse viser/har mindre empati. Anonymkode: 382b1...8e1 Glemte å understreke at jeg snakker på et generelt grunnlag og at det er plenty av kvinner som er mer rasjonelle enn menn. Anonymkode: 382b1...8e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #71 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): E rikke uenig i noe av det du skriver her. Jeg mener bare i tillegg til at menn undertrykker følelsene(som kan gi utslag i bl.a. sinne) så er vi fra naturen mer styrt fra rasjonalitet enn følelser. La meg også si at det er fullt mulig å være et følelsesmenneske og samtidig være rasjonell, men det er nok også en sterk korrelasjon mellom det å være følelsesmenneske og det å være irrasjonell. På samme måte som at de som er styrt av rasjonalitet også kan være empatiske, men at det også her nok er en sterk korrelasjon med at disse viser/har mindre empati. Anonymkode: 382b1...8e1 På den annen side, hva er å være rasjonell, å ta rasjonelle valg? Spør "Hvorfor det" nok ganger, og man endre opp med "vet ikke, det føles riktig" fordi man rett og slett ikke gmhar erfaring innen alle områder man skal forholde seg. (Jeg er over i hypotetiske spørsmål her, altså) Anonymkode: 5e598...c3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 29. september #72 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det grusomt å bare stille et spørsmål? Ts sier jo ikke at det ER sånn Anonymkode: bca3b...a66 Å pakke inn rasisme, hat og generalisering i en spørsmålsformulering må være det mest oppbrukte trikset i boka. "Jeg har ikke påstått noen ting jeg, jeg bare stiller spørsmål". Dette lurer ingen i 2024. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #73 Del Skrevet 29. september Jdz skrev (1 minutt siden): Å pakke inn rasisme, hat og generalisering i en spørsmålsformulering må være det mest oppbrukte trikset i boka. "Jeg har ikke påstått noen ting jeg, jeg bare stiller spørsmål". Dette lurer ingen i 2024. Sjekk navnet på gruppa tråden er postet i! Anonymkode: 5e598...c3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 29. september #74 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg syns tråder som dette er veldig generaliserende og direkte ondskapsfulle. Om du har møtt en mann som du syns fremstår som lite empatisk så betyr det ikke at alle menn er sånn. Det finnes mange flotte og vakre menn her i verden, med masse omsorg, kjærlighet og empati. Anonymkode: 5718e...8eb Generaliserende kan jeg være enig i. Hva er grunnen til at du syns de er ondskapsfulle? Naturlig skepsis uavhengig av kjønn er jo bare sunt syns jeg. Så flott om du har møtt eller kjenner mange slike menn. Det er jo helt supert 👏👏👏. Jeg har sikkert møtt mange slike menn jeg også uten å tenke over det. Er bare ikke det inntrykket jeg har generelt av menn, eller damer for den saks skyld. Nå skriver jeg om menn og kvinner som gruppe siden temaet i tråden er slik som det er. Kunne like gjerne ha skrevet mennesker. Ihvertfall når det gjelder mennesker i nære relasjoner. Så har vi ulike definisjoner på hva som er empatisk, og hva man legger i det begrepet kan være ulikt. Det er spennende syns jeg 🤗. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 29. september #75 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mange virker helt uberørt når det gjelder triste og tragiske ting. Anonymkode: 445ff...e4e For min egne del er empati en del av en rasjonell (for meg) prosess. Å bruke energi på empati hvis jeg ikke kan gjøre en forskjell og/eller det er til hinder for at jeg kan gjøre en forskjell er lite hensiktsmessig for meg. I tillegg kan jeg kan ha empati, men mene at andre faktorer har større betydning for meg. Det er også rart å lese dette om at samfunnet skal ha «opplært» meg (menn) å være slik. Indirekte må da samfunnet ha oppdratt kvinner til å være mer berørt.. så hvorfor skal ikke man legge til grunn at kvinners utgangspunkt er feil også? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 29. september #76 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi er generelt mer rasjonelle, i tillegg til at vi har blitt oppdratt av samfunnet til at det er svakhet å vise følelser. Anonymkode: 382b1...8e1 Jeg tenker helt motsatt. Å vise følelser er en styrke. En mann som tør å være sårbar er for meg en sterk mann slik jeg ser det. Jeg blir så utrolig rørt når jeg får lov til å oppleve det. Det er magisk rett og slett 💕. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #77 Del Skrevet 29. september Tror vi menn er meget empatisk for familie og relasjoner, prøver å gjøre alt man kan for egne barn. Når det gjelder tragedier andre steder i verden tror jeg menn er flinkerere å sette seg inn i situasjonen, historie, bakgrunnen for konfliktene og tar avgjørelse deretter. Enkelte kvinner kan bli lett på virket av bilder og rapporter å reagere med følelser, før situasjonen er analysert. Anonymkode: a6068...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 29. september #78 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mange virker helt uberørt når det gjelder triste og tragiske ting. Anonymkode: 445ff...e4e Nei. Men mange setter opp steinansikt pga myten om at gutter ikke gråter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #79 Del Skrevet 29. september Plenty av kvinner som mangler empati, det er bare å se på all baksnakking, utfrysing og mer eller mindre skjult mobbing som jenter/kvinner driver med. Anonymkode: 919da...10a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 29. september #80 Del Skrevet 29. september Rosa Gnom skrev (1 time siden): Jo, det kan så være. Sitatet er bare klimt og limt ifra artikkelen jeg linket til. Det er med andre ord ikke jeg som har drevet med denne forskningen. Ei heller er det mine ord du siterte. Ok, men det var du som trakk en artikkel som skriver om at menn har større behov for faglig kunnskap (spesielt som unge) for å kunne vurdere riktig måte å gå frem, mens kvinner er bedre til å tenke seg logisk frem til hva som må være riktig prosess ut fra egne erfaringer og refleksjoner, som bevis for at kvinner er mindre rasjonell. Dette kun fordi forskerne har valgt å kalle faglig tilnærming for rasjonell tilnærming og erfaringsmessig tilnærming for akkurat det. Det synes jeg ikke var særlig rasjonelt av deg. Spesielt ikke når du ikke kan argumentere for at å basere sine avgjørelser på erfaring ikke er rasjonelt det også. Da har du bare sett ordet rasjonell og ikke reflektert noe angående om det er irrasjonelt å utføre prosesser ut fra erfaring. 😉 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå