Gå til innhold

Vanlig at menn har lite eller ingen empati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Isambard skrev (Akkurat nå):

Jeg er litt "old school" og tror det er mye styrt av kjønnsroller og oppdragelse. Mulig noe er medfødt. Kvinner blir både rasjonelle og kyniske når de blir bedriftsleder eller statsministere. Da mener jeg at de tar valg ut i fra hva som er rasjonelt, og ikke ut i fra empati. Hvis man har for mye empati kan det være for tøft å gjøre nødvendige ting.

Kvinnelige soldater er akkurat like mye i stand til å drepe mange andre mennesker. Da er de plassert i en rolle hvor de lærer at det er riktig. Normalt er det ikke en del av kvinnrollen.

Rasjonelt er ikke blottet for empati. Da har bestandig det rasjonelle valget vært det med flest tapte liv, å det er det så absolutt ikke. Hvorfor skal ikke det være nødvendig å vite at et valg vil gå utover liv og det rasjonelle være å prøve å skåne det så godt som mulig?

Noen ganger tror jeg folk tenker empatiløs er det samme som rasjonell. 

Empati er viktig, det er urasjonellt å ikke være det.

Anonymkode: 57811...2ea

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jdz skrev (1 minutt siden):

Jeg tror egentlig ikke menn som gruppe er verken mer eller mindre empatiske enn kvinner.

Du har kanskje et poeng i at vi har blitt opplært av samfunnet til å ikke vise følelser, men det er faktisk noe man kan heve seg over. Jeg ser ikke at det i noe særlig grad oppfattes som et svakhetstegn i den virkelige verden.

Om du mener vi er mer rasjonell enn kvinner tyder det egentlig bare på t du mangler selvinnsikt. Nei, menn er virkelig ikke mer rasjonelle enn kvinner.


 

Jeg tror litt av problemet i disse debattene at uttrykket  ‘å vise følelser’ blir oppfattet synonymt med å vise svakhet og/eller å gråte…?

For det er åpenbart ikke de eneste følelsene som finnes, eller den eneste måten å uttrykke emosjoner på.

Mye av menns vold mot kvinner er f.eks i høyeste grad styrt av følelser.

Følelser av svik, tap, frykt for å miste familien sin osv ved samlivsbrudd er følelser det også. Å drepe, true eller banke sin partner er stort sett resultat av sterke følelser, som ikke blir kontrollert.

 

Anonymkode: 55d05...e16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (3 minutter siden):

Jeg er litt "old school" og tror det er mye styrt av kjønnsroller og oppdragelse. Mulig noe er medfødt, men utrolig hvor like kjønnene kan bli i når man blir satt i samme situasjon. Kvinner blir både rasjonelle og kyniske når de blir bedriftsleder eller statsministere. Da mener jeg at de tar valg ut i fra hva som er rasjonelt, og ikke ut i fra empati. Hvis man har for mye empati kan det være for tøft å gjøre nødvendige ting.

Kvinnelige soldater er akkurat like mye i stand til å drepe mange andre mennesker. Da er de plassert i en rolle hvor de lærer at det er riktig. Normalt er det ikke en del av kvinnrollen.

Empati er i mange tilfeller helt rasjonelt, og for ledere, ansatte, etc. Kooperativitet gir avkastning, mer enn egoisme og konkurranse.

Anonymkode: fbcb3...d30

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er på gruppenivå mindre empatiske enn kvinner ja. 

Anonymkode: 4f466...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at det er lov til å si at menn er mindre empatiske, men om man våger på påstå at menn generelt er mer rasjonelle. Ja da kommer piggene ut ;)

Anonymkode: 382b1...8e1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (11 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men Her har du en artikkel om tema. Kjønnsforskjeller i tenkningsdisposisjoner, målt av REI, var tydelige i vårt utvalg av helsearbeidere over et bredt aldersspenn. I samsvar med tidligere funn blant yngre voksne, viste menn en høyere preferanse for rasjonell prosessering enn kvinner, og kvinner foretrakk mer erfaringsbasert prosessering enn menn. Økende alder var assosiert med en avtagende preferanse for erfaringsmessig bearbeiding og rasjonell bearbeiding. Videre forskning ved bruk av både yngre (<20 år) og eldre

Tusen takk! Jeg skal lese den etterpå da jeg driver og ser på forelesninger litt parallelt mens jeg henger her! :D

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man ser det blant annet på personlighetstester. 

https://www.careerplanner.com/MB2/Personality-Type-In-Population-By-Male-Female.cfm

 

Om T kommer blant de to første bokstavene betyr det at man hovedsakelig baserer avgjørelser på thinking, mens F er feeling.

Anonymkode: 382b1...8e1

De der har jeg hørt litt om, men ikke lest så mye om! 😃 Mener å huske jeg fikk noe sånt som INFJ? 

Utover det, så mine tanker om denne saken er nok at dette er veldig individuelt. Som jeg sa tidligere så syns jeg hovedinnlegget er veldig ufint fordi at det fokuserer på alle menn, men du vil finne mennesker (både menn og kvinner) som fremstår som om de mangler empati og du vil finne mennesker (både kvinner og menn) som fremstår som de har utrolig mye empati. Også kan det ha en sammenheng med hvilke følelser du har for personen - om dette er en person du respekterer og har omsorg for - så kan du fremstå som kjærlig og fantastisk, samtidig som du kan fremstå som kald og følelsesløs for en annen person. Det handler ikke om at man er ond eller slem, men hvilke følelser man har for personen og kjemien mellom dem. Du kan føle trygghet hos en, men samtidig du kan fremstå som hard og ondskapsfull for en annen... 

Anonymkode: 5718e...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Artig at det er lov til å si at menn er mindre empatiske, men om man våger på påstå at menn generelt er mer rasjonelle. Ja da kommer piggene ut ;)

Anonymkode: 382b1...8e1

Men hadde folk bare oppført seg som ordentlige mennesker så hadde det vært mye lettere å diskutere også. Uten å ha pigger ute. Det blir så mye svada og synsing. Hvordan man selv oppfatter verden er ikke alltid representativt for resten av verden. Det har jeg også nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rasjonelt er ikke blottet for empati. Da har bestandig det rasjonelle valget vært det med flest tapte liv, å det er det så absolutt ikke. Hvorfor skal ikke det være nødvendig å vite at et valg vil gå utover liv og det rasjonelle være å prøve å skåne det så godt som mulig?

Noen ganger tror jeg folk tenker empatiløs er det samme som rasjonell. 

Empati er viktig, det er urasjonellt å ikke være det.

Anonymkode: 57811...2ea

Blottet for empati er nok aldri bra. Hvis man styrer en bedrift så kan det være nødvendig å nedbemanne for å unngå konkurs eller si opp noen som ikke passer i jobben. 

Sånne prosesser er veldig tunge for en sjef med  veldig mye empati. Derfor tror jeg ikke man finner de aller mest empatiske folkene i lederstillinger. De bør ha en god del empati, men ikke for mye.

Jeg er klar over at dette er provoserende, siden man er vant til å tenke at empati bare er positivt. Stort sett er det jo det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Fordi det er en fasit. Hva folk mener og syntes er for meg helt urelevant. At du sammenligner min kildekritikk med gresshopper må du nesten stå for selv.

Det finnes ingen fasit. Vitenskap er tvil. Og du har ørtenpørten studier å forholde deg til der ute. Du får ikke noen fasit av noen. Noen studier sier dette, andre studier sier dette, og så har du alt som ofte ikke blir publisert, nemlig nullstudier som ikke viser noen signifikant forskjell. Nullstudier publiseres mye sjeldnere, fordi det ikke er noe gøy når det ikke kan dokumenteres forskjeller.

Anonymkode: fbcb3...d30

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kun møter uempatiske menn, så bør man se seg selv i speilet, for de aller fleste er allrighte folk 

Anonymkode: e7f28...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 minutt siden):

Blottet for empati er nok aldri bra. Hvis man styrer en bedrift så kan det være nødvendig å nedbemanne for å unngå konkurs eller si opp noen som ikke passer i jobben. 

Sånne prosesser er veldig tunge for en sjef med  veldig mye empati. Derfor tror jeg ikke man finner de aller mest empatiske folkene i lederstillinger. De bør ha en god del empati, men ikke for mye.

Jeg er klar over at dette er provoserende, siden man er vant til å tenke at empati bare er positivt. Stort sett er det jo det også.

Jeg syns ikke det er provoserende. I en bedrift må man gjøre det som må gjøres for at bedriften skal overleve. :) Noen ganger så betyr det kjipe og vonde avgjørelser. Det er aldri noe gøy, men det må gjøres og det er viktig at det gjøres fordi at konsekvensene er så betraktelig verre. 

Anonymkode: 5718e...8eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (3 minutter siden):

Blottet for empati er nok aldri bra. Hvis man styrer en bedrift så kan det være nødvendig å nedbemanne for å unngå konkurs eller si opp noen som ikke passer i jobben. 

Sånne prosesser er veldig tunge for en sjef med  veldig mye empati. Derfor tror jeg ikke man finner de aller mest empatiske folkene i lederstillinger. De bør ha en god del empati, men ikke for mye.

Jeg er klar over at dette er provoserende, siden man er vant til å tenke at empati bare er positivt. Stort sett er det jo det også.

Det er ikke provoserende. Hva går av dere?

Anonymkode: 57811...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Artig at det er lov til å si at menn er mindre empatiske, men om man våger på påstå at menn generelt er mer rasjonelle. Ja da kommer piggene ut ;)

Anonymkode: 382b1...8e1

 

Man kan si hva man vil om menn.

Man kan snakke så nedverdigende om menn som man bare vil.  

Det er bortkastet og diskutere kjønn, siden det er hovedsakelig bare umoden småunger som kommer og diskuterer fordommer og ikke fakta. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg skjønner tankegangen din, men som kvinne som er født og oppvokst i Oslo så føler jeg ikke at de tingene kan ikke sammenlignes. Vi gikk hjem fra en venninne og ringte hverandre på veien fordi at det kom noen bak oss, så vi ville fremstå som utilgjengelig, som om noen visste hvor vi var. Som 18-åring ute på byen så gikk vi alltid på do sammen, gikk alltid ut sammen, gikk alltid i grupper og gikk aldri der hvor det ikke var gatelys. Jeg har aldri snakket med en mann som har vært redd for å gå ut døren som ung, som har fryktet å gå bortover en vei kl 1600 i november og kjent pulsen gå løpsk fordi at det kommer et annet menneske mot en. Det handler ikke om at det er alle menn, men når du kommer i den posisjonen så vet du ikke hvem som er trygg eller hvem som er farlig, så man ser noen og tenker fare, fare, fare med en gang fordi at det er det tryggeste alternativet. 

Anonymkode: 5718e...8eb

Hvorfor har du ikke det? Jo, for men er mere rasjonelle og forstår at det er liten risiko. Langt flere menn utsettes for fysisk vold enn kvinner, så risikoen for mennene er større enn for kvinnene. Men selv om der er risiko, er den liten. Nb. Jeg forstår at vold mot kvinner er et stort problem og at den volden som utføres mot kvinner er annerledes. Men det er stort sett vold i nære relasjoner og ikke vold på åpen gate.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på menn politisk sett og med tanke hvor empatien ligger. Vil si det samme for kvinner. Dette er ikke kjønnsbasert. 

Vi har tross alt kvinnelige, politiske ledere som er kalde som mørkeblått is når det gjelder politikk og hvordan de omtaler sårbare, syke og fattige mennesker. 

På den andre siden har du menn på venstresiden som vil at helst alle skal ha det godt i et samfunn. Men det er klart at det virker som det er flere empatiløse menn noe som jeg definitivt vil nettopp koble til at partier som FrP og Høyre står sterkt blant mennene, dessverre. 

Anonymkode: cb8be...a03

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du ikke det? Jo, for men er mere rasjonelle og forstår at det er liten risiko. Langt flere menn utsettes for fysisk vold enn kvinner, så risikoen for mennene er større enn for kvinnene. Men selv om der er risiko, er den liten. Nb. Jeg forstår at vold mot kvinner er et stort problem og at den volden som utføres mot kvinner er annerledes. Men det er stort sett vold i nære relasjoner og ikke vold på åpen gate.

Eller fordi at det er to forskjellige saker som ikke kan sammenlignes og som ikke burde sammenlignes, fordi at vi har veldig forskjellige erfaringer på dette punktet :) Jeg skal innrømme at det gjør meg veldig vondt når du prøver å vinkle det inn på dette punktet og bagatellisere dette ned fordi at jeg og mange andre har opplevd ufattelig mye vondt som barn. Og det er nok langt større mørketall enn du tror. 

Anonymkode: 5718e...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eller fordi at det er to forskjellige saker som ikke kan sammenlignes og som ikke burde sammenlignes, fordi at vi har veldig forskjellige erfaringer på dette punktet :) Jeg skal innrømme at det gjør meg veldig vondt når du prøver å vinkle det inn på dette punktet og bagatellisere dette ned fordi at jeg og mange andre har opplevd ufattelig mye vondt som barn. Og det er nok langt større mørketall enn du tror. 

Anonymkode: 5718e...8eb

Våre erfaringer spiller liten rolle. Det er liten risiko for å bli utsatt for vold på åpen gate. At det er forferdelig for de som faktisk opplever det er det ingen som nekter for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns tråder som dette er veldig generaliserende og direkte ondskapsfulle. Om du har møtt en mann som du syns fremstår som lite empatisk så betyr det ikke at alle menn er sånn. Det finnes mange flotte og vakre menn her i verden, med masse omsorg, kjærlighet og empati. 

Anonymkode: 5718e...8eb

Er det grusomt å bare stille et spørsmål? Ts sier jo ikke at det ER sånn 

Anonymkode: bca3b...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Våre erfaringer spiller liten rolle. Det er liten risiko for å bli utsatt for vold på åpen gate. At det er forferdelig for de som faktisk opplever det er det ingen som nekter for. 

Jeg tenker at vi skal bare konkludere med at vi er uenige også lar vi det være med det. :)  Jeg kjenner at denne diskusjonen gjør meg veldig vondt, også måten du prøver å bagatellisere det på. 

Anonymkode: 5718e...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at vi skal bare konkludere med at vi er uenige også lar vi det være med det. :)  Jeg kjenner at denne diskusjonen gjør meg veldig vondt, også måten du prøver å bagatellisere det på. 

Anonymkode: 5718e...8eb

Jeg bagatelliserer ikke. Jeg påpeker fakta. Menn er mer utsatt for blind vold og vold generelt. Flere menn enn kvinner drepes og flere menn utsettes for grov vold. Vold mot kvinner skjer som regel i en nær relasjon. De fleste kvinner som drepes blir drept av partneren sin. Det er selvsagt forferdelig, men det gjør det ikke farlig for kvinner å bevege seg ute på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...