Gå til innhold

Vanlig at menn har lite eller ingen empati?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Dette gjør kvinner også.

Jeg skjønner tankegangen din, men som kvinne som er født og oppvokst i Oslo så føler jeg ikke at de tingene kan ikke sammenlignes. Vi gikk hjem fra en venninne og ringte hverandre på veien fordi at det kom noen bak oss, så vi ville fremstå som utilgjengelig, som om noen visste hvor vi var. Som 18-åring ute på byen så gikk vi alltid på do sammen, gikk alltid ut sammen, gikk alltid i grupper og gikk aldri der hvor det ikke var gatelys. Jeg har aldri snakket med en mann som har vært redd for å gå ut døren som ung, som har fryktet å gå bortover en vei kl 1600 i november og kjent pulsen gå løpsk fordi at det kommer et annet menneske mot en. Det handler ikke om at det er alle menn, men når du kommer i den posisjonen så vet du ikke hvem som er trygg eller hvem som er farlig, så man ser noen og tenker fare, fare, fare med en gang fordi at det er det tryggeste alternativet. 

Anonymkode: 5718e...8eb

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange menn er det som voldtar, er kriminelle, tar selvmord og andre ting dere nevnte? Et veldig lite mindretall. Jeg snakker om generelt, ikke at menn ER mer rasjonelle enn kvinner. Det er individuelt, men ser man på statistikk så er menn mer rasjonelle jo.

Anonymkode: 382b1...8e1

Hvilke statistikker er du ser på? Kan du linke til dem som forteller oss at menn er mer rasjonelle? :) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror menn som gruppe er hakket mindre empatiske enn kvinner, og at det skyldes dårlig oppdragelse/feilslått mannsrolle.

Empati er så innmari fint, en supersexy egenskap hos menn. Min mann er heldigvis relativt empatisk, han har jobba bevisst med det.

Anonymkode: d1a92...457

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Begge disse mytene er skadelig: å hevde at menn er følelsesløs og/eller «mer rasjonelle» enn kvinner.

Jeg er helt enig. Jeg syns denne tråden er veldig ufin fordi den starter på et veldig dårlig utgangspunkt, også har det bare ballet seg på med flere myter 😅

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilke statistikker er du ser på? Kan du linke til dem som forteller oss at menn er mer rasjonelle? :) 

Ikke meg du siterte, men Her har du en artikkel om tema. Kjønnsforskjeller i tenkningsdisposisjoner, målt av REI, var tydelige i vårt utvalg av helsearbeidere over et bredt aldersspenn. I samsvar med tidligere funn blant yngre voksne, viste menn en høyere preferanse for rasjonell prosessering enn kvinner, og kvinner foretrakk mer erfaringsbasert prosessering enn menn. Økende alder var assosiert med en avtagende preferanse for erfaringsmessig bearbeiding og rasjonell bearbeiding. Videre forskning ved bruk av både yngre (<20 år) og eldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man ser det blant annet på personlighetstester. 

https://www.careerplanner.com/MB2/Personality-Type-In-Population-By-Male-Female.cfm

Om T kommer blant de to første bokstavene betyr det at man hovedsakelig baserer avgjørelser på thinking, mens F er feeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Gnom skrev (Akkurat nå):

Ikke meg du siterte, men Her har du en artikkel om tema. Kjønnsforskjeller i tenkningsdisposisjoner, målt av REI, var tydelige i vårt utvalg av helsearbeidere over et bredt aldersspenn. I samsvar med tidligere funn blant yngre voksne, viste menn en høyere preferanse for rasjonell prosessering enn kvinner, og kvinner foretrakk mer erfaringsbasert prosessering enn menn. Økende alder var assosiert med en avtagende preferanse for erfaringsmessig bearbeiding og rasjonell bearbeiding. Videre forskning ved bruk av både yngre (<20 år) og eldre

Det finnes ingen unison vitenskapelig enighet om at det ene kjønnet er noe mer rasjonelt enn det andre. DET er sannheten.

Anonymkode: fbcb3...d30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen unison vitenskapelig enighet om at det ene kjønnet er noe mer rasjonelt enn det andre. DET er sannheten.

Når folk poster kilder så er det minste du kan gjøre å poste kilder tilbake som støtter ditt utsagn. Eller så er det bedre å la vær å kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser det blant annet på personlighetstester. 

https://www.careerplanner.com/MB2/Personality-Type-In-Population-By-Male-Female.cfm

Om T kommer blant de to første bokstavene betyr det at man hovedsakelig baserer avgjørelser på thinking, mens F er feeling.

Det går på selvrapportering. Samtidig er ikke personlighetstester objektive. Sannheten er at det ikke er noen vitenskapelig enighet i at det ene kjønnet er mer rasjonelt og det andre mer følelsesmessig enn det andre. Hvis du var rasjonell, ville du feks ha forstått dette, og forstått at dere først og fremst har et BEHOV for at dette skal være sant, ikke at det ER sant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går på selvrapportering. Samtidig er ikke personlighetstester objektive. Sannheten er at det ikke er noen vitenskapelig enighet i at det ene kjønnet er mer rasjonelt og det andre mer følelsesmessig enn det andre. Hvis du var rasjonell, ville du feks ha forstått dette, og forstått at dere først og fremst har et BEHOV for at dette skal være sant, ikke at det ER sant.

Jeg har ikke sagt at det var vitenskapelige bevis, men at det var statistikk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er litt mindre empatiske i gjennomsnitt, men forskjellen ikke så stor. Dere kan google selv.

Det er mange empatiske menn og uempatiske kvinner.

Jeg blir litt skeptisk til de som mener de aldri har møtt en empatisk mann. Virkelig? Da tror jeg nesten vedkommende ofte misforstår andre og ikke ser sin egen rolle i konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk poster kilder så er det minste du kan gjøre å poste kilder tilbake som støtter ditt utsagn. Eller så er det bedre å la vær å kommentere.

Kildene er bånn enkle. Vi har hatt denne debatten hundretusen ganger. Jeg gidder ikke poste li ker hele tiden bare fordi noen menn velger å leve i steinalderen og cherry picker. Det er aldri interessante vitenskapelige debatter på kg, bare interessekamp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det var vitenskapelige bevis, men at det var statistikk på det.

Selvrapportert statistikk er særdeles uinteressant. Spesielt når vi vet hvor stort behov en del mannfolk har for å fremstå som rasjonelle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Gnom skrev (11 minutter siden):

Dette gjør kvinner også.

Og blir av den grunn kalt irrasjonelle, følelsestyrte og hysteriske mm - som gruppe.

Selv om menn - som gruppe - ifølge statistikker utviser mer av samme type oppførsel, men har på merkelig vis fått den feilaktige merkelappen rasjonelle og logisk styrt.

Menn handler i affekt, det er følelsesstyrt, selv om handling oftere resulterer i vold. Menn har ‘pissekonkurranser’ med andre menn, like mye følelsestyrt.

Familier over hele verden passer på at bestefar får sitte på den beste plassen og far får se nyhetene, ellers blir det dårlig stemning og sure miner. Følelsesstyrt og lite rasjonelt.

Anonymkode: 55d05...e16

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og blir av den grunn kalt irrasjonelle, følelsestyrte og hysteriske mm - som gruppe.

Selv om menn - som gruppe - ifølge statistikker utviser mer av samme type oppførsel, men har på merkelig vis fått den feilaktige merkelappen rasjonelle og logisk styrt.

Menn handler i affekt, det er følelsesstyrt, selv om handling oftere resulterer i vold. Menn har ‘pissekonkurranser’ med andre menn, like mye følelsestyrt.

Familier over hele verden passer på at bestefar får sitte på den beste plassen og far får se nyhetene, ellers blir det dårlig stemning og sure miner. Følelsesstyrt og lite rasjonelt.

Anonymkode: 55d05...e16

Ja,jeg er helt enig i utsagnet ditt,men jeg finner bare kilder på at menn er mer rasjonelle en kvinner generelt sett. Da i form av psykologi studier,universitetsstudier med mer. Gjerne motbevis meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke menn som gruppe er verken mer eller mindre empatiske enn kvinner.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi er generelt mer rasjonelle, i tillegg til at vi har blitt oppdratt av samfunnet til at det er svakhet å vise følelser.

Du har kanskje et poeng i at vi har blitt opplært av samfunnet til å ikke vise følelser, men det er faktisk noe man kan heve seg over. Jeg ser ikke at det i noe særlig grad oppfattes som et svakhetstegn i den virkelige verden.

Om du mener vi er mer rasjonell enn kvinner tyder det egentlig bare på t du mangler selvinnsikt. Nei, menn er virkelig ikke mer rasjonelle enn kvinner.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja,jeg er helt enig i utsagnet ditt,men jeg finner bare kilder på at menn er mer rasjonelle en kvinner generelt sett. Da i form av psykologi studier,universitetsstudier med mer. Gjerne motbevis meg.

Hvis du bare finner det, så har du lett dårlig. Eller så er googlesøket ditt dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er btw 100% enig i at menn som driver med vold og lignende ting er følelsesstyrte. Som man så på linken min så var det en stor andel menn som ble styrt hovedsakelig av følelser også. 

Det er heller ikke noe galt i å være et følelsesmenneske, bra vi er forskjellige tenker jeg. Følelsesmennesker har mange kvaliteter jeg gjerne skulle hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er litt "old school" og tror det er mye styrt av kjønnsroller og oppdragelse. Mulig noe er medfødt, men utrolig hvor like kjønnene kan bli i når man blir satt i samme situasjon. Kvinner blir både rasjonelle og kyniske når de blir bedriftsleder eller statsministere. Da mener jeg at de tar valg ut i fra hva som er rasjonelt, og ikke ut i fra empati. Hvis man har for mye empati kan det være for tøft å gjøre nødvendige ting.

Kvinnelige soldater er akkurat like mye i stand til å drepe mange andre mennesker. Da er de plassert i en rolle hvor de lærer at det er riktig. Normalt er det ikke en del av kvinnrollen.

Endret av Isambard
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (2 minutter siden):

Jeg tror egentlig ikke menn som gruppe er verken mer eller mindre empatiske enn kvinner.

Du har kanskje et poeng i at vi har blitt opplært av samfunnet til å ikke vise følelser, men det er faktisk noe man kan heve seg over. Jeg ser ikke at det i noe særlig grad oppfattes som et svakhetstegn i den virkelige verden.

Om du mener vi er mer rasjonell enn kvinner tyder det egentlig bare på t du mangler selvinnsikt. Nei, menn er virkelig ikke mer rasjonelle enn kvinner.

Jeg sier ikke at menn er mer rasjonelle enn kvinner, det er individuelt. Men at om man ser på statistikk vil det være en overvekt av menn som styres av rasjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...