Gå til innhold

Vanlig at menn har lite eller ingen empati?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grandidosa83 skrev (52 minutter siden):

For min egne del er empati en del av en rasjonell (for meg) prosess. Å bruke energi på empati hvis jeg ikke kan gjøre en forskjell og/eller det er til hinder for at jeg kan gjøre en forskjell er lite hensiktsmessig for meg. I tillegg kan jeg kan ha empati, men mene at andre faktorer har større betydning for meg.

Det er også rart å lese dette om at samfunnet skal ha «opplært» meg (menn) å være slik. Indirekte må da samfunnet ha oppdratt kvinner til å være mer berørt.. så hvorfor skal ikke man legge til grunn at kvinners utgangspunkt er feil også?

Dette er også riktig. Mange forskere opererer også med begrepet verdirasjonalitet. Altså at rasjonaliteten justeres etter hvilket mål man har, noe som er ganske selvfølgelig. Her inne diskuterer man rasjonalitet som e statisk fenomen - det ligner mer på kynisme.

Anonymkode: fbcb3...d30

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trolltunge skrev (17 minutter siden):

Ok, men det var du som trakk en artikkel som skriver om at menn har større behov for faglig kunnskap (spesielt som unge) for å kunne vurdere riktig måte å gå frem, mens kvinner er bedre til å tenke seg logisk frem til hva som må være riktig prosess ut fra egne erfaringer og refleksjoner, som bevis for at kvinner er mindre rasjonell. Dette kun fordi forskerne har valgt å kalle faglig tilnærming for rasjonell tilnærming og erfaringsmessig tilnærming for akkurat det. Det synes jeg ikke var særlig rasjonelt av deg. Spesielt ikke når du ikke kan argumentere for at å basere sine avgjørelser på erfaring ikke er rasjonelt det også. Da har du bare sett ordet rasjonell og ikke reflektert noe angående om det er irrasjonelt å utføre prosesser ut fra erfaring. 😉

Hehe. Joda. Tar dette til meg. Du har rett i egentlig alt. Bare postet en artikkel uten å lese så nøye / undersøke selv. :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt voksne 45-årige liv, har jeg kun møtt på én empatisk mann. Dessverre var han både konspiteoreriker og «polyamorøs». 

Anonymkode: 073ea...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 13.44):

Mange virker helt uberørt når det gjelder  triste og tragiske ting.

Anonymkode: 445ff...e4e

Jeg er ganske sikker på at menn har mindre empati enn kvinner. Vi har sympati. Vi reagerer med å ønske handling for å rette opp feil og urettferdighet, tårer og medfølelse er ikke vår naturlige reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000x skrev (11 timer siden):

Jeg er ganske sikker på at menn har mindre empati enn kvinner. Vi har sympati. Vi reagerer med å ønske handling for å rette opp feil og urettferdighet, tårer og medfølelse er ikke vår naturlige reaksjon.

Vet ikke om sympati er riktig ordet, men rettferdighetssans.

Anonymkode: 382b1...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel der har mer testosteron og det gjør at de ofte ikke er så empatiske som kvinner i utgangspunktet. Når kvinner kommer i overgangsalderen får vi mer testo og - og det er på det punktet at vi (endelig) begynner å gi litt mer f ...

Anonymkode: 4720d...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På generell basis så er menn mindre empatiske enn kvinner ja. Det har jo både noe med at det er mer forventet og akseptert at kvinner viser følelser og "tar seg av andre". I tillegg så har de jo forsket på om hormoner spiller en rolle, og tror kanskje at høyere testosteron nivå gjør at menn er mer aggressive og "ego" enn det kvinner er. Det ser man jo at menn i større grad går for det de vil ha og bryr seg mindre om hvem de må såre eller tråkke på for å få det de vil/ønsker. 

Anonymkode: d95de...f15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er de med lav empati? Da har du ikke jobbet på en kvinnedominert arbeidsplass f.eks sykehjem eller barnehage.  Der er det baksnakking, latterliggjøring pauserommet, hersketeknikker, utfrysing og på en subtil måte fortelle at du ikke duger.  Jeg hadde glatt valgt å jobbe på bilverksted eller anleggsbransjen med med menn  i 20årene, enn med innbitte kvinner på 55++ som alltid har jobbet på dette sykehjemmet/barnehagn og ler av deg eller kjefter når du gjør ting på "feil"  måte og gjenforteller i plenum på pauserommet 

Endret av Laraa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (På 29.9.2024 den 13.54):

Nei, vi gråter ikke så lett som dere kvinner. Det går an å være empatisk uten å vise følelser og gråte av alt.

Hvordan viser du empati? Spør oppriktig, for jeg har en kjæreste som er snill og god, og som vil alle vel, men han virker totalt uberørt når noen forteller noe trist eller leit. Jeg lurer noen ganger på om han ikke har empati eller om han bare ikke klarer å uttrykke empati.

Anonymkode: 3342a...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet ikke om sympati er riktig ordet, men rettferdighetssans.

Anonymkode: 382b1...8e1

Rettferdighetssans dekker godt, da det er handlingsrettet, men er i mindre grad en følelse på linje med empati. Derfor foretrekker jeg sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er langt ifra vanlig, de aller fleste menn og kvinner har empati. Hvis en genuint lurer på det, så betyr vel det at man tiltrekker seg drittsekker, ikke at alle er drittsekker 

Anonymkode: e7f28...b5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (8 timer siden):

Menn er de med lav empati? Da har du ikke jobbet på en kvinnedominert arbeidsplass f.eks sykehjem eller barnehage.  Der er det baksnakking, latterliggørinf på pauserommet, hersketeknikker, utfrysing og på en subtil måte fortelle at du ikke duger.  Jeg hadde glatt valgt å jobbe på bilverksted eller anleggsbransjen med med i 20årene, enn med innbitte kvinner på 55++ som alltid har jobbet på dette sykehjemmet/barnehagn og ler av deg eller kjefter når du gjør ting på "feil"  måte og gjenforteller i plenum på pauserommet 

Hørt mye historier fra kjæresten som jobber med nesten bare kvinner i helse, og herregud for et arbeidsmiljø, masse baksnakking og intriger, sånn typisk jentemobbing, hun har ikke har vært i nærheten av å oppleve lignende på arbeidsplasser med flertall av menn. At det gjør at kvinner er mindre empatisk vil jeg ikke si, men kvinner kan være utrolig stygge mot hverandre, på måter som menn ikke vil behandle hverandre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (På 29.9.2024 den 13.54):

Nei, vi gråter ikke så lett som dere kvinner. Det går an å være empatisk uten å vise følelser og gråte av alt.

Jeg gråter sjeldent. Kan vel telle på én hånd hvor mange ganger jeg har grått de siste årene. Men jeg har fortsatt masse empati, og blir berørt av masse.

Jeg føler ofte det er kvinner som engasjerer seg mest i frivillig arbeid for eksempel, fordi man vil gjøre en forskjell. Som gir til ulike organisasjoner som jobber med barns rettigheter. Som blir vegetarianere pga. dyrevelferd. Som engasjerer seg i klimasaken. Som tar seg av hjemløse dyr.

Når det er sagt har jeg en veldig empatisk mann selv. Han har alltid vært veldig glad i dyr. Men først da vi selv fikk barn var det slik at han begynte å bli berørt av saker om barn som har det vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arild37 skrev (2 timer siden):

Hørt mye historier fra kjæresten som jobber med nesten bare kvinner i helse, og herregud for et arbeidsmiljø, masse baksnakking og intriger, sånn typisk jentemobbing, hun har ikke har vært i nærheten av å oppleve lignende på arbeidsplasser med flertall av menn. At det gjør at kvinner er mindre empatisk vil jeg ikke si, men kvinner kan være utrolig stygge mot hverandre, på måter som menn ikke vil behandle hverandre 

Jeg har vært i Forsvaret, og det var neimen ikke noe bedre der. Det var mange i kompaniet som ble fryst ut og var alene, som ble «disset» fordi de ikke var særlig praktisk anlagt, som ble baksnakket og gjort narr av for hva de gjorde og sa, og som ble mobbet fordi de var homofile og «for feminine».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si jeg har mye empati. Kanskje såpass at det er litt selvdestruktivt. Jeg lar gladelig andre bruke meg som en slags lavterskelpsykolog, men bryr aldri andre med mine problemer fordi jeg får så dårlig samvittighet av det.

Anonymkode: d9c64...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror de er mer økonomiske med følelsene sine. Veldig overfladisk da at man må flashe følelser hele tiden. 

Anonymkode: d8afa...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...