Gå til innhold

Brodere duk for første gang, hvordan er det med vask osv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker å brodere duk til å ha på jobben (jobber på sykehjem). Jeg har ikke brodert duk før og lurer på hvordan det er med vask, er det meningen at disse dukene skal tåle maskinvask på lav varme eller er det kun håndvask som gjelder? Hvordan blir baksiden seende ut, er det slik at det følger med stoff for å "dekke" baksiden eller må jeg passe på at baksiden også ser ok ut? Tenker da for eksempel på denne duken: https://www.margaretha.no/produkt/gidn/421024-Broderipakke Løper Dompaper

Anonymkode: d4d2d...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker å brodere duk til å ha på jobben (jobber på sykehjem). Jeg har ikke brodert duk før og lurer på hvordan det er med vask, er det meningen at disse dukene skal tåle maskinvask på lav varme eller er det kun håndvask som gjelder? Hvordan blir baksiden seende ut, er det slik at det følger med stoff for å "dekke" baksiden eller må jeg passe på at baksiden også ser ok ut? Tenker da for eksempel på denne duken: https://www.margaretha.no/produkt/gidn/421024-Broderipakke Løper Dompaper

Send nettbutikken en e-post og spør om vask. Denne nettbutikken og den fysiske butikken har eksistert i flere tiår og har nok erfaring med det meste. Broderitråd pleier være av bomull, alternativt ren ull, hvilket stoff det broderes på, er her vanskelig å se. 

Når man broderer så er kunststykket å få baksiden like fin (nesten) forsiden. Det er litt av broderikunstens utfordringer. 
Så løperen i vaskemaskinen så må trådene festes skikkelig, slik at ikke broderiet går opp/rakner. 

Anonymkode: 035d5...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Send nettbutikken en e-post og spør om vask. Denne nettbutikken og den fysiske butikken har eksistert i flere tiår og har nok erfaring med det meste. Broderitråd pleier være av bomull, alternativt ren ull, hvilket stoff det broderes på, er her vanskelig å se. 

Når man broderer så er kunststykket å få baksiden like fin (nesten) forsiden. Det er litt av broderikunstens utfordringer. 
Så løperen i vaskemaskinen så må trådene festes skikkelig, slik at ikke broderiet går opp/rakner. 

Takk for svar. Når du sier festes skikkelig, er det da tilstrekkelig med at tråden blir vevet inn i tidligere sting og at man bruker 2-3 cm av tråden til dette, eller finnes det andre teknikker? Å få til en bra bakside er egentlig ikke et problem, baksiden på mine tidligere prosjekter ser ganske bra ut men er trådfestingen jeg er litt nervøs for. På starten bruker jeg alltid loop start så fra begynnelsen vil den sitte, men avslutningen er det litt verre med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Når du sier festes skikkelig, er det da tilstrekkelig med at tråden blir vevet inn i tidligere sting og at man bruker 2-3 cm av tråden til dette, eller finnes det andre teknikker? Å få til en bra bakside er egentlig ikke et problem, baksiden på mine tidligere prosjekter ser ganske bra ut men er trådfestingen jeg er litt nervøs for. På starten bruker jeg alltid loop start så fra begynnelsen vil den sitte, men avslutningen er det litt verre med. 

Jeg er ingen stor broderer, men har brodert litt, og sett mye. 
Jeg tror det du gjør er veldig bra. 
(På noen broderi jeg har sett, så starter den som har brodert med å lage knute på tråden ved hver ny tråd, da går ting opp uansett hvor forsiktig man behandler broderiet. 

Du kan jo og fore baksinen med tilsvarende stoff som duken/løperen, eller bruke tynt bomullsstoff. Det viktige da er jo at stoffene ikke krymper ulikt ved vask. Eventuelt vaske og stryke bomullsstoffet til baksiden før du syr det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg broderer bildet som blir rammet inn, jeg fester tråden med å veve inn ca 1 cm eller så. Det holder på bildene, tror 2-3 cm er bra på ting som skal bli brukt som feks duk

Anonymkode: 53055...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...