Gå til innhold

Gjør dette hvis du har mindreverdighetskomplekser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke vær naiv. Dette er mer vanlig enn du tror og vil innse. Folk kommer seg frem i dette samfunnet med denne oppførselen, det er sånn man får lederstillinger f.eks. Det er et sosialt spill. Spill det eller bli en taper. 

Anonymkode: f89df...e83

Fortell deg selv det du.

Rettferdiggjør de dårlige valgene dine.

Selvtilliten din blir ikke bedre av det, kun andre sin forrakt til deg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil bare komme med et tips til dere som sliter med å føle dere mindre verdt. Jeg gjorde det før, tok ting personlig og følte meg dårlig etter sosiale settinger. Jeg fant ut dette etter å ha studert og funnet ut at det mange mennesker gjorde rundt meg var å «rakke ned» på andre i LITEN skala. Det vil si, snu ryggen til noen og ekskludere fra gjeng i korte perioder, sette seg tydelig langt unna en annen person (med vilje) for å få den til å føle seg utrygg, gi ulik informasjon til venner om ulike ting, så en føler seg ekskludert og lurer på hvorfor de ikke har fått samme informasjon, gi i det ene tilfellet uttrykk for at noe er greit, og i det andre uttrykk for at det ikke er greit (for eksempel om det er greit å leke med hunden sin eller ikke). Andre eksempler er å si høyt «jeg er glad jeg ikke lever nedi denne dumpa..» til noen som nettopp gjør det. Snakke om ting man VET den/de andre føler seg ukomfortabel med å snakke om. 

tipset mitt er: gjør dette. Prøv å subtilt snike inn ting som gjør andre utrygge og usikre, prøv subtilt å sverte andre litt. 

dette funker på din egen selvtillit fordi du tar styring over samtalene og ser at andre også kan bli usikre, ikke bare du. Dette har hjulpet meg veldig i det daglige og hvis noen konfronterer meg med det, sier jeg bare.. «næmmen, det var da ikke meningen på den måten. Tror du virkelig jeg ville sagt noe sånn med vilje hvis jeg visste deg såret deg, det er ganske slemt av deg å tro jeg ville gjort noe sånn.» svaret du gir er jo feil, men det er det ingen andre som vet.  du har ditt på det rene hvis du svarer på denne måten. På tide å ta kontrollen tilbake folkens, det funker! 

Jeg håper du delte dette av god vilje. Personlig ville det vært ødeleggende for meg å oppføre meg slik, så da velger jeg å ikke gjøre det. Jeg trekker meg heller unna, og finner andre, snille folk å omgås.

Vi har alle mye å lære i livet. Jeg håper du finner den veien som er riktig for deg og blir lykkelig!

Anonymkode: 4aec8...24d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper du delte dette av god vilje. Personlig ville det vært ødeleggende for meg å oppføre meg slik, så da velger jeg å ikke gjøre det. Jeg trekker meg heller unna, og finner andre, snille folk å omgås.

Vi har alle mye å lære i livet. Jeg håper du finner den veien som er riktig for deg og blir lykkelig!

Anonymkode: 4aec8...24d

Jeg er enig i dette. Det vil være ødeleggende for de aller fleste å oppføre seg slik. Man gjør noe som man vet er feil og går på tvers av egne verdier, da vil det gå ut over selvrespekten, ens integritet og til slutt selvfølelsen. Man skyter seg selv i foten.

Anonymkode: 59d2d...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir vel ikke tryggere på deg selv ved å oppføre deg dårlig mot andre? 

Og husk, du får tilbake det du gir ut. Snille mennesker vil trekke seg unna deg, mens de som bruker samme teknikk blir. Også har dere en sirkel med toxic mennesker som tror vennskap skal være slik.. 

Anonymkode: 3e8fc...b22

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil bare komme med et tips til dere som sliter med å føle dere mindre verdt. Jeg gjorde det før, tok ting personlig og følte meg dårlig etter sosiale settinger. Jeg fant ut dette etter å ha studert og funnet ut at det mange mennesker gjorde rundt meg var å «rakke ned» på andre i LITEN skala. Det vil si, snu ryggen til noen og ekskludere fra gjeng i korte perioder, sette seg tydelig langt unna en annen person (med vilje) for å få den til å føle seg utrygg, gi ulik informasjon til venner om ulike ting, så en føler seg ekskludert og lurer på hvorfor de ikke har fått samme informasjon, gi i det ene tilfellet uttrykk for at noe er greit, og i det andre uttrykk for at det ikke er greit (for eksempel om det er greit å leke med hunden sin eller ikke). Andre eksempler er å si høyt «jeg er glad jeg ikke lever nedi denne dumpa..» til noen som nettopp gjør det. Snakke om ting man VET den/de andre føler seg ukomfortabel med å snakke om. 

tipset mitt er: gjør dette. Prøv å subtilt snike inn ting som gjør andre utrygge og usikre, prøv subtilt å sverte andre litt. 

dette funker på din egen selvtillit fordi du tar styring over samtalene og ser at andre også kan bli usikre, ikke bare du. Dette har hjulpet meg veldig i det daglige og hvis noen konfronterer meg med det, sier jeg bare.. «næmmen, det var da ikke meningen på den måten. Tror du virkelig jeg ville sagt noe sånn med vilje hvis jeg visste deg såret deg, det er ganske slemt av deg å tro jeg ville gjort noe sånn.» svaret du gir er jo feil, men det er det ingen andre som vet.  du har ditt på det rene hvis du svarer på denne måten. På tide å ta kontrollen tilbake folkens, det funker! 

Håper det er sarkasme og ment som et stikk til personer som ER nettopp sånn. 
For jeg synes det var tatt veldig på kornet hvordan enkelte er, kjenner selv slike folk. 
Litt FOR på kornet fra en type person som erfaringsmessig ikke ville hatt selvinnsikten til å beskrive så nøyaktig hva det var de gjorde (Alt er jo gjerne rettferdiggjort eller rasjonalisert i hodet på sånne)

I så fall om det er ment som et stikk til de som er sånn, så var det godt oppsummert hvordan noen mennesker fungerer.

Anonymkode: 77c6f...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste med nysgjerrighet fordi jeg er alltid klar for gode tips. Men dette derimot er ikke et godt tips, det er et veldig tydelig tegn på at du har mindreverdighetskomplekser. Ingen som er glad i seg selv har behov for å gjøre andre usikre med vilje, for deretter å gaslighte dem. 

Hadde jeg gjort dette hadde jeg ikke følt meg bra, jeg hadde følt meg råtten, jeg hadde ikke hatt troen på meg selv, jeg tror derimot dette vedlikeholder den følelsen av å være mindre verdt enn. Superiority complex (vi har ikke et særlig godt norsk ord for det) og mindreverdighetskompleks er to sider av samme sak. Målet er å komme ut av begge, å vite at en er nok uansett hva andre har eller ikke. 

Håper ingen tar tipset til TS, for det kommer 100% fra et usikkert og mindreverdig sted. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bryte ned andres selvtillit gir deg ikke økt selvtillit. Det føles kanskje slik, men den "rushen" du får er ikke selvtillit.

Anonymkode: 82bb2...e5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vil ikke late som eller sminke på sannheten. Dette funker og jeg velger å dele for å være snill siden dette sjeldent snakkes om. Mange der ute som trykkes ned og får som svar «Åå men det var ikke med vilje…». Jo, ofte er det med vilje. Ts 

Vi vet det er med vilje.

Det er derfor selvsikre mennesker ikke gjør slik.

Det er jo ett så tydelig tegn på  mindreverdighetskompleks som det kan få blitt.

Så det du gjør, er å vise folk at du er usikker på deg selv, samtidig som du får folk til å mislike deg litt og litt.

Man graver jo sin egen grav.

Er du usikker rundt mennesker, så er det jo ett bedre tiltak å få andre til å trives i ditt selskap.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Næh. Jeg er usikker på om du er seriøs her, eller prøver å være sarkastisk. 

Uansett skal jeg svare ærlig:

Jeg sliter med å bygge en hær, slik mange gjør. Men jeg ser at de gjør det. Jeg orker derimot ikke å være med i en gjeng kun fordi noen vil ha meg som en del av deres "safety in numbers", så om jeg oppfatter oppførsel av type manipulering, er jeg ute av deres verden ganske kjapt. Slike spill orker jeg ikke, da er jeg heller i eget selskap. 😊 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har helt rett...... For akkurat sånn oppfører usikre mennesker seg. Jeg får egentlig bare vondt av dem, og ønsker at de en dag får det godt med seg selv. ❤️ 

Du forveksler nok usikkerhet med noe annet, for selvsikre mennesker gjør jo ikke sånt. Tro meg 😅 Eller det skaper en falsk selvtillit. For selvtillit, selvverd etc kommer innenfra. Ikke fra andre. 

Du vil også kun tiltrekke deg andre usikre mennesker. De med sunn og god selvtillit avstår fra slike spill og manipulering. Slemt er det også selv om du kanskje bare mener det godt. 

Anonymkode: f8603...14e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt mobbet hele livet. Av forskjellige mennesker. Jeg utstråler sikkert noe som gjør meg til perfekt offer. Tidligere prøvde jeg å være politisk korrekt og "the bigger person". Det funket ikke. I det siste begynte jeg å bite fra meg. Ikke skjult, som TS foreslår, men helt åpent. Kutter av deres forsøk på morsomheter på min bekostning, svarer ærlig og brutalt, konfronterer. Det hjelper. Sånn som i forrige uke da en kollega lo av noe jeg sa. Jeg lot det være full stillhet i noen sekunder, for så å fortsette å snakke om noe helt annet. Vittigheten ble hengende i lufta, og kollegaen ble rød i fjeset. Flaut som faen 🤣

Anonymkode: cb135...98d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å bryte ned andres selvtillit gir deg ikke økt selvtillit. Det føles kanskje slik, men den "rushen" du får er ikke selvtillit.

Anonymkode: 82bb2...e5f

Nei, det er mye bedre å vende det andre kinne til og la dem fortsette å ødelegge deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er mye bedre å vende det andre kinne til og la dem fortsette å ødelegge deg.

Nei. Du kan lese kommentaren over deg. Det er en god måte å gjøre det på. Sette grenser. Men subtile hersketeknikker virker bare manipulerende  og bittert.

Anonymkode: 6942f...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åja, det var faktisk deg. Vel, uansett, poenget står seg. Man må ikke velge mellom å vende det andre kinnet til og subtile hersketeknikker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åja, det var faktisk deg. Vel, uansett, poenget står seg. Man må ikke velge mellom å vende det andre kinnet til og subtile hersketeknikker.

Hvis du ser anonymkoder, så var det ikke meg, nei. Men det politisk korrekte rådet i Norge er å overse mobberne og være hyggelige mot dem. Det funker ikke. Jeg vet ikke om TS sin metode funker. Men min harde metode gjør. Jeg fikk høre før at jeg kom til å skaffe meg uvenner og bli mislikt hvis jeg er direkte og skarp mot mobberne. Vel, mobberne kommer uansett aldri til å like meg eller være mine venner. Altså, intet tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ser anonymkoder, så var det ikke meg, nei. Men det politisk korrekte rådet i Norge er å overse mobberne og være hyggelige mot dem. Det funker ikke. Jeg vet ikke om TS sin metode funker. Men min harde metode gjør. Jeg fikk høre før at jeg kom til å skaffe meg uvenner og bli mislikt hvis jeg er direkte og skarp mot mobberne. Vel, mobberne kommer uansett aldri til å like meg eller være mine venner. Altså, intet tap.

Helt enig i det. Jeg ble og mobbet, og jen nekter å vende det andre kinnet til hvis noen oppfører seg dårlig. Har god erfaring med at konfrontasjon stopper kjeften deres. Tror en del mennesker ikke er vant til å få irettesettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har blitt mobbet hele livet. Av forskjellige mennesker. Jeg utstråler sikkert noe som gjør meg til perfekt offer. Tidligere prøvde jeg å være politisk korrekt og "the bigger person". Det funket ikke. I det siste begynte jeg å bite fra meg. Ikke skjult, som TS foreslår, men helt åpent. Kutter av deres forsøk på morsomheter på min bekostning, svarer ærlig og brutalt, konfronterer. Det hjelper. Sånn som i forrige uke da en kollega lo av noe jeg sa. Jeg lot det være full stillhet i noen sekunder, for så å fortsette å snakke om noe helt annet. Vittigheten ble hengende i lufta, og kollegaen ble rød i fjeset. Flaut som faen 🤣

Men dette er jo noe helt annet enn det TS prøver å anbefale. 

At du setter grenser (eller viser sunn sinne) mor folk som behandler deg dårlig er noe annet enn å bruke subtil nedrakking med folk du vil være venner med. 

TS beskriver en form for Machiavellinisme som er drepen for nære relasjoner. Å stå opp mot mobbing går ikke ut på det samme i det hele tatt 

Anonymkode: 3e8fc...b22

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 10.54):

Dette er jo bare tull. Kan ikke tro at du mener dette seriøst? Tror du så dårlig om dine medmennesker at de faller for dette uansett om du mener det seriøst eller ei? Ethvert oppegående menneske skjønner at det ikke er kjekt å behandle folk slik.

Anonymkode: 90938...edc

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er jo bare tull. Kan ikke tro at du mener dette seriøst? Tror du så dårlig om dine medmennesker at de faller for dette uansett om du mener det seriøst eller ei? Ethvert oppegående menneske skjønner at det ikke er kjekt å behandle folk slik.

Anonymkode: 90938...edc

Jeg bare sier ting som de er. Folk flest opererer med en form for nedsnakking/nedtrykking som er subtil. Hierarki vil det være i verden uansett, så hvorfor ikke klatre oppover selv, istedenfor å bli liggende nede på stigen. Er du ikke enig i at det er mekanismer i samfunnet som avgjør hvor i samfunnet du står? Det synes jeg isåfall er naivt. Jeg bare velger å si sannheten, fordi dette er noe jeg ikke visste selv for noen år siden. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...