Gå til innhold

London - hva er dine beste tips?

Dizzy

Anbefalte innlegg

Reiser tll London for aller første gang i oktober. Hva er dine aller beste tips? Opplevelser som er verdt å få med seg? Steder å spise? Afternoon tea? Apper som kan være lure å laste ned på forhånd? Butikker? Markeder? Vintagebutikker? Enkleste måte å reise fra Gatwick til sentrum?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dizzy skrev (10 minutter siden):

Reiser tll London for aller første gang i oktober. Hva er dine aller beste tips? Opplevelser som er verdt å få med seg? Steder å spise? Afternoon tea? Apper som kan være lure å laste ned på forhånd? Butikker? Markeder? Vintagebutikker? Enkleste måte å reise fra Gatwick til sentrum?

Camden Market må i hvert fall jeg alltid innom når jeg er der. Utrolig mye å se på der. F.eks Cyberdog er jo en opplevelse av en butikk ;) 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Venice, rusle der og ta kanalbåt på Regents canal til Camden market

Anonymkode: fb52e...cd0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en teddybjørn- butikk i regent street. Hamleys. Om du reiser med barn, så er en tur inn der verdt det. Især om de er glad i bamser.

London zoo er også kjekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere som reiser og hvilke interesser har dere? Har vært i London 10-12 ganger både på tur med små barn, kjæresterur, tur med venninner og nå de siste årene sammen med tenåringer og aldre foreldre. London har ALT, og man kommer bare over en brøkdel på hvert besøk.

fra Gatwick kan dere ta vanlig tog eller Gatwick expressen til Victoria. I hvilket område skal dere bo?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvario skrev (11 minutter siden):

Hvor gamle er dere som reiser og hvilke interesser har dere? Har vært i London 10-12 ganger både på tur med små barn, kjæresterur, tur med venninner og nå de siste årene sammen med tenåringer og aldre foreldre. London har ALT, og man kommer bare over en brøkdel på hvert besøk.

fra Gatwick kan dere ta vanlig tog eller Gatwick expressen til Victoria. I hvilket område skal dere bo?

To venninner i starten av 40-årene. 
Vi skal bo i nærheten av Russell Square. 

Er interessert i gjenbruk/second hand, bøker, små koselige kaféer og restauranter. Har snakket om at vi ønsker færrest mulig avtaler/bookinger slik at vi bare kan traske og nyte uten noe tidspress for å rekke noe. 

Endret av Dizzy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var der i februar i fjor, for første gang. Det kommer litt an på hvilken bydel du bor i osv. Men vi fikk med oss Hyde Park (bodde i Paddington), London Eye, Big Ben, Tower bridge, Covent Garden, Oxford Street, Piccadilly Circus, dro til Notting Hill…

Spiste på Flat iron, og kommer til å gjøre det neste gang også. Vil også få med meg Shoreditch senere. 

Anonymkode: f6335...309

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dizzy skrev (15 minutter siden):

Er interessert i gjenbruk/second hand, bøker, små koselige kaféer og restauranter. Har snakket om at vi ønsker færrest mulig avtaler/bookinger slik at vi bare kan traske og nyte uten noe tidspress for å rekke noe. 

Da bor dere sentralt i forhold til mange museum, en haug med turistbutikker, men også flere nisje og gjenbruksbutikker. UCL ligger også rett ved og når der er mange studentee på ett området følger det også med mange bruktbutikker. 
Vil anbefale dere å se på tube kartet før dere reiser: https://content.tfl.gov.uk/standard-tube-map.pdf

Det er veldig enkel måte å komme seg rundt på, og det finnes også flere apper som anbefales å bruke for å komme seg rundt ellers i London. Jeg har prøvd mange, men faller alltid tilbake på dette enkle kartet og google maps. Der er det alltid oppdatert om noen linjer stengte og alternative bussruter, bolt/uber/taxi ++  Fra der dere bor kan dere uansett ta den mørkeblå linjen til veldig mange andre sentrale deler av London. Tap inn og ut med bankkortet/apple watch og det er tak hver dag på hvor mye man kan bruke.

Området rundt Hammersmith har mye bruktbutikker som ikke er turistlagde. I Camden, Notting Hill++ er det også lasser av slike butikker, men jeg oplever en skal være heldig om man faktisk finner noen reelle skatter.

Ellers anbefales det å reise en tur til Greenwich med båt på Themsen. Fantastisk fin og koselig by litt utenfor bykjernen som har mange koselig kafeer og bruktbutikker. Om dere vil ha en opplevelse som er booket anbefaler jeg Mamma Mia the Party på O2 arena. Ganske dyrt, men absolutt verd pengene.

Ang cafeer ellers så ligger de små stort sett i sidegater, og i nærheten av tube stasjoner. Det finnes også flere koselige «instavennlige» i området utenfor Harrods. God mat/kaker, men prisene er doble av de andre stedene. 

Kos dere på tur

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dizzy skrev (28 minutter siden):

Smitafields Truman Brewery Market og Brick Lane (disse ligger ved hverandre). Og Notting hill Market. Ville absolutt prioritert disse. 

Ellers er jeg glad i å ta turen til Chelsea, starte ved sloane square, titte litt i butikkene, gå på cafe, og koselige restauranter. Her finner du ikke mange turister, så er et helt annet tempo. 

Området rundt Seven Dials er også supert for shopping, og litt annerledes butikker. 

Anonymkode: 81350...72e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE kjøp «papirbillett» til kollektivtransport! «Tæpp» kortet/telefonen inn og ut i HVER eneste «sluse» selv om portene er åpne (DLR har ikke fysiske sluser, men like viktig å «tæppe» inn og ut for å ikke risikere £80 ved kontroll) så belastes dere korrekt beløp neste dag, og aldri mer enn max dagsbeløp for de soner dere reiser.

Papirbillett er ca. 3 ganger så dyrt som å «tæppe»…

Anonymkode: ae70e...d6a

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe mange turister ikke er klar over; dere kan bare teppe kortet når dere går av og på på bane eller buss. Da slipper dere styre med billetter. 

Unntaket er gatwick express, velger dere disse til Victoria ville jeg kjøpt billett i app i forkant. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

London Eye er skikkelig oppskrytt og verken den timelange køen eller blodprisen for billett er på noen måte verdt det.

Anonymkode: eec4c...99b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk, alle sammen, for mange gode råd og tips!🥰 Er ikke så veldig bereist, så suger til meg all informasjon og gode råd jeg kan få!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nevnt mye bra allerede, jeg vil legge til: besøk gamle, historiske pubber! Det er ikke mye som er mer «typisk London» enn det. Dere trenger ikke nødvendigvis drikke, de serverer alltid alkoholfritt også. Kjempekos!

Her er en grei begynnerliste, det finnes mange flere du kan søke opp: https://livinglondonhistory.com/top-ten-historic-pubs-in-london/

Vil også anbefale å bestille bord for helgemiddagene, det fylles raskt opp. Her snakker jeg av dyrekjøpt erfaring 😅 Trenger ikke gjøre det før dere kommer, men ser dere et koselig sted, stikk nesen inn og be om å få reservere bord til samme/neste kveld. 

Anonymkode: f0183...9ff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dizzy skrev (2 timer siden):

Bøker - Cecil Court og  Daunts books i Marylebone. 

Anonymkode: 8a05c...52e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tate Modern er mitt tips, kult museum med en cafe på toppen med flott utsikt. Besøk museumsbutikken også.

Anonymkode: d0e76...1ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og noe mange turister ikke er klar over; dere kan bare teppe kortet når dere går av og på på bane eller buss. Da slipper dere styre med billetter. 

Unntaket er gatwick express, velger dere disse til Victoria ville jeg kjøpt billett i app i forkant. 

Jeg velger aldri Gatwick express lenger, det blir som å ta flytoget istedenfor VY, det er maaange avganger i flere retninger med vanlige tog. Og Gatwick express går bare til Victoria, skal man bo ved Russel Square er det feks mye nærmere å ta toget til Farringdon. 

Av attraksjoner har London vanvittig mye å by på. Jeg har vært der så mange ganger nå, og finner alltid noe nytt. Som førstereis ville jeg nok fått meg meg de mest kjente tingene. Men ville brukt kollektivtransport istedenfor de hop on-hop off-bussene (som ofte blir stående og stampe i trafikken), eller dyre båtturer på Themsen. Bedre å bruke vanlige rutebåter, der man kan tæppe inn og ut som på tuben. Båttur til Greenwich er feks supert, selv om det fins raskere måter å komme seg dit. 

Anonymkode: 63955...47b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg velger aldri Gatwick express lenger, det blir som å ta flytoget istedenfor VY, det er maaange avganger i flere retninger med vanlige tog. Og Gatwick express går bare til Victoria, skal man bo ved Russel Square er det feks mye nærmere å ta toget til Farringdon. 

Av attraksjoner har London vanvittig mye å by på. Jeg har vært der så mange ganger nå, og finner alltid noe nytt. Som førstereis ville jeg nok fått meg meg de mest kjente tingene. Men ville brukt kollektivtransport istedenfor de hop on-hop off-bussene (som ofte blir stående og stampe i trafikken), eller dyre båtturer på Themsen. Bedre å bruke vanlige rutebåter, der man kan tæppe inn og ut som på tuben. Båttur til Greenwich er feks supert, selv om det fins raskere måter å komme seg dit. 

Når jeg har gjester som flyr til Gatwick anbefaler jeg likevel Gatwick ekspress. For en førstegangs-turist er det mye enklere. 

Til russel sq. må man på tube eller annen transport uansett hvilken stasjon man velger. Så avstand har liten betydning. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Når jeg har gjester som flyr til Gatwick anbefaler jeg likevel Gatwick ekspress. For en førstegangs-turist er det mye enklere. 

Til russel sq. må man på tube eller annen transport uansett hvilken stasjon man velger. Så avstand har liten betydning. 

Det fins ikke vanskelig å ta vanlige tog. Det er skjermer som tydelig viser hva som er neste og raskeste vei til den stasjonen man vil til. Det som jeg faktisk synes har blitt litt vanskeligere enn før å se på skjermene, er hvilket togselskap som har hvilken avgang. Men hvis man velger en annen stasjon enn Victoria unngår man uansett de dyre togene til Gatwick express. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det fins ikke vanskelig å ta vanlige tog. Det er skjermer som tydelig viser hva som er neste og raskeste vei til den stasjonen man vil til. Det som jeg faktisk synes har blitt litt vanskeligere enn før å se på skjermene, er hvilket togselskap som har hvilken avgang. Men hvis man velger en annen stasjon enn Victoria unngår man uansett de dyre togene til Gatwick express. 

Ser Gatwick Express har egen app og at det koster ca. 41£ for 2 personer. De andre togene, der kan man bare tæppe og trenger ikke kjøpe billetter på forhånd?

Endret av Dizzy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...