AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #21 Del Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 6,1 i lån..nedbetalingstid på 25 år. Kommer vel ann på hvem du spør. Har forsikring så det er kun i en mellomfase (pga forlenget behandlingst) jeg lurer på om det går å få sosialstønad feks som senere blir trukket fra aap når man har vedtaket. Medlem i KLP også, men har faktisk ikke sjekket om jeg har noen rettigheter der, vet du om noen på sparket? Fått arbeidsevnevurdering ja.. Har ingen forventninger til at fellesskapet skal stå for min gjeld! 1. Jeg spør om det fins noen løsninger i mellomfasen..ber ikke noen ta regningen på min gjeld 2. Jeg er en del av det fellesskapet du snakker om, har betalt min skatt og vert yrkesaktiv siden jeg var 13 (ja du leste riktig!!!) År. Jeg er blitt syk, ikke planlagt, ikke ønsket, livet er ikke en avslaningsarena eller ferie når man er syk. Nå er jeg omfattet av den gode ordningen vi har i dette landet, den vi ALLE må bidra til for at den skal eksistere, I TIlFELLE man blir SYK. 3. Jeg håper du aldri opplever å bli syk på denne måten selv, til tross for at det kan virke som du hadde hatt godt av å ta av deg skyggelappenen du går med. Anonymkode: b123b...600 Du spurte jo om nav sosial dekket lån? ikke meg du siterer her, men du aner jo ingenting om situasjonen til den du siterer her? jeg synes du bør få av egene skyggelapper, for det var ikke sånn at du betalte mine lån med din skatt når jeg ble syk? Så ja, måtte selge . Den gode ordningen vi har her i landet hadde jo stoppet opp med dine forventninger . Du kan få hjelp av nav/ boligkontoret til og kontakte banken da. Anonymkode: eb88e...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #22 Del Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du spurte jo om nav sosial dekket lån? ikke meg du siterer her, men du aner jo ingenting om situasjonen til den du siterer her? jeg synes du bør få av egene skyggelapper, for det var ikke sånn at du betalte mine lån med din skatt når jeg ble syk? Så ja, måtte selge . Den gode ordningen vi har her i landet hadde jo stoppet opp med dine forventninger . Du kan få hjelp av nav/ boligkontoret til og kontakte banken da. Anonymkode: eb88e...652 Nei, jeg spurte om man kan få en sosial stønad i en mellomfase der man venter på et vedtak..for å dekke de faste utgiftene man har. Har da en forventing om at de blir trukket fra min aap. Har ingen forventninger om at noen skal betale for min gjeld. Anonymkode: b123b...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #23 Del Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): AnonymBruker: jeg var alene med to barn og var 14 uker uten inntekt. Jeg fikk (motvillig) innvilget sosialstønad en gang og ble oppfordret til å ta opp forbrukslån (ja du leste riktig). Jeg fikk mat av den lokale frivillighetssentralen og det reddet oss. Jeg kuttet ut alt: Internett, strømmetjenester, mobil (hadde kun ringing, ingen mobildata eller sms inkkudert). Bil og mc ble avskiltet. Forsikringer på bil/mc ble avsluttet. Jeg gikk i nødmodus. Kjøpte ikke klær, utstyr eller annet men måtte gi eldte en 50lapp til bursdag, husker det var vanskelig men det gikk. Snakket med banken og fikk betalingsavtale, tror det var 6 mnd betalingsfri periode, men du kan høre hva din bank kan gjøre for deg. Du har partner som har inntekt og om dere er gift er han forpliktet til å bære din del økonomisk når du ikke kan. Er dere samboere har han ikke samme plikt og da har du rett til andre ting (sosialstønad, matposelevering, lavterskel programmer mtp fritidsaktiviteter for barna). Anonymkode: 061d8...028 Det er tøft, du må virkelig ha stått på! Anonymkode: b123b...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #24 Del Skrevet 1. oktober 2024 Om dere ikke er gift kan du ha rett til sosialhjelp i en overgangsfase i og med at du venter på vedtak om AAP. Da kan også avdrag til boliglån dekkes. Når du da får en etterbetaling i AAP så trekkes det du har fått i sosialhjelp fra. Å få sosialhjelp fordrer jo også at du ikke har noen annen måte å forsørge deg på. Du må levere kontooversikt over alle kontoer du disponerer og skattemelding. Det er heller ikke mye du får i forhold til hva du nok er vant til. Du kan få til halve strømregninga, halve bredbånd og livsopphold til deg selv, halvparten av rentene på lånet og en slump til livsopphold for deg. Om dere har barn forventes det at mannen forsørger barna. Om dere er gift har har forsørgelsesplikt for deg også, og da må han også være på kne økonomisk for at dere skal få noe. Det er magert på sosialhjelp, men i og med at det er det siste sikkerhetsnettet vi har i samfunnet vårt så er det sånn det er. Det skal sørge for tak over hodet og mat i magen. Når det er sagt så er det mange som må søke i påvente av annen ytelse. Anonymkode: df094...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #25 Del Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Om dere ikke er gift kan du ha rett til sosialhjelp i en overgangsfase i og med at du venter på vedtak om AAP. Da kan også avdrag til boliglån dekkes. Når du da får en etterbetaling i AAP så trekkes det du har fått i sosialhjelp fra. Å få sosialhjelp fordrer jo også at du ikke har noen annen måte å forsørge deg på. Du må levere kontooversikt over alle kontoer du disponerer og skattemelding. Det er heller ikke mye du får i forhold til hva du nok er vant til. Du kan få til halve strømregninga, halve bredbånd og livsopphold til deg selv, halvparten av rentene på lånet og en slump til livsopphold for deg. Om dere har barn forventes det at mannen forsørger barna. Om dere er gift har har forsørgelsesplikt for deg også, og da må han også være på kne økonomisk for at dere skal få noe. Det er magert på sosialhjelp, men i og med at det er det siste sikkerhetsnettet vi har i samfunnet vårt så er det sånn det er. Det skal sørge for tak over hodet og mat i magen. Når det er sagt så er det mange som må søke i påvente av annen ytelse. Anonymkode: df094...f68 Takk for konstruktivt svar 😊 Anonymkode: b123b...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. oktober 2024 #26 Del Skrevet 1. oktober 2024 Har du tatt ut absolutt all ferie? Hvis ikke bør du gjøre det nå og dermed få utsatt maksdato på sykepenger like lenge som du har ferie. Det kan i så fall gi deg de fire - fem ukene du trenger for at AAP-søknaden din skal rekke å bli ferdigbehandlet. Hvis du er gift med noen som har normal inntekt så skal det mye til at du får sosialhjelp siden ektefelle har forsørgerplikt både når det gjelder deg og felles barn, men dette har brukeren over her beskrevet veldig bra. Jeg ville i det hele tatt ha sett på hvordan dere kan komme dere gjennom disse ukene uten å måtte søke om sosialstønad. Det kan oppleves som en stor belastning å søke og du vil uansett bli trukket for det du har fått når du får innvilget AAP og mottar etterbetaling. Evt. be om en måned eller to med avdragsfrihet i banken og utsett studielånet. Når det bare er snakk om noen uker, og man forventer en etterbetaling, går det også an å f.eks. be om å få utsatt eller delt opp strømregning, kommunale avgifter etc. Her forutsetter jeg også at partner er villig til å strekke seg litt ekstra og at absolutt alt forbruk strammes inn til et minimum. Ja, vi har et godt sikkerhetsnett i Norge, men det har også en del hull som man gjerne faller i når det er det man absolutt trenger minst. Ekstremt lange behandlingstider hos NAV er en av de tingene som skaper slike "huller" 😞 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #27 Del Skrevet 1. oktober 2024 Leo skrev (6 minutter siden): Har du tatt ut absolutt all ferie? Hvis ikke bør du gjøre det nå og dermed få utsatt maksdato på sykepenger like lenge som du har ferie. Det kan i så fall gi deg de fire - fem ukene du trenger for at AAP-søknaden din skal rekke å bli ferdigbehandlet. Hvis du er gift med noen som har normal inntekt så skal det mye til at du får sosialhjelp siden ektefelle har forsørgerplikt både når det gjelder deg og felles barn, men dette har brukeren over her beskrevet veldig bra. Jeg ville i det hele tatt ha sett på hvordan dere kan komme dere gjennom disse ukene uten å måtte søke om sosialstønad. Det kan oppleves som en stor belastning å søke og du vil uansett bli trukket for det du har fått når du får innvilget AAP og mottar etterbetaling. Evt. be om en måned eller to med avdragsfrihet i banken og utsett studielånet. Når det bare er snakk om noen uker, og man forventer en etterbetaling, går det også an å f.eks. be om å få utsatt eller delt opp strømregning, kommunale avgifter etc. Her forutsetter jeg også at partner er villig til å strekke seg litt ekstra og at absolutt alt forbruk strammes inn til et minimum. Ja, vi har et godt sikkerhetsnett i Norge, men det har også en del hull som man gjerne faller i når det er det man absolutt trenger minst. Ekstremt lange behandlingstider hos NAV er en av de tingene som skaper slike "huller" 😞 Ja du beskriver det godt her! Partner er villig til å strekke seg langt, og tror vi har landet på en løsning som gjør at det går rundt frem til vedtak og mer "normale" tilstander igjen. Takk for alle svar 😊 Note to self etter denne runden er at de 3 mnd bufferkonto gjerne skulle vert dobla om helsa svikter samtidig som kjøleskap, bil og oppvaskmaskin 😅 lærer så lenge man lever, og uansett takknemlig for at man har et system som legger til rette for behandling i sykdomsperiode. Ha en fin dag! Anonymkode: b123b...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #28 Del Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 6,1 i lån..nedbetalingstid på 25 år. Kommer vel ann på hvem du spør. Har forsikring så det er kun i en mellomfase (pga forlenget behandlingst) jeg lurer på om det går å få sosialstønad feks som senere blir trukket fra aap når man har vedtaket. Medlem i KLP også, men har faktisk ikke sjekket om jeg har noen rettigheter der, vet du om noen på sparket? Fått arbeidsevnevurdering ja.. Har ingen forventninger til at fellesskapet skal stå for min gjeld! 1. Jeg spør om det fins noen løsninger i mellomfasen..ber ikke noen ta regningen på min gjeld 2. Jeg er en del av det fellesskapet du snakker om, har betalt min skatt og vert yrkesaktiv siden jeg var 13 (ja du leste riktig!!!) År. Jeg er blitt syk, ikke planlagt, ikke ønsket, livet er ikke en avslaningsarena eller ferie når man er syk. Nå er jeg omfattet av den gode ordningen vi har i dette landet, den vi ALLE må bidra til for at den skal eksistere, I TIlFELLE man blir SYK. 3. Jeg håper du aldri opplever å bli syk på denne måten selv, til tross for at det kan virke som du hadde hatt godt av å ta av deg skyggelappenen du går med. Anonymkode: b123b...600 Mener KLP har noe uførepensjon, men du må nesten sjekke om det er noe du kan ha rett på der. Hvis du søkte i slutten av august, er det mest trolig at du ikke vil få svar før maksdato. Det går som regel saksbehandlingstiden. Men hvis du får innvilget vil du få fra maksdato på sykepenger så du vil isåfall få etterbetalt. Anonymkode: 39bfa...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #29 Del Skrevet 2. oktober 2024 Leo skrev (21 timer siden): Har du tatt ut absolutt all ferie? Hvis ikke bør du gjøre det nå og dermed få utsatt maksdato på sykepenger like lenge som du har ferie. Det kan i så fall gi deg de fire - fem ukene du trenger for at AAP-søknaden din skal rekke å bli ferdigbehandlet. Hvis du er gift med noen som har normal inntekt så skal det mye til at du får sosialhjelp siden ektefelle har forsørgerplikt både når det gjelder deg og felles barn, men dette har brukeren over her beskrevet veldig bra. Jeg ville i det hele tatt ha sett på hvordan dere kan komme dere gjennom disse ukene uten å måtte søke om sosialstønad. Det kan oppleves som en stor belastning å søke og du vil uansett bli trukket for det du har fått når du får innvilget AAP og mottar etterbetaling. Evt. be om en måned eller to med avdragsfrihet i banken og utsett studielånet. Når det bare er snakk om noen uker, og man forventer en etterbetaling, går det også an å f.eks. be om å få utsatt eller delt opp strømregning, kommunale avgifter etc. Her forutsetter jeg også at partner er villig til å strekke seg litt ekstra og at absolutt alt forbruk strammes inn til et minimum. Ja, vi har et godt sikkerhetsnett i Norge, men det har også en del hull som man gjerne faller i når det er det man absolutt trenger minst. Ekstremt lange behandlingstider hos NAV er en av de tingene som skaper slike "huller" 😞 Greit å være obs på at det er feriepenger som skal dekke lovpålagte feriedager. De fleste har allerede fått utbetalt feriepengene i juni og sykepenger fra NAV stopper under uttak av feriedager. Så å ta ut ferie før maksdato lønner seg ikke alltid økonomisk. Men det kan jo lønne seg mtp at innvilgelse av AAP forskyves fremover, slik at man ikke forbruker av 3 årsperioden før det er helt nødvendig. En annen ting som er greit å vite, hvis man skal jobbe ved siden av AAP, er at man kan ta ut lovpålagte feriedager fra jobben og få utbetalt aap samtidig, så lenge man er tilgjengelig for å følge opp avtalt aktivitet med NAV. Anonymkode: 9c339...953 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå