Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å tvangsinnkreve barnebidrag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg (eller barna) har fått innvilget barnebidrag, søkt via nav. Det ble innvilget fra 1.8. 

Far har ikke sett barna på mange år, vi har ikke kontakt. Hvor lang tid tar det før vi ser noe til pengene? Det er snart 1.oktober, 2 mnd siden første betaling skulle vært betalt. 

Anonymkode: ede04...ea5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk de en måned etter. Men hadde på forhånd krysset av for innkreving via nav 

Endret av HaIIing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaIIing skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk de en måned etter. Men hadde på forhånd krysset av for innkreving via nav 

Innkreving via Skatteetaten krysset jeg av på. Men siden det tok så kort tid, betalte den andre forelderen frivillig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene kommer når bf betaler. Om han ikke betaler, kan Nav innkreving tvangsinnkreving når purring nr ikke er betalt.

Ring til nav innkrevning (eget nummer) hver måned og hør status. 

Anonymkode: c4434...5e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfall er den 25. hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forfall er den 25. hver måned.

Det vet jeg, det stod også i brevet fra nav. Første forfall var 25.7, har enda ikke fått noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Pengene kommer når bf betaler. Om han ikke betaler, kan Nav innkreving tvangsinnkreving når purring nr ikke er betalt.

Ring til nav innkrevning (eget nummer) hver måned og hør status. 

Takk, det skal jeg gjøre 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta tid. Helt avhengig av om far velger å betale eller la det forfalle og misligholde det. 

Dersom far velger å betale, får man pengene 1-3dager etter betaling er gjort. 

Dersom han ikke betaler og missligholder kan det ta flere mnd for da må eventuelt statensinnkrevningssentral la det gå så langt at de setter opp tvunget lønnstrekk. 

Såg ikke en krone før det var gått 6-7 mnd her. 

Anonymkode: 0faa7...064

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan ta tid. Helt avhengig av om far velger å betale eller la det forfalle og misligholde det. 

Dersom far velger å betale, får man pengene 1-3dager etter betaling er gjort. 

Dersom han ikke betaler og missligholder kan det ta flere mnd for da må eventuelt statensinnkrevningssentral la det gå så langt at de setter opp tvunget lønnstrekk. 

Såg ikke en krone før det var gått 6-7 mnd her. 

Anonymkode: 0faa7...064

Tydeligvis har han valgt å ikke betale, siden det snart er oktober og vi ikke har fått en krone. 

Han hadde heller ikke uttalt seg til nav stod det i skrivet jeg fikk. 

Men da får vi bare vente litt til. Skal ringe nav innkreving og høre med dem også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkrevingsprosess kan fort ta flere måneder, purring,inkassovarsel, varsel om utleggsbegjæring , tvangsinndrivelse osv 

Anonymkode: 89726...36e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Innkrevingsprosess kan fort ta flere måneder, purring,inkassovarsel, varsel om utleggsbegjæring , tvangsinndrivelse osv 

Og hvis han ikke har inntekt så er det ingenting å trekke og da blir det ikke noe bidrag utover muligens bidragsforskudd heller, vel?

Hvis han har jobb så vil jo arbeidsgiver få krav om at de skal trekke av lønna hans før de betaler resten til han. 

Anonymkode: 101f5...939

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tydeligvis har han valgt å ikke betale, siden det snart er oktober og vi ikke har fått en krone. 

Han hadde heller ikke uttalt seg til nav stod det i skrivet jeg fikk. 

Men da får vi bare vente litt til. Skal ringe nav innkreving og høre med dem også. 

Må jo være passe flaut for barnefar når det blir tvangstrekk.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (2 minutter siden):

Kanskje det hadde vært det for de fleste, men noen bryr seg ikke. <spekulering>Kanskje denne mannen stikker hodet i sanda og bare lar det skure og gå? Kanskje han til og med har andre tvangstrekk på seg så dette bare ble enda en spiker i kista. </spekulering>

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvis han ikke har inntekt så er det ingenting å trekke og da blir det ikke noe bidrag utover muligens bidragsforskudd heller, vel?

Hvis han har jobb så vil jo arbeidsgiver få krav om at de skal trekke av lønna hans før de betaler resten til han. 

Han har jobb. Det kom frem i vedtaket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det hadde vært det for de fleste, men noen bryr seg ikke. <spekulering>Kanskje denne mannen stikker hodet i sanda og bare lar det skure og gå? Kanskje han til og med har andre tvangstrekk på seg så dette bare ble enda en spiker i kista. </spekulering>

TS her. Jeg aner ikke noe om hans økonomi annet enn hva han tjener, det kom frem i vedtaket. 

Ang det å være flau. Jeg synes det er mer flaut at en voksen mann ikke prioriterer å møte barna sine. At han ikke vil betale heller overrasker meg sånn sett ikke. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her. Jeg aner ikke noe om hans økonomi annet enn hva han tjener, det kom frem i vedtaket. 

Ang det å være flau. Jeg synes det er mer flaut at en voksen mann ikke prioriterer å møte barna sine. At han ikke vil betale heller overrasker meg sånn sett ikke. 

Ja det er jeg enig med deg i, det er flaut at mannen velger bort barna sine. Skjønner meg ikke på folk som klarer å gi blaffen i barna sine. 

Håper du får et godt svar fra innkrevningssentralen og at pengene kommer snart. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan dessverre ta tiår. Mine barn har fremdeles ikke fått det de har krav på. De er nå i midten av tjueårene…

Anonymkode: ac435...3ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt om bidragsforskudd? Ellers bør du gjøre det med en gang.

Anonymkode: d068f...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du søkt om bidragsforskudd? Ellers bør du gjøre det med en gang.

Anonymkode: d068f...aa8

Jeg tjener akkurat litt for mye til å få det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (På 29.9.2024 den 10.12):

Tviler

Ekstremt mange økonomiske surrehuer, sannsynligvis skjønner han vel ikke hva trekket er engang når det kommer, hvis han har jobb da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...