Gå til innhold

Kronisk stress, påvirker hunden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med kronisk stress og lurer på om det påvirker hunden negativt. Hunden viser nemlig mer tegn på stress i nærheten av meg. Spiser på teppe eller seng, rastløs. Når jeg ikke er hjemme eller når jeg er i et annet rom så ligger den rolig. 

Anonymkode: e21ff...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hund merker veldig fort stress. 

Anonymkode: 3016a...771

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe med det. Vi kan lett påvirke hunden med vårt eget stress. Det blir vanskeligere med innlæring, fokus og lydighet. Det sies ofte fra trenere til eiere som gjør øvelser i front av de, "lavere stemmebruk, ikke vær så intens, senk skuldrene" etc..

Men så er du i et dilemma her da. Kronisk stress. Jeg har ikke innsikt i hvordan dette utarter seg. Eneste jeg kommer på i farten er å finne ordninger for ro til hunden din. Hvis mulig, om du spiller en rolle(laidback) når det er mest prekært for hunden din.

Skjønner at dette er frustrerende, man føler kanskje på skyld her... Dette blir nærmest tverrfaglig. Én overfor deg og dine symptomer, mulige korrigeringer for påvirkning på andre. Kanskje det finnes en metode. Samt en dyktig hundetrener.

Noe bør gjøres..

Endret av PITTY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det, for de er jo så gode til å lese oss. Er vi lei oss f.eks blir de jo påvirket av dette, så da vil nok stress også lett overføres til hunden. Ikke helt sammenlignbart kanskje, men jeg vet f.eks om ei som er deprimert, og det har smittet over på hunden hennes. Usikker på om hunden er direkte deprimert, men den virker i hvert fall langt ifra lykkelig.

Anonymkode: 5e3e5...501

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 time siden):

Det er vel noe med det. Vi kan lett påvirke hunden med vårt eget stress. Det blir vanskeligere med innlæring, fokus og lydighet. Det sies ofte fra trenere til eiere som gjør øvelser i front av de, "lavere stemmebruk, ikke vær så intens, senk skuldrene" etc..

Men så er du i et dilemma her da. Kronisk stress. Jeg har ikke innsikt i hvordan dette utarter seg. Eneste jeg kommer på i farten er å finne ordninger for ro til hunden din. Hvis mulig, om du spiller en rolle(laidback) når det er mest prekært for hunden din.

Skjønner at dette er frustrerende, man føler kanskje på skyld her... Dette blir nærmest tverrfaglig. Én overfor deg og dine symptomer, mulige korrigeringer for påvirkning på andre. Kanskje det finnes en metode. Samt en dyktig hundetrener.

Noe bør gjøres..

Ja det er veldig vanskelig å føle skyldfølelse for at det går utover hundens velvære og atferd. Og kanskje vår relasjon. Jeg ønsker jo at den skal være nær meg, så det er trist å tenke på om jeg overfører stress på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er veldig vanskelig å føle skyldfølelse for at det går utover hundens velvære og atferd. Og kanskje vår relasjon. Jeg ønsker jo at den skal være nær meg, så det er trist å tenke på om jeg overfører stress på den. 

Bare et spørsmål. Utstråler du noe som helst stress ved å sitte/ligge i ro? Har kroppen ustanselige stressbevegelser? Stemme, tempo og volum? Kan det overhode kontrolleres?

Jeg kunne sikkert lest litt på kronisk stress, men jeg innbiller meg at dette fremstår forskjellig hos individene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (25 minutter siden):

Bare et spørsmål. Utstråler du noe som helst stress ved å sitte/ligge i ro? Har kroppen ustanselige stressbevegelser? Stemme, tempo og volum? Kan det overhode kontrolleres?

Jeg kunne sikkert lest litt på kronisk stress, men jeg innbiller meg at dette fremstår forskjellig hos individene det gjelder.

Nei jeg fremstår rolig utenpå, men hunder kan lukte stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene er helt motsatt av meg. De elsker alle mennesker men jeg er redd dem og jeg er kronisk stressa innvendig men folk ser det ikke på meg fordi har lært å skjule stresset i løpet av det lange livet siden jeg var unge.

Anonymkode: b131f...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei jeg fremstår rolig utenpå, men hunder kan lukte stress. 

Skjønner. Da ville jeg foreslå utelukkende hundekurs/trener..  Som sagt, noe bør gjøres. Og da blir det forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eiers stressnivå påvirker hunden negativt.

Anonymkode: 5ec0b...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bevist i en rekke forskning og studier at vårt stress har en direkte påvirkning på hundene våre. Det har vært kjent så lenge at det tas som en selvfølge innen forskningen.

Anonymkode: 24d46...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...