Gå til innhold

Bruke pærer - til hva?


*Jenny*

Anbefalte innlegg

I år bugner pæretreet mitt av frukt for første gang. Jeg spiser og spiser, og kutter en del og har i salater. Jeg har også prøvd å steke det sammen grønnsaker og syns det er veldig godt. I hvert fall mine pærer som både er søte og faste. 

Men det er jo kilovis igjen. Er det noen som har forslag til hva pærer kan brukes til i mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hermetiserer en del, og spiser da selvsagt mye hermetiske pærer tildekket gjennom vinteren. I tillegg blir det noen pærekaker. 

Anonymkode: 1626b...a67

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hermetisere pærer og bruke til dessert utover vinteren. 

Jeg leste et sted at epler kan fryses i båter og brukes til eplekake, kanskje pærer også kan fryses? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre foreslår, er en fin måte å bevare høstens frukt å sylte dem på Norgesglass. Da kan du bruke dem som dessert utover vinteren. Hadde en tante som gjorde det. Pærene var skrelt, delt i to halver, renset for stener og kjerne og stilk, og syltet. Husker jeg som barn sto fascinert og så på pærene i glass som vi skulle få spise etter middag som dessert, og hvordan jeg gledet meg til det. Vi fikk det aldri hjemme, men alltid hos denne tanten for hun hadde pæretre i hagen.

Syltede pærer varer lenge og er en fin måte å spre ut bruken av dem over tid. Så blir man ikke så lei av å måtte stappe innpå pærer i lassevis fort for å rekke og spise dem opp før de råtner på treet.

PS! Du kanskje har så mye pærer at du ikke har plass til å sylte alle på glass heller. Hva med å sende ut en melding til folk du kjenner i nærheten og spørre: "Vil noen ha en kurv med kortreiste pærer fra pæretreet mitt? Plukk selv, gratis, i min hage".

Endret av Million
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tarte tatin med pære er veldig godt 

Anonymkode: 42224...26f

Enig, dette er mitt forslag også - jeg har en nybakt tarte tatin med pærer til kjøling på kjøkkenbenken akkurat nå.

Anonymkode: f009f...840

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dessert stekt i panna med litt smør og kanel, med vaniljesaus på 🤩

Anonymkode: 148f8...294

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 time siden):

Du kan hermetisere pærer og bruke til dessert utover vinteren. 

Jeg leste et sted at epler kan fryses i båter og brukes til eplekake, kanskje pærer også kan fryses? 

Posjerte pærer, altså pærer kokt i sukkerlake (smaksatt med feks vanilje, sitron og/eller frisk ingefær) kan også fryses. Enklere enn hermetisering synes jeg. :) 

Anonymkode: f009f...840

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Posjerte pærer, altså pærer kokt i sukkerlake (smaksatt med feks vanilje, sitron og/eller frisk ingefær) kan også fryses. Enklere enn hermetisering synes jeg. :) 

Anonymkode: f009f...840

Helt sikkert. Jeg har ikke prøvd verken det ene eller det andre, men høres logisk ut :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en skikkelig søtmunn så takk for alle de gode forslagene til desserter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pæresyltetøy. Jeg liker å ikke tilsette noe særlig med sukker og heller fryse ned i små begre. Utrolig godt på blåmuggost og brie! Eller med cottage cheese og frokostblanding.

Tørkede pæreskiver er også veldig godt

Anonymkode: 972e7...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...