AnonymBruker Skrevet 28. september #1 Del Skrevet 28. september Datter (fyller 14 år i jan) ønsker seg jobb ved siden av skolen. Har siste 6 mnd søkt på ca 20 ulike jobber, oppvaskhjelp, butikk medarbeider uten kasse ansvar, barnevakt, lagerhold, avisbud....for å nevne noe. Foreløpig er det ingen napp, og hovedgrunnen for neg svar er at hun er under 16- 18 år. Er det ikke mulig for en ungdom mellom 13-16 år å få seg jobb? Anonymkode: 2f31c...262 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #2 Del Skrevet 28. september Bare om du "kjenner noen".. Anonymkode: 787d9...2b3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #3 Del Skrevet 28. september Sesongjobb som jordbærplukker neste sommer. Anonymkode: 1be23...b9e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #4 Del Skrevet 28. september Sorry, men ingen ansetter en 13-åring. Hun kan gjøre nabotjenester eller småjobber for familien. Anonymkode: cd25e...fc8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #5 Del Skrevet 28. september Her får ungdom i den alderen jobb i idrettslaget. Som hjelpetrenere på turn og på tilbudet de har som alternativ til sfo. Anonymkode: aa366...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #6 Del Skrevet 28. september Veldig vanskelig å få jobb når man ikke kan gjøre alt. Jeg jobber i butikk og vi ansetter ikke ungdom under 18 år da de må kunne håndtere kasse og penger. Her i området er det vanskelig for 16-17 åringer også. Å være barnevakt når man er 13 synes jeg er litt tidlig. Har hun noen hobbyer? Jeg vet her får de yngre jentene i stallen jobbe på kvelden og helgene. Kunne det vært noe? Anonymkode: 53b8c...b16 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #7 Del Skrevet 28. september Sannsynligvis ikke hos en seriøs bedrift, da dette er definert som barnearbeid. Anonymkode: 97dd7...65c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #8 Del Skrevet 28. september Har lest det er lov for 13 åringer å ta lønnet arbeid noe få timer pr uke...burde jo være mulighet for å få jobb også da.... Anonymkode: 2f31c...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #9 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig vanskelig å få jobb når man ikke kan gjøre alt. Jeg jobber i butikk og vi ansetter ikke ungdom under 18 år da de må kunne håndtere kasse og penger. Her i området er det vanskelig for 16-17 åringer også. Å være barnevakt når man er 13 synes jeg er litt tidlig. Har hun noen hobbyer? Jeg vet her får de yngre jentene i stallen jobbe på kvelden og helgene. Kunne det vært noe? Anonymkode: 53b8c...b16 Trengs det ikke folk til å fylle på hyller, gå ut med søppel, men vaske litt etc? Anonymkode: 2f31c...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 28. september #10 Del Skrevet 28. september Arbeidsmiljøloven legger ganske strenge begrensninger og reguleringer når du ansetter nien under 18 og det blir naturlig nok strengere jo yngre personen er. Det gjør at de fleste arbeidsgivere ikke ønsker alt trøbbelet med arbeidstakere under 16 spesielt, men mange har også begynt å dra linja ved 18. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #11 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trengs det ikke folk til å fylle på hyller, gå ut med søppel, men vaske litt etc? Anonymkode: 2f31c...262 Det er for kostbart rett og slett. Butikkens økonomi strupes ned til at de kun kan ansette de som kan gjøre alt dette i tillegg. Jeg hadde gledelig tatt imot en 13-14 åring som kunne hjulpet meg med alt jeg egentlig ikke rekker, som jeg må gjøre på overtid. Men de store selskapene sier nei, dessverre. Anonymkode: 53b8c...b16 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #12 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Trengs det ikke folk til å fylle på hyller, gå ut med søppel, men vaske litt etc? Anonymkode: 2f31c...262 Nei, det gjør alle ansatte uansett. Anonymkode: a102f...46a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #13 Del Skrevet 28. september Gra ung.no Hvis du er 13 til 15 år Når du har fylt 13 år kan du utføre lett arbeid som f.eks avisbud, kontor- eller butikkarbeid. Det kreves skriftlig samtykke fra foreldre/foresatte før du kan begynne å jobbe. Anonymkode: 2f31c...262 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #14 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Trengs det ikke folk til å fylle på hyller, gå ut med søppel, men vaske litt etc? Anonymkode: 2f31c...262 Nei det trenger vi ikke barn til. Tar heller inn en på arbeidstrening enn å ansatte et barn. Anonymkode: 787d9...2b3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #15 Del Skrevet 28. september Barn under 15 har svært mange begrensninger i forhold til hva som er tillatt i arbeidsmiljøloven, og de mellom 15 og 18 har en del begrensninger de også, men litt mindre. Bare tidsrommet de har lov til å arbeide er begrensende i seg selv, med maksimalt to timer i døgnet på skoledager, og ingen arbeid etter 20:00, uavhengig av hverdag eller ferie. Jeg jobber selv på matbutikk ved siden av studiene, og vi har inne folk fra 16-års alder. Men de starter som vareryddere og hjelpere i sommerjobb, og de flinkeste har fått beholde én fast lørdag i måneden etter sommeren, men får jobbe mer nå i høstferien, juleferien og påskeferien. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Trengs det ikke folk til å fylle på hyller, gå ut med søppel, men vaske litt etc? Anonymkode: 2f31c...262 Normalt leveres varene til en matbutikk tidlig på morgenen, så blir de varene fylt ut i butikken i løpet av dagen, helst før 15, slik at personalet fra 15 og utover i hovedsak har ansvar for å betjene kundene som handler etter arbeidstid. Søpla tømmes av alle ansatte fortløpende ved behov, og det å tømme alle våre fire søppeldunker tar under 10 minutter. Med mindre noe faller i bakken og knuser, så vasker vi minimalt. Renholdet har vaskepersonalet ansvaret for. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gra ung.no Hvis du er 13 til 15 år Når du har fylt 13 år kan du utføre lett arbeid som f.eks avisbud, kontor- eller butikkarbeid. Det kreves skriftlig samtykke fra foreldre/foresatte før du kan begynne å jobbe. Anonymkode: 2f31c...262 At man kan utføre arbeid som butikkarbeid fra man er 13 er ikke det samme som at det er praktisk og lønnsomt for arbeidsgiver. Jeg luftet hunder, måkte snø, malte gjerder osv. for naboer og familie fra jeg var 12, men fikk ikke første ordentlige sommerjobb før jeg var 15 og jobbet i en fornøyelsespark. Lillesøsteren min plukket jordbær fra hun var 14, i tillegg til å kjøre båt med aviser om sommeren. Anonymkode: c9dff...ced 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #16 Del Skrevet 28. september Er vel enklere å få seg jobb på bygda. Men slik økonomien har blitt har man ikke råd til å lønne folk. Anonymkode: 9d83f...d88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #17 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er vel enklere å få seg jobb på bygda. Men slik økonomien har blitt har man ikke råd til å lønne folk. Anonymkode: 9d83f...d88 Nope, her må du kjenne noen og være en del av "den harde kjernen". Er du tilflytting, ikke i (blod) slekt med noen av de "originale familiene", er du litt utenom a4, har dårlig råd eller annet blir du utestengt fra slike muligheter. Også kommunale sommerjobb som (liksom) skal være like muligheter for alle. Anonymkode: 787d9...2b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 28. september #18 Del Skrevet 28. september når jeg jobbet i butikk, så var de fleste 18+ eller 17 og ble 18 i løpet av kort tid. De få som var under det, var enten barn av folk høyere opp i systemet, eller generelt barn av de ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #19 Del Skrevet 28. september Min erfaring er at det er veldig vanskelig å få jobb når man er under 18 år, da er det som regel via noen bekjente. Anonymkode: 11012...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #20 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er vel enklere å få seg jobb på bygda. Men slik økonomien har blitt har man ikke råd til å lønne folk. Anonymkode: 9d83f...d88 Bare om du har et godt, sosialt nettverk. Å lyse ut stillinger og jobbintervjuer er jo ikke nødvendig, man spør bare sitt eget barn eller en ungdom man kjenner til, eller kollegaer og ansatte, om de vet om noen ungdom som trenger en jobb. "Hey, Ola, nær venn av min sønn, trenger du noe å gjøre sommer? Vi har bruk for noen ekstra hender her på trevirket." "Hei, Randi, datter av min venninne, vi trenger noen til å hjelpe i klesbutikken vår på lørdager i oddetallsukene. Kunne du tenke deg det?" Eller, for å sitere en tidligere sjef: "Er det noen som kjenner en ungdom eller to som trenger sommerjobb i sommer? Kom med navna, så får vi ordnet at dere kan få ferie i sommer!" Anonymkode: c9dff...ced 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå