Gå til innhold

Fertilitetsundersøkelse når man har høy bmi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å gå ned i vekt og skal etter hvert prøve på å bli gravid. Mannen min har siste året reist mye i jobb så ikke aktive prøvere men jeg har heller ikke gått på revansjon. Jeg er nå 35 så ønsker å finne litt ut om hvordan ting ligger an og om jeg har dårlig tid osv. Har måtte fjerne en eggstokk og ting ligger ikke til rette for at det skal være enkelt denne gangen... er det bortkastet i min situasjonen? 

Anonymkode: 6e519...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke bortkastet når du får vite ståa? 

Anonymkode: 3358b...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke bortkastet når du får vite ståa? 

Redd jeg bare får beskjed om å gå ned i vekt eller at de dømmer meg. Men jeg er jo i gang med å gå ned i vekt. Kanskje man må burde gjort det mn kan først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er eventuelt for mye vekt? Har de sakt du ikke kan prøve ogs vekten?

Har du eggløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi alltid anbefale å sende mannen inn for en sjekk først. 

Det er raskt gjort, og rimelig, så temmelig unødvendig å begynne med andre ting før dette er sjekket ut. 

Anonymkode: 774ec...234

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (21 minutter siden):

Hva er eventuelt for mye vekt? Har de sakt du ikke kan prøve ogs vekten?

Har du eggløsning?

Godt opp i tresifret på vekta.. men ja begynne med eggløsningstester å se hva de sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi alltid anbefale å sende mannen inn for en sjekk først. 

Det er raskt gjort, og rimelig, så temmelig unødvendig å begynne med andre ting før dette er sjekket ut. 

Er jo jeg som "går ut på dato" når det gjelder fertilitet og jeg som mangler eggstokk og har skader på tingene som trengs for å bli gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Redd jeg bare får beskjed om å gå ned i vekt eller at de dømmer meg. Men jeg er jo i gang med å gå ned i vekt. Kanskje man må burde gjort det mn kan først?

Men er det ikke bedre å vite det? Ingenting endres jo av selve undersøkelsen 

De dømmer deg neppe, er jo ikke de som vil at du skal få barn. Det er ditt prosjekt og de kan fortelle deg hva som skal til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er jo jeg som "går ut på dato" når det gjelder fertilitet og jeg som mangler eggstokk og har skader på tingene som trengs for å bli gravid. 

Men i alle dager da, hvem har fortalt deg alt dette? Hva slags syn har du på deg selv?

Det er da han i alle fall skal sjekke ut dette, før du setter i gang med alt som kreves for å utrede en kvinne. 

Stadig flere menn har nedsatt kvalitet. Det er aldersbetinget det også. Men også mange menn i 20/30-årene med nedsatt kvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men i alle dager da, hvem har fortalt deg alt dette? Hva slags syn har du på deg selv?

Det er da han i alle fall skal sjekke ut dette, før du setter i gang med alt som kreves for å utrede en kvinne. 

Stadig flere menn har nedsatt kvalitet. Det er aldersbetinget det også. Men også mange menn i 20/30-årene med nedsatt kvalitet.

Han sier ikke noe av dette. Mannen min er veldig avslappet til å prøve og ser ingen behov for at vi trenger å teste enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han sier ikke noe av dette. Mannen min er veldig avslappet til å prøve og ser ingen behov for at vi trenger å teste enda. 

Dere har jo vært prøvere en god stund. Og er ikke veldig unge. Så dere bør absolutt vurdere å sjekke ut ting - og begynne med han. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også overvektig og hadde en eggstokk da vi begynte med IVF. Vil anbefale deg å komme i gang så fort som mulig :) Jeg hadde 34 i bmi da vi kom inn offentlig, men dette var aldri noe tema. 

Anonymkode: 09d6b...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke gamle, men heller ikke unge. Dere burde begge ta en test. Enkel undersøkelse for begge. Da har dere gjort det. Skulle alt være i orden er det bare å prøve. Hvis en av dere mot formodning skulle ha lavere kvalitet, er det dumt å "kaste bort" et år eller to på prøving som ikke går. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke bortkastet med en sjekk, og vil anbefale på det sterkeste at mannen sjekkes også. 

Anonymkode: 56530...82b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortkastet er det vel ikke? Det er ikke sååå dyrt for en fertilitetsutredning hos Medicus, og den kan du ta når du vil. Trenger ingen grunn selv om de sier at de anbefaler å teste etter 6mnd. :)

Jeg fikk utredet min fertilitet etter bare 3mnd med prøving.  Det var ingenting galt med meg. Perfekt helse, perfekt syklus, men jeg hadde en uggen følelse. Merkelig å beskrive. Var bare en følelse av at noe ikke var bra. Jeg var 35.

Hos Medicus fikk jeg vite at jeg hadde kjempelave eggreserver og en FSH som var så høy at den var nøyaktig på grensen til hva IVF klinikker tok inn. Vi starta med IVF med en gang. Litt av et sjokk.

I ettertid har vi prøvd i 10 naturlige sykluser, og jeg har hatt to kjemiske graviditeter. Men vi har fått mange embryoer på frys, som vi håper er nok til 2 barn.

Det kan ta lengre tid å bli gravid jo eldre man blir, og risikoen for spontanaborter øker. Muskelknuter er også vanligere jo eldre man blir, og noen ganger kan de befinne seg på kjipe steder og må fjernes. Jeg er helt enig med deg at det kan være fint å få en "status sjekk". Om så bare for å roe nervene. Du har jo, som du sier, bare én eggstokk. Det betyr nok ingenting for din fertilitet her og nå, men hvis det skulle vise seg at dere trengte hjelp, f.eks pga lav sædkvalitet, så er det en faktor som vil ha en del å si for hvor bra det går under IVF.

Ja, også må jo mannen din sjekkes også. Ikke bare du. Ellers får man jo bare halve svaret. :)

Lytt til magefølelsen din!

Anonymkode: 0f97a...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen din nekter å ta en sjekk, så kan dere i det minste ta en sånn sperm-test som man får kjøpt fra apoteket. Den er ikke 100% sikker - men min mann tok den, og den stemte ganske greit med resultatene fra labben også. Altså, at sæden var god.
Da kan man i det minste få noen indikasjoner på om det står noenlunde greit til med svømmerene.

Anonymkode: 0f97a...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sannsynligvis blir vekt et tema selv om det også kan være andre årsaker til infertiliteten, spesielt hvis man ikke bare er lett overvektig. Med tresifret tall på vekta er det vel snakk om fedme? Da jeg tok fertilitetsutredning var også vekt et tema, selv om jeg er normalvektig på BMI, men rett over 24 i BMI. Jeg fikk også diagnosen PCOS ut i fra funn på ultralyd og blodprøve, så det å snakke om vekt utelukker ikke at man også kan få en diagnose hvis man har det, og evt behandling

Anonymkode: aac22...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...