Gå til innhold

ultraprossesert mat forstyrrer hormomene.


Frutiger fisk

Anbefalte innlegg

Forskere har funnet ut mere om ingrediensene vi putter i ferdigmat og at mye av det kan være hormomforstyrrende og kreftfremkallende.

Jeg lastet ned en app som hadde oversikt over hvilke mat fom er ultraprossesert og hvilke som ikke er. Jeg ble veldig overrasket over hvor mye som faktisk er prossesert, men appen kostet penger så jeg hadde den bare en kort peridoe. Noe positivt som appen har lagt igjen er at jeg kan skjenne igjen ingredienser på inholdsfortegnelsen som gjør at maten stiller kravene til å regnes som ulltraprossesert.

Noe av igredienene var; Aroma, emulgator og E stoffer(E stoffene står ofte som en kode, Eksempel E2870).   Om noen andre som også bryr seg om sånt har noen oppskrifter eller produkter å anbefale så vil jeg gjerne høre.:D :highfive:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frutiger fisk skrev (27 minutter siden):

Forskere har funnet ut mere om ingrediensene vi putter i ferdigmat og at mye av det kan være hormomforstyrrende og kreftfremkallende.

Jeg lastet ned en app som hadde oversikt over hvilke mat fom er ultraprossesert og hvilke som ikke er. Jeg ble veldig overrasket over hvor mye som faktisk er prossesert, men appen kostet penger så jeg hadde den bare en kort peridoe. Noe positivt som appen har lagt igjen er at jeg kan skjenne igjen ingredienser på inholdsfortegnelsen som gjør at maten stiller kravene til å regnes som ulltraprossesert.

Noe av igredienene var; Aroma, emulgator og E stoffer(E stoffene står ofte som en kode, Eksempel E2870).   Om noen andre som også bryr seg om sånt har noen oppskrifter eller produkter å anbefale så vil jeg gjerne høre.:D :highfive:

Epler og tomater inneholder masse e-stoffer - er de prosesserte?

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frutiger fisk skrev (7 timer siden):

Forskere har funnet ut mere om ingrediensene vi putter i ferdigmat og at mye av det kan være hormomforstyrrende og kreftfremkallende.

Jeg lastet ned en app som hadde oversikt over hvilke mat fom er ultraprossesert og hvilke som ikke er. Jeg ble veldig overrasket over hvor mye som faktisk er prossesert, men appen kostet penger så jeg hadde den bare en kort peridoe. Noe positivt som appen har lagt igjen er at jeg kan skjenne igjen ingredienser på inholdsfortegnelsen som gjør at maten stiller kravene til å regnes som ulltraprossesert.

Noe av igredienene var; Aroma, emulgator og E stoffer(E stoffene står ofte som en kode, Eksempel E2870).   Om noen andre som også bryr seg om sånt har noen oppskrifter eller produkter å anbefale så vil jeg gjerne høre.:D :highfive:

Å sidestille E stoffer med ultraprosessert betyr bare at du ikke kan din mat.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler bøkene til Marit kolby. Enkle oppskrifter som lett kan lages uten up. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...