Gå til innhold

Gipsplater eller panel på tak/vegger


Gjest Gjest_Usikker_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Usikker_*

Vi har bygd ut og skal pusse opp et gammelt hus fra 30 tallet. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om vi skal ha hvite gipsplater eller hvitmalt panel på tak og vegger. Kan noen hjelpe meg å finne fordeler / ulemper med de ulike løsningene.

På gulvet blir det parkett i 1. etg og tregulv i 2. etg. På enkelte vegger får tømringa i huset komme fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns absolutt du bør velge gipsplater i taket, det er det eneste som blir fint. Jeg mistenker at grunnen til at så mange har panel i taket er fordi det er så vanskelig med gipsplater. Vi har lagt gips i taket selv, men det var vanskelig og tungt så dersom man ikke har masse tid og tålmodighet bør man nok få fagfolk til å gjøre jobben.

Panel eller gips på veggene er jo mer en smakssak, men byggestilen på huset bør være avgjørende for valget. Siden huset er fra 30-tallet så er det kanskje funkis-inspirert? Da kunne jo glatte vegger vært fint syns jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gips på veggene er temmelig upraktisk med tanke på å henge opp ting. I og med at man må bruke disse spesielle "gipsankerne" så blir det ikke videre pent dersom man senere skal flytte på noe. Skrur eller stifter du noe opp på panel så kan du male og sparkle senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at gipsplater er bra i taket. Men på veggene er det noe dritt med tanke på opphenging av bilder, og panel vil se finere ut, synes gipsplater ser billig ut. Men gipsplatene har en fordel med at de er mer brannsikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0
Enig med at gipsplater er bra i taket. Men på veggene er det noe dritt med tanke på opphenging av bilder, og panel vil se finere ut, synes gipsplater ser billig ut. Men gipsplatene har en fordel med at de er mer brannsikre.

Jeg er ikke enig at de ser billig ut iallefall! Det avhenger av hva man kler de med...

Fordeler med gips: Ser penere og mer moderne ut

Ulemper: Vanskelig jobb og upraktisk med tanke på å henge opp ting

Fordeler med panel: Enkelt å sette opp

ulemper: mindre pent (minner meg om 90-tallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere velger panel, så vær nøye med kvaliteten. Skal du male det, så kan du bruke gran, det er billigere, men pass på at du får 1. sortering, ellers blir det mye kvist. Om det ser ut som 90-tallet, hytte, eller moderne, er helt avhengig av hvilken profil du velger (og selvfølgelig: om du maler eller ikke). Jeg anbefaler faspanel i "passe gamle" hus, perlestaff er fint i hus fra 1800 tallet. Skyggepanel er det snekkerne kjøper hvis du ikke sier noe annet, men det er veldig 80-tall synes jeg.

Skal du legge panel i taket, kan du bruke hvit panellakk, fremfor maling. Hvis du får malingsbutikken til å tilsette mer hvitt pigment enn vanlig, så kan du få hvitt tak uten å måtte male (og dermed sparkle og pusse).

Jeg har gipsplater i taket i to store rom, og den beste investeringen jeg har gjort noensinne var å få en proff maler til å sparkle og male taket . nå er det helt perfekt, det hadde det ikke blitt hvis jeg skulle gjort jobben!

Forøvrig kan du legge gips over gamle panelvegger, og dermed få nødvendig feste bak hele veggen, og likevel få den glatte overflaten som gipsvegger gir. Husk at gips er sårbart, det blir fort skader på veggen. Jeg ville aldri hatt gips på barnerom, for eksempel :sjenert:

Lykke til med oppussingen, da, det blir sikkert fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gips på veggene er temmelig upraktisk med tanke på å henge opp ting. I og med at man må bruke disse spesielle "gipsankerne" så blir det ikke videre pent dersom man senere skal flytte på noe. Skrur eller stifter du noe opp på panel så kan du male og sparkle senere.

Jeg vil påstå at det ikke er noe større problem å spakle gips enn å sparkle panel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Usikker_*

Tja, hva slags stil har huset. Det er et tømmerhus. Bærer preg av nøysomhet, en arbeiderbolig om jeg skal kalle det det. Ligger landlig til i et bolifelt med en stor hage som ble brukt til selvforsyning av frukt og grønnsaker. Inne i huset har det vært mest plater med tapet på veggene (stue, soverom) men også partier med panel (feks yttergang).

Liker selv en ren stil. Ikke noe dill. Hadde i utgangspunktet tenkt gipsplater overalt men er som sagt begynt å tvile. Er redd for at det kan virke for sterilt og kjørlig. Har også tenkt at det er et sårbart material, spesielt på barnerom (har 3 barnerom i huset).

Tror jeg vil velge gipsplater i taket.

Som nevnt kommer tømmerveggene fram på enkelte vegger. Er i tvil om det blir for mye tre i et rom når det blir 1 tømmervegg, 3 malte panelvegger, tregulv og gipsplater til tak.

Kan man kombinere gipsvegger og panelvegger, feks panel på barnerom og i yttergang og gipsplater på stua og kjøkkenet eller blir det merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres fint ut med gips i stue og kjøkken og lurt med panel i de mer belastede delene av huset og tror ikke det vil se rart ut med en blanding. Personlig syns jeg nok at panel og tømmervegg i samme rom kan bli litt for mye "kos" på en gang.

P.S. Gipsvegger blir mye mer solide dersom det legges på armeringsstire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Usikker_*

Takk for svar Hilli. Jobber du innen arkitekt-/interiørbransjen? Syns jeg har fått mange gode svar fra deg, og vi tenker mange ganger likt. Det var vel du som linket meg til artikkelen "Moderne sveitser" i Aftenposten for en stund siden da jeg lurte på om jeg burde trekke fram tømmerveggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke arkitekt desverre, jeg har bare pusset opp en del... Jeg husker ikke helt om det var jeg som linket til til sveitserhuset i aftenposten, men jeg husker tråden.

Lykke til videre med rehabiliteringen! Jeg er sikker på at du får et veldig fint resultat til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har mine barn vokst opp med gipsplater.

Ingen skader på vegg. 'Skulle da egentlig bare mangle.

Nå er det kommet nye skruer til gipsplater. De fjernes lett ved å rett og slett skru de ut. Kun et lite hull som greit lar seg sparkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...