Gå til innhold

Den unge hunden plager den gamle hunden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en ung hund som plager den gamle hunden og bjeffer på den mens den bykser mot. Jeg har prøvd å ha den yngste på ett annet rom men da bare ødelegger den inventaret i rommet. Bånd festet til døra men da tygger den over båndet. Har tatt valpegrind i stua men den hopper over. Det gjør den også med barnegrind i døra. Nå er den i bur noe jeg ikke synes er forsvarlig. Hva bør jeg gjøre nå? 

Jeg sier nei hver gang. Hvordan bør jeg trene på dette problemet? Er det vanlig oppførsel dette her? Har bare aldri opplevd dette som ett problem før og ingen jeg kjenner heller som har hund. Jeg har hatt flere hunder samtidig hele livet.

Anonymkode: 60a09...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har en ung hund som plager den gamle hunden og bjeffer på den mens den bykser mot. Jeg har prøvd å ha den yngste på ett annet rom men da bare ødelegger den inventaret i rommet. Bånd festet til døra men da tygger den over båndet. Har tatt valpegrind i stua men den hopper over. Det gjør den også med barnegrind i døra. Nå er den i bur noe jeg ikke synes er forsvarlig. Hva bør jeg gjøre nå? 

Jeg sier nei hver gang. Hvordan bør jeg trene på dette problemet? Er det vanlig oppførsel dette her? Har bare aldri opplevd dette som ett problem før og ingen jeg kjenner heller som har hund. Jeg har hatt flere hunder samtidig hele livet.

Du må regulere den unge hunden; lære den ro og tilby den aktiviteten den trenger. Adferden mot den andre er lekeadferd som tar av pga av frustrasjon - den får altså ikke dekt sitt behov og den forventer at den andre skal være med å dekke det. Her må du på banen å tilby det. Gjennom lek og kontakt kan du og lære hunden utrolig mange regler. Inne så er det ro som gjelder, men det forutsetter at den er mentalt en plass den kan finne ro. 
når du har aktivisert den så tar du den i bånd og setter kurven ved deg på gulvet, og tar der kontroll på situasjonen. Biter den av båndet bruker du vire eller kjetting. 

Anonymkode: 8d963...8db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei" fungerer ofte dårlig, hunder forstår ikke norsk. Skal ordet fungere så må det være knyttet en forventning til det. Enten forventning om et gode eller forventning om et ubehag (evt at man sier ordet så kraftig at det blir et ubehag i seg selv, noe som ikke er å anbefale).

Sørg for at den yngste får utløp for sin energi mest mulig utendørs. Gjør mest av aktiviteter som roer ned (godbitsøk, søk/sportrening, nyinnlæring, tur i skogen...) og mindre av aktiviteter som stresser opp (leking og herjing, med leker/hunder/mennesker). Avslutt gjerne tur ute med minst 10-15 minutter godbitsøk (ene måltidet kan være godbitsøk i stedet for i skål).

Inne bytter du på hvilken av hundene som får være hos deg. Den andre er enten i et annet rom eller i bur. Gi den som er i bur/annet rom en fylt kong eller et godt tyggebein, så den har noe å gjøre på som roer ned. (Du kan gjerne også forsøke å ha yngste i bånd med deg og så gi den fylt kong/tyggebein og se om det hjelper slik at den ikke gnager på båndet).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du må regulere den unge hunden; lære den ro og tilby den aktiviteten den trenger. Adferden mot den andre er lekeadferd som tar av pga av frustrasjon - den får altså ikke dekt sitt behov og den forventer at den andre skal være med å dekke det. Her må du på banen å tilby det. Gjennom lek og kontakt kan du og lære hunden utrolig mange regler. Inne så er det ro som gjelder, men det forutsetter at den er mentalt en plass den kan finne ro. 
når du har aktivisert den så tar du den i bånd og setter kurven ved deg på gulvet, og tar der kontroll på situasjonen. Biter den av båndet bruker du vire eller kjetting. 

Tabris skrev (24 minutter siden):

"Nei" fungerer ofte dårlig, hunder forstår ikke norsk. Skal ordet fungere så må det være knyttet en forventning til det. Enten forventning om et gode eller forventning om et ubehag (evt at man sier ordet så kraftig at det blir et ubehag i seg selv, noe som ikke er å anbefale).

Sørg for at den yngste får utløp for sin energi mest mulig utendørs. Gjør mest av aktiviteter som roer ned (godbitsøk, søk/sportrening, nyinnlæring, tur i skogen...) og mindre av aktiviteter som stresser opp (leking og herjing, med leker/hunder/mennesker). Avslutt gjerne tur ute med minst 10-15 minutter godbitsøk (ene måltidet kan være godbitsøk i stedet for i skål).

Inne bytter du på hvilken av hundene som får være hos deg. Den andre er enten i et annet rom eller i bur. Gi den som er i bur/annet rom en fylt kong eller et godt tyggebein, så den har noe å gjøre på som roer ned. (Du kan gjerne også forsøke å ha yngste i bånd med deg og så gi den fylt kong/tyggebein og se om det hjelper slik at den ikke gnager på båndet).

Hunden blir heller overstimulert enn understimulert.

Den får turer i skogen hver dag i tre timer så må heller gå kortere enn lengre. Pluss trener lydighet i hundeklubben tre ganger i uka men da er det kun en times tur de gangene. Så det får både fysisk og mental stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hunden blir heller overstimulert enn understimulert.

Den får turer i skogen hver dag i tre timer så må heller gå kortere enn lengre. Pluss trener lydighet i hundeklubben tre ganger i uka men da er det kun en times tur de gangene. Så det får både fysisk og mental stimuli.

Da må dere nesten finne balansen slik at den er verken over- eller understimulert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (28 minutter siden):

Pleier å si ojojoj. Skrev nei bare for å forklare. Bruker all mat som godbitsøk enten i hagen eller kaster maten i skogen så den må snuse. Inne er det kun ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (3 minutter siden):

Da må dere nesten finne balansen slik at den er verken over- eller understimulert. :) 

Det er det som er vanskelig. På dager som det regner mye så blir det mindre tur da ingen av oss er glad i regn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pleier å si ojojoj. Skrev nei bare for å forklare. Bruker all mat som godbitsøk enten i hagen eller kaster maten i skogen så den må snuse. Inne er det kun ro.

1. Same shit

2. da har du jo ikke et problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1. Same shit

2. da har du jo ikke et problem

Mente at jeg ikke driver herjing med leker innendørs. Ikke drakamper eller kaster ball inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette den unna/stenge den inne hjelper ikke annet enn å øke frustrasjonen. "Nei" er noe mange valper/unghunder reagerer dårlig på, fordi de har ikke blitt lært hva det betyr. De blir forvirra, stresset øker, frustrasjonen øker, og da øker også mengden/intensiteten på valpebiting, plaging av andre hunder i hjemmet, osv.

Dere må øke/minske aktivitet alt ettersom, og unngå aktivitet som fører til frustrasjon. En stor del av å endre atferd, er å minske hverdagsstresset, passe på at hunden får nok hvile, og at man har gode rutiner.

I hjemmet skal det være rolig. Ha hunden i bånd. Tren kontakt så du lett får avledet når du ser at hunden er i humør til å plage den eldste. Finn gode måter å unngå at hunden får mulighet til å plage den andre. Det vil kreve tilpasning, men unghunden vil bli roligere med alderen. Tren ro inne og også ute på tur.

Anonymkode: 023b1...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den gjør noe den ikke skal og du avbryter med ojojoj eller noe og du da ber den gjøre noe annet istedenfor (legge seg på plass f.eks) gjør den det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den unge bykser fort bort til den gamle som ligger å sover. Så bjeffer den gamle og den unge går bort. Også skjer det ikke noe mere den dagen. Men så er det på igjen dagen etter eller uka etter så det er helt umulig å vite når eller være der før det skjer siden det skjer helt ut av det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke den gamle hunden gi korreksjon til den yngre hunden når den blir lei? Det er jo det som er vanlig blandt hunder. Den yngre lærer nok etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fest bånd inne og korriger, gjenta 100000 ganger..

Du er sjefen og det er du som flokkleder som må fortelle jyplingen reglene. 

Anonymkode: 7ba95...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er det samme hva du sier, hunden forstår ikke norsk uansett hva slags ord du bruker. Skal hunden respondere på et verbalt signal, så må det være trent inn først. :) 

På dager med regn kan dere trene inne, f.eks søk. Alt etter hva dere trener ellers så er det mange små momenter som kan terpes på inne.

Hvis den unge hunden gjør det bare èn gang om dagen og så gir seg når den eldre sier fra, så er ikke det så ille. Da hadde jeg ikke styrt så mye med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste hunden min var fæl å plage den gamle hunden, som aldri klarte å si fra selv. Ble bånd inne på unghunden fram til hun klarte å la han være i fred. Tok egentlig ikke lange tiden før hun forsto det. Ellers fikk hun mye tyggebein og kong med frossen pølse i, for å ha noe annet å sette tennene i😅

Anonymkode: 39f08...9f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde samme problem, den yngre plaget senior, og ignorerte alle varsler fra ham. Jeg begynte med korte time-outs, "Nei" etterfulgt av time-out i et avgrenset område hvor han fortsatt kunne se oss. Så fikk den komme ut, og om den fortsatte å herje og plage, så var det tilbake. Oppførselen ga seg ganske kjapt, nå er det nok at den eldre sier i fra. 

Anonymkode: b95f1...275

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (4 timer siden):

Det er det samme hva du sier, hunden forstår ikke norsk uansett hva slags ord du bruker. Skal hunden respondere på et verbalt signal, så må det være trent inn først. :) 

På dager med regn kan dere trene inne, f.eks søk. Alt etter hva dere trener ellers så er det mange små momenter som kan terpes på inne.

Hvis den unge hunden gjør det bare èn gang om dagen og så gir seg når den eldre sier fra, så er ikke det så ille. Da hadde jeg ikke styrt så mye med det.

Den gamle hunden hyler. Ikke bjeffer for å si ifra men heller hyler i redsel og i panikk. Høres ut som den blir drept og angripet hvis jeg kan si det på den måten.

Når det er mye regnvær så er det også kjekt med mindre aktivitet siden da er det ikke overstimulering hver dag. Men forskjell fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den unge hunden løper og hopper opp på den gamle hunden mens den sover i hundeseng si og plager den. Høres ut som om den gamle hunden hyler dødshyl sånn som dyr gjør når de blir drept av andre dyr. Helt hjerteskjærende lyd.

Den unge lærer ikke siden den har holdt på sånn mange ganger i ett år. Har tatt den inn på ett rom hver gang som noen skriver over her. Men det har ikke funka det heller. Gitt den time out og sluppet den ut igjen. Men det fortsetter bare.

Og bånd inne men den klipper bare av båndet. Hvor kjøper man kjettingbånd til hund? Har sett flere har det som halsbånd men som leiebånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har desse to hundene vært sammen? 
Våre to hunder herjet i hagen til eldste fikk nok og yngste måtte underkaste seg.

Anonymkode: 2870d...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...